ویراستار
۸٬۳۴۱
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «<div style="text-align:justify"> ارتداد؛ بازگشت یا انصراف از دین از طریق انکار علنی یکی از اصول یا ضروری های دین. این مفهوم در قرآن با تعابیر گوناگونی مورد اشاره قرار گرفته است و در صورت اقرار خود فرد و یا دو شاهد عادل و با وجود عقل، بلوغ، اختيار و قصد مجاز...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
ارتداد؛ بازگشت یا انصراف از دین از طریق انکار علنی یکی از اصول یا ضروری های دین. این مفهوم در قرآن با تعابیر گوناگونی مورد اشاره قرار گرفته است و در صورت اقرار خود فرد و یا دو شاهد عادل و با وجود عقل، بلوغ، اختيار و قصد مجازات اعدام برای آن در نظر گرفته شده است. | ارتداد؛ بازگشت یا انصراف از دین از طریق انکار علنی یکی از اصول یا ضروری های دین. این مفهوم در قرآن با تعابیر گوناگونی مورد اشاره قرار گرفته است و در صورت اقرار خود فرد و یا دو شاهد عادل و با وجود عقل، بلوغ، اختيار و قصد مجازات اعدام برای آن در نظر گرفته شده است. | ||
تعریف ارتداد | == تعریف ارتداد == | ||
ارتداد در اصطلاح | === ارتداد در لغت === | ||
ارتداد از ریشه ( ردد ) و در لغت به معناى رجوع و بازگشتن است<ref>. صحاح اللّغة، ج2: ص473.</ref> و اسم مصدر آن، «رِدّة» است به معناى بازگشتن به همان راه كه آدمى از آن آمده است. كلمه «ردّة» تنها براى كافران كاربرد دارد؛ امّا معناى «ارتداد» عام است و براى غير كفر نيز بكار مىرود.<ref>. مفردات راغب، ص 198.</ref> | |||
=== ارتداد در اصطلاح === | |||
ارتداد در اصطلاح بازگشت از دین معنا میشود؛ یعنی کسی که دینی را قبول کرده و سپس از آن انصراف میدهد.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3818721/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AF%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . تفسیر رحمانی و عقلانی از دین مانع دینگریزی و ارتداد میشود.]</ref> در تعاریف فقها و متکلمان مسلمان، «کفر بعد از ایمان» یک خصیصه مشترک در معنای ارتداد به شمار می آید<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3691510/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%DA%A9%DB%8C%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . بررسی ارتداد از منظر فقه و حقوق کیفری/ ارتداد در نظام حقوق جزایی ایران جرم است.]</ref> از این رو ایشان به مسلمانی که از دين اسلام بيرون رود در اصطلاح دينى «مرتد» می گويند. | ارتداد در اصطلاح بازگشت از دین معنا میشود؛ یعنی کسی که دینی را قبول کرده و سپس از آن انصراف میدهد.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3818721/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AF%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . تفسیر رحمانی و عقلانی از دین مانع دینگریزی و ارتداد میشود.]</ref> در تعاریف فقها و متکلمان مسلمان، «کفر بعد از ایمان» یک خصیصه مشترک در معنای ارتداد به شمار می آید<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3691510/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%DA%A9%DB%8C%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . بررسی ارتداد از منظر فقه و حقوق کیفری/ ارتداد در نظام حقوق جزایی ایران جرم است.]</ref> از این رو ایشان به مسلمانی که از دين اسلام بيرون رود در اصطلاح دينى «مرتد» می گويند. | ||
ارتداد در قرآن | == ارتداد در قرآن == | ||
قرآن با تعبیرهاى گوناگونى، از ارتداد یادکرده است؛ مانند برگشت از دین ( بقره / 2، 217 ; مائده / 5، 54 )، بازگشت به عقب ( آل عمران / 3، 144 و 149 ; انعام / 6، 71 ; حج / 22، 11 ; محمد / 47، 25 )، کافر شدن ( آلعمران / 3، 72 ; نساء / 4، 89 و 137 ; حشر / 59، 16 )، کفر بعد از ایمان ( آلعمران / 3، 100 ; بقره / 2، 109 ; آلعمران / 3، 86، 90ـ100 و 106 ; مائده / 5، 5 ; توبه / 9، 66 ; نحل / 16، 106 )، کفر بعد از اسلام ( توبه / 9، 74 ; آلعمران / 3، 80 )، برگشت به آیین کفّار ( اعراف / 7، 88ـ89 ; ابراهیم / 14، 13ـکهف / 18، 20 )<ref>[https://quran.isca.ac.ir/fa/Cyclopedia/240/62198 . دایرة المعارف قرآن.]</ref> | قرآن با تعبیرهاى گوناگونى، از ارتداد یادکرده است؛ مانند برگشت از دین ( بقره / 2، 217 ; مائده / 5، 54 )، بازگشت به عقب ( آل عمران / 3، 144 و 149 ; انعام / 6، 71 ; حج / 22، 11 ; محمد / 47، 25 )، کافر شدن ( آلعمران / 3، 72 ; نساء / 4، 89 و 137 ; حشر / 59، 16 )، کفر بعد از ایمان ( آلعمران / 3، 100 ; بقره / 2، 109 ; آلعمران / 3، 86، 90ـ100 و 106 ; مائده / 5، 5 ; توبه / 9، 66 ; نحل / 16، 106 )، کفر بعد از اسلام ( توبه / 9، 74 ; آلعمران / 3، 80 )، برگشت به آیین کفّار ( اعراف / 7، 88ـ89 ; ابراهیم / 14، 13ـکهف / 18، 20 )<ref>[https://quran.isca.ac.ir/fa/Cyclopedia/240/62198 . دایرة المعارف قرآن.]</ref> | ||
انواع ارتداد | انواع ارتداد | ||
مرتد نزد امامیّه، دو قسم است: 1. مرتدّ فطرى؛ 2. مرتد ملی. مرتد فطری به کسی گفته میشود که از ابتدا مثلاً در خانواده مسلمان بزرگ شده و بعد از اینکه به بلوغ رسید از دین برگشته است. مرتد ملی به کسی اطلاق می شود که ابتدا دینی را مورد مطالعه قرار داده و به آن ورود میکند، ولی بعد به هر دلیلی اعم از سیاسی یا اعتقادی از آن دین منصرف میشود.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3818721/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AF%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . تفسیر رحمانی و عقلانی از دین مانع دینگریزی و ارتداد میشود.]</ref><ref>. كشف الغطاء، 418؛ الخلاف، السّلسلة الينابيع الفقهيّة، ج 31: ص59؛ ارشاد الأذهان، ج2: ص 188؛ تحرير الوسيلة، ج2: ص 329.</ref> | مرتد نزد امامیّه، دو قسم است: 1. مرتدّ فطرى؛ 2. مرتد ملی. مرتد فطری به کسی گفته میشود که از ابتدا مثلاً در خانواده مسلمان بزرگ شده و بعد از اینکه به بلوغ رسید از دین برگشته است. مرتد ملی به کسی اطلاق می شود که ابتدا دینی را مورد مطالعه قرار داده و به آن ورود میکند، ولی بعد به هر دلیلی اعم از سیاسی یا اعتقادی از آن دین منصرف میشود.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3818721/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AF%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . تفسیر رحمانی و عقلانی از دین مانع دینگریزی و ارتداد میشود.]</ref><ref>. كشف الغطاء، 418؛ الخلاف، السّلسلة الينابيع الفقهيّة، ج 31: ص59؛ ارشاد الأذهان، ج2: ص 188؛ تحرير الوسيلة، ج2: ص 329.</ref> | ||
ابعاد ارتداد | == ابعاد ارتداد == | ||
ارتداد را در دو سطح می توان مورد توجه قرار داد. سطح اول ارتداد به ارتباط بین انسان و خدا بر می گردد و سطح دوم به رابطه انسان با دیگر انسان ها و قدرت های سیاسی باز می گردد. در سطح اول مجازات مرتد محروم شدن از ثواب اخروی و به وجود آمدن خلل در رابطه بین او و خداست؛ چنانکه خداوند در آیه ۲۱۷ سوره بقره میفرماید: «وَ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ، فَيَمُتْ وَ هُوَ كَافِرٌ، فَأُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ». اما در سطح دوم، مجازات مرتد اعدام است. <ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3818721/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AF%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . تفسیر رحمانی و عقلانی از دین مانع دینگریزی و ارتداد میشود.]</ref> احکامی که در حوزه ارتداد وجود دارد بیشتر ناظر به بعد اخیر ارتداد می باشد که بیشتر جنبه عینی و اجتماعی دارد تا ذهنی و انتزاعی.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3691510/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%DA%A9%DB%8C%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . بررسی ارتداد از منظر فقه و حقوق کیفری/ ارتداد در نظام حقوق جزایی ایران جرم است.]</ref> بر همین اساس احکام مرتبط با حوزه ارتداد در كشورهای اسلامی تنها بر افراد و گروه هایی جاری می شود که به دنبال توطئه و مقابله با اسلام باشند و الا حکم جزایی خاصی برای کسی که عليه نظام اسلامی تبليغ نكند نیز جاری نخواهد شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1959723/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B7%D8%A6%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D9%8A%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%86-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D9%83%D8%B1%D8%AF . ارتداد نوعی توطئه عليه نظام است و بايد با آن مقابله كرد.]</ref> | ارتداد را در دو سطح می توان مورد توجه قرار داد. سطح اول ارتداد به ارتباط بین انسان و خدا بر می گردد و سطح دوم به رابطه انسان با دیگر انسان ها و قدرت های سیاسی باز می گردد. در سطح اول مجازات مرتد محروم شدن از ثواب اخروی و به وجود آمدن خلل در رابطه بین او و خداست؛ چنانکه خداوند در آیه ۲۱۷ سوره بقره میفرماید: «وَ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ، فَيَمُتْ وَ هُوَ كَافِرٌ، فَأُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ». اما در سطح دوم، مجازات مرتد اعدام است. <ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3818721/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AF%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . تفسیر رحمانی و عقلانی از دین مانع دینگریزی و ارتداد میشود.]</ref> احکامی که در حوزه ارتداد وجود دارد بیشتر ناظر به بعد اخیر ارتداد می باشد که بیشتر جنبه عینی و اجتماعی دارد تا ذهنی و انتزاعی.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3691510/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%DA%A9%DB%8C%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . بررسی ارتداد از منظر فقه و حقوق کیفری/ ارتداد در نظام حقوق جزایی ایران جرم است.]</ref> بر همین اساس احکام مرتبط با حوزه ارتداد در كشورهای اسلامی تنها بر افراد و گروه هایی جاری می شود که به دنبال توطئه و مقابله با اسلام باشند و الا حکم جزایی خاصی برای کسی که عليه نظام اسلامی تبليغ نكند نیز جاری نخواهد شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1959723/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B7%D8%A6%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D9%8A%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%86-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D9%83%D8%B1%D8%AF . ارتداد نوعی توطئه عليه نظام است و بايد با آن مقابله كرد.]</ref> | ||
اسباب ارتداد | اسباب ارتداد | ||
اسبابی که باعث ارتداد یک مسلمان میگردد عبارتند از انکار یکی از اصول دین(مثلا توحید، معاد و ...)<ref>. النساء/150-151.</ref>؛ انکار ضروری دین(مثلاً نماز، روزه، ...)<ref>. المائده/44.</ref>؛ انکار ضروری مذهب(مثلاً امامت) و تمسخر و دشنام به مقدسات<ref>[https://quran.isca.ac.ir/fa/Cyclopedia/240/62198 . دایرة المعارف قرآن.]</ref> | اسبابی که باعث ارتداد یک مسلمان میگردد عبارتند از انکار یکی از اصول دین(مثلا توحید، معاد و ...)<ref>. النساء/150-151.</ref>؛ انکار ضروری دین(مثلاً نماز، روزه، ...)<ref>. المائده/44.</ref>؛ انکار ضروری مذهب(مثلاً امامت) و تمسخر و دشنام به مقدسات<ref>[https://quran.isca.ac.ir/fa/Cyclopedia/240/62198 . دایرة المعارف قرآن.]</ref> | ||
شرایط تحقق و اثبات ارتداد | == شرایط تحقق و اثبات ارتداد == | ||
عقل، بلوغ، اختيار و قصد از اركان اصلی ارتداد محسوب میشود<ref>. جواهر الکلام، ج۴۱: ص۶۰۹و۶۱۰؛ فقه الحدود و التعزیرات، ج۴: ص۱۰۲و۱۰۵و۱۱۵.</ref> و به صرف فقدان يكی از اين عناصر مجازات از شخص برداشته میشود.<ref>[https://fars.iqna.ir/fa/news/2508675/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AC%D9%86%D8%A8%D9%87-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . نشست «بررسی جنبه فقهی و حقوقی ارتداد» در دانشگاه شيراز برگزار میشود.]</ref> همچنین بهفتوای فقها ارتداد از دو راه اثبات میشود؛ یکی اِقرار خود مرتد به ارتدادش و دیگری بینه؛ یعنی دو مرد عادل بر ارتداد فردی، گواهی دهند.<ref>. الدروس الشرعیه، ج۲: ص۵۲.</ref> | عقل، بلوغ، اختيار و قصد از اركان اصلی ارتداد محسوب میشود<ref>. جواهر الکلام، ج۴۱: ص۶۰۹و۶۱۰؛ فقه الحدود و التعزیرات، ج۴: ص۱۰۲و۱۰۵و۱۱۵.</ref> و به صرف فقدان يكی از اين عناصر مجازات از شخص برداشته میشود.<ref>[https://fars.iqna.ir/fa/news/2508675/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AC%D9%86%D8%A8%D9%87-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . نشست «بررسی جنبه فقهی و حقوقی ارتداد» در دانشگاه شيراز برگزار میشود.]</ref> همچنین بهفتوای فقها ارتداد از دو راه اثبات میشود؛ یکی اِقرار خود مرتد به ارتدادش و دیگری بینه؛ یعنی دو مرد عادل بر ارتداد فردی، گواهی دهند.<ref>. الدروس الشرعیه، ج۲: ص۵۲.</ref> | ||
== مجازات ارتداد == | |||
=== مجازات ارتداد در فقه اسلامی === | |||
مجازات ارتداد در فقه اسلامی | |||
مجازات مرتد شامل كسى میشود كه از دين خارج شده و این خروج را به صورت علنی ابراز و اظهار می دارد، اما اگر ارتداد خود را ابراز و اظهار نكرده است و کسی از ارتداد او با خبر نباشد مجازات نمیشود؛ زیرا اعتقاد یک امر قلبی است؛ بنابراين، مجازات مرتد به دليل جرم و گناه اجتماعى اوست نه عقيدهى شخصى وى. | مجازات مرتد شامل كسى میشود كه از دين خارج شده و این خروج را به صورت علنی ابراز و اظهار می دارد، اما اگر ارتداد خود را ابراز و اظهار نكرده است و کسی از ارتداد او با خبر نباشد مجازات نمیشود؛ زیرا اعتقاد یک امر قلبی است؛ بنابراين، مجازات مرتد به دليل جرم و گناه اجتماعى اوست نه عقيدهى شخصى وى. | ||
حكم جزايى مرتد بدین شکل است که اگر مرتد فطرى مرد باشد كشته مىشود و توبهى او نزد قاضى قبول نمىشود، اما اگر مرد مرتد ملّى باشد نخست دعوت به توبه مىشود، اگر توبه كرد آزاد مىشود، و الّا كشته مىشود. زن مرتد، چه فطرى باشد چه ملّى، كشته نمىشود، بلكه دعوت به توبه مىشود، اگر توبه كرد آزاد مىشود، و الّا در زندان باقى مىماند.<ref>. تحرير الوسيلة، ج2: ص 494.</ref> | حكم جزايى مرتد بدین شکل است که اگر مرتد فطرى مرد باشد كشته مىشود و توبهى او نزد قاضى قبول نمىشود، اما اگر مرد مرتد ملّى باشد نخست دعوت به توبه مىشود، اگر توبه كرد آزاد مىشود، و الّا كشته مىشود. زن مرتد، چه فطرى باشد چه ملّى، كشته نمىشود، بلكه دعوت به توبه مىشود، اگر توبه كرد آزاد مىشود، و الّا در زندان باقى مىماند.<ref>. تحرير الوسيلة، ج2: ص 494.</ref> | ||
در فقه اهل سنت، بنابر رأى مشهور، مرتد – در همهى انواع آن – ابتدا دعوت به توبه مىشود، اگر توبه كرد آزاد مىشود، و گرنه كشته مىشود و فرقى ميان ملّى و فطرى و زن و مرد نيست.<ref>. الفقه على المذاهب الاربعة، ج 5: ص 424.</ref> | در فقه اهل سنت، بنابر رأى مشهور، مرتد – در همهى انواع آن – ابتدا دعوت به توبه مىشود، اگر توبه كرد آزاد مىشود، و گرنه كشته مىشود و فرقى ميان ملّى و فطرى و زن و مرد نيست.<ref>. الفقه على المذاهب الاربعة، ج 5: ص 424.</ref> | ||
مجازات ارتداد در قانون مجازات اسلامی ایران | === مجازات ارتداد در قانون مجازات اسلامی ایران === | ||
در نظام حقوق جزایی ایران ارتداد، جرم است و قابل مجازات هم هست و قانون مطبوعات هم صریحا آنرا جرم اعلام کرده است. حتی اگر در قانون صریحا نبود، بنابر اصل ۱۶۷ قانون اساسی، هر جا که قانون ساکت باشد، قاضی مکلف است که کوشش کند حکم هر دعوا را در قوانین مدونه بیابد و اگر نیابد با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوای معتبر، حکم قضیه را صادر نماید. بحث ارتداد جزو مسلمات فقه ماست، البته برخی معتقدند که اصل ۱۶۷ به امور کیفری تسری ندارد در حالی که این ادعا درست نیست و خلاف نظر شورای نگهبان است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3691510/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%DA%A9%DB%8C%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . بررسی ارتداد از منظر فقه و حقوق کیفری/ ارتداد در نظام حقوق جزایی ایران جرم است.]</ref> | در نظام حقوق جزایی ایران ارتداد، جرم است و قابل مجازات هم هست و قانون مطبوعات هم صریحا آنرا جرم اعلام کرده است. حتی اگر در قانون صریحا نبود، بنابر اصل ۱۶۷ قانون اساسی، هر جا که قانون ساکت باشد، قاضی مکلف است که کوشش کند حکم هر دعوا را در قوانین مدونه بیابد و اگر نیابد با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوای معتبر، حکم قضیه را صادر نماید. بحث ارتداد جزو مسلمات فقه ماست، البته برخی معتقدند که اصل ۱۶۷ به امور کیفری تسری ندارد در حالی که این ادعا درست نیست و خلاف نظر شورای نگهبان است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3691510/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%DA%A9%DB%8C%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . بررسی ارتداد از منظر فقه و حقوق کیفری/ ارتداد در نظام حقوق جزایی ایران جرم است.]</ref> | ||
فلسفه حکم ارتداد | == فلسفه حکم ارتداد == | ||
فلسفه حکم ارتداد از نظر قرآن | |||
از بعضی از آیات قرآن کریم از جمله آیه «إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى ۙ الشَّيْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَى لَهُمْ»<ref>. بىگمان، كسانى كه پس از آنكه [راه] هدايت بر آنان روشن شد [به حقيقت] پشت كردند، شيطان آنان را فريفت و به آرزوهاى دور و درازشان انداخت.</ref> (محمد/25)، اینطور استفاده میشود که اصولاً تغییر دین ارتداد مصطلح نیست و حکم ارتداد مصطلح را ندارد، بلکه ارتداد مصطلح نوعی اعلان جنگ مخفیانه علیه جامعه دینی برای کسب قدرت یا ثروت دنیوی است.مخالفت با دین تا زمانی که به زبان مطرح نشود، نوعی امر قلبی محسوب میشود و امر قلبی قابل اثبات نیست؛ لذا بر اساس تعابیری قرآنی چون «كَرِهُوا مَا نَزَّلَ اللَّهُ»(محمد/26) و «وَكَرِهُوا رِضْوَانَهُ»(محمد/28) خداوند متعال برای افرادی که صرفاً در قلبشان مخالفت با دین و ضروری دین دارند مجازات اخروی در نظر گرفته است. حکم اعدام زمانی بر فرد مرتد جاری می شود که مخالفت خود را به صورت علنی ابراز کند و در مقابل مصالح مردم و مسلمانان بایستد.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3818721/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AF%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF | === فلسفه حکم ارتداد از نظر قرآن === | ||
از بعضی از آیات قرآن کریم از جمله آیه «إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى ۙ الشَّيْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَى لَهُمْ»<ref>. بىگمان، كسانى كه پس از آنكه [راه] هدايت بر آنان روشن شد [به حقيقت] پشت كردند، شيطان آنان را فريفت و به آرزوهاى دور و درازشان انداخت.</ref> (محمد/25)، اینطور استفاده میشود که اصولاً تغییر دین ارتداد مصطلح نیست و حکم ارتداد مصطلح را ندارد، بلکه ارتداد مصطلح نوعی اعلان جنگ مخفیانه علیه جامعه دینی برای کسب قدرت یا ثروت دنیوی است.مخالفت با دین تا زمانی که به زبان مطرح نشود، نوعی امر قلبی محسوب میشود و امر قلبی قابل اثبات نیست؛ لذا بر اساس تعابیری قرآنی چون «كَرِهُوا مَا نَزَّلَ اللَّهُ»(محمد/26) و «وَكَرِهُوا رِضْوَانَهُ»(محمد/28) خداوند متعال برای افرادی که صرفاً در قلبشان مخالفت با دین و ضروری دین دارند مجازات اخروی در نظر گرفته است. حکم اعدام زمانی بر فرد مرتد جاری می شود که مخالفت خود را به صورت علنی ابراز کند و در مقابل مصالح مردم و مسلمانان بایستد.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3818721/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AF%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF تفسیر رحمانی و عقلانی از دین مانع دینگریزی و ارتداد میشود.]</ref> | |||
فلسفه حکم ارتداد از نظر اجتماعی-سیاسی | === فلسفه حکم ارتداد از نظر اجتماعی-سیاسی === | ||
براى روشن شدن فلسفهى مجازات مرتد بايد به چند نكته توجه كرد. اول اینکه احكام اسلام به دو حيطهى احكام فردى و احكام اجتماعى تقسيم مىشود. احكام اجتماعى بر اساس مصالح اجتماعى وضع مىشوند، و گاه تأمين اين مصالح، بخشى از آزادىهاى فردى را محدود مىكند. اين نكته در هيچ جامعهاى قابل انكار نيست. دوم اینکه شخص مرتد اگر تمام تلاش خود را در شناخت حق كردهباشد، در ارتداد خود، نزد خدا، معذور است و واقعاً در حيطهى احكام فردى خود مجرم، نيست[13] | براى روشن شدن فلسفهى مجازات مرتد بايد به چند نكته توجه كرد. اول اینکه احكام اسلام به دو حيطهى احكام فردى و احكام اجتماعى تقسيم مىشود. احكام اجتماعى بر اساس مصالح اجتماعى وضع مىشوند، و گاه تأمين اين مصالح، بخشى از آزادىهاى فردى را محدود مىكند. اين نكته در هيچ جامعهاى قابل انكار نيست. دوم اینکه شخص مرتد اگر تمام تلاش خود را در شناخت حق كردهباشد، در ارتداد خود، نزد خدا، معذور است و واقعاً در حيطهى احكام فردى خود مجرم، نيست[13] | ||
هرگاه مرتد، ارتداد خود را به جامعه بكشاند، رفتار او در حوزهى احكام اجتماعى قرار مىگيرد و ملاکهاى احكام اجتماعى را پيدا مىكند و از اين ديدگاه مجرم است؛ زيرا اولاً با ايجاد شبهه و شک حقوق ديگران را ضايع كردهاست، و واضح است كه ترويج شبهات در افكار عمومى باعث تضعيف روحيهى ايمانى جامعه مىشود و از آن جا كه بررسى شبهات در توان متخصصان و دينشناسان است، عامهى مردمِ ديندار – كه اين توانايى را در خود نمىبينند – حق خود مىدانند كه فضاى عمومى جامعه سالم بماند. | هرگاه مرتد، ارتداد خود را به جامعه بكشاند، رفتار او در حوزهى احكام اجتماعى قرار مىگيرد و ملاکهاى احكام اجتماعى را پيدا مىكند و از اين ديدگاه مجرم است؛ زيرا اولاً با ايجاد شبهه و شک حقوق ديگران را ضايع كردهاست، و واضح است كه ترويج شبهات در افكار عمومى باعث تضعيف روحيهى ايمانى جامعه مىشود و از آن جا كه بررسى شبهات در توان متخصصان و دينشناسان است، عامهى مردمِ ديندار – كه اين توانايى را در خود نمىبينند – حق خود مىدانند كه فضاى عمومى جامعه سالم بماند. | ||
خط ۴۲: | خط ۴۵: | ||
]</ref> | ]</ref> | ||
تفاوت ارتداد با سایر حوزه های مشابه | == تفاوت ارتداد با سایر حوزه های مشابه == | ||
تفاوت ارتداد با تغییر دین | |||
=== تفاوت ارتداد با تغییر دین === | |||
برخی فقهای مسلمان بین ارتداد از سر تحقیق و ارتداد سیاسی تفاوتی قائل نشده اند و به طور کلی هر شخصی را که از دین روی گردان میشد، مرتد و حکمش را اعدام دانستنه اند. برخلاف این گروه برخی از فقهای معاصر بین این دو تفاوت قائل شده اند و بیان کرده اند که اگر علت ارتداد واقعاً علمی و تحقیقی باشد، یعنی کسی به این نتیجه برسد که دین برتری نسبت به اسلام وجود دارد و از دین اسلام دست بکشد، چنین شخصی حکم اعدام ندارد و احکام ارتداد برای او جاری نمیشود. <ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3818721/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AF%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . تفسیر رحمانی و عقلانی از دین مانع دینگریزی و ارتداد میشود.]</ref> | برخی فقهای مسلمان بین ارتداد از سر تحقیق و ارتداد سیاسی تفاوتی قائل نشده اند و به طور کلی هر شخصی را که از دین روی گردان میشد، مرتد و حکمش را اعدام دانستنه اند. برخلاف این گروه برخی از فقهای معاصر بین این دو تفاوت قائل شده اند و بیان کرده اند که اگر علت ارتداد واقعاً علمی و تحقیقی باشد، یعنی کسی به این نتیجه برسد که دین برتری نسبت به اسلام وجود دارد و از دین اسلام دست بکشد، چنین شخصی حکم اعدام ندارد و احکام ارتداد برای او جاری نمیشود. <ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3818721/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AF%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . تفسیر رحمانی و عقلانی از دین مانع دینگریزی و ارتداد میشود.]</ref> | ||
تفاوت ارتداد با سب النبی | === تفاوت ارتداد با سب النبی === | ||
ارتداد با سبّ النبی همچون خیانت در امانت و کلاهبرداری از حیث مفهوم متباین و دارای عناصر جرمی متفاوت و مستقل از هم هستند؛ زیرا عناصری که این دو جرم را محقق میکنند، متفاوت هستند. عناصر تشکیل دهنده این جرمها یعنی جرم ارتداد و سبالنبی هم متفاوت است. در جرم سبالنبی باید دشنام و اهانت به پیامبر (ص) محقق شود، اما ارتداد کفری است که بعد از ایمان حاصل میشود. البته امکان اینکه فردی این دو جرم را -که با هم متفاوتند- را در یک لحظه نیز انجام دهد وجود دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3691510/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%DA%A9%DB%8C%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . بررسی ارتداد از منظر فقه و حقوق کیفری/ ارتداد در نظام حقوق جزایی ایران جرم است]</ref> | ارتداد با سبّ النبی همچون خیانت در امانت و کلاهبرداری از حیث مفهوم متباین و دارای عناصر جرمی متفاوت و مستقل از هم هستند؛ زیرا عناصری که این دو جرم را محقق میکنند، متفاوت هستند. عناصر تشکیل دهنده این جرمها یعنی جرم ارتداد و سبالنبی هم متفاوت است. در جرم سبالنبی باید دشنام و اهانت به پیامبر (ص) محقق شود، اما ارتداد کفری است که بعد از ایمان حاصل میشود. البته امکان اینکه فردی این دو جرم را -که با هم متفاوتند- را در یک لحظه نیز انجام دهد وجود دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3691510/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%DA%A9%DB%8C%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . بررسی ارتداد از منظر فقه و حقوق کیفری/ ارتداد در نظام حقوق جزایی ایران جرم است]</ref> | ||
تفاوت ارتداد با شک، تردید، شبهه | === تفاوت ارتداد با شک، تردید، شبهه === | ||
به باور آیتالله فاضل لنکرانی، شک و شبهه در توحید و نبوت، تا زمانی که به انکار و تکذیب نینجامد، به ارتداد نمیانجامد.<ref>. جامع المسائل، ج۲: ص۵۰۴ (به نقل از: سروش محلاتی، آزادی، عقل و ایمان، ۱۳۸۱ش، ص۲۸۲-۲۸۳).</ref> به تصریح علامه شعرانی «پژوهشگری كه به دنبال دلیل و برهان است، اگر با شک مواجه شود و درصدد يافتن دین حق باشد، شک موجب کفر و ارتدادش در دوره تحقیق نمیشود؛ البته به شرط آن که با زبان به انکار نپردازد».<ref>. وسائل الشيعه، ج۱۸: ص ۵۹۶ (به نقل از: سروش محلاتی، آزادی، عقل و ایمان، ۱۳۸۱ش، ص۲۸۴).</ref> | به باور آیتالله فاضل لنکرانی، شک و شبهه در توحید و نبوت، تا زمانی که به انکار و تکذیب نینجامد، به ارتداد نمیانجامد.<ref>. جامع المسائل، ج۲: ص۵۰۴ (به نقل از: سروش محلاتی، آزادی، عقل و ایمان، ۱۳۸۱ش، ص۲۸۲-۲۸۳).</ref> به تصریح علامه شعرانی «پژوهشگری كه به دنبال دلیل و برهان است، اگر با شک مواجه شود و درصدد يافتن دین حق باشد، شک موجب کفر و ارتدادش در دوره تحقیق نمیشود؛ البته به شرط آن که با زبان به انکار نپردازد».<ref>. وسائل الشيعه، ج۱۸: ص ۵۹۶ (به نقل از: سروش محلاتی، آزادی، عقل و ایمان، ۱۳۸۱ش، ص۲۸۴).</ref> | ||
برخی از مصادیق اشخاص و گروه های مرتد | == برخی از مصادیق اشخاص و گروه های مرتد == | ||
مصادیق مربوط به صدر اسلام | مصادیق مربوط به صدر اسلام | ||
در کتابهای تفسیری و تاریخی، نمونههایی از ارتداد در زمان پیامبر اسلام(ص)، گزارش شده است. از آن میان دو پسر ابوالحصیناند که از انصار بود. اینان بهدعوت گروهی از مسیحیان، از اسلام خارج شده، به دین مسیحیت درآمدند. پیامبر آنها را نفرین کرد و نخستین افراد مرتد نامید.<ref>. ارتداد، ص۲۹۴.</ref> همچنین عُقبة اَبیمُعیط که از بزرگان قریش بود برای آنکه پیامبر(ص) از غذایش بخورد، شهادتین گفت؛ اما پس از چندی به خواست دوستش، به صورت پیامبر آب دهان انداخت و مرتد شد. پیامبر پس از دستگیری او در جنگ بدر، به قتلش دستور داد.<ref>. ارتداد، ص۲۹۵و۲۹۶.</ref> اُمُّحَکَم دختر ابوسفیان و فاطمه خواهر امُّسَلَمه همسر پیامبر نیز از جمله زنان مرتد در دوره پیامبر بودند. امحکم هنگام فتح مکه، دوباره مسلمان شد.<ref>. ارتداد، ص۳۱۲.</ref> | در کتابهای تفسیری و تاریخی، نمونههایی از ارتداد در زمان پیامبر اسلام(ص)، گزارش شده است. از آن میان دو پسر ابوالحصیناند که از انصار بود. اینان بهدعوت گروهی از مسیحیان، از اسلام خارج شده، به دین مسیحیت درآمدند. پیامبر آنها را نفرین کرد و نخستین افراد مرتد نامید.<ref>. ارتداد، ص۲۹۴.</ref> همچنین عُقبة اَبیمُعیط که از بزرگان قریش بود برای آنکه پیامبر(ص) از غذایش بخورد، شهادتین گفت؛ اما پس از چندی به خواست دوستش، به صورت پیامبر آب دهان انداخت و مرتد شد. پیامبر پس از دستگیری او در جنگ بدر، به قتلش دستور داد.<ref>. ارتداد، ص۲۹۵و۲۹۶.</ref> اُمُّحَکَم دختر ابوسفیان و فاطمه خواهر امُّسَلَمه همسر پیامبر نیز از جمله زنان مرتد در دوره پیامبر بودند. امحکم هنگام فتح مکه، دوباره مسلمان شد.<ref>. ارتداد، ص۳۱۲.</ref> | ||
مصادیق دوره معاصر | === مصادیق دوره معاصر === | ||
سلمان رشدی،<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/1743812/%D8%AD%D9%83%D9%85-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%B4%D8%AF%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D9%86%D9%8A%D8%B3%D8%AA- | سلمان رشدی،<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/1743812/%D8%AD%D9%83%D9%85-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%B4%D8%AF%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D9%86%D9%8A%D8%B3%D8%AA- حكم ارتداد سلمان رشدی قابل برگشت نيست.]</ref> پارورو دانگ تاو(Paruru Daeng Tau) )، <ref>[https://iqna.ir/fa/news/3861616/%D9%85%D8%AA%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%E2%80%8C-%D9%85%D8%AF%D8%B9%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF متهمشدن رهبر مدعی پیامبری در اندونزی به ارتداد.]</ref> رافق تقیاف<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2229452/%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D9%86%D9%8A%D9%87-%D8%A2%D9%8A%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84-%D9%84%D9%86%D9%83%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%83%D9%85-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D9%88%D9%8A%D8%B3%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A2%D8%B0%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%8A%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C- بيانيه آيتالله فاضل لنكرانی درباره اجرای حكم ارتداد نويسنده آذربايجانی.]</ref> از نمونه های معاصری هستند که مراجع و سازمان های دینی حکم به ارتداد آنها صادر نموده اند. | ||
== ارتداد در سایر فرهنگ ها == | |||
ارتداد اختصاص به مسلمانان ندارد بلکه در بیشتر ادیان و مذاهب قابل پیجویی است. بر اساس آمار بیست و یک کشور برای ارتداد ماهیت حقوقی و مجازات تعیین کرده اند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4012912/%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%AA-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87%E2%80%8C%D9%BE%D9%88%D8%B1-%D8%AD%DA%A9%D9%85-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4%E2%80%8C%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . کریمینیا: ارتداد ماهیت حقوقی دارد / خواجهپور: حکم ارتداد چالشبرانگیز است.]</ref> برای مثال در دین مسیحیت نیز قوانینی برای اراتداد وجود دارد. یولیانوس مرتد، امپراتور روم، یکی از نمونه های جالب ارتداد در مسیحی است. وی منکر تربیت مسیحی خود و مانع از رشد مسیحیت در امپراتوری شد و کوشید ادیان کهن روم و یونان را احیا کند. در کلیسای کاتولیک رومی به تَرک کامل مسیحیت یا پشتپازدن راهب یا راهبه به عهدهای دینیاش اطلاق میشود. ارتداد در یونانی ابتدا به معنی زیر پاگذاشتن ارزشهای نظامی بهکار میرفت، اما بعد به تغییر تابعیت دینی معنی شد.<ref>[https://wikijoo.ir/index.php?title=%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF . ویکی جو.]</ref> | |||
== منابع == | |||
منابع | |||
خبرگزاری ایکنا | خبرگزاری ایکنا | ||
[https://wikijoo.ir/index.php?title=%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF ویکی جو] | [https://wikijoo.ir/index.php?title=%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF ویکی جو] | ||
[http://islampedia.ir/fa/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%af%d8%a7%d8%af/ اسلام پدیا] | [http://islampedia.ir/fa/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%af%d8%a7%d8%af/ اسلام پدیا] | ||
[https://wiki.ahlolbait.com/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF دانشنامه اسلامی] | [https://wiki.ahlolbait.com/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF دانشنامه اسلامی] | ||
[https://fa.wikishia.net/view/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF ویکی شیعه] | [https://fa.wikishia.net/view/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF ویکی شیعه] | ||
[https://fa.wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF_(%D9%81%D9%82%D9%87) ویکی فقه] | [https://fa.wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF_(%D9%81%D9%82%D9%87) ویکی فقه] | ||
[https://quran.isca.ac.ir/fa/Cyclopedia/240/62198 دایرة المعارف قرآن] | [https://quran.isca.ac.ir/fa/Cyclopedia/240/62198 دایرة المعارف قرآن] | ||
== پاورقی ها == |