ویراستار
۵۱۹
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «'''سوره زُمَرْ'''؛ سی و نهمین سوره و از سورههای مکی قرآن که در جزء ۲۳ و ۲۴ جای گرفته است. نامگذاری این سوره به نام «زمر» به دلیل وجود این واژه در آیات ۷۱ و ۷۳ سوره است که به تقسیم انسانها به دو گروه بهشتیان و دوزخیان در روز قیامت و بررسی احوال آ...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳: | خط ۳: | ||
== معرفی سوره == | == معرفی سوره == | ||
سوره زمر جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول، پنجاه و نهمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، سی و نهمین سوره است و در جزء ۲۳ و ۲۴ قرآن جای دارد نامگذاری این سوره به نام زُمَر (به معنای گروهها) به دلیل وجود این واژه در آیات ۷۱ و ۷۳ این سوره است. این آیات به ورود گروه بهشتیان به بهشت و راندن گروه دوزخیان به جهنم اشاره میکند. نام دیگر این سوره غُرَف به معنای اتاقهای بهشتی است که در آیه بیستم به آن اشاره شده است. این سوره را سورة العرب نیز نامیدهاند؛ زیرا در آیه ۲۸، قرآن را با صفت «عربی» توصیف کرده است.<ref>معرفت، آموزش علوم قرآن، ۱۳۷۱ش، ج۲، ص۱۶۶. </ref> | سوره زمر جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول، پنجاه و نهمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، سی و نهمین سوره است و در جزء ۲۳ و ۲۴ قرآن جای دارد نامگذاری این سوره به نام زُمَر (به معنای گروهها) به دلیل وجود این واژه در آیات ۷۱ و ۷۳ این سوره است. این آیات به ورود گروه بهشتیان به بهشت و راندن گروه دوزخیان به جهنم اشاره میکند. نام دیگر این سوره غُرَف به معنای اتاقهای بهشتی است که در آیه بیستم به آن اشاره شده است. این سوره را سورة العرب نیز نامیدهاند؛ زیرا در آیه ۲۸، قرآن را با صفت «عربی» توصیف کرده است.<ref>معرفت، آموزش علوم قرآن، ۱۳۷۱ش، ج۲، ص۱۶۶. </ref> | ||
=== انسجام سوره زمر === | |||
تمامی آیات سوره زمر با هم در ارتباط هستند و هیچ یک از این آیات به شکل جداگانه به بحث خاصی نپرداخته و همه بحثها در یک مسیر است این آیات به هم پویسته هستند و شناخت این که تفاوت و شباهتها و شناخت این روابط کار کارشناسان قرآنی و افرادی است که پیوسته با قرآن در ارتباط هستند.این مرجع تقلید تصریح کرد: خداوند در آیه لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ یَتَّخِذَ وَلَدًا لَّاصْطَفَى مِمَّا یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ به ادعای دیگر مشرکان عرب پاسخ میدهد. مشرکان بیان میکردند که خداوند دارای یک فرزند است که آن را از میان آنها برگزیده است و بتها فرزندان خدا هستند؛ خداوند هم بیان فرموده است که اگر قرار بود که فرزندی اختیار کند آن را از بین فرشتگان انتخاب میکرد نه بتهای شما. در بیان دیگر مشرکان بیان میکردند که این فرزند گزینشی خداوند، دختر است و به همین دلیل بود که میگفتند این فرزند پسر مال ما و دختر مال خداوند.مسیحیان نیز نظیر چنین بهتانی را مطرح کردند و برای خداوند فرزندی ساختگی تراشیدند ولی غافل از آنکه خداوند در این آیه جواب آنها را هم میدهد؛ مسیحیان بر خلاف اعراف جهالی بیان میکردند که خداوند فرزند واقعی دارد ولی اعراب این فرزند را واقعی نمیدانستند بلکه او را گزینشی قلمداد میکردند.در اینجا یک مسئله وجود دارد و آن نوع پاسخ خداوند به این بهتانها با دو صفت واحدیت و قهاریت است؛ در اینجا منظور خداوند از واحد، واحد عددی نیست؛ زیرا اگر بگوییم خداوند واحد است پس حتما نفر دوم و سوم هم وجود دارند.در کلمه قهار نیز خداوند بیان میدارد که وقتی کسی قهار است دیگر نیازی به کسی ندارد که راه او را داده و در زمان پیری او را ترو خشک کند. خداوند بیان میدارد شما نیازمند فرزند هستید وگرنه خداوندی که قدرتی لایزال و همیشگی دارد چه ترسی از بی فرزندی و بی کس و کاری دارد.<ref>[https://iqna.ir/005yoD بههم پیوستگی معنوی آیات سوره زمر از ویژگیهای این سوره است]</ref> | |||
== محتوای سوره == | == محتوای سوره == |