ویراستار
۵۱۹
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''سوره | '''سوره انبیاء'''؛ سوره انبیاء بیست و یکمین سوره و از سورههای مکی قرآن است که در جزء ۱۷ جای دارد. نامگذاری این سوره به نام انبیاء به دلیل وجود نام شانزده پیامبر در آن است. از موضوعات اساسی سوره انبیاء توحید، نبوت، معاد و غفلتزدایی از مردم است. | ||
== معرفی سوره == | == معرفی سوره == | ||
خط ۲۴: | خط ۲۴: | ||
== جواز تقلید == | == جواز تقلید == | ||
آیه هفت سوره انبیاء با این مضمون «وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلاَّ رِجَالًا نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» جزء آیاتالاحکام است و در این آیه چند حکم شرعی وجود دارد. خدای متعال در این آیه فرموده است: «و پيش از تو [نيز] جز مردانى را كه به آنان وحى میكرديم گسيل نداشتيم اگر نمیدانيد از پژوهندگان كتابهاى آسمانى بپرسيد». با اشاره به جمله «اهل الذکر» باید گفت: ذکر بهمعنای حفظ کردن و نگهداری کردن چیزی است از قرآن هم بهعنوان ذکر یاد شده کمااینکه از کتاب تورات و نماز جمعه نیز بهعنوان ذکر یاد شده است. کلمه «ذکر» در قرآن ۵ معنا دارد، | آیه هفت سوره انبیاء با این مضمون «وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلاَّ رِجَالًا نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» جزء آیاتالاحکام است و در این آیه چند حکم شرعی وجود دارد. خدای متعال در این آیه فرموده است: «و پيش از تو [نيز] جز مردانى را كه به آنان وحى میكرديم گسيل نداشتيم اگر نمیدانيد از پژوهندگان كتابهاى آسمانى بپرسيد». با اشاره به جمله «اهل الذکر» باید گفت: ذکر بهمعنای حفظ کردن و نگهداری کردن چیزی است از قرآن هم بهعنوان ذکر یاد شده کمااینکه از کتاب تورات و نماز جمعه نیز بهعنوان ذکر یاد شده است. کلمه «ذکر» در قرآن ۵ معنا دارد، منظور از اهل ذکر در این آیه بنا بر نظر برخی از مفسران بهمعنای دانشمندان اهل کتاب است و بنا بر نظر برخی دیگر از مفسران منظور از اهل ذکر در این آیه ائمه اطهار و امامان(ع) است. | ||
در این آیه چند حکم شرعی وجود دارد و این آیه جز آیاتالاحکام است، اولین حکم شرعی که در این آیه وجود دارد قاعده فقهی رجوع جاهل به عالم است یعنی انسانهایی که اهل اطلاع نیستند به افرادیکه اهل اطلاع هستند مراجعه کنند. آیه هفتم سوره انبیا یکیاز ادله جواز تقلید در اسلام است، دومین حکمی که از این آیه استفاده میشود این است که سؤال کردن در جاییکه انسان نمی داند و باید سؤال کند واجب است. همچنین بنا بر آیه هفت سوره انبیاء بر عالم واجب است پاسخ دهد و علاوهبر این پذیرش جواب از سوی جاهل واجب است و حکم شرعی دیگری که از این آیه استفاده میشود این است که در اسلام جهل عذر نیست.<ref>[https://iqna.ir/00EqlM آیه ۷ سوره انبیاء؛ یکیاز ادلههای جواز تقلید در اسلام]</ref> | |||
== منابع == | == منابع == |