بی آزار شیرازی، عبدالکریم: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''عبدالکریم بی آزار شیرازی(زاده 1323)'''؛ قرآن پژوه و استاد رشته علوم قرآن و حدیث. وی دارای آثار فراوانی مانند تفسیر کاشف می باشد و در سال 1375 به عنوان خادم قرآن در حوزه پژوهش انتخاب شد. == زندگی نامه بی آزار شیرازی == بیآزار شیرازی، در سال ۱۳۲۳ در شی...» ایجاد کرد) |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:بی آزار شیرازی.jpg|بندانگشتی]] | |||
'''عبدالکریم بی آزار شیرازی(زاده 1323)'''؛ قرآن پژوه و استاد رشته علوم قرآن و حدیث. وی دارای آثار فراوانی مانند تفسیر کاشف می باشد و در سال 1375 به عنوان خادم قرآن در حوزه پژوهش انتخاب شد. | '''عبدالکریم بی آزار شیرازی(زاده 1323)'''؛ قرآن پژوه و استاد رشته علوم قرآن و حدیث. وی دارای آثار فراوانی مانند تفسیر کاشف می باشد و در سال 1375 به عنوان خادم قرآن در حوزه پژوهش انتخاب شد. | ||
== زندگی نامه بی آزار شیرازی == | == زندگی نامه بی آزار شیرازی == | ||
بیآزار شیرازی، در سال ۱۳۲۳ در شیراز متولد شد. وی ابتدا در زادگاهش و سپس در قم و نجف درس خواند. در محضر امام خمینی (ره) فقه و حدیث آموخت و تمامی مسائل مستحدثۀ ایشان را به رشتۀ تحریر درآورد (رسالۀ نوین). او در ۱۳۵۳ به درجۀ اجتهاد رسید و در ۱۳۵۴ به کانادا رفت و از دانشگاه مکگیل در رشتۀ تاریخ و تمدن اسلامی دانشنامۀ فوقلیسانس گرفت. ایشان از ۱۳۶۱، به تدریس در دانشگاههای ایران پرداخت و در ۱۳۷۲، در رشتۀ علوم قرآنی و حدیث دانشنامۀ دکتری گرفت.<ref>[https://wikijoo.ir/index.php?title=%D8%A8%DB%8C_%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%B1_%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%8C_%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85_(%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2_%DB%B1%DB%B3%DB%B2%DB%B3%D8%B4) | بیآزار شیرازی، در سال ۱۳۲۳ در شیراز متولد شد. وی ابتدا در زادگاهش و سپس در قم و نجف درس خواند. در محضر امام خمینی (ره) فقه و حدیث آموخت و تمامی مسائل مستحدثۀ ایشان را به رشتۀ تحریر درآورد (رسالۀ نوین). او در ۱۳۵۳ به درجۀ اجتهاد رسید و در ۱۳۵۴ به کانادا رفت و از دانشگاه مکگیل در رشتۀ تاریخ و تمدن اسلامی دانشنامۀ فوقلیسانس گرفت. ایشان از ۱۳۶۱، به تدریس در دانشگاههای ایران پرداخت و در ۱۳۷۲، در رشتۀ علوم قرآنی و حدیث دانشنامۀ دکتری گرفت.<ref>[https://wikijoo.ir/index.php?title=%D8%A8%DB%8C_%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%B1_%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%8C_%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85_(%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2_%DB%B1%DB%B3%DB%B2%DB%B3%D8%B4) ویکی جو.]</ref> | ||
== مسئولیت های بی آزار شیرازی == | == مسئولیت های بی آزار شیرازی == | ||
او از سال ۱۳۶۵ به معاونت پژوهشی دانشگاه الزهرا (س) منصوب و از سال ۱۳۶۷ ریاست دانشکده الهیات و ادبیات این دانشگاه را به عهده داشت. در سال ۱۳۸۰ به مرتبه دانشیاری ارتقاء یافت و از آغاز تاسیس مجمع جهانی التقریب از سوی مقام معظم رهبری به عضویت شورای عالی این مجمع درآمد و یکسال معاونت امور بینالملل این مجمع را نیز به عهده داشت. وی همچنین از سوی دبیر کل مجمع جهانی تقریب و هیئت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی و وزیر علوم وقت، مدتی عهدهدار ریاست این دانشگاه بود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3723177/%D8%AA%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D9%81%D8%B4%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%81-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 | او از سال ۱۳۶۵ به معاونت پژوهشی دانشگاه الزهرا (س) منصوب و از سال ۱۳۶۷ ریاست دانشکده الهیات و ادبیات این دانشگاه را به عهده داشت. در سال ۱۳۸۰ به مرتبه دانشیاری ارتقاء یافت و از آغاز تاسیس مجمع جهانی التقریب از سوی مقام معظم رهبری به عضویت شورای عالی این مجمع درآمد و یکسال معاونت امور بینالملل این مجمع را نیز به عهده داشت. وی همچنین از سوی دبیر کل مجمع جهانی تقریب و هیئت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی و وزیر علوم وقت، مدتی عهدهدار ریاست این دانشگاه بود.<ref> [https://iqna.ir/fa/news/3723177/%D8%AA%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D9%81%D8%B4%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%81-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 تدوین تفسیر آهنگین و فشرده قرآن کریم.]</ref> | ||
== آثار بی آزار شیرازی == | == آثار بی آزار شیرازی == | ||
تفسیر کاشف؛ رساله نوین فقهی- پزشکی؛ قرآن در ادبیات فارسی؛ قرآن ناطق؛ قرآن و طبیعت؛ داستان زندگی پیامبر (ص)؛ امام متقین علی (ع)؛ فاطمه (س) پارهتن پیامبر (ص)؛ امام حسن (ع)؛ سبط نبی (ص) حسین بن علی (ع)؛ عاشورا در سرزمینها؛ خدا و اختراعات از دیدگاه علم و قرآن؛ میثاق در قرآن؛ طلوع و غروب تمدنها؛ جهان دیگر؛ گذشته و آینده جهان؛ الوحدة الاسلامیة؛ مشعل اتحاد؛ توحید کلمه؛ آلاء الرحمن؛ باستانشناسی و جغرافیایی تاریخی قصص قرآن؛ اخلاق عملی برای جوانان، تفسیر سوره یوسف؛ المسائل المستحدثة، تقریرات درس امام خمینی (ره)؛ ولایتهای فقیه؛ تحریر اللمعة؛ ترجمه تفسیری و تصویری دعای عرفه؛ ترجمه تفسیری و تصویری دعای کمیل؛ ترجمه داستان «حی بن یقظان» ابن طفیل اندلسی؛ بیونیک یا الهام صنعت از خلقت؛ مناسک حج امام خمینی (ره)؛ دعای توسل (همراه با بحثی در حقیقت توسل و پاسخ به ایرادات وهابیان)؛ شیخ محمود شلتوت، طلایهدار تقریب؛ پرشکوهترین مراسم عبادت و قربانی،<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85_%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%B1_%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C | تفسیر کاشف؛ رساله نوین فقهی- پزشکی؛ قرآن در ادبیات فارسی؛ قرآن ناطق؛ قرآن و طبیعت؛ داستان زندگی پیامبر (ص)؛ امام متقین علی (ع)؛ فاطمه (س) پارهتن پیامبر (ص)؛ امام حسن (ع)؛ سبط نبی (ص) حسین بن علی (ع)؛ عاشورا در سرزمینها؛ خدا و اختراعات از دیدگاه علم و قرآن؛ میثاق در قرآن؛ طلوع و غروب تمدنها؛ جهان دیگر؛ گذشته و آینده جهان؛ الوحدة الاسلامیة؛ مشعل اتحاد؛ توحید کلمه؛ آلاء الرحمن؛ باستانشناسی و جغرافیایی تاریخی قصص قرآن؛ اخلاق عملی برای جوانان، تفسیر سوره یوسف؛ المسائل المستحدثة، تقریرات درس امام خمینی (ره)؛ ولایتهای فقیه؛ تحریر اللمعة؛ ترجمه تفسیری و تصویری دعای عرفه؛ ترجمه تفسیری و تصویری دعای کمیل؛ ترجمه داستان «حی بن یقظان» ابن طفیل اندلسی؛ بیونیک یا الهام صنعت از خلقت؛ مناسک حج امام خمینی (ره)؛ دعای توسل (همراه با بحثی در حقیقت توسل و پاسخ به ایرادات وهابیان)؛ شیخ محمود شلتوت، طلایهدار تقریب؛ پرشکوهترین مراسم عبادت و قربانی،<ref> [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85_%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%B1_%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C ویکی پدیا]</ref> همبستگی مذاهب اسلامی و اسلام؛ آئين همبستگی<ref> [https://iqna.ir/fa/news/2017695/%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D8%B3%D9%8A%D8%B1%D9%84%D9%8A%D9%83-%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AC%D9%86%D9%8A%D9%86%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%AC%D9%8A%D9%83%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF ترجمه سيرليك كتاب جنينشناسی قرآن در تاجيكستان منتشر شد.]</ref> برخی از اهم آثاری است که توسط بی آزار شیرازی نگاشته شده است. | ||
== دیدگاه های بی آزار شیرازی در مورد تقریب == | == دیدگاه های بی آزار شیرازی در مورد تقریب == | ||
خط ۲۷: | خط ۲۸: | ||
== ارجاعات == | == ارجاعات == | ||
[[رده: اساتید علوم قرآنی]] | |||
[[رده: اساتید علوم قرآنی ایران]] | |||
[[رده: اساتید علوم قرآنی دانشگاه مذاهب اسلامی]] | |||
[[رده:قرآن پژوهان مسلمان]] | |||
[[رده:قرآن پژوهان مسلمان ایرانی]] | |||
[[رده:خادمان قرآن]] | |||
[[رده: خادم قرآن در حوزه پژوهش]] |
نسخهٔ کنونی تا ۳ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۵۲
عبدالکریم بی آزار شیرازی(زاده 1323)؛ قرآن پژوه و استاد رشته علوم قرآن و حدیث. وی دارای آثار فراوانی مانند تفسیر کاشف می باشد و در سال 1375 به عنوان خادم قرآن در حوزه پژوهش انتخاب شد.
زندگی نامه بی آزار شیرازی
بیآزار شیرازی، در سال ۱۳۲۳ در شیراز متولد شد. وی ابتدا در زادگاهش و سپس در قم و نجف درس خواند. در محضر امام خمینی (ره) فقه و حدیث آموخت و تمامی مسائل مستحدثۀ ایشان را به رشتۀ تحریر درآورد (رسالۀ نوین). او در ۱۳۵۳ به درجۀ اجتهاد رسید و در ۱۳۵۴ به کانادا رفت و از دانشگاه مکگیل در رشتۀ تاریخ و تمدن اسلامی دانشنامۀ فوقلیسانس گرفت. ایشان از ۱۳۶۱، به تدریس در دانشگاههای ایران پرداخت و در ۱۳۷۲، در رشتۀ علوم قرآنی و حدیث دانشنامۀ دکتری گرفت.[۱]
مسئولیت های بی آزار شیرازی
او از سال ۱۳۶۵ به معاونت پژوهشی دانشگاه الزهرا (س) منصوب و از سال ۱۳۶۷ ریاست دانشکده الهیات و ادبیات این دانشگاه را به عهده داشت. در سال ۱۳۸۰ به مرتبه دانشیاری ارتقاء یافت و از آغاز تاسیس مجمع جهانی التقریب از سوی مقام معظم رهبری به عضویت شورای عالی این مجمع درآمد و یکسال معاونت امور بینالملل این مجمع را نیز به عهده داشت. وی همچنین از سوی دبیر کل مجمع جهانی تقریب و هیئت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی و وزیر علوم وقت، مدتی عهدهدار ریاست این دانشگاه بود.[۲]
آثار بی آزار شیرازی
تفسیر کاشف؛ رساله نوین فقهی- پزشکی؛ قرآن در ادبیات فارسی؛ قرآن ناطق؛ قرآن و طبیعت؛ داستان زندگی پیامبر (ص)؛ امام متقین علی (ع)؛ فاطمه (س) پارهتن پیامبر (ص)؛ امام حسن (ع)؛ سبط نبی (ص) حسین بن علی (ع)؛ عاشورا در سرزمینها؛ خدا و اختراعات از دیدگاه علم و قرآن؛ میثاق در قرآن؛ طلوع و غروب تمدنها؛ جهان دیگر؛ گذشته و آینده جهان؛ الوحدة الاسلامیة؛ مشعل اتحاد؛ توحید کلمه؛ آلاء الرحمن؛ باستانشناسی و جغرافیایی تاریخی قصص قرآن؛ اخلاق عملی برای جوانان، تفسیر سوره یوسف؛ المسائل المستحدثة، تقریرات درس امام خمینی (ره)؛ ولایتهای فقیه؛ تحریر اللمعة؛ ترجمه تفسیری و تصویری دعای عرفه؛ ترجمه تفسیری و تصویری دعای کمیل؛ ترجمه داستان «حی بن یقظان» ابن طفیل اندلسی؛ بیونیک یا الهام صنعت از خلقت؛ مناسک حج امام خمینی (ره)؛ دعای توسل (همراه با بحثی در حقیقت توسل و پاسخ به ایرادات وهابیان)؛ شیخ محمود شلتوت، طلایهدار تقریب؛ پرشکوهترین مراسم عبادت و قربانی،[۳] همبستگی مذاهب اسلامی و اسلام؛ آئين همبستگی[۴] برخی از اهم آثاری است که توسط بی آزار شیرازی نگاشته شده است.
دیدگاه های بی آزار شیرازی در مورد تقریب
تقريب مذاهب به معنای انصراف مسلمانان از عقايد خاص كلامی و فقهيشان نيست بلكه يك رفتار و گفتمانی پيشرو در مقابله با دشمنان اسلام و اهداف شوم آنان است و هدفی جز گسترش همدلی و همكاری مذاهب اسلامی و شناخت بيشتر آنان از يكديگر ندارد.[۵]
موانع تقریب از دیدگاه بی آزار شیرازی
امام خمینی(ره) تأکید میکردند که وحدت از رحمان و تفرقه از شیطان است. یکی از بزرگترین موانع تقریب، شیطان است. اگر این شیطان، تهذیب نشود همواره مانند یک آتشفشان عمل کرده و آتش حسادت، تکبر و خودبرتر بینی از درون آدم فوران میکند و دائماً میخواهد با دیگران بجنگد امّا اگر این روحیه شیطانی ما خاموش شود میتواند ما را با رحمت الهی، با یکدیگر متحد کند همانگونه که پیامبر اسلام(ص) اینکار را انجام دادند.[۶] یکی دیگر از موانع تقریب، تکفیر و توهین است. این توهین و تکفیر متعلق به ادیان زمینی است در حالی که در دین آسمانی گفته شده به کسی که اظهار اسلام میکند نگویید تو مسلمان نیستی اما در ادیانِ شرک و زمینی، به راحتی دیگران تکفیر میکنند.[۷]
راهکارهای وحدت امت اسلامی از دیدگاه بی آزار شیرازی
مبارزه مشترک با فرقههای بدلی، بازگشت به اخلاق اسلامی و روح توحیدی مهمترین راهکارهای وحدت است.[۸] اگر بخواهیم به وحدت برسیم بایستی، به جایی پررنگ نمودن فرقهها، اسلام و خدا و قرآن و پیغمبر خدا را پررنگ کنیم. متأسفانه هر فرقهای روزبهروز سعی میکند خودش را پررنگ کند، همین باعث شده که فرقهگرایی تا این اندازه رشد کند و این فرقهگرایی و ملیگرایی درست جهت معکوس وحدت است.[۹]
منابع
ارجاعات
- ↑ ویکی جو.
- ↑ تدوین تفسیر آهنگین و فشرده قرآن کریم.
- ↑ ویکی پدیا
- ↑ ترجمه سيرليك كتاب جنينشناسی قرآن در تاجيكستان منتشر شد.
- ↑ . تقريب مذاهب يك امر استراتژيك برای جهان اسلام است.
- ↑ . فرقهگرایی مهمترین عامل تفرقه مسلمانان است.
- ↑ . عملکرد حوزههای علمیه؛ الگویی برای تقریب.
- ↑ . مبارزه مشترک با دکانداری فرقهای و پرهیز از خودبرتربینی؛ مهمترین راهکار وحدت.
- ↑ . وحدت در سایه رحمةٌ للعالمین.