ویراستار
۸٬۳۴۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' های ' به 'های ') برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
«جوزف نای» (Joseph Nye)، استاد دانشگاه هاروارد، نخستین اندیشمندی است که واژه «قدرت نرم» را در نوشتههای خود بهکار برده است. وی قدرت نرم را چنین تعریف کرده است: «واداشتن منطقی دیگران به این که نتایجی که شما میخواهید، آنان نیز بخواهند». از نظر وی قدرت نرم، به همکاری گرفتن و عضوگیری افراد به جای مجبور کردن آنها با زور و تهدید (برخلاف میل شان) برای انجام کاری است. به تعبیر دیگر، قدرت نرم به توانایی تغییر آنچه دیگران فکر میکنند و انجام این کار از طریق جذب و اقناع به جای اجبار و زور اطلاق میشود<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3848381/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85 تبیین فرهنگ ارتباطی امام موسی صدر در دستیابی به قدرت نرم]</ref>. جوزف نای در سال ۱۹۹۰ درکتابی با نام «تغییر ماهیت قدرت آمریکایی» این مفهوم را مطرح کرد. وی در سال ۲۰۰۴ مفهوم قدرت نرم را درکتاب «قدرت نرم: راه موفقیت در سیاستهای جهانی» بسط داد. این مفهوم امروزه در سیاست بینالملل بسیار مورد استفاده است<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA_%D9%86%D8%B1%D9%85 ویکی پدیا]</ref>. | «جوزف نای» (Joseph Nye)، استاد دانشگاه هاروارد، نخستین اندیشمندی است که واژه «قدرت نرم» را در نوشتههای خود بهکار برده است. وی قدرت نرم را چنین تعریف کرده است: «واداشتن منطقی دیگران به این که نتایجی که شما میخواهید، آنان نیز بخواهند». از نظر وی قدرت نرم، به همکاری گرفتن و عضوگیری افراد به جای مجبور کردن آنها با زور و تهدید (برخلاف میل شان) برای انجام کاری است. به تعبیر دیگر، قدرت نرم به توانایی تغییر آنچه دیگران فکر میکنند و انجام این کار از طریق جذب و اقناع به جای اجبار و زور اطلاق میشود<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3848381/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85 تبیین فرهنگ ارتباطی امام موسی صدر در دستیابی به قدرت نرم]</ref>. جوزف نای در سال ۱۹۹۰ درکتابی با نام «تغییر ماهیت قدرت آمریکایی» این مفهوم را مطرح کرد. وی در سال ۲۰۰۴ مفهوم قدرت نرم را درکتاب «قدرت نرم: راه موفقیت در سیاستهای جهانی» بسط داد. این مفهوم امروزه در سیاست بینالملل بسیار مورد استفاده است<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA_%D9%86%D8%B1%D9%85 ویکی پدیا]</ref>. | ||
از منظر نای، قدرت شامل انواع سخت، نرم و هوشمند است. منظور از قدرت سخت، برخورداری از ابزارهای اعمال قوه قهریه است و بیش از همه با تسلیحات نظامی اعم از تهاجمی و دفاعی (آفندی و پدافندی) شناخته میشود. وی بعد از مدتی متوجه شد که قدرت نرم بهتنهایی کارساز نیست و تعبیر قدرت هوشمند را به کار برد که ترکیبی از قدرت سخت و نرم و به معنای بهکارگیری توأمان و اقتضایی قدرتهای سخت و نرم برای دستیابی به اهداف است<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3737101/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%D9%84-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA پاسخگویی به مسائل معرفتی و حل شبهات، قدرت نرم است | از منظر نای، قدرت شامل انواع سخت، نرم و هوشمند است. منظور از قدرت سخت، برخورداری از ابزارهای اعمال قوه قهریه است و بیش از همه با تسلیحات نظامی اعم از تهاجمی و دفاعی (آفندی و پدافندی) شناخته میشود. وی بعد از مدتی متوجه شد که قدرت نرم بهتنهایی کارساز نیست و تعبیر قدرت هوشمند را به کار برد که ترکیبی از قدرت سخت و نرم و به معنای بهکارگیری توأمان و اقتضایی قدرتهای سخت و نرم برای دستیابی به اهداف است<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3737101/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%D9%84-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA پاسخگویی به مسائل معرفتی و حل شبهات، قدرت نرم است] </ref>. | ||
]</ref>. | |||
نای معتقد است اعمال قدرت نرم، ابزارهای گوناگونی دارد. وی دیپلماسی عمومی، سخنرانیها، گسترش مراکز علمی، توجه به شاخصههای فرهنگ و ایدههایی مثل جهانی شدن و دموکراسی را از جمله ابزارهای قدرت نرم بر میشمارد. یکی از مهمترین شیوههای اعمال قدرت نرم در دنیای کنونی، استفاده از دیپلماسی عمومی و فرهنگی است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3848381/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85 تبیین فرهنگ ارتباطی امام موسی صدر در دستیابی به قدرت نرم]</ref>. | نای معتقد است اعمال قدرت نرم، ابزارهای گوناگونی دارد. وی دیپلماسی عمومی، سخنرانیها، گسترش مراکز علمی، توجه به شاخصههای فرهنگ و ایدههایی مثل جهانی شدن و دموکراسی را از جمله ابزارهای قدرت نرم بر میشمارد. یکی از مهمترین شیوههای اعمال قدرت نرم در دنیای کنونی، استفاده از دیپلماسی عمومی و فرهنگی است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3848381/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85 تبیین فرهنگ ارتباطی امام موسی صدر در دستیابی به قدرت نرم]</ref>. | ||
خط ۱۲: | خط ۱۱: | ||
== قدرت نرم در عرصه بینالمللی == | == قدرت نرم در عرصه بینالمللی == | ||
در جامعه بین المللی هر یک از اعضا، به سهم خود نقش آفرین و در تعاملات جهانی اثرگذار هستند. در این میان میزان، کیفیت، دوام، حوزه و عمق این تاثیر به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از جمله آنها میتوان به قدرت نرم کشورها که حاصل بزرگی، پیشرفت و توسعه آنها در زمینههای مختلف است، اشاره کرد<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85-%D9%88-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%B3%D8%AE%D8%AA__a-38733.aspx دانشنامه پژوهه | در جامعه بین المللی هر یک از اعضا، به سهم خود نقش آفرین و در تعاملات جهانی اثرگذار هستند. در این میان میزان، کیفیت، دوام، حوزه و عمق این تاثیر به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از جمله آنها میتوان به قدرت نرم کشورها که حاصل بزرگی، پیشرفت و توسعه آنها در زمینههای مختلف است، اشاره کرد<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85-%D9%88-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%B3%D8%AE%D8%AA__a-38733.aspx دانشنامه پژوهه] </ref>. | ||
]</ref>. | |||
یکی از کشورهای اثرگذار در دوره کنونی دنیا، ایالات متحده آمریکا بوده است. آمریکا بخشی از قدرت امپراتوری خود را که پس از جنگ جهانی دوم به وجود آمد، از طریق قدرت نرم و قدرت الگوسازی این کشور برای سایر کشورها بهدست آورده است. اما این تصویر از آمریکا امروزه لطمه دیده و مورد تردید قرار گرفته است. حمله طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا و سوء مدیریت در کنترل کرونا در قیاس با چین، بر قدرت نرم آمریکا تأثیر منفی نهاده است. این وضعیت فرصتی را برای سایر کشورها از جمله ایران، چین و روسیه که الگوی متفاوتی را ارائه میکنند، ایجاد کرده است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3946912/%D8%AA%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D9%81-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86 تضعیف قدرت نرم آمریکا، فرصتی برای ارائه الگوی حکمرانی قدرتهای مستقلی مانند ایران]</ref>. | یکی از کشورهای اثرگذار در دوره کنونی دنیا، ایالات متحده آمریکا بوده است. آمریکا بخشی از قدرت امپراتوری خود را که پس از جنگ جهانی دوم به وجود آمد، از طریق قدرت نرم و قدرت الگوسازی این کشور برای سایر کشورها بهدست آورده است. اما این تصویر از آمریکا امروزه لطمه دیده و مورد تردید قرار گرفته است. حمله طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا و سوء مدیریت در کنترل کرونا در قیاس با چین، بر قدرت نرم آمریکا تأثیر منفی نهاده است. این وضعیت فرصتی را برای سایر کشورها از جمله ایران، چین و روسیه که الگوی متفاوتی را ارائه میکنند، ایجاد کرده است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3946912/%D8%AA%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D9%81-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86 تضعیف قدرت نرم آمریکا، فرصتی برای ارائه الگوی حکمرانی قدرتهای مستقلی مانند ایران]</ref>. | ||
خط ۵۲: | خط ۵۰: | ||
در تعبیر قرآن کریم، قدرت نرم پیامبر اکرم (ص) حاصل «خُلق عظیم» ایشان بوده است<ref>وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ (قلم/4)</ref>؛ چرا که پیامبر(ص) با قدرت نرم توانست اطرافیانش را مجاب کرده و آنان را مسلمان نموده و اسلام را از طریق ایشان گسترش دهد. قرآن کریم در توصیف خلق عظیم پیامبر (ص) میفرماید: «لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» (آلعمران/15)<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3910460/%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85-%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86 بهرهگیری از قدرت نرم و دیپلماسی مکاتبهای در تعامل سازنده با جهان]</ref>. | در تعبیر قرآن کریم، قدرت نرم پیامبر اکرم (ص) حاصل «خُلق عظیم» ایشان بوده است<ref>وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ (قلم/4)</ref>؛ چرا که پیامبر(ص) با قدرت نرم توانست اطرافیانش را مجاب کرده و آنان را مسلمان نموده و اسلام را از طریق ایشان گسترش دهد. قرآن کریم در توصیف خلق عظیم پیامبر (ص) میفرماید: «لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» (آلعمران/15)<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3910460/%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85-%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86 بهرهگیری از قدرت نرم و دیپلماسی مکاتبهای در تعامل سازنده با جهان]</ref>. | ||
یکی دیگر از جلوههای قدرت نرم پیامبر اکرم (ص)، دیپلماسی مکاتبهای ایشان است. فرستادن سفیران به نقاط مختلف، تبلیغ و نقش تبلیغی سفیران ایشان در گسترش اسلام بسیار مهم است. پیامبر(ص) ۱۸۵ نامه و بنا بر برخی نوشتهها بیش از ۳۱۵ نامه را در کمتر از ۴ سال نوشته و فرستادهاند؛ از جمله نامههایی به امپراطور روم، خسرو پرویز پادشاه ایران، حاکم مصر و دیگر افراد و پادشاهان<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3910460/%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85-%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86 بهرهگیری از قدرت نرم و دیپلماسی مکاتبهای در تعامل سازنده با جهان | یکی دیگر از جلوههای قدرت نرم پیامبر اکرم (ص)، دیپلماسی مکاتبهای ایشان است. فرستادن سفیران به نقاط مختلف، تبلیغ و نقش تبلیغی سفیران ایشان در گسترش اسلام بسیار مهم است. پیامبر(ص) ۱۸۵ نامه و بنا بر برخی نوشتهها بیش از ۳۱۵ نامه را در کمتر از ۴ سال نوشته و فرستادهاند؛ از جمله نامههایی به امپراطور روم، خسرو پرویز پادشاه ایران، حاکم مصر و دیگر افراد و پادشاهان<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3910460/%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85-%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86 بهرهگیری از قدرت نرم و دیپلماسی مکاتبهای در تعامل سازنده با جهان] </ref>. بنابراین گفتگو، مکاتبه و جدال احسن، همگی بازتابدهنده قدرت نرم قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص)، چه در مواجهه با مردم و چه در مواجهه با مخالفان بوده است. | ||
]</ref>. بنابراین گفتگو، مکاتبه و جدال احسن، همگی بازتابدهنده قدرت نرم قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص)، چه در مواجهه با مردم و چه در مواجهه با مخالفان بوده است. | |||
== منابع == | == منابع == | ||
خط ۶۳: | خط ۶۰: | ||
== پاورقیها == | == پاورقیها == | ||
[[رده:علوم سیاسی و قرآن]] | [[رده:علوم سیاسی و قرآن]] |