پرش به محتوا

سوره تحریم: تفاوت میان نسخه‌ها

۳ بایت اضافه‌شده ،  ‏۳۰ مهٔ ۲۰۲۳
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''سوره تحریم'''؛ شصت و ششمین سوره قرآن کریم، سوره‌ای مدنی در جزء 28 ام و دارای 12 آیه. نام سوره از نخستین آیه آن گرفته شده است که به سوگند پیامبر(ص) برای تحریم حلالی برای خود به خاطر رضایت همسرانش اشاره دارد<ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D8%AA%D8%AD%D8%...» ایجاد کرد)
 
خط ۲۰: خط ۲۰:
برخی نواندیشان معاصر مطرح کرده‌اند که پیامبر در میان زنان متعددی که داشت، ماریه را به دلیل زیبایی به آنان ترجیح می‌داد و روزی که حفصه در منزل نبود، با ماریه در بستر حفصه جمع شد و این نشانه ظلم و بی عدالتی ایشان است و کسی که نمی‌تواند عدالت را در میان زنانش رعایت کند، نمی‌تواند نبی و پیامبر باشد.
برخی نواندیشان معاصر مطرح کرده‌اند که پیامبر در میان زنان متعددی که داشت، ماریه را به دلیل زیبایی به آنان ترجیح می‌داد و روزی که حفصه در منزل نبود، با ماریه در بستر حفصه جمع شد و این نشانه ظلم و بی عدالتی ایشان است و کسی که نمی‌تواند عدالت را در میان زنانش رعایت کند، نمی‌تواند نبی و پیامبر باشد.


اما واقعیت آن است که روایتی که ماجرای ماریه قبطیه را شأن نزول این سوره می‌‌داند، قابل دفاع نیست. اگر همه منابع روایی معتبر اهل سنت از جمله صحیحین و مسانید و ... را ببینیم، روایتی دال بر اینکه ماجرای آیات تحریم مربوط به ماریه است را نخواهیم یافت؛ بلکه در این کتب آمده است که حفصه و عایشه می‌خواستند پیامبر را به دلیل حسادتی که به ماریه داشتند اذیت کنند به همین دلیل پیامبر وقتی به خانه ماریه می‌رفت و از عسلی می‌خورد که در آن مغافیر وجود داشت او را متهم به بدبو بودن دهان مبارکشان می‌کردند و پیامبر هم به این دلیل این عسل را بر خود تحریم کرد و آیه نازل شد که چرا چیزی را که خدا بر تو حلال کرده بر خود حرام می‌کنی<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3383925/%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%B7%D9%88%D9%81-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%82%D8%A8%D8%B7%DB%8C%D9%87 آیات تحریم قرآن معطوف به تنظیم روابط خانوادگی است/ پاسخ به شبهه ماریه قبطیه]</ref>.
اما واقعیت آن است که روایتی که ماجرای ماریه قبطیه را شأن نزول این سوره می‌‌داند، قابل دفاع نیست. اگر همه منابع روایی معتبر اهل سنت از جمله صحیحین و مسانید و ... را ببینیم، روایتی دال بر اینکه ماجرای آیات تحریم مربوط به ماریه است را نخواهیم یافت؛ بلکه در این کتب آمده است که حفصه و عایشه می‌خواستند پیامبر را به دلیل حسادتی که به ماریه داشتند اذیت کنند. به همین دلیل پیامبر وقتی به خانه ماریه می‌رفت و از عسلی می‌خورد که در آن مغافیر وجود داشت، او را متهم به بدبو بودن دهان مبارکشان می‌کردند و پیامبر هم به این دلیل این عسل را بر خود تحریم کرد و آیه نازل شد که چرا چیزی را که خدا بر تو حلال کرده بر خود حرام می‌کنی<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3383925/%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%B7%D9%88%D9%81-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%82%D8%A8%D8%B7%DB%8C%D9%87 آیات تحریم قرآن معطوف به تنظیم روابط خانوادگی است/ پاسخ به شبهه ماریه قبطیه]</ref>.


== غرض و محتوای سوره ==
== غرض و محتوای سوره ==
ویراستار
۱٬۴۳۰

ویرایش