فتاحی زاده، فتحیه: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی « '''فتحیه فتاحی زاده؛''' محقق، پژوهشگر، استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا است. وی در سال های اخیر مسئولیت مدیریت علمی گروه علوم قرآن و حدیث را بر عهده داشته است. == سوابق علمی-اجرایی == فتحیه فتاحی زاده در سال 1369 در رشته فلسفه غرب دانشگاه...» ایجاد کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۵ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۰۳
فتحیه فتاحی زاده؛ محقق، پژوهشگر، استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا است. وی در سال های اخیر مسئولیت مدیریت علمی گروه علوم قرآن و حدیث را بر عهده داشته است.
سوابق علمی-اجرایی
فتحیه فتاحی زاده در سال 1369 در رشته فلسفه غرب دانشگاه تهران تحصیلات دوره کارشناسی خود را به اتمام رساند. وی اشاره میدارد: در مقطع کارشناسی، احساس میکردم از سوی استادان این چنین القاء میشود که باید خودم را در یک رویکرد فلسفی منحصر کنم ولی این موضوع با روحیه بنده سازگار نبود و دوست داشتم بر عقاید فلسفی نقد بزنم و به همین دلیل ترجیح دادم دوباره وارد حوزه شوم ولی باز به خاطر اینکه تفسیر قرآن در حوزه رونقی نداشت در مقطع ارشد وارد رشته علوم قرآن و حدیث شدم.[۱] لذا در سال 1371 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم قرآن و حدیث از همان دانشگاه اخذ نموده و در سال 1381 در رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع دکتری دانشگاه قم فارغ التحصیل شد.[۲] فتاحی زاده در این سال ها افزودن بر مدیریت گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا عضو هیئت تحریریه چند فصلنامه نیز بوده است:
• نشریه مطالعات تطبیقی قرآن پژوهی
• مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث
• نشریه مطالعات فهم حدیث
• دانشنامه علوم قرآن و حدیث
• نشریه حدیث پژوهی
• نشریه قرآن پژوهی حسنا
• مجله پژوهشهای میان رشته ای قرآن کریم
• فصلنامه مطالعات تفسیری
• پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
• نشریه مطالعات ترجمه قرآن و حدیث
• فصلنامه مطالعات راهبردی زنان
آثار
فتاحی زاده در این سالها کتب و مقالات بسیاری را به مرحله تالیف رسانده است، از جمله این کتب عبارت است از:
• پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و خرافه زدايي
• زنان اسوه دختران پيامبر صل الله عليه و آله
• زنان اسوه (06) ام حبيبه همسر گرامي رسول خدا صلي الله عليه و آله
• زن در تاریخ و اندیشه اسلامی
• حجاب از دیدگاه قرآن و سنت
• بینامتنیت قرآن کریم و صحیفه سجادیه
• معناشناسی امام در قرآن کریم (رویکردی ساخت گرا)
دیدگاهها
وی با تاکید بر میان رشته ای شدن مطالعات قرآنی بر این است در گذشته شاید نیازهای جامعه معطوف به تبیین صددرصد درون دینی و کنکاش ما در حوزه روششناسی تفسیر بود ولی وقتی دچار تحول در نگرش جوانان به معارف دینی بوده و حتی گاهی شاهد اعراض از مسائل دینی هستیم، باید چارهاندیشی کرده و روشی را طی کنیم که جذابیت و حرفی برای گفتن داشته باشد لذا مهمترین دغدغه گروههای آموزشی علوم قرآن و حدیث، سوق دادن دانشجو در زمینه مطالعاتی است که با توجه به نیازهای فکری امروز لازم است. [۳]