ویراستار
۲٬۳۳۵
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «قیامت؛ روز پایان جهان. در اسلام و ادیان پیشین آمده است که سرانجام این دنیا روز قیامت است که خلائق برای حسابرسی در پیشگاه خداوند و ملائکه حاضر می¬شوند. نزدیک به یک سوم آیات قرآن کریم درباره قیامت است و از مسائلی همچون نشانه¬های قیامت و چرایی پن...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
قیامت؛ روز پایان جهان. در اسلام و ادیان پیشین آمده است که سرانجام این دنیا روز قیامت است که خلائق برای حسابرسی در پیشگاه خداوند و ملائکه حاضر می¬شوند. نزدیک به یک سوم آیات قرآن کریم درباره قیامت است و از مسائلی همچون نشانه¬های قیامت و چرایی پنهان بودن زمان قیامت سخن به میان آمده است. | قیامت؛ روز پایان جهان. در اسلام و ادیان پیشین آمده است که سرانجام این دنیا روز قیامت است که خلائق برای حسابرسی در پیشگاه خداوند و ملائکه حاضر می¬شوند. نزدیک به یک سوم آیات قرآن کریم درباره قیامت است و از مسائلی همچون نشانه¬های قیامت و چرایی پنهان بودن زمان قیامت سخن به میان آمده است. | ||
تعریف | == تعریف == | ||
قیامت از قیام، در لغت به معنای خیزش و برخاستن است؛ و در اصطلاح، برخاستن انسان از خاك و حضور در عالم پس از مرگ.<ref> لسان العرب، ج12، ص 506.</ref> | قیامت از قیام، در لغت به معنای خیزش و برخاستن است؛ و در اصطلاح، برخاستن انسان از خاك و حضور در عالم پس از مرگ.<ref> لسان العرب، ج12، ص 506.</ref> | ||
قیامت، بنابر آموزههای اسلامی نام روزی است که تمام انسانها به خواست الهی برای محاسبه اعمالی که در دنیا انجام دادهاند در پیشگاه الهی جمع میشوند. از این روز به قیامت کبری نیز یاد میشود. پیش از این روز وقایعی شگفت در زمین و آسمان روی میدهد که به «اشراط الساعه» معروف است. قرآن و روایات تاکید دارند که زمان قیامت، بر کسی جز خدا معلوم نیست. برای محاسبه اعمال انسان، علاوه بر اعمالی که به صورت مجسم و عینی در پیش چشم او قرار دارد، نامه اعمال انسان که تمام اعمال انسان در آن ضبط شده به او داده میشود. کسی که نامه اعمالش به دست چپش داده شود، اهل دوزخ است و آنکه نامه اعمالش به دست راستش داده میشود، یعنی نیکوکار بوده و اهل بهشت و رستگاری است، گواهانی نیز که شاهد اعمال انسان بودهاند برای شهادتدادن وجود دارند.<ref>[https://tabriz.iqna.ir/fa/news/3768448/%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%B4-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA نگرش قرآن به قیامت؛ آیا میدانید؛ منظور از برهنه شدن ساق پا در روز قیامت چیست؟]</ref> | قیامت، بنابر آموزههای اسلامی نام روزی است که تمام انسانها به خواست الهی برای محاسبه اعمالی که در دنیا انجام دادهاند در پیشگاه الهی جمع میشوند. از این روز به قیامت کبری نیز یاد میشود. پیش از این روز وقایعی شگفت در زمین و آسمان روی میدهد که به «اشراط الساعه» معروف است. قرآن و روایات تاکید دارند که زمان قیامت، بر کسی جز خدا معلوم نیست. برای محاسبه اعمال انسان، علاوه بر اعمالی که به صورت مجسم و عینی در پیش چشم او قرار دارد، نامه اعمال انسان که تمام اعمال انسان در آن ضبط شده به او داده میشود. کسی که نامه اعمالش به دست چپش داده شود، اهل دوزخ است و آنکه نامه اعمالش به دست راستش داده میشود، یعنی نیکوکار بوده و اهل بهشت و رستگاری است، گواهانی نیز که شاهد اعمال انسان بودهاند برای شهادتدادن وجود دارند.<ref>[https://tabriz.iqna.ir/fa/news/3768448/%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%B4-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA نگرش قرآن به قیامت؛ آیا میدانید؛ منظور از برهنه شدن ساق پا در روز قیامت چیست؟]</ref> | ||
از قیامت به اسامی زیادی یاد شده که ازجمله میتوان به یوم المجموع یعنی روزی که همه خلایق جمع شوند، یوم المشهور، روزی که عدهای در آن مورد شهادت واقع میشوند، یومالتلاق، روز ملاقات اهل آسمان و زمین، یوم التناد روزی که اهل بهشت و جهنم، یکدیگر را صدا میزنند، یومالتغابن، روز زیان اهل جهنم، یوم الحاقة روزی که وقوعش، حقیقت دارد.یومالقارعة روز کوبنده، یوم الطامة الکبری روز حادثه عظیم اشاره کرد.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3677011/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA نگاهی به اسامی قیامت]</ref> | از قیامت به اسامی زیادی یاد شده که ازجمله میتوان به یوم المجموع یعنی روزی که همه خلایق جمع شوند، یوم المشهور، روزی که عدهای در آن مورد شهادت واقع میشوند، یومالتلاق، روز ملاقات اهل آسمان و زمین، یوم التناد روزی که اهل بهشت و جهنم، یکدیگر را صدا میزنند، یومالتغابن، روز زیان اهل جهنم، یوم الحاقة روزی که وقوعش، حقیقت دارد.یومالقارعة روز کوبنده، یوم الطامة الکبری روز حادثه عظیم اشاره کرد.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3677011/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA نگاهی به اسامی قیامت]</ref> | ||
رستاخیز در باورها و ادیان پیشین | == رستاخیز در باورها و ادیان پیشین == | ||
مفهوم رستاخیز در مکتوبات برخی از ادیان غیرابراهیمی باستانی در [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1_%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87 خاورمیانه] یافت میشود. بقایای چند دست نوشته مصری و کنعانی به مرگ و برخاستن خدایانی مانند اُزیریس و بعل اشاره دارد. جیمز فریزر در کتاب خود به نام تنه درخت طلایی از مرگ و برخاستن خدایان گزارش دادهاست.<ref>سر جیمز فریزر، مطالعهای در جادو و ابزار دین، ارزش کلمات</ref> | مفهوم رستاخیز در مکتوبات برخی از ادیان غیرابراهیمی باستانی در [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1_%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87 خاورمیانه] یافت میشود. بقایای چند دست نوشته مصری و کنعانی به مرگ و برخاستن خدایانی مانند اُزیریس و بعل اشاره دارد. جیمز فریزر در کتاب خود به نام تنه درخت طلایی از مرگ و برخاستن خدایان گزارش دادهاست.<ref>سر جیمز فریزر، مطالعهای در جادو و ابزار دین، ارزش کلمات</ref> | ||
در دین یونان باستان، شماری از مردان و زنان جسمی جاودان داشتند و در نتیجه پس از مردن زنده میشدند.<ref>اروین رود سیچه، مکتب ارواح و اعتقاد به جاودانگی در میان یونانیان. عقاید رستاخیز یونانی و موفقیت مسیحیت</ref> | در دین یونان باستان، شماری از مردان و زنان جسمی جاودان داشتند و در نتیجه پس از مردن زنده میشدند.<ref>اروین رود سیچه، مکتب ارواح و اعتقاد به جاودانگی در میان یونانیان. عقاید رستاخیز یونانی و موفقیت مسیحیت</ref> | ||
در باور زرتشتیان، مرگ روح را مجبور میکند تا گیتیگ (جهان مادی) را ترک کرده و وارد مینوگ (جهان معنوی) شود. آنگاه روح بر اساس آنچه که در نبرد میان خیر و شر انجام دادهاست، داوری میشود.<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B2 Boyce، Zoroastrians, p. 27.]</ref> | در باور زرتشتیان، مرگ روح را مجبور میکند تا گیتیگ (جهان مادی) را ترک کرده و وارد مینوگ (جهان معنوی) شود. آنگاه روح بر اساس آنچه که در نبرد میان خیر و شر انجام دادهاست، داوری میشود.<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B2 Boyce، Zoroastrians, p. 27.]</ref> | ||
قیامت در قرآن | == قیامت در قرآن == | ||
کلمه قیامت ۷۰ بار در قرآن ذکر شده و جمع آیات مربوط به قیامت و آخرت و حساب و کتاب و حیات اخروی، حدود ۱۷۰۰ آیه، یعنی قریب یکسوم قرآن است! | کلمه قیامت ۷۰ بار در قرآن ذکر شده و جمع آیات مربوط به قیامت و آخرت و حساب و کتاب و حیات اخروی، حدود ۱۷۰۰ آیه، یعنی قریب یکسوم قرآن است! | ||
نشانه¬های قیامت در قرآن | |||
== نشانه¬های قیامت در قرآن == | |||
در قرآن آیات زیادی به نشانه¬های قیامت پرداخته است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3972917/%D8%A7%D9%88%D8%B6%D8%A7%D8%B9-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA اوضاع زمین و آسمان در آستانه قیامت]</ref> به عنوان مثال در سوره انشقاق چنین می¬خوانیم: «إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ وَ أَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ وَإِذَا الأرْضُ مُدَّتْ وَأَلْقَتْ مَا فِیهَا وَتَخَلَّتْ وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ؛ آن گاه كه آسمان از هم بشكافد، و پروردگارش را فرمان بَرَد و [چنين] سِزَد، و آن گاه كه زمين كشيده شود، و آنچه را كه در آن است بيرون افكند و تُهى شود، و پروردگارش را فرمان بَرَد و [چنين] سزد» (انشقاق/ 5-1). این آیات سخن از نابودی زمین در قیامت دارد و خبر میدهد که زمین شق میشود و هر آنچه در درون دارد بیرون میریزد. | در قرآن آیات زیادی به نشانه¬های قیامت پرداخته است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3972917/%D8%A7%D9%88%D8%B6%D8%A7%D8%B9-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA اوضاع زمین و آسمان در آستانه قیامت]</ref> به عنوان مثال در سوره انشقاق چنین می¬خوانیم: «إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ وَ أَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ وَإِذَا الأرْضُ مُدَّتْ وَأَلْقَتْ مَا فِیهَا وَتَخَلَّتْ وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ؛ آن گاه كه آسمان از هم بشكافد، و پروردگارش را فرمان بَرَد و [چنين] سِزَد، و آن گاه كه زمين كشيده شود، و آنچه را كه در آن است بيرون افكند و تُهى شود، و پروردگارش را فرمان بَرَد و [چنين] سزد» (انشقاق/ 5-1). این آیات سخن از نابودی زمین در قیامت دارد و خبر میدهد که زمین شق میشود و هر آنچه در درون دارد بیرون میریزد. | ||
در بیان نشانههای قیامت باید تفاوت عالم غیب و شهود را دانست. در عالم قیامت غیب و شهود با هم تداخل دارد؛ آسمانی که بین عوالم غیب و شهود است از بین میرود به معنای دیگر درب بین غیب و شهود برداشته میشود و این نکته از مسلمات قیامت است..<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/4065343/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 بیان برخی نشانههای قیامت در قرآن]</ref> | در بیان نشانههای قیامت باید تفاوت عالم غیب و شهود را دانست. در عالم قیامت غیب و شهود با هم تداخل دارد؛ آسمانی که بین عوالم غیب و شهود است از بین میرود به معنای دیگر درب بین غیب و شهود برداشته میشود و این نکته از مسلمات قیامت است..<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/4065343/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 بیان برخی نشانههای قیامت در قرآن]</ref> | ||
برخی به خاطر عدم درک آیات مربوط به قیامت و نشانه¬های آن معنای ظاهری را کنار گذاشته¬اند. آنچه از آیات بر میآید، این است که در روز قیامت تحولات عجیبی رخ میدهد و در آن روز روابطی که امروز در عالم ماده وجود دارد، تغییر خواهد کرد. عدم درک ما از این آیات مجوزی برای دست کشیدن از ظاهر این آیات نمی¬تواند باشد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3934234/%D8%AF%D8%B1%DA%A9-%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B8%D8%A7%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA درک نکردن آیات قیامت دلیلی برای دست کشیدن از معنای ظاهری آن نیست]</ref> | برخی به خاطر عدم درک آیات مربوط به قیامت و نشانه¬های آن معنای ظاهری را کنار گذاشته¬اند. آنچه از آیات بر میآید، این است که در روز قیامت تحولات عجیبی رخ میدهد و در آن روز روابطی که امروز در عالم ماده وجود دارد، تغییر خواهد کرد. عدم درک ما از این آیات مجوزی برای دست کشیدن از ظاهر این آیات نمی¬تواند باشد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3934234/%D8%AF%D8%B1%DA%A9-%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B8%D8%A7%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA درک نکردن آیات قیامت دلیلی برای دست کشیدن از معنای ظاهری آن نیست]</ref> | ||
چرایی پنهان بودن زمان قیامت | == چرایی پنهان بودن زمان قیامت == | ||
در آیه ۱۵ سوره طه میخوانیم: «إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى؛ در حقيقت، قيامت فرارسنده است. مىخواهم آن را پوشيده دارم، تا هر كسى به [موجب] آنچه مىكوشد جزا يابد». تفسیر نور در ذیل این آیه نوشته است «ندانستن زمان وقوع قيامت داراى حكمت و لطفى است. زيرا انسان در عمل آزاد بوده و گرفتار هيجان و ترس نيست. كسى كه ساعت آمدن ميهمان را نمىداند، دائماً آمادگى خود را حفظ مىكند» دلیل دیگری که این تفسیر آورده این است که «با پنهانى زمان قيامت است كه پاداش مردم بر اساس واقعيّات و به اندازه تلاش و كوشش آنها خواهد بود». تفسیر اثنی عشری نیز در ذیل این آیه تفسیر راهگشایی ارائه میدهد از نظر این تفسیر مردم هر گاه ندانند چه وقت قيامت شود، در هر آن ترسان شوند و توبه و تداركى کنند. همچنین دانستن آن موجب اغراء(فریفته شدن) به جهل است. نزد بعضى معنى آنكه مخفى ساختن وقت قيامت را غايت خفا. تا در آن جزا داده شود هر كسی به آنچه مىشتابد از كارهاى خوب و بد و به جا مىآورد آن را. حاصل آنكه قيامت بىشك و شبهه آينده است تا جزا داده شود هر شخصى به آنچه كوشش کرده از عمل طاعت و معصيت در دنيا. تفسیر روان جاوید نیز سر مخفی شدن زمان قیامت را برای آن میداند که هر كس بپاداش كار خود از خوب و بد برسد. بر اساس تفاسیر میتوان نتیجه گرفت زمان قیامت نامعلوم است، زیرا انسان هر لحظه امکان آن را داده و بر این اساس رفتار خود را بر اساس اصول دین قراردهد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3509503/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA چرا زمان قیامت نامعلوم است؟]</ref> | در آیه ۱۵ سوره طه میخوانیم: «إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى؛ در حقيقت، قيامت فرارسنده است. مىخواهم آن را پوشيده دارم، تا هر كسى به [موجب] آنچه مىكوشد جزا يابد». تفسیر نور در ذیل این آیه نوشته است «ندانستن زمان وقوع قيامت داراى حكمت و لطفى است. زيرا انسان در عمل آزاد بوده و گرفتار هيجان و ترس نيست. كسى كه ساعت آمدن ميهمان را نمىداند، دائماً آمادگى خود را حفظ مىكند» دلیل دیگری که این تفسیر آورده این است که «با پنهانى زمان قيامت است كه پاداش مردم بر اساس واقعيّات و به اندازه تلاش و كوشش آنها خواهد بود». تفسیر اثنی عشری نیز در ذیل این آیه تفسیر راهگشایی ارائه میدهد از نظر این تفسیر مردم هر گاه ندانند چه وقت قيامت شود، در هر آن ترسان شوند و توبه و تداركى کنند. همچنین دانستن آن موجب اغراء(فریفته شدن) به جهل است. نزد بعضى معنى آنكه مخفى ساختن وقت قيامت را غايت خفا. تا در آن جزا داده شود هر كسی به آنچه مىشتابد از كارهاى خوب و بد و به جا مىآورد آن را. حاصل آنكه قيامت بىشك و شبهه آينده است تا جزا داده شود هر شخصى به آنچه كوشش کرده از عمل طاعت و معصيت در دنيا. تفسیر روان جاوید نیز سر مخفی شدن زمان قیامت را برای آن میداند که هر كس بپاداش كار خود از خوب و بد برسد. بر اساس تفاسیر میتوان نتیجه گرفت زمان قیامت نامعلوم است، زیرا انسان هر لحظه امکان آن را داده و بر این اساس رفتار خود را بر اساس اصول دین قراردهد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3509503/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA چرا زمان قیامت نامعلوم است؟]</ref> | ||
== منابع == | |||
ایکنا] | |||
[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B2 ویکی پدیا] | |||
[http://islampedia.ir/fa/1723/ اسلام پدیا] | |||
[https://wikijoo.ir/index.php?title=%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA ویکی جو] | [https://wikijoo.ir/index.php?title=%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA ویکی جو] | ||
== پاورقی ها == |