آل ابراهیم: تفاوت میان نسخه‌ها

از قرآن پدیا
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''آل ابراهیم'''؛ گروهی از افراد که به سبب نزدیکی و یا الحاق به حضرت ابراهیم (ع) منسوب بدو شده اند. == شناسه اسمی آل ابراهیم == واژه آل ابراهیم دو بار در قرآن به کار رفته است(آل عمران/۳۳) و (نساء/۵۴). علامه طباطبایی منظور از آل ابراهیم را نزدیکان خاص اب...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱۷: خط ۱۷:
== شناسه قومی آل ابراهیم ==
== شناسه قومی آل ابراهیم ==
برخی از ذریه ابراهیم نیکوکار و برخی ستمکار بودند. (صافات/۱۱۳) همچنین بنابر آیات قرآن برخی هدایت یافته و تعدادی هم فاسق بودند.(حدید/۲۶)
برخی از ذریه ابراهیم نیکوکار و برخی ستمکار بودند. (صافات/۱۱۳) همچنین بنابر آیات قرآن برخی هدایت یافته و تعدادی هم فاسق بودند.(حدید/۲۶)
== منابع ==
این مدخل برگرفته از '''کتاب اشخاص و گروه ها در قرآن''' است و مقاله آن هنوز به طور کامل تدوین نیافته است.
[[رده:گروه ها و قبایل]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۴۱

آل ابراهیم؛ گروهی از افراد که به سبب نزدیکی و یا الحاق به حضرت ابراهیم (ع) منسوب بدو شده اند.

شناسه اسمی آل ابراهیم

واژه آل ابراهیم دو بار در قرآن به کار رفته است(آل عمران/۳۳) و (نساء/۵۴). علامه طباطبایی منظور از آل ابراهیم را نزدیکان خاص ابراهیم و کسانی را که به آنها ملحق میشوند میداند.

شناسه فکری و عقیدتی آل ابراهیم

الف) خدا پرستی

آل ابراهیم همواره خدای یکتا را پرستش میکردند و در برابر او تسلیم بودند. چنان که وقتی یعقوب هنگام مرگ از فرزندان خود پرسید: پس از من چه را می پرستید؟ همگی گفتند: معبود تو و پدرانت ابراهیم، اسماعیل و اسحاق، معبود یگانه را می پرستیم و در برابر او تسلیم هستیم. (بقره/۱۳۳)

ب) دوری از بت پرستی

از دیگر عقاید آل ابراهیم، دوری از بت و بت پرستی بوده است. ابراهیم نیز همواره از خداوند میخواست تا آنان را از پرستش بتها دور نگه دارد. (ابراهیم/۳۵)

ج) اهمیت به نماز

آل ابراهیم به خواندن و برپا داشتن نماز اهمیت می دادند و ابراهیم از خداوند خواست که او و فرزندانش را جزو نمازگزاران قرار دهد. (ابراهیم/۴۰)

شناسه قومی آل ابراهیم

برخی از ذریه ابراهیم نیکوکار و برخی ستمکار بودند. (صافات/۱۱۳) همچنین بنابر آیات قرآن برخی هدایت یافته و تعدادی هم فاسق بودند.(حدید/۲۶)

منابع

این مدخل برگرفته از کتاب اشخاص و گروه ها در قرآن است و مقاله آن هنوز به طور کامل تدوین نیافته است.