فقر: تفاوت میان نسخه‌ها

از قرآن پدیا
(صفحه‌ای تازه حاوی «<div style="text-align:justify"> فقر: فقر یا تهی دستی به معنای نبود توان مالی و نداشتن درآمد برای رفع نیازهای روزانه مانند تامین پوشاک و غذا و... می‌باشد. مفهوم شناسی فقر؛ نداشتن دارایی مادی یا درآمد کافی برای رفع نیازهای اساسی فرد، فقر نامیده می‌شود. مراد ا...» ایجاد کرد)
 
جز (جایگزینی متن - ' می ' به ' می‌')
 
(۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
<div style="text-align:justify">
'''فقر'''؛ فقر یا تهی دستی به معنای نبود توان مالی و نداشتن درآمد برای رفع نیازهای روزانه مانند تامین پوشاک و غذا و... می‌باشد.  
فقر: فقر یا تهی دستی به معنای نبود توان مالی و نداشتن درآمد برای رفع نیازهای روزانه مانند تامین پوشاک و غذا و... می‌باشد.  


مفهوم شناسی
== مفهوم شناسی فقر ==
فقر؛ نداشتن دارایی مادی یا درآمد کافی برای رفع نیازهای اساسی فرد، فقر نامیده می‌شود. مراد از فقر در اصطلاح عبارت است از نداشتن خرجی سال به قدر کفایت خود و کسانی که نفقه آنان بر عهده او است، <ref>[https://markazi.iqna.ir/008U2z HYPERLINK "https://markazi.iqna.ir/008U2z" موضوع «فقر از ديدگاه قرآن و نهج‌البلاغه» بررسی شد. ]</ref>مانند فرزندان، پدر و مادر و همسر.<ref>[http://lib.eshia.ir/23017/5/710/لغت . فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم‌السلام، ج۵، ص۷۱۰، برگرفته از مقاله «فقر.  ]</ref> برخی فقر را به نداشتن مقدار یکی از نصاب‌‌‌های زکات یا قیمت آن تعریف کرده‌اند.<ref>. الخلاف، ج۴، ص۲۳۸.</ref>
نداشتن دارایی مادی یا درآمد کافی برای رفع نیازهای اساسی فرد، فقر نامیده می‌شود. مراد از فقر در اصطلاح عبارت است از نداشتن خرجی سال به قدر کفایت خود و کسانی که نفقه آنان بر عهده او است، <ref>[https://markazi.iqna.ir/008U2z HYPERLINK "https://markazi.iqna.ir/008U2z" موضوع «فقر از ديدگاه قرآن و نهج‌البلاغه» بررسی شد. ]</ref>مانند فرزندان، پدر و مادر و همسر.<ref>[http://lib.eshia.ir/23017/5/710/لغت . فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم‌السلام، ج۵، ص۷۱۰، برگرفته از مقاله «فقر.  ]</ref> برخی فقر را به نداشتن مقدار یکی از نصاب‌‌‌های زکات یا قیمت آن تعریف کرده‌اند.<ref>. الخلاف، ج۴، ص۲۳۸.</ref>
فقر در قرآن
در قرآن کریم فقر به عنوان عامل منفی در زندگی انسان معرفی شده است و بهمنظور مرتفع شدن آن راهکارهای مختلفی تبین شده است، خداوند به پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى»<ref>.(ضحی،8)</ref> خداوند تو را فقیر یافت، سپس توانگر نمود لذا اگر فقر ارزش بود، غنی کردن پیامبر نمی‌توانست به عنوان یک ارزش باشد که خداوند بر او منت گذارد. دراین راستا پیرامون لزوم تامین نیاز فقرا در سوره مبارکه توبه آمده است: «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ»<ref>.(توبه،60)</ref>  همچنین در رابطه با لزوم انفاق به فقیران آبرومند بیان شده: «لِلْفُقَرَاء الَّذِینَ أُحصِرُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ ضَرْبًا فِی الأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاء مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِیمَاهُمْ لاَ یَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ»<ref>.(بقره،273)</ref>  


اقسام فقر
== فقر در قرآن ==
فقر مطلق و فقر نسبی  
در قرآن کریم فقر به عنوان عامل منفی در زندگی انسان معرفی شده است و به منظور مرتفع شدن آن راهکارهای مختلفی تبین شده است، خداوند به پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى»<ref>.(ضحی،8)</ref> خداوند تو را فقیر یافت، سپس توانگر نمود لذا اگر فقر ارزش بود، غنی کردن پیامبر نمی‌توانست به عنوان یک ارزش باشد که خداوند بر او منت گذارد. دراین راستا پیرامون لزوم تامین نیاز فقرا در سوره مبارکه توبه آمده است: «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ»<ref>.(توبه،60)</ref>  همچنین در رابطه با لزوم انفاق به فقیران آبرومند بیان شده: «لِلْفُقَرَاء الَّذِینَ أُحصِرُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ ضَرْبًا فِی الأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاء مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِیمَاهُمْ لاَ یَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ»<ref>.(بقره،273)</ref>
فقر مطلق که درآمد را با مقدار مورد نیاز برای رفع نیازهای اولیه شخصی مانند غذا، پوشاک و سرپناه مقایسه می‌کند.<ref>. Poverty | United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization". www.unesco.org. Archived from the original on 9 December 2019. Retrieved 4 November 2015.</ref> فقر نسبی زمانی اندازه گیری می شود که یک فرد نتواند حداقل سطح استانداردهای زندگی را در مقایسه با دیگران و در همان زمان و مکان خود فرد برآورده کند. تعریف فقر نسبی از کشوری به کشور دیگر یا از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است.<ref>. Poverty | United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization". www.unesco.org. Archived from the original on 9 December 2019. Retrieved 4 November 2015.</ref>  
 
عده ای دیگر فقر را در دسته ای دیگر چون: فقر طبیعی (فقری که از کمبود یا فقدان عوامل طبیعی و یا تغییراتی در مرزهای جغرافیایی حاصل می‌شود)، فقر جسمی (ضعف جسمی درجهت عدم انجام امور روزمره)،<ref>. الحیاه، ج3، ص476.</ref> فقر مادی (نوعی كمبود داشتن، يا دسترسی نداشتن به وسايل معاش مادى و افزارهاى عمل براى اين زندگى)، فقر معنوی<ref>[https://iqna.ir/fa/services/2/239 . فقر در عرفان، یعنی احساس نیاز به خداوند]</ref> (به معنای عدم رغبت به مال و مقتضیات دنیوی است. فقر دراین باب صفتی قلبی به معنای احساس نیاز و وابستگی به خداوند) تقسیم نموده‌اند. <ref>. فقر و توسعه در منابع دینی، ص33.</ref> بری محققان فقر را در سطح فرهنگی نیز بررسی نموده اند دراین راستا توجه در تولید محتوای رسانه های اجتماعی را عاملی اثرگزار در فقر فرهنگی دانشته اند.<ref>[https://birjand.iqna.ir/00GzcP . رسانه‌ها از امدادرسانی به فقر فرهنگی غافل نشوند]</ref><ref>[https://kurdistan.iqna.ir/00FrWB . فقر فرهنگی ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است
== اقسام فقر ==
 
=== فقر مطلق و فقر نسبی ===
فقر مطلق که درآمد را با مقدار مورد نیاز برای رفع نیازهای اولیه شخصی مانند غذا، پوشاک و سرپناه مقایسه می‌کند.<ref>. Poverty | United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization". www.unesco.org. Archived from the original on 9 December 2019. Retrieved 4 November 2015.</ref> فقر نسبی زمانی اندازه گیری می‌شود که یک فرد نتواند حداقل سطح استانداردهای زندگی را در مقایسه با دیگران و در همان زمان و مکان خود فرد برآورده کند. تعریف فقر نسبی از کشوری به کشور دیگر یا از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است.<ref>. Poverty | United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization". www.unesco.org. Archived from the original on 9 December 2019. Retrieved 4 November 2015.</ref>  
 
=== فقر طبیعی و فقر جسمی ===
عده ای دیگر فقر را در دسته ای دیگر چون: فقر طبیعی (فقری که از کمبود یا فقدان عوامل طبیعی و یا تغییراتی در مرزهای جغرافیایی حاصل می‌شود)، فقر جسمی (ضعف جسمی درجهت عدم انجام امور روزمره)،<ref>. الحیاه، ج3، ص476.</ref>  
 
=== فقر مادی و فقر معنوی ===
فقر مادی (نوعی كمبود داشتن، يا دسترسی نداشتن به وسايل معاش مادى و افزارهاى عمل براى اين زندگى)، فقر معنوی<ref>[https://iqna.ir/fa/services/2/239 . فقر در عرفان، یعنی احساس نیاز به خداوند]</ref> (به معنای عدم رغبت به مال و مقتضیات دنیوی است. فقر دراین باب صفتی قلبی به معنای احساس نیاز و وابستگی به خداوند) تقسیم نموده‌اند. <ref>. فقر و توسعه در منابع دینی، ص33.</ref> برخی محققان فقر را در سطح فرهنگی نیز بررسی نموده اند دراین راستا توجه در تولید محتوای رسانه‌های اجتماعی را عاملی اثرگزار در فقر فرهنگی دانسته اند.<ref>[https://birjand.iqna.ir/00GzcP . رسانه‌ها از امدادرسانی به فقر فرهنگی غافل نشوند]</ref><ref>[https://kurdistan.iqna.ir/00FrWB . فقر فرهنگی ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است
]</ref>
]</ref>


درمان فقر در قرآن
== درمان فقر در قرآن ==
کار و تلاش
 
=== کار و تلاش ===
از مهارت‌های رفتاری ارائه شده در قرآن برای غلبه بر فقر و نیاز، کار و تلاش است. چه آنکه به قدر تلاش و کوشش به انسان‌ها بهره داده می‌شود. «وَأَنْ لَیْسَ لِلإنْسَانِ إِلا مَا سَعَى»<ref>. (نجم،39)</ref> خداوند در سوره جمعه به طور صریح و آشکار، دعوت به تلاش و کوشش برای طلب روزی نموده و فرموده است: «فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الأرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّه»<ref>. (جمعه،10)</ref>و هنگامی که نماز (جمعه) پایان گرفت (شما آزادید) در زمین پراکنده شوید و از فضل خدا بطلبید.
از مهارت‌های رفتاری ارائه شده در قرآن برای غلبه بر فقر و نیاز، کار و تلاش است. چه آنکه به قدر تلاش و کوشش به انسان‌ها بهره داده می‌شود. «وَأَنْ لَیْسَ لِلإنْسَانِ إِلا مَا سَعَى»<ref>. (نجم،39)</ref> خداوند در سوره جمعه به طور صریح و آشکار، دعوت به تلاش و کوشش برای طلب روزی نموده و فرموده است: «فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الأرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّه»<ref>. (جمعه،10)</ref>و هنگامی که نماز (جمعه) پایان گرفت (شما آزادید) در زمین پراکنده شوید و از فضل خدا بطلبید.
انفاق و زکات
 
=== انفاق و زکات ===
یکی از راه‌های درمان فقر و ریشه‌کن شدن فقر مطلق توجه به فریضه الهی زکات است.<ref>[https://khorasan.iqna.ir/00GxSN . درمان ریشه‌کن شدن فقر مطلق توجه به فریضه الهی زکات است ]</ref> نفاق به مفهوم وسیع خود شامل انفاق‌های مالی و غیرمالی می‌شود. در قرآن مجید بیش از 190 آیه به این موضوع اختصاص یافته است. مطابق آیات کسی که انفاق می‌کند عوضش را از خدا دریافت می‌کند و بلکه فزونتر از آنچه که در راه خدا داده است پس می‌گیرد؛«وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِین»<ref>. (سبأ ،39)</ref>  
یکی از راه‌های درمان فقر و ریشه‌کن شدن فقر مطلق توجه به فریضه الهی زکات است.<ref>[https://khorasan.iqna.ir/00GxSN . درمان ریشه‌کن شدن فقر مطلق توجه به فریضه الهی زکات است ]</ref> نفاق به مفهوم وسیع خود شامل انفاق‌های مالی و غیرمالی می‌شود. در قرآن مجید بیش از 190 آیه به این موضوع اختصاص یافته است. مطابق آیات کسی که انفاق می‌کند عوضش را از خدا دریافت می‌کند و بلکه فزونتر از آنچه که در راه خدا داده است پس می‌گیرد؛«وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِین»<ref>. (سبأ ،39)</ref>  
مصرف بهینه
 
=== مصرف بهینه ===
اسراف مفهوم گسترده دارد. از موارد اسراف، ریخت و پاش و مصرف نادرست است که قرآن کریم از آن نهی فرموده است: «کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِین»<ref>. (اعراف /31)</ref> از حکمت‌های منع اسراف، ایجاد توانایی بر تحمل فقر و نیازهایی است که آدمی با آن روبروست. چه آنکه اگر شخصی با وجود فقر مالی، مصرف درست نداشته باشد، احتیاج او بیشتر شده و راه فرار از فشار روانی آن تنگ‌تر می‌شود، در حالی که مصرف درست باعث ثروت و بی‌نیازی می‌شود.
اسراف مفهوم گسترده دارد. از موارد اسراف، ریخت و پاش و مصرف نادرست است که قرآن کریم از آن نهی فرموده است: «کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِین»<ref>. (اعراف /31)</ref> از حکمت‌های منع اسراف، ایجاد توانایی بر تحمل فقر و نیازهایی است که آدمی با آن روبروست. چه آنکه اگر شخصی با وجود فقر مالی، مصرف درست نداشته باشد، احتیاج او بیشتر شده و راه فرار از فشار روانی آن تنگ‌تر می‌شود، در حالی که مصرف درست باعث ثروت و بی‌نیازی می‌شود.
تقوا
 
=== تقوا ===
تقوا یک حالت روحی و ملکه اخلاقی است که هرگاه این ملکه در انسان پیدا شد، قدرتی پیدا می‌کند که می‌تواند از گناه بپرهیزد، اگرچه گناه بر او عرضه شود. تقوا اولیاء حق را نگه‌داری می‌کند و معنویت می‌دهد. ملکه و حقیقت تقوا در روح انسان اثر می‌گذارد و او را از ارتکاب لغزش‌ها و گناه‌ها بازمی‌دارد»<ref>. آشنایی با قرآن، ج4، ص20.</ref> یکی دیگر از مهارت‌های قرآنی غلبه نمودن بر فقر مالی، تقوا مداری است، چه آنکه قرآن به این خاصیت تقوا تصریح نموده است:‌ «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا»<ref>. (طلاق،2)</ref>  هرکس که تقوای الهی پیشه کند، خدا برای او راه بیرون رفتن از مضایق و مشکلات را قرار می‌دهد، یعنی برای او راه باز می‌کند برای خروج از بن ‌بست‌ها و بیرون آمدن از مشکلات.<ref>. مطهری، آشنایی با قرآن، ج8، ص23</ref>
تقوا یک حالت روحی و ملکه اخلاقی است که هرگاه این ملکه در انسان پیدا شد، قدرتی پیدا می‌کند که می‌تواند از گناه بپرهیزد، اگرچه گناه بر او عرضه شود. تقوا اولیاء حق را نگه‌داری می‌کند و معنویت می‌دهد. ملکه و حقیقت تقوا در روح انسان اثر می‌گذارد و او را از ارتکاب لغزش‌ها و گناه‌ها بازمی‌دارد»<ref>. آشنایی با قرآن، ج4، ص20.</ref> یکی دیگر از مهارت‌های قرآنی غلبه نمودن بر فقر مالی، تقوا مداری است، چه آنکه قرآن به این خاصیت تقوا تصریح نموده است:‌ «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا»<ref>. (طلاق،2)</ref>  هرکس که تقوای الهی پیشه کند، خدا برای او راه بیرون رفتن از مضایق و مشکلات را قرار می‌دهد، یعنی برای او راه باز می‌کند برای خروج از بن ‌بست‌ها و بیرون آمدن از مشکلات.<ref>. مطهری، آشنایی با قرآن، ج8، ص23</ref>
شکرگزاری
 
=== شکرگزاری ===
در آیات متعددی از قرآن کریم توصیه شده است که ‌نسبت به آنچه از نعمت‌ها (اعم از مادی و معنوی) که در اختیارش قرار داده شده است، سپاسگزار باشد.<ref>. (لقمان،14؛ بقره ،152، 172؛ عنکبوت،17؛ سبأ ،15)</ref> و در بعضی از آیات هم ثمره و سود سپاسگزاری را عائد انسان‌ها دانسته و فرموده است: «َمَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِه»<ref>(لقمان،12؛ نمل ،40)</ref> «هرکس شکرگزاری کند، تنها به سود خویش کرده است.»
در آیات متعددی از قرآن کریم توصیه شده است که ‌نسبت به آنچه از نعمت‌ها (اعم از مادی و معنوی) که در اختیارش قرار داده شده است، سپاسگزار باشد.<ref>. (لقمان،14؛ بقره ،152، 172؛ عنکبوت،17؛ سبأ ،15)</ref> و در بعضی از آیات هم ثمره و سود سپاسگزاری را عائد انسان‌ها دانسته و فرموده است: «َمَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِه»<ref>(لقمان،12؛ نمل ،40)</ref> «هرکس شکرگزاری کند، تنها به سود خویش کرده است.»
پیامد فقر
 
کفر
== پیامدهای منفی فقر ==
 
=== کفر ===
فقرمایه کفر است اما اگر درکنار صبر قرار گیرد از عبادات بوده و مایه زینت است، اگر انسان تقوا پیشه نباشد و اهل عبادات نباشد و به خداوند توکل نکند، فقر میتواند عاملی باشد تا وی به هرکاری برای رهایی ازفقر دست بزند لذا در این حال میتواند مرتکب غضب، سرقت، حیله گری و دیگر محرمات شده و گمراه گردد تا جایی که به کفر کشیده شود.
فقرمایه کفر است اما اگر درکنار صبر قرار گیرد از عبادات بوده و مایه زینت است، اگر انسان تقوا پیشه نباشد و اهل عبادات نباشد و به خداوند توکل نکند، فقر میتواند عاملی باشد تا وی به هرکاری برای رهایی ازفقر دست بزند لذا در این حال میتواند مرتکب غضب، سرقت، حیله گری و دیگر محرمات شده و گمراه گردد تا جایی که به کفر کشیده شود.
افزایش جرم و جنایت
 
=== افزایش جرم و جنایت ===
با گسترش فقر در ابعاد مادی افراد برای امرار معاش دست به جرایمی چون سرقت، کلاهبردای و.. میزنند.
با گسترش فقر در ابعاد مادی افراد برای امرار معاش دست به جرایمی چون سرقت، کلاهبردای و.. میزنند.
ارتباط فقر و رزاقیت الهی
 
== ارتباط فقر و رزاقیت الهی ==
خدا روزی تمام جنبندگان را در جهان آفرینش تضمین کرده است، ولی «کسب» آن با «تدبیر و تلاش» به عهده خود «انسان» است و همچنین باید مانعی به نام «استثمار» و خود خواهی در میان نباشد؛ اگر کسی با تنبلی و بی‌تدبیری باعث هدر رفتن رزق شود یا اینکه مستکبرین، با استثمار مردم، آنان را در فقر نگه دارند، مربوط به عملکرد انسان‌ها است و منافی رزاقیت و عدالت الهی نمی‌باشد. خداوند علاوه بر تضمین تکوینی و طبعی رزق، احکامی را در حمایت از فقرا تشریع نموده است که اگر دقیقاً اجرا شود، نه تنها شاهد مرگ میلیون‌ها انسان گرسنه نخواهیم بود، بلکه فقیری نیز برای صدقه دادن یافت نخواهد شد.<ref>[https://mazandaran.iqna.ir/00Gycn . آیا وجود فقر در جهان منافی رزاقیت و عدالت الهی است؟]</ref>
خدا روزی تمام جنبندگان را در جهان آفرینش تضمین کرده است، ولی «کسب» آن با «تدبیر و تلاش» به عهده خود «انسان» است و همچنین باید مانعی به نام «استثمار» و خود خواهی در میان نباشد؛ اگر کسی با تنبلی و بی‌تدبیری باعث هدر رفتن رزق شود یا اینکه مستکبرین، با استثمار مردم، آنان را در فقر نگه دارند، مربوط به عملکرد انسان‌ها است و منافی رزاقیت و عدالت الهی نمی‌باشد. خداوند علاوه بر تضمین تکوینی و طبعی رزق، احکامی را در حمایت از فقرا تشریع نموده است که اگر دقیقاً اجرا شود، نه تنها شاهد مرگ میلیون‌ها انسان گرسنه نخواهیم بود، بلکه فقیری نیز برای صدقه دادن یافت نخواهد شد.<ref>[https://mazandaran.iqna.ir/00Gycn . آیا وجود فقر در جهان منافی رزاقیت و عدالت الهی است؟]</ref>
فقرو ازدواج
 
== فقر و ازدواج ==
خداوند در قرآن، به ازدواج امر کرده و بشارت داده که اگر به دلیل فقر ازدواج نمی‌کنید، ترسی به خود راه ندهید، چون من از فضل خودم شما را بی‌نیاز می‌کنم: «وَ أَنْکِحُوا الْأَيامي‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ يَکُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ»<ref>.(نور،32)</ref> خداوند در این آیه به مؤمنان دستور می‌دهد که جوانان را که صلاحیت ازدواج دارند، برده باشند یا آزاد، مقدمات ازدواج آنها را فراهم کنند و آنگاه وعده نیکویی داده به اینکه از فقر نترسند و مطمئن باشند که خداوند آنها را بی نیاز می‌کند و وسعت رزق می‌دهد و در مقام تأکید می‌فرماید: خداوند وسعت دهنده و داناست، چون رزق تابع صلاحیت مرزوق است و خداوند بر طبق علم و آگاهی خودروزی بندگان را تقدیر می‌نماید.<ref>[https://qom.iqna.ir/00Gvdr . تقدیر و روزی به معنای تنبلی و پذیرفتن فقر نیست]</ref> <ref>[https://isfahan.iqna.ir/00FUsv . فقر مانع ازدواج نیست
خداوند در قرآن، به ازدواج امر کرده و بشارت داده که اگر به دلیل فقر ازدواج نمی‌کنید، ترسی به خود راه ندهید، چون من از فضل خودم شما را بی‌نیاز می‌کنم: «وَ أَنْکِحُوا الْأَيامي‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ يَکُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ»<ref>.(نور،32)</ref> خداوند در این آیه به مؤمنان دستور می‌دهد که جوانان را که صلاحیت ازدواج دارند، برده باشند یا آزاد، مقدمات ازدواج آنها را فراهم کنند و آنگاه وعده نیکویی داده به اینکه از فقر نترسند و مطمئن باشند که خداوند آنها را بی نیاز می‌کند و وسعت رزق می‌دهد و در مقام تأکید می‌فرماید: خداوند وسعت دهنده و داناست، چون رزق تابع صلاحیت مرزوق است و خداوند بر طبق علم و آگاهی خودروزی بندگان را تقدیر می‌نماید.<ref>[https://qom.iqna.ir/00Gvdr . تقدیر و روزی به معنای تنبلی و پذیرفتن فقر نیست]</ref> <ref>[https://isfahan.iqna.ir/00FUsv . فقر مانع ازدواج نیست
]</ref>
]</ref>


منابع
== منابع ==
خبرگزاری ایکنا
ایکنا
 
ویکی پدیا
ویکی پدیا
== پاورقی‌ها ==
</div>
</div>
[[رده:اقتصاد و قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۴۶

فقر؛ فقر یا تهی دستی به معنای نبود توان مالی و نداشتن درآمد برای رفع نیازهای روزانه مانند تامین پوشاک و غذا و... می‌باشد.

مفهوم شناسی فقر

نداشتن دارایی مادی یا درآمد کافی برای رفع نیازهای اساسی فرد، فقر نامیده می‌شود. مراد از فقر در اصطلاح عبارت است از نداشتن خرجی سال به قدر کفایت خود و کسانی که نفقه آنان بر عهده او است، [۱]مانند فرزندان، پدر و مادر و همسر.[۲] برخی فقر را به نداشتن مقدار یکی از نصاب‌‌‌های زکات یا قیمت آن تعریف کرده‌اند.[۳]

فقر در قرآن

در قرآن کریم فقر به عنوان عامل منفی در زندگی انسان معرفی شده است و به منظور مرتفع شدن آن راهکارهای مختلفی تبین شده است، خداوند به پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى»[۴] خداوند تو را فقیر یافت، سپس توانگر نمود لذا اگر فقر ارزش بود، غنی کردن پیامبر نمی‌توانست به عنوان یک ارزش باشد که خداوند بر او منت گذارد. دراین راستا پیرامون لزوم تامین نیاز فقرا در سوره مبارکه توبه آمده است: «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ»[۵] همچنین در رابطه با لزوم انفاق به فقیران آبرومند بیان شده: «لِلْفُقَرَاء الَّذِینَ أُحصِرُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ ضَرْبًا فِی الأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاء مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِیمَاهُمْ لاَ یَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ»[۶]

اقسام فقر

فقر مطلق و فقر نسبی

فقر مطلق که درآمد را با مقدار مورد نیاز برای رفع نیازهای اولیه شخصی مانند غذا، پوشاک و سرپناه مقایسه می‌کند.[۷] فقر نسبی زمانی اندازه گیری می‌شود که یک فرد نتواند حداقل سطح استانداردهای زندگی را در مقایسه با دیگران و در همان زمان و مکان خود فرد برآورده کند. تعریف فقر نسبی از کشوری به کشور دیگر یا از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است.[۸]

فقر طبیعی و فقر جسمی

عده ای دیگر فقر را در دسته ای دیگر چون: فقر طبیعی (فقری که از کمبود یا فقدان عوامل طبیعی و یا تغییراتی در مرزهای جغرافیایی حاصل می‌شود)، فقر جسمی (ضعف جسمی درجهت عدم انجام امور روزمره)،[۹]

فقر مادی و فقر معنوی

فقر مادی (نوعی كمبود داشتن، يا دسترسی نداشتن به وسايل معاش مادى و افزارهاى عمل براى اين زندگى)، فقر معنوی[۱۰] (به معنای عدم رغبت به مال و مقتضیات دنیوی است. فقر دراین باب صفتی قلبی به معنای احساس نیاز و وابستگی به خداوند) تقسیم نموده‌اند. [۱۱] برخی محققان فقر را در سطح فرهنگی نیز بررسی نموده اند دراین راستا توجه در تولید محتوای رسانه‌های اجتماعی را عاملی اثرگزار در فقر فرهنگی دانسته اند.[۱۲][۱۳]

درمان فقر در قرآن

کار و تلاش

از مهارت‌های رفتاری ارائه شده در قرآن برای غلبه بر فقر و نیاز، کار و تلاش است. چه آنکه به قدر تلاش و کوشش به انسان‌ها بهره داده می‌شود. «وَأَنْ لَیْسَ لِلإنْسَانِ إِلا مَا سَعَى»[۱۴] خداوند در سوره جمعه به طور صریح و آشکار، دعوت به تلاش و کوشش برای طلب روزی نموده و فرموده است: «فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الأرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّه»[۱۵]و هنگامی که نماز (جمعه) پایان گرفت (شما آزادید) در زمین پراکنده شوید و از فضل خدا بطلبید.

انفاق و زکات

یکی از راه‌های درمان فقر و ریشه‌کن شدن فقر مطلق توجه به فریضه الهی زکات است.[۱۶] نفاق به مفهوم وسیع خود شامل انفاق‌های مالی و غیرمالی می‌شود. در قرآن مجید بیش از 190 آیه به این موضوع اختصاص یافته است. مطابق آیات کسی که انفاق می‌کند عوضش را از خدا دریافت می‌کند و بلکه فزونتر از آنچه که در راه خدا داده است پس می‌گیرد؛«وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِین»[۱۷]

مصرف بهینه

اسراف مفهوم گسترده دارد. از موارد اسراف، ریخت و پاش و مصرف نادرست است که قرآن کریم از آن نهی فرموده است: «کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِین»[۱۸] از حکمت‌های منع اسراف، ایجاد توانایی بر تحمل فقر و نیازهایی است که آدمی با آن روبروست. چه آنکه اگر شخصی با وجود فقر مالی، مصرف درست نداشته باشد، احتیاج او بیشتر شده و راه فرار از فشار روانی آن تنگ‌تر می‌شود، در حالی که مصرف درست باعث ثروت و بی‌نیازی می‌شود.

تقوا

تقوا یک حالت روحی و ملکه اخلاقی است که هرگاه این ملکه در انسان پیدا شد، قدرتی پیدا می‌کند که می‌تواند از گناه بپرهیزد، اگرچه گناه بر او عرضه شود. تقوا اولیاء حق را نگه‌داری می‌کند و معنویت می‌دهد. ملکه و حقیقت تقوا در روح انسان اثر می‌گذارد و او را از ارتکاب لغزش‌ها و گناه‌ها بازمی‌دارد»[۱۹] یکی دیگر از مهارت‌های قرآنی غلبه نمودن بر فقر مالی، تقوا مداری است، چه آنکه قرآن به این خاصیت تقوا تصریح نموده است:‌ «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا»[۲۰] هرکس که تقوای الهی پیشه کند، خدا برای او راه بیرون رفتن از مضایق و مشکلات را قرار می‌دهد، یعنی برای او راه باز می‌کند برای خروج از بن ‌بست‌ها و بیرون آمدن از مشکلات.[۲۱]

شکرگزاری

در آیات متعددی از قرآن کریم توصیه شده است که ‌نسبت به آنچه از نعمت‌ها (اعم از مادی و معنوی) که در اختیارش قرار داده شده است، سپاسگزار باشد.[۲۲] و در بعضی از آیات هم ثمره و سود سپاسگزاری را عائد انسان‌ها دانسته و فرموده است: «َمَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِه»[۲۳] «هرکس شکرگزاری کند، تنها به سود خویش کرده است.»

پیامدهای منفی فقر

کفر

فقرمایه کفر است اما اگر درکنار صبر قرار گیرد از عبادات بوده و مایه زینت است، اگر انسان تقوا پیشه نباشد و اهل عبادات نباشد و به خداوند توکل نکند، فقر میتواند عاملی باشد تا وی به هرکاری برای رهایی ازفقر دست بزند لذا در این حال میتواند مرتکب غضب، سرقت، حیله گری و دیگر محرمات شده و گمراه گردد تا جایی که به کفر کشیده شود.

افزایش جرم و جنایت

با گسترش فقر در ابعاد مادی افراد برای امرار معاش دست به جرایمی چون سرقت، کلاهبردای و.. میزنند.

ارتباط فقر و رزاقیت الهی

خدا روزی تمام جنبندگان را در جهان آفرینش تضمین کرده است، ولی «کسب» آن با «تدبیر و تلاش» به عهده خود «انسان» است و همچنین باید مانعی به نام «استثمار» و خود خواهی در میان نباشد؛ اگر کسی با تنبلی و بی‌تدبیری باعث هدر رفتن رزق شود یا اینکه مستکبرین، با استثمار مردم، آنان را در فقر نگه دارند، مربوط به عملکرد انسان‌ها است و منافی رزاقیت و عدالت الهی نمی‌باشد. خداوند علاوه بر تضمین تکوینی و طبعی رزق، احکامی را در حمایت از فقرا تشریع نموده است که اگر دقیقاً اجرا شود، نه تنها شاهد مرگ میلیون‌ها انسان گرسنه نخواهیم بود، بلکه فقیری نیز برای صدقه دادن یافت نخواهد شد.[۲۴]

فقر و ازدواج

خداوند در قرآن، به ازدواج امر کرده و بشارت داده که اگر به دلیل فقر ازدواج نمی‌کنید، ترسی به خود راه ندهید، چون من از فضل خودم شما را بی‌نیاز می‌کنم: «وَ أَنْکِحُوا الْأَيامي‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ يَکُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ»[۲۵] خداوند در این آیه به مؤمنان دستور می‌دهد که جوانان را که صلاحیت ازدواج دارند، برده باشند یا آزاد، مقدمات ازدواج آنها را فراهم کنند و آنگاه وعده نیکویی داده به اینکه از فقر نترسند و مطمئن باشند که خداوند آنها را بی نیاز می‌کند و وسعت رزق می‌دهد و در مقام تأکید می‌فرماید: خداوند وسعت دهنده و داناست، چون رزق تابع صلاحیت مرزوق است و خداوند بر طبق علم و آگاهی خودروزی بندگان را تقدیر می‌نماید.[۲۶] [۲۷]

منابع

ایکنا

ویکی پدیا

پاورقی‌ها

  1. HYPERLINK "https://markazi.iqna.ir/008U2z" موضوع «فقر از ديدگاه قرآن و نهج‌البلاغه» بررسی شد.
  2. . فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم‌السلام، ج۵، ص۷۱۰، برگرفته از مقاله «فقر.
  3. . الخلاف، ج۴، ص۲۳۸.
  4. .(ضحی،8)
  5. .(توبه،60)
  6. .(بقره،273)
  7. . Poverty | United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization". www.unesco.org. Archived from the original on 9 December 2019. Retrieved 4 November 2015.
  8. . Poverty | United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization". www.unesco.org. Archived from the original on 9 December 2019. Retrieved 4 November 2015.
  9. . الحیاه، ج3، ص476.
  10. . فقر در عرفان، یعنی احساس نیاز به خداوند
  11. . فقر و توسعه در منابع دینی، ص33.
  12. . رسانه‌ها از امدادرسانی به فقر فرهنگی غافل نشوند
  13. [https://kurdistan.iqna.ir/00FrWB . فقر فرهنگی ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است ]
  14. . (نجم،39)
  15. . (جمعه،10)
  16. . درمان ریشه‌کن شدن فقر مطلق توجه به فریضه الهی زکات است
  17. . (سبأ ،39)
  18. . (اعراف /31)
  19. . آشنایی با قرآن، ج4، ص20.
  20. . (طلاق،2)
  21. . مطهری، آشنایی با قرآن، ج8، ص23
  22. . (لقمان،14؛ بقره ،152، 172؛ عنکبوت،17؛ سبأ ،15)
  23. (لقمان،12؛ نمل ،40)
  24. . آیا وجود فقر در جهان منافی رزاقیت و عدالت الهی است؟
  25. .(نور،32)
  26. . تقدیر و روزی به معنای تنبلی و پذیرفتن فقر نیست
  27. [https://isfahan.iqna.ir/00FUsv . فقر مانع ازدواج نیست ]