پرش به محتوا

سوره روم: تفاوت میان نسخه‌ها

۱۶۰ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۸ مهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۷: خط ۷:


== محتوای سوره ==
== محتوای سوره ==
پرداختن به بخشی از قوانین خلقت و سُنن الهی مانند مسأله زوجیت، مودت و رحمت فطری میان انسان‌ها، اختلاف شب و روز، زبان‌ها و رنگ‌ها، نزول باران و احیای زمین مرده و قوام آسمان و زمین در فضا نیز مورد شرح و تبیین قرار گرفته و بر بعضی از احکام مانند نهی از رباخواری و لزوم دستگیری از مستمندان و خویشان تاکید شده است.<ref>طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۶، ص۱۵۵</ref>
پرداختن به بخشی از قوانین خلقت و سُنن الهی مانند مسأله زوجیت، مودت و رحمت فطری میان انسان‌ها، اختلاف شب و روز، زبان‌ها و رنگ‌ها، نزول باران و احیای زمین مرده و قوام آسمان و زمین در فضا نیز مورد شرح و تبیین قرار گرفته و بر بعضی از احکام مانند نهی از رباخواری و لزوم دستگیری از مستمندان و خویشان در این سوره مبارکه تاکید شده است.<ref>طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۶، ص۱۵۵</ref>


== شادی در قرآن ==
== شادی در قرآن ==
شادی در قرآن، جايگاه خاصی دارد و به گونه‌های مختلفی مورد تأييد و توجه قرار گرفته است، اما نه شادی بيهوده و عبث، بلكه شادی توام با اهداف الهی و انسانی. آيات قرآن كريم درباره شادی دو دسته‌اند؛ دسته اول مؤمنان را دعوت به شادی كرده‌اند مانند آ‌يه «قل بفضل‌الله و برحمته فبذالك فليفرحوا هو خير مما یَجمعُون»، «ای رسول‌خدا به خلق بگو كه شما بايد منحصراً به فضل و رحمت خدا شادمان شويد (و به نزول قرآن مسرور باشيد) كه آن بهتر و مفيد‌تر از ثروتی است كه برای خود اندوخته می‌كنيد.»، بنابراين مردم به فضل پروردگار و به رحمت بی‌پايان او به اين كتاب بزرگ الهی كه جامع همه نعمت‌ها است بايد خشنود شوند، نه به جمع ثروت‌ها و بزرگی مقام‌ها و فزونی قوم و قبيله.دسته ديگری از ‌آيات قرآن شادی را مذمت كرده‌اند، شادی‌های بيهوده‌ای كه براساس ضدارزش‌هاست و قرآن كريم در داستان «قارون» كه فردی خودخواه و مغرور بوده و شادی‌های مستانه داشت از زبان قومش می‌فرمايد: «اذ قال قومه لاتفرح ان الله لا یُحب الفرحين» «به خاطر بياور هنگامی كه قوم قارون به او گفتند، اين همه شادی مغرورانه مكن كه خداوند شادی‌كنندگان مغرور را دوست نمی‌دارد.»
شادی در قرآن، جايگاه خاصی دارد و به گونه‌های مختلفی مورد تأييد و توجه قرار گرفته است، اما نه شادی بيهوده و عبث، بلكه شادی توام با اهداف الهی و انسانی. آيات قرآن كريم درباره شادی دو دسته‌اند؛ دسته اول مؤمنان را دعوت به شادی كرده‌اند مانند آ‌يه «قل بفضل‌الله و برحمته فبذالك فليفرحوا هو خير مما یَجمعُون»، «ای رسول‌خدا به خلق بگو كه شما بايد منحصراً به فضل و رحمت خدا شادمان شويد (و به نزول قرآن مسرور باشيد) كه آن بهتر و مفيد‌تر از ثروتی است كه برای خود اندوخته می‌كنيد.»، بنابراين مردم به فضل پروردگار و به رحمت بی‌پايان او به اين كتاب بزرگ الهی كه جامع همه نعمت‌ها است بايد خشنود شوند، نه به جمع ثروت‌ها و بزرگی مقام‌ها و فزونی قوم و قبيله.دسته ديگری از ‌آيات قرآن شادی را مذمت كرده‌اند، شادی‌های بيهوده‌ای كه براساس ضدارزش‌هاست و قرآن كريم در داستان «قارون» كه فردی خودخواه و مغرور بوده و شادی‌های مستانه داشت از زبان قومش می‌فرمايد: «اذ قال قومه لاتفرح ان الله لا یُحب الفرحين» «به خاطر بياور هنگامی كه قوم قارون به او گفتند، اين همه شادی مغرورانه مكن كه خداوند شادی‌كنندگان مغرور را دوست نمی‌دارد.»


قرآن با بيان عذاب‌های دوزخيان می‌فرمايد: «ذلكم بما كنتم تَفَرحونَ فی‌الارض يغيرالحق و بما كنتم تَمَرحون» اين به خاطر آن است كه به ناحق در زمين شادی می‌كرديد و از روی غرور و مستی به خوشحالی می‌پرداختيد و جالب اينكه در آخر آيه می‌فرمايد: «بما كنتم تُمرَحون» كه به معنای شادی به خاطر مطالب بی‌اساس، يا شدت فرح ... و شدت فرح نوعاً سر از همه اين مسائل در می‌آورد، بنابراين آنجا كه شادی مذمت شده به جهت همراه بودن شادی با گناه، غفلت و فساد است.عوامل و زمينه‌های شادی مردم به تناسب ديدگاه‌ها، باورها، شرايط و موقعيت‌های اجتماعی آنان بستگی دارد. افراد متمول، به ثروت، شهرت، موقعيت اجتماعی و افراد فقير، بی‌خانمان و بيمار به  رفاه، آسايش و سلامتی، جوامعی كه زير فشارهای اجتماعی قرار دارند، به كسب آزادی و استقلال و هر فرد و گروهی به تناسب ارزش‌ها و نيازهای خود از رسيدن به خواسته‌های خود مسرور می‌شوند.<ref>[https://iqna.ir/00812O آيه ۴ سوره روم مؤيد شادی برای نصرت خداوند است]</ref>
قرآن با بيان عذاب‌های دوزخيان می‌فرمايد: «ذلكم بما كنتم تَفَرحونَ فی‌الارض يغيرالحق و بما كنتم تَمَرحون» اين به خاطر آن است كه به ناحق در زمين شادی می‌كرديد و از روی غرور و مستی به خوشحالی می‌پرداختيد و جالب اينكه در آخر آيه می‌فرمايد: «بما كنتم تُمرَحون» كه به معنای شادی به خاطر مطالب بی‌اساس، يا شدت فرح ... و شدت فرح نوعاً سر از همه اين مسائل در می‌آورد، بنابراين آنجا كه شادی مذمت شده به جهت همراه بودن شادی با گناه، غفلت و فساد است.عوامل و زمينه‌های شادی مردم به تناسب ديدگاه‌ها، باورها، شرايط و موقعيت‌های اجتماعی آنان بستگی دارد. افراد متمول، به ثروت، شهرت، موقعيت اجتماعی و افراد فقير، بی‌خانمان و بيمار به  رفاه، آسايش و سلامتی، جوامعی كه زير فشارهای اجتماعی قرار دارند، به كسب آزادی و استقلال و هر فرد و گروهی به تناسب ارزش‌ها و نيازهای خود از رسيدن به خواسته‌های خود مسرور می‌شوند.<ref>[https://iqna.ir/00812O آيه ۴ سوره روم مؤيد شادی برای نصرت خداوند است]</ref><ref>[https://iqna.ir/0084CD آيه ۳۶ سوره «روم» شادی واقعی را رحمت الهی می‌داند]</ref>


== ضرورت تشکیل خانواده ==
== ضرورت تشکیل خانواده ==
ویراستار
۵۱۹

ویرایش