سوره طلاق: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی « == طلاق در قرآن == واژه طلاق در لغت بهمعنى بیزارى و جدایى کامل است و در لغت عرب، واژه تطلیق بیشتر براى گسست پیوند زناشویى بهکار مىرود. طلاق در اصطلاح این چنین تعریف شده است که: «و شرعا ازالة قید النکاح بصیغة طالق و شبهها». در اصطلاح حقوقى طل...» ایجاد کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۲ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۰:۳۱
طلاق در قرآن
واژه طلاق در لغت بهمعنى بیزارى و جدایى کامل است و در لغت عرب، واژه تطلیق بیشتر براى گسست پیوند زناشویى بهکار مىرود. طلاق در اصطلاح این چنین تعریف شده است که: «و شرعا ازالة قید النکاح بصیغة طالق و شبهها». در اصطلاح حقوقى طلاق عبارت است از: جدا شدن زن از مرد، به سبب انحلال نکاح دائم، با شرایط و تشریفاتى خاص از جانب مرد یا نماینده قانونى او، که با حکم دادگاه انجام مىشود. همچنین، در اصطلاح حقوقى، طلاق اینگونه تفسیر شده است: «طلاق ایقاعى است که به موجب آن، مرد به اذن یا حکم دادگاه زنى را که بهطور دائم در قید زناشویى اوست، رها مىسازد» در شریعت نیز، گسست پیوند زناشویى به فسخ یا طلاق صورت مىگیرد.طلاق علل گوناگونی دارد و علل آن هم باز هم فرهنگ واردات تمدن جدید غرب است که موجب افزایش آمار طلاق و جداییهای زودهنگام در خانوادههاست.
قرآن کریم و سنت اهل بیت(ع) روشهایی عقلانی را برای گزینش همسر توصیه کردهاند، همچنین قرآن به ما مهارتهای ارتباطی را میآموزد همچون حرف زدن خوب و خوب حرف زدن، گوش کردن فعال و ... تا کانون خانواده همچنان گرم بماند اما حالا اگر به هر علتی حتی در انتخاب دچار اشتباه شدیم و همسری همشأن و همکفو نصیبمان نشد و فهمیدیم که در طرف مقابل ویژگیها و اوصافی هست که برای ما تلخ و ناگوارند.[۱]
فضایل سوره
از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم روايت است: هر كس سوره طلاق را قرائت نمايد. در حال بقا و پايداري بر سنّت پيامبر خدا صلي الله عليه و آله وسلم خواهد مرد.
در سخني از امام صادق عليه السلام روايت شده است: هر كس سوره طلاق و تحريم را در نمازهاي خود قرائت كند خداوند در روز قيامت او را از ترس و خوف و حزن و اندوه در امن مي دارد و از افتادن در آتش معاف مي دارد و او را به خاطر تلاوت اين دو سوره وارد بهشت مي كند و اين دو سوره او را حفظ مي كنند. زيرا متعلق به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم مي باشند,
آثار و بركات سوره طلاق
۱) بهبود بيماري و اداي قرض و بدهکاري
روايت شده است که قرائت اين سوره براي بهبود بيماري و اداي قرض و بدهكاري مفيد است,
۲) براي تحبيب
به نيت محبت ۲۱ مرتبه اين سوره را بخوانند.
۳) براي وسعت رزق ۳ مرتبه اين سوره خوانده شود.
ختومات مجرب سوره طلاق
۱) وسعت رزق و روزي
براي وسعت رزق و روزي و رسيدن به مال، آيه ۲-۳ سوره طلاق را به اين شكل ختم نمايد: ابتداي ختم جمعه يا پنج شنبه يا دوشنبه باشد و اگر جمعه باشد بهتر است. تا چهل روز هر روز ۱۵۹ مرتبه آيه شريفه رابخواند و بهتر است بعد از نماز صبح باشد . فقط در روز چهلم ۱۷۹ مرتبه باشد و در ابتداي ختم براي استجابت حاجت، غسل حاجت نموده دو ركعت نماز بخواند و صد مرتبه صلوات بفرستد (در روز اول) و روز آخر بعد از اتمام، صد صلوات بفرستد.[۲]
شك نكند و نااميد نشود و اگر بار اول به نتيجه نرسيد تكرار كند كه انشاءالله به مراد مي رسد,
در سخني از امام صادق عليه السلام روايت شده است: هر كس سوره طلاق و تحريم را در نمازهاي خود قرائت كند خداوند در روز قيامت او را از ترس و خوف و حزن و اندوه در امن مي دارد و از افتادن در آتش معاف مي دارد و او را به خاطر تلاوت اين دو سوره وارد بهشت مي كند و اين دو سوره او را حفظ مي كنند. زيرا متعلق به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم مي باشند
۲) گشايش كارها
به تجربه رسيده است كه هركس هر روز به خواندن آيه مباركه «من يتق الله...» «آيات ۳-۲» سوره طلاق همت كند مهمات و گشايش امورات بسته خود را خواهد ديد.
۳) جهت رفع گرفتاري
يک هفته هر شب بعد از نماز عشاء دو ركعت نماز بدين كيفيت بخواند . در ركعت اول بعد از حمد آيه «من يتق الله» آيه ۳-۲ سوره طلاق را ۲۵ بار بخواند.
خاصيت آيه «من يتق الله...»
هر كس تقواي الهي پيشه كند و از گناه دوري كند ،خداوند راه نجاتي براي او فراهم مي كند و او را از جايي كه گمان ندارد روزي مي دهد و هر كس بر خدا توكل نمايد خدا او را كفايت مي كند و خداوند فرمان خود را به انجام مي رساند و خدا براي هر چيزي اندازه اي داده است.
اين آيه از اميد بخش ترين آيات قرآن كريم است كه تلاوت آن دل را صفا و و جان را نور مي بخشد در حديثي از ابوذر غفاري نقل شده كه حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: من آيه اي را در قرآن مي شناسم كه اگر تمام انسانها دست به دامن آن زنند براي حل مشكلات آنها كافي است پس آيه فوق را سه مرتبه با تكرار تلاوت فرمود.
و در حديث ديگر فرمود: خداوند پرهيزگاران را از شبهات دنيا و حالات سخت مرگ و شدائد روز قيامت رهايي بخشيد. البته مفهوم آيه اين نيست كه انسان دست از تلاش و كوشش بكشد.
چنانچه حضرت صادق عليه السلام فرمود: وقتي آيه فوق نازل شد عده ي درها را به روي خود بسته و رو به عبادت آوردند و گفتند خداوند روزي ما را عهد ه دار شد. اين خبر به گوش پيغمبر رسيد كسي را نزد آنها فرستاد كه چرا چنين كرده ايد هر كس چنين كاري كند دعاي او مستجاب نمي شود بر شما باد بر كار و تلاش همراه با تقوا,[۳]
منابع
خبرگزاری ایکنا