پرش به محتوا

هوش معنوی: تفاوت میان نسخه‌ها

۵ بایت حذف‌شده ،  ‏۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - ' می ' به ' می‌')
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
'''هوش معنوی''' (Spiritual intelligence) (به‌اختصار: SQ؛ حس معناداری و داشتن مأموریت در زندگی. این هوش، توانایی رؤیاپردازی است و به کوشش آدمی برای دستیابی به رؤیاها معنا و انگیزه می‌بخشد. هوش معنوی، یکی از انواع چهارگانه هوش (هوش بدنی، شناختی، هیجانی و معنوی) است و باعث یکپارچگی سایر هوش‌ها می‌شود. قوام این هوش، سلامت جسمی و روحی را افزایش داده، فرد را در برابر مشکلات زندگی مقاوم‌تر می‌کند و میل به کسب فضایل اخلاقی را در او تقویت می‌نماید. قرآن کریم از صاحبان این هوش با تعبیر «أولوالألباب» نام برده و ایشان را تحسین کرده است.   
'''هوش معنوی''' (Spiritual intelligence) (به‌اختصار: SQ)؛ حس معناداری و داشتن مأموریت در زندگی. این هوش، توانایی رؤیاپردازی است و به کوشش آدمی برای دستیابی به رؤیاها معنا و انگیزه می‌بخشد. هوش معنوی، یکی از انواع چهارگانه هوش (هوش بدنی، شناختی، هیجانی و معنوی) است و باعث یکپارچگی سایر هوش‌ها می‌شود. قوام این هوش، سلامت جسمی و روحی را افزایش داده، فرد را در برابر مشکلات زندگی مقاوم‌تر می‌کند و میل به کسب فضایل اخلاقی را در او تقویت می‌نماید. قرآن کریم از صاحبان این هوش با تعبیر «أولوالألباب» نام برده و ایشان را تحسین کرده است.   


== تعریف هوش معنوی ==
== تعریف هوش معنوی ==
خط ۶: خط ۶:
هوش معنوی در حقیقت توانایی شناخت اصول زندگی؛ شامل قوانین طبیعی و معنوی، بنا نهادن زندگی بر اساس این قوانین تعریف شده و تمرین‌هایی از طریق عبادت و تعمق برای حل مسأله اخلاقی است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2690687/%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA هوش معنوی توانایی شناخت اصول زندگی است]</ref>. این هوش دربردارنده نوعی سازگاری و رفتار حل مسئله است كه بالاترين سطوح رشد را در حيطه‌های مختلف شناختی، اخلاقی، هيجانی، بين فردی و... شامل می‌شود و فرد را در جهت هماهنگی با پديده‌های اطرافش و دستيابی به يكپارچگی درونی و بيرونی ياری می‌نمايد<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1702732/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%81%D8%B5%D9%84%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%8A%D8%B4%D9%87-%D9%86%D9%88%D9%8A%D9%86-%D8%AF%D9%8A%D9%86%DB%8C- بررسی هوش معنوی در آخرين شماره فصلنامه «انديشه نوين دينی»]</ref>. هوش معنوی از سال ۱۹۹۶ توسط استيونز و در سال ۲۰۰۰ توسط امونز مطرح شده است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2329622/%D9%8A%D8%A7%D8%AF%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A8%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA يادآوری موهبت‌های الهی، از راه‌های قرآن در ارتقای هوش معنوی است]</ref>.  
هوش معنوی در حقیقت توانایی شناخت اصول زندگی؛ شامل قوانین طبیعی و معنوی، بنا نهادن زندگی بر اساس این قوانین تعریف شده و تمرین‌هایی از طریق عبادت و تعمق برای حل مسأله اخلاقی است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2690687/%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA هوش معنوی توانایی شناخت اصول زندگی است]</ref>. این هوش دربردارنده نوعی سازگاری و رفتار حل مسئله است كه بالاترين سطوح رشد را در حيطه‌های مختلف شناختی، اخلاقی، هيجانی، بين فردی و... شامل می‌شود و فرد را در جهت هماهنگی با پديده‌های اطرافش و دستيابی به يكپارچگی درونی و بيرونی ياری می‌نمايد<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1702732/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%81%D8%B5%D9%84%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%8A%D8%B4%D9%87-%D9%86%D9%88%D9%8A%D9%86-%D8%AF%D9%8A%D9%86%DB%8C- بررسی هوش معنوی در آخرين شماره فصلنامه «انديشه نوين دينی»]</ref>. هوش معنوی از سال ۱۹۹۶ توسط استيونز و در سال ۲۰۰۰ توسط امونز مطرح شده است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2329622/%D9%8A%D8%A7%D8%AF%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A8%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA يادآوری موهبت‌های الهی، از راه‌های قرآن در ارتقای هوش معنوی است]</ref>.  


از منظر بسیاری از روان‌شناسان، خود «هوش» توانایی است که  منجر به سازگاری فرد با محیط شده و روش‌های مقابله با مسائل و مشکلات را در اختیار او قرار می‌دهد. از جمله خصلت‌های افراد باهوش، توانایی ارائه راه‌حل برای مسائل گوناگون و توانایی حل مسأله است<ref>[https://fa.wikizendegy.ir/wiki/%D9%87%D9%88%D8%B4_%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C ویکی زندگی]</ref>. همچنین «معنویت» به‌عنوان یکی از ابعاد انسانیت، شامل آگاهی و خودشناسی بوده و به‌معنای نیاز به فراتر رفتن از خود در زندگی روزمره و یکپارچه شدن با کسی غیر از خود است. این غیر، در نگاه دینی همان خداوند به عنوان مبدا، مرکز و مقصد و باطن جهان هستی است<ref>[https://fa.wikizendegy.ir/wiki/%D9%87%D9%88%D8%B4_%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C ویکی زندگی؛ امکان استفاده از فنون درمان‌گری معنوی در درمان بیماری‌ها]</ref>. از آنجا که معنویت با جستجو و تجربه عناصر مقدس به مرحله تعالی می‌رسد، هوش معنوی مستلزم توانایی‌هایی است که از موضوعات معنوی برای تطابق و کنش اثربخش و تولید محصولات و پیامدهای با‌ارزش استفاده می‌کند؛ به گونه ای که با استفاده از معنویت، میزان انطباق پذیری فرد افزایش می‌یابد<ref>[https://hawzah.net/fa/Magazine/View/5211/7626/95254/%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C%22SQ%22-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87?SearchText=%D9%87%D9%88%D8%B4%20%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%D9%8A دانشنامه حوزه]</ref>. هوش معنوی، نه تنها معنویت، بلکه میزان انطباق پذیری افراد را پیش بینی می‌کند و قابلیت‌هایی را به فرد می‌دهد که او را برای حل مسائل و دستیابی به اهداف قادر می‌سازد<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3336866/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B4%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2 کارکردهای هوش معنوی در زندگی بشر امروز
از منظر بسیاری از روان‌شناسان، خود «هوش» توانایی است که  منجر به سازگاری فرد با محیط شده و روش‌های مقابله با مسائل و مشکلات را در اختیار او قرار می‌دهد. از جمله خصلت‌های افراد باهوش، توانایی ارائه راه‌حل برای مسائل گوناگون و توانایی حل مسأله است<ref>[https://fa.wikizendegy.ir/wiki/%D9%87%D9%88%D8%B4_%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C ویکی زندگی]</ref>. همچنین «معنویت» به‌عنوان یکی از ابعاد انسانیت، شامل آگاهی و خودشناسی بوده و به‌معنای نیاز به فراتر رفتن از خود در زندگی روزمره و یکپارچه شدن با کسی غیر از خود است. این غیر، در نگاه دینی همان خداوند به عنوان مبدا، مرکز و مقصد و باطن جهان هستی است<ref>[https://fa.wikizendegy.ir/wiki/%D9%87%D9%88%D8%B4_%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C ویکی زندگی؛ امکان استفاده از فنون درمان‌گری معنوی در درمان بیماری‌ها]</ref>. از آنجا که معنویت با جستجو و تجربه عناصر مقدس به مرحله تعالی می‌رسد، هوش معنوی مستلزم توانایی‌هایی است که از موضوعات معنوی برای تطابق و کنش اثربخش و تولید محصولات و پیامدهای با‌ارزش استفاده می‌کند؛ به گونه ای که با استفاده از معنویت، میزان انطباق پذیری فرد افزایش می‌یابد<ref>[https://hawzah.net/fa/Magazine/View/5211/7626/95254/%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C%22SQ%22-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87?SearchText=%D9%87%D9%88%D8%B4%20%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%D9%8A دانشنامه حوزه]</ref>. هوش معنوی، نه تنها معنویت، بلکه میزان انطباق پذیری افراد را پیش بینی می‌کند و قابلیت‌هایی را به فرد می‌دهد که او را برای حل مسائل و دستیابی به اهداف قادر می‌سازد<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3336866/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B4%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2 کارکردهای هوش معنوی در زندگی بشر امروز] </ref>.
]</ref>.


== انواع هوش و نسبت آن‌ها با یکدیگر ==
== انواع هوش و نسبت آن‌ها با یکدیگر ==
خط ۲۶: خط ۲۵:
دعا مهارتی دیگر برای تقویت هوش معنوی است. هم قرآن کریم و هم اندیشمندان، بر تأثیر دعا در هوش معنوی سخن گفته‌اند. دعا فقط زبان مسلمانان نیست، بلکه زبان مشترک تمام ادیان و تمام انسان‌هاست و تفاوت اسلام با مذاهب و ادیان دیگر در متون و مخاطب دعا خلاصه می‌شود. در مطالعات اسمیت نیز، ۱۰ مهارت برای تقویت هوش معنوی ذکر شده است، از جمله نیایش، دعا کردن، تجربه معنوی، مقابله با استرس، هدفمند بودن، پرستش‌گاه، خارج نشدن از اصول، محوریت اعتقاد، مقررات مذهبی و تحمل کردن مفاهیم دینی<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/4051574/%D8%AF%D8%B9%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C دعا؛ نیاز فطری انسان‌ها و مهارتی برای تقویت هوش معنوی]</ref>. همچنین سفرهای مذهبی باعث شکوفایی هوش معنوی در افراد می‌شود<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/2512740/%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D8%B4%D9%83%D9%88%D9%81%D8%A7%D9%8A%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF سفرهای مذهبی باعث شكوفايی استعدادهای نهفته افراد می‌شود]</ref>.  
دعا مهارتی دیگر برای تقویت هوش معنوی است. هم قرآن کریم و هم اندیشمندان، بر تأثیر دعا در هوش معنوی سخن گفته‌اند. دعا فقط زبان مسلمانان نیست، بلکه زبان مشترک تمام ادیان و تمام انسان‌هاست و تفاوت اسلام با مذاهب و ادیان دیگر در متون و مخاطب دعا خلاصه می‌شود. در مطالعات اسمیت نیز، ۱۰ مهارت برای تقویت هوش معنوی ذکر شده است، از جمله نیایش، دعا کردن، تجربه معنوی، مقابله با استرس، هدفمند بودن، پرستش‌گاه، خارج نشدن از اصول، محوریت اعتقاد، مقررات مذهبی و تحمل کردن مفاهیم دینی<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/4051574/%D8%AF%D8%B9%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C دعا؛ نیاز فطری انسان‌ها و مهارتی برای تقویت هوش معنوی]</ref>. همچنین سفرهای مذهبی باعث شکوفایی هوش معنوی در افراد می‌شود<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/2512740/%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D8%B4%D9%83%D9%88%D9%81%D8%A7%D9%8A%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF سفرهای مذهبی باعث شكوفايی استعدادهای نهفته افراد می‌شود]</ref>.  


اشارات به هوش معنوی را می‌توان در سایر متون دینی نیز مشاهده کرد. مثلا در دعای بیستم صحیفه سجادیه می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اکفِنِی مَا یشْغَلُنِی الِاهْتِمَامُ بِهِ، وَ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تَسْأَلُنِی غَداً عَنْهُ، وَ اسْتَفْرِغْ أَیامِی فِیمَا خَلَقْتَنِی لَهُ». «بار خدایا، درود فرست بر محمد و خاندانش و مرا از هر کار که پرداختن به آن از پرداختنم به تو باز می‌دارد، بی نیاز گردان و به کاری بگمار که در روز بازپسین از من مطالبه خواهی کرد و روزهای عمرم را در کاری که مرا برای آن آفریده‌ای مصروف دار». امام سجاد علیه السلام در این فراز از دعا به نوعی هوش اشاره دارند که امروزه از آن به هوش غایت نگر، هوش کل‌نگر یا «هوش معنوی» تعبیر می‌شود. این هوش که غیر از سایر انواع هوش است و در صورت رشد کافی بر سایر انواع هوش‌ها حاکم می‌شود، کمک می‌کند تا در کوران زندگی اهداف جزئی، انسان را از هدف کلی زندگی غافل نسازند<ref>[https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/4077184/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D9%81%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D9%81%D9%87-%D8%B3%D8%AC%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87 تبیین روانشناسانه هفت فراز صحیفه سجادیه
اشارات به هوش معنوی را می‌توان در سایر متون دینی نیز مشاهده کرد. مثلا در دعای بیستم صحیفه سجادیه می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اکفِنِی مَا یشْغَلُنِی الِاهْتِمَامُ بِهِ، وَ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تَسْأَلُنِی غَداً عَنْهُ، وَ اسْتَفْرِغْ أَیامِی فِیمَا خَلَقْتَنِی لَهُ». «بار خدایا، درود فرست بر محمد و خاندانش و مرا از هر کار که پرداختن به آن از پرداختنم به تو باز می‌دارد، بی نیاز گردان و به کاری بگمار که در روز بازپسین از من مطالبه خواهی کرد و روزهای عمرم را در کاری که مرا برای آن آفریده‌ای مصروف دار». امام سجاد علیه السلام در این فراز از دعا به نوعی هوش اشاره دارند که امروزه از آن به هوش غایت نگر، هوش کل‌نگر یا «هوش معنوی» تعبیر می‌شود. این هوش که غیر از سایر انواع هوش است و در صورت رشد کافی بر سایر انواع هوش‌ها حاکم می‌شود، کمک می‌کند تا در کوران زندگی اهداف جزئی، انسان را از هدف کلی زندگی غافل نسازند<ref>[https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/4077184/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D9%81%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D9%81%D9%87-%D8%B3%D8%AC%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87 تبیین روانشناسانه هفت فراز صحیفه سجادیه] </ref>.
]</ref>.


== منابع ==
== منابع ==
خط ۳۷: خط ۳۵:


== ارجاعات ==
== ارجاعات ==
</div>
 


[[رده: روانشناسی و قرآن]]
[[رده: روانشناسی و قرآن]]
ویراستار
۸٬۲۷۱

ویرایش