پرش به محتوا

چشم زخم: تفاوت میان نسخه‌ها

۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - 'پاورقی ها' به 'ارجاعات')
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
چشم زخم؛ تأثیر نامطلوب نگاه بر اشیاء و افراد. از باورهای قدیمی که در اسلام هم تأیید شده است اثرات نامطلوب نگاه برخی انسان‌ها بر روی افراد و اشیاء است که اصطلاحا در فارسی به آن «چشم زخم» گفته می‌شود. آیات 51 سوه قلم و 67 سوره یوسف را دلیلی بر تأیید چشم زخم دانسته‌اند. در روایات راه‌هایی برای دفع چشم زخم بیان شده است اما متأسفانه امروزه شاهد افراط گرایی‌هایی در این زمینه هستیم که پایه دینی ندارند.
'''چشم زخم'''؛ تأثیر نامطلوب نگاه بر اشیاء و افراد. از باورهای قدیمی که در اسلام هم تأیید شده است اثرات نامطلوب نگاه برخی انسان‌ها بر روی افراد و اشیاء است که اصطلاحا در فارسی به آن «چشم زخم» گفته می‌شود. آیات 51 سوه قلم و 67 سوره یوسف را دلیلی بر تأیید چشم زخم دانسته‌اند. در روایات راه‌هایی برای دفع چشم زخم بیان شده است اما متأسفانه امروزه شاهد افراط گرایی‌هایی در این زمینه هستیم که پایه دینی ندارند.


== تعریف ==
== تعریف ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


2. وَ قَالَ يَا بَنِيَّ لاَ تَدْخُلُوا مِنْ بَابٍ وَاحِدٍ وَ ادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُتَفَرِّقَةٍ وَ مَا أُغْنِي عَنْکُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَکَّلْتُ وَ عَلَيْهِ فَلْيَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ‌؛ و گفت: «اى پسران من، [همه‏] از يك دروازه [به شهر] درنياييد، بلكه از دروازه‏هاى مختلف وارد شويد، و من [با اين سفارش،] چيزى از [قضاى‏] خدا را از شما دور نمى‏توانم داشت. فرمان جز براى خدا نيست. بر او توكل كردم، و توكل كنندگان بايد بر او توكل كنند.» (یوسف/ 67).
2. وَ قَالَ يَا بَنِيَّ لاَ تَدْخُلُوا مِنْ بَابٍ وَاحِدٍ وَ ادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُتَفَرِّقَةٍ وَ مَا أُغْنِي عَنْکُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَکَّلْتُ وَ عَلَيْهِ فَلْيَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ‌؛ و گفت: «اى پسران من، [همه‏] از يك دروازه [به شهر] درنياييد، بلكه از دروازه‏هاى مختلف وارد شويد، و من [با اين سفارش،] چيزى از [قضاى‏] خدا را از شما دور نمى‏توانم داشت. فرمان جز براى خدا نيست. بر او توكل كردم، و توكل كنندگان بايد بر او توكل كنند.» (یوسف/ 67).
درباره این آیه گفته‌اند حضرت یعقوب (ع) برای اینکه به فرزندانش رشک نبرند و چشم زخم نخورند، به آنها گفت:«ای فرزندانم! از یک در داخل نشوید و از درهای گوناگون وارد شوید».<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/2691935/%DA%86%D8%B4%D9%85%E2%80%8C%D8%B2%D8%AE%D9%85-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%A6%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%B5%D9%88%D9 چشم‌زخم واقعیت دارد/ راهکارهای ائمه معصومین(ع) برای مصونیت از چشم‌زخم
درباره این آیه گفته‌اند حضرت یعقوب (ع) برای اینکه به فرزندانش رشک نبرند و چشم زخم نخورند، به آنها گفت:«ای فرزندانم! از یک در داخل نشوید و از درهای گوناگون وارد شوید».<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/2691935/%DA%86%D8%B4%D9%85%E2%80%8C%D8%B2%D8%AE%D9%85-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%A6%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%B5%D9%88%D9 چشم‌زخم واقعیت دارد/ راهکارهای ائمه معصومین(ع) برای مصونیت از چشم‌زخم↵چه کنیم تا از چشم زخم مصون بمانیم↵استفاده از نمادها برای دفع چشم زخم، مبنای شرعی ندارد] </ref>
چه کنیم تا از چشم زخم مصون بمانیم
استفاده از نمادها برای دفع چشم زخم، مبنای شرعی ندارد]</ref>


== چشم زخم در روایات و راه مقابله با آن ==
== چشم زخم در روایات و راه مقابله با آن ==
خط ۳۰: خط ۲۸:
== افراط گرایی در باور به چشم زخم ==
== افراط گرایی در باور به چشم زخم ==
متأسفانه زیاده‌گویی ها و افراط گرایی ‌های بسیاری درباره این مسئله انجام شده است. در بین توده مردم برخی از این مباحث با خرافات عجین و موجب شده برخی اصل آن را هم انکار کنند. اسفند دود کردن و استفاده از مهره‌های آبی برای دور کردن چشم زخم مبنای روایی ندارد و موضوعاتی هستند که توسط مردم به بحث اضافه شده است. همان‌طور که در احادیث و روایات آمده اصل تأثیر دعا برای دفع چشم زخم قابل انکار نیست، اما ایجاد فرصتی برای انسان‌های فرصت طلب در جهت نوشتن دعا و ادعای دعانویسی به هیچ وجه قابل قبول نیست و میدان دادن به این افراد گناه نیز محسوب می‌شود.<ref>[https://gilan.iqna.ir/fa/news/2768945/%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%B2%D8%AE%D9%85-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%88%D9%8E%D8%A5%D9%90%D9%86-%DB%8C%D9%8E%DA%A9%D9%8E%D8%A7%D8%AF%D9%8F-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF-%D9%88- چشم زخم حقیقت دارد/ «وَإِن یَکَادُ» بخوانید و در فراز کنید]</ref>
متأسفانه زیاده‌گویی ها و افراط گرایی ‌های بسیاری درباره این مسئله انجام شده است. در بین توده مردم برخی از این مباحث با خرافات عجین و موجب شده برخی اصل آن را هم انکار کنند. اسفند دود کردن و استفاده از مهره‌های آبی برای دور کردن چشم زخم مبنای روایی ندارد و موضوعاتی هستند که توسط مردم به بحث اضافه شده است. همان‌طور که در احادیث و روایات آمده اصل تأثیر دعا برای دفع چشم زخم قابل انکار نیست، اما ایجاد فرصتی برای انسان‌های فرصت طلب در جهت نوشتن دعا و ادعای دعانویسی به هیچ وجه قابل قبول نیست و میدان دادن به این افراد گناه نیز محسوب می‌شود.<ref>[https://gilan.iqna.ir/fa/news/2768945/%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%B2%D8%AE%D9%85-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%88%D9%8E%D8%A5%D9%90%D9%86-%DB%8C%D9%8E%DA%A9%D9%8E%D8%A7%D8%AF%D9%8F-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF-%D9%88- چشم زخم حقیقت دارد/ «وَإِن یَکَادُ» بخوانید و در فراز کنید]</ref>
شهید مطهری درباره این افراط گری‌ها  می‌گوید: «چشم‌زخم اگر هم حقیقت باشد، به این معنای رایج امروز در میان ما، مخصوصاً در میان طبقه نسوان که فکر می‌کنند همه مردم چشمشان شور است، قطعا نیست. همان کفار جاهلیت هم به چنین چیزی قائل نبودند، بلکه معتقد بودند که یک نفر وجود دارد و احیاناً در یک شهر ممکن است یک نفر یا دو نفر وجود داشته باشند که چنین خاصیتی در نگاه و نظر آن‌ها باشد، پس قطعا به این شکل که همه مردم دارای چشم شور هستند و به همه مردم به اصطلاح نظر می‌کنند، نیست».<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3468581/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D9%88%D8%AD%D8%B4%D8%AA-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%DA%86%D8%B4%D9%85%E2%80%8C%D8%B2%D8%AE%D9%85-%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%88%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%D9%87-%D9%88-%25D سایه وحشت خرافات بر روی چشم‌زخم/ منظور آیه «و ان یکاد» چیست؟
شهید مطهری درباره این افراط گری‌ها  می‌گوید: «چشم‌زخم اگر هم حقیقت باشد، به این معنای رایج امروز در میان ما، مخصوصاً در میان طبقه نسوان که فکر می‌کنند همه مردم چشمشان شور است، قطعا نیست. همان کفار جاهلیت هم به چنین چیزی قائل نبودند، بلکه معتقد بودند که یک نفر وجود دارد و احیاناً در یک شهر ممکن است یک نفر یا دو نفر وجود داشته باشند که چنین خاصیتی در نگاه و نظر آن‌ها باشد، پس قطعا به این شکل که همه مردم دارای چشم شور هستند و به همه مردم به اصطلاح نظر می‌کنند، نیست».<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3468581/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D9%88%D8%AD%D8%B4%D8%AA-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%DA%86%D8%B4%D9%85%E2%80%8C%D8%B2%D8%AE%D9%85-%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%88%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%D9%87-%D9%88-%25D سایه وحشت خرافات بر روی چشم‌زخم/ منظور آیه «و ان یکاد» چیست] </ref>
]</ref>


== منبع ==
== منبع ==
خط ۳۷: خط ۳۴:


== ارجاعات ==
== ارجاعات ==
</div>
ویراستار
۳٬۴۸۵

ویرایش