آل عمران (گروه): تفاوت میان نسخه‌ها

از قرآن پدیا
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''آل عمران'''؛ نام گروهی از افراد که از نظر مفسران یا عبارت از حضرت مریم و عیسی است و یا فرزندان عمران. == شناسه اسمی آل عمران == واژه آل عمران یک بار در قرآن آمده است. (آل عمران/ ۳۳) اما درباره اینکه منظور از آل عمران چه کسانی هستند، دو دیدگاه وجود دا...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱۹: خط ۱۹:


ج) این آیه با دیگر آیات که درباره مریم و عیسی است، هماهنگی زیادی دارد. (انبیاء/۹۱)
ج) این آیه با دیگر آیات که درباره مریم و عیسی است، هماهنگی زیادی دارد. (انبیاء/۹۱)
== منابع ==
این مدخل برگرفته از '''کتاب اشخاص و گروه ها در قرآن''' است و مقاله آن هنوز به طور کامل تدوین نیافته است.
[[رده:گروه ها و قبایل]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۴۴

آل عمران؛ نام گروهی از افراد که از نظر مفسران یا عبارت از حضرت مریم و عیسی است و یا فرزندان عمران.

شناسه اسمی آل عمران

واژه آل عمران یک بار در قرآن آمده است. (آل عمران/ ۳۳) اما درباره اینکه منظور از آل عمران چه کسانی هستند، دو دیدگاه وجود دارد:

الف) برخی منظور از آل عمران را دو شخصیت برجسته حضرت مريم و عیسی می دانند.

ب) برخی دیگر منظور از آل عمران را خود شخص عمران می دانند. چنان که از شخص موسی و هارون به آل تعبیر شده است (بقره/۲۴۸) که قول اول مشهورتر به نظر میرسد یعنی منظور از آل عمران، عیسی و مریم است.

شناسه رفتاری و روانی آل عمران

برگزیدگی آل عمران بارزترین شناسه رفتاری آنان است، چنان که علامه طباطبایی در این باره میفرماید چون خداوند از گفتارها و نیست های قلبی آل عمران آگاه بود آنان را برگزید؛ چرا که آنان در گفتار صادق و در نیست پاک و خالص بودند (آل عمران/۳۴)

شناسه فامیلی آل عمران

برخی مفسران عمران را پدر موسی و هارون می دانند و برخی دیگر پدر مریم می دانند. علامه طباطبایی به دلایل زیر عمران را پدر مریم میداند

الف) در ادامه سوره آل عمران سخن از پدر و مادر و فرزند مریم و نیز زکریا، متکفل وی است. پس منظور از عمران باید پدر مریم باشد و اگر مقصود پدر موسی باشد با آیات این سوره تناسبی ندارد.

ب) در مواردی از پدر مریم با نام، عمران یاد شده، ولی در هیچ جای قرآن از پدر موسی به عمران تعبیر نشده است.

ج) این آیه با دیگر آیات که درباره مریم و عیسی است، هماهنگی زیادی دارد. (انبیاء/۹۱)

منابع

این مدخل برگرفته از کتاب اشخاص و گروه ها در قرآن است و مقاله آن هنوز به طور کامل تدوین نیافته است.