همسر ابولهب: تفاوت میان نسخه‌ها

از قرآن پدیا
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''همسر ابولهب'''؛ از اشخاص منفی یاد شده در قرآن. == شناسه همسر ابولهب == نام وی به صورت صریح در قرآن نیامده ولی به صورت إمرأة (مسد/۴ و ۵) از او یاد شده است. اسم همسر ابولهب اروی و کنیه او ام جمیل است. او دختر حرب بن امیه و خواهر ابوسفیان است. == شناسه رف...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱۹: خط ۱۹:
=== ب) مشمول نکوهش خدا شدن ===
=== ب) مشمول نکوهش خدا شدن ===
خداوند در قرآن، ام جمیل را با دادن صفت هیزم کشی و داشتن گردن بندی از لیف، خرما نکوهش و مذمت کرده است. (مسد/۱-۵) همچنین گفته اند ام جمیل مانند همسرش گرفتار عذاب الهی شد و با همان ریسمان که همواره بر گردن می آویخت به هلاکت رسید.
خداوند در قرآن، ام جمیل را با دادن صفت هیزم کشی و داشتن گردن بندی از لیف، خرما نکوهش و مذمت کرده است. (مسد/۱-۵) همچنین گفته اند ام جمیل مانند همسرش گرفتار عذاب الهی شد و با همان ریسمان که همواره بر گردن می آویخت به هلاکت رسید.
== منابع ==
این مدخل برگرفته از '''کتاب اشخاص و گروه ها در قرآن''' است و مقاله آن هنوز به طور کامل تدوین نیافته است.
[[رده:افراد یاد شده]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۳۱

همسر ابولهب؛ از اشخاص منفی یاد شده در قرآن.

شناسه همسر ابولهب

نام وی به صورت صریح در قرآن نیامده ولی به صورت إمرأة (مسد/۴ و ۵) از او یاد شده است. اسم همسر ابولهب اروی و کنیه او ام جمیل است. او دختر حرب بن امیه و خواهر ابوسفیان است.

شناسه رفتاری و روانی

الف) آزار و اذیت پیامبر

یکی از رفتارهای همسر ابولهب، اینکه برای بازداشتن پیامبر از رفتن به نماز خار و خاشاک را شبانه جمع می کرد و بر سر راه پیامبر می ریخت به همین دلیل قرآن او را حمالة الحطب خوانده است.

ب) سخن چینی

دیگر رفتار همسر ابولهب این است که فردی سخن چین و آتش افروز بوده و برخی گفته اند منظور از حمالة الحطب سخن چینی کردن است.

شناسه فکری و عقیدتی

الف) دشمنی با خدا و پیامبر

مهمترین ویژگی عقیدتی همسر ابولهب، دشمنی با خدا و پیامبر بود؛ چرا که او پیرو ابولهب و دشمن کینه توز و سرسخت پیامبر بوده است.

ب) مشمول نکوهش خدا شدن

خداوند در قرآن، ام جمیل را با دادن صفت هیزم کشی و داشتن گردن بندی از لیف، خرما نکوهش و مذمت کرده است. (مسد/۱-۵) همچنین گفته اند ام جمیل مانند همسرش گرفتار عذاب الهی شد و با همان ریسمان که همواره بر گردن می آویخت به هلاکت رسید.

منابع

این مدخل برگرفته از کتاب اشخاص و گروه ها در قرآن است و مقاله آن هنوز به طور کامل تدوین نیافته است.