پرش به محتوا

سوره انعام: تفاوت میان نسخه‌ها

۱۰٬۳۳۵ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۴ مهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۷: خط ۷:
هدف اصلی این سوره بیان توحید و اثبات پروردگار یگانه برای انسان و تمام جهانیان است. برای این منظور داستان گفت‌وگوی حضرت ابراهیم(ع) با کافران درباره بیهوده بودن پرستش ستارگان، ماه و خورشید در این سوره آمده است. خداوند متعال‌، به‌ دنبال‌ بیان‌ این‌ داستان‌، از پذیرش‌ درخواست‌ آن‌ حضرت‌ مبنی‌ بر پیامبری‌ اسحاق‌ و یعقوب‌ و دیگر نوادگان‌ ابراهیم‌(ع) یاد می‌کند و به‌ همین‌ مناسبت‌، جامع‌ترین‌ فهرست‌ دربردارنده نام‌های‌ پیامبران‌ را - ۱۷ نام‌ - در این‌ قسمت‌ از سوره‌ می‌آورد. آنگاه‌، پیامبر اسلام(ص) را وارث‌ و جانشین‌ همه آن‌ پیامبران‌ الهی‌ مخاطب‌ قرار می‌دهد و او را موظف‌ می‌کند تا‌ اعلام‌ کند که‌ دعوت او به اسلام جنبه ملی‌ و قومی‌ ندارد و مخاطب‌ او همه جهانیان هستند.
هدف اصلی این سوره بیان توحید و اثبات پروردگار یگانه برای انسان و تمام جهانیان است. برای این منظور داستان گفت‌وگوی حضرت ابراهیم(ع) با کافران درباره بیهوده بودن پرستش ستارگان، ماه و خورشید در این سوره آمده است. خداوند متعال‌، به‌ دنبال‌ بیان‌ این‌ داستان‌، از پذیرش‌ درخواست‌ آن‌ حضرت‌ مبنی‌ بر پیامبری‌ اسحاق‌ و یعقوب‌ و دیگر نوادگان‌ ابراهیم‌(ع) یاد می‌کند و به‌ همین‌ مناسبت‌، جامع‌ترین‌ فهرست‌ دربردارنده نام‌های‌ پیامبران‌ را - ۱۷ نام‌ - در این‌ قسمت‌ از سوره‌ می‌آورد. آنگاه‌، پیامبر اسلام(ص) را وارث‌ و جانشین‌ همه آن‌ پیامبران‌ الهی‌ مخاطب‌ قرار می‌دهد و او را موظف‌ می‌کند تا‌ اعلام‌ کند که‌ دعوت او به اسلام جنبه ملی‌ و قومی‌ ندارد و مخاطب‌ او همه جهانیان هستند.


سوره انعام‌ اعلامیه جامع‌ عقیده‌ و شریعت‌ اسلام‌ است‌. سراسر این‌ سوره‌ اعلام‌ مواضع‌، پاسخ‌ به‌ شبهات‌ و اشکالات‌ مخالفان به اسلام و خداوند است که از سوی پیامبر اکرم(ص) توسط این سوره بیان می شود. تکرار ۴۴ بار فعل امرِ «قُل‌ْ: به معنای بگو» در این‌ سوره‌ تأکیداتی‌ پیاپی‌ بر مواجهه با شبهات است که به صورت استدلال بر ضد مشرکان و مخالفان توحید و نبوت و معاد آمده است. تلاش همیشگی قرآن برای اصلاح عقیده انسان به ویژه درباره الوهیت و عبودیت، در این سوره نمایان شده است.<ref>[https://iqna.ir/00H6CX سوره انعام؛ اعلامیه جامع‌ عقیده‌ و شریعت‌ اسلام‌]</ref>
سوره انعام‌ اعلامیه جامع‌ عقیده‌ و شریعت‌ اسلام‌ است‌. سراسر این‌ سوره‌ اعلام‌ مواضع‌، پاسخ‌ به‌ شبهات‌ و اشکالات‌ مخالفان به اسلام و خداوند است که از سوی پیامبر اکرم(ص) توسط این سوره بیان می شود. تکرار ۴۴ بار فعل امرِ «قُل‌ْ: به معنای بگو» در این‌ سوره‌ تأکیداتی‌ پیاپی‌ بر مواجهه با شبهات است که به صورت استدلال بر ضد مشرکان و مخالفان توحید و نبوت و معاد آمده است. تلاش همیشگی قرآن برای اصلاح عقیده انسان به ویژه درباره الوهیت و عبودیت، در این سوره نمایان شده است.<ref>[https://iqna.ir/00H6CX سوره انعام؛ اعلامیه جامع‌ عقیده‌ و شریعت‌ اسلام‌]</ref>مشرك نبودن و خدا را معبود قرار دادن، نيكی به پدر و مادر، دوری كردن از پستی‌های اخلاقی، پرهيز از قتل نفس، تعدی نكردن به مال يتيم، عدالت در گفتار و قضاوت، وفای به عهد شرعی و الهی از جمله مواردی است كه در اين سوره به عنوان نكات اخلاقی و تربيتی ذكر شده است.نيكی به والدين بايد بدون واسطه انجام گيرد و والدين وظيفه دارند در تربيت صحيح فرزندان كوشا باشند و به نيازهای روحی، فكری و معنوی آنها توجه كنند. صراطی كه شاهراه حقيقت است چهار كمين‌گاه مهم دارد و بايد نسبت به آنها التفات و توجه بيشتری كرد. اولين كمين‌گاه حق‌الناس است و حق الناس گناهی است كه توبه از آن  نزد خداوند پذيرفته نمی‌شود. وی از دومين كمين‌گاه با عنوان امانت‌داری ياد كرد و كمين‌گاه‌های بعدی را صله‌رحم و نماز دانست.<ref>[https://iqna.ir/006OGt سوره انعام؛ در برگيرنده مهم‌ترين نكات اخلاقی و اجتماعی]</ref>
 
== امنیت در پرتو تعالیم دینی ==
خداوند  در آيه سوره مباركه «انعام» می‌فرمايد: «وَ لَمْ یَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ»؛ كسانی كه به پروردگار ايمان آورده‌اند و ايمان خود را به «مُهْتَدُون» ظلم و ستم نيالوده‌اند، برای آنان امنيت و آرامش است و آنان هدايت يافتگان‌اند. امنيت موضوعی است كه با حيات انسان همراه بوده و از نياز‌های اساسی او محسوب می‏شود، اميد به زندكی، پيشرفت و ترقی در بسياری از زمينه‌ها اعم از پيشرفت فرهنگی، اقتصادی و دست‌يابی به قله‌های صنعت و تكنولوژی در پرتوی امنيت ميسر و ممكن است.  تأثيرپذيری امنيت از سياست، فرهنگ، اقتصاد، افزايش جمعيت و بالاخره تأثير آن بر كليه شاخصه‌های توسعه و حيات انسانی به مقوله امنيت نقش بنيادين و زيربنايی داده است، فيلسوفان كه دغدغه تحقق عدالت داشته‌اند، امنيت را شرط ضروری «عدل» دانسته‌اند و كسانی كه به رفاه می‏انديشند، امنيت را عامل اصلی آسايش شمرده‌اند و آنان كه بر توسعة سياسی، اقتصادی و... اصرار دارند امنيت را مهم‌ترين عامل تلقی كرده‌اند. هر چند تأمين و تضمين امنيت از و ظايف دولت و حكومت است ولی تأمين آن طبيعی‌ترين انتظاری است كه ملت از حكومت دارند.
 
از گذشته تا به حال تلاش‌های زيادی جهت تعريف امنيت انجام گرفته است؛ برخی امنيت را فقدان تهديد تعريف كرده‌اند. بعضی امنيت را مترادف با صلح تعريف كرده‌اند و معتقد‌اند امنيت جنبة تأمين دارد. برخی ديگر امنيت را مترادف با صلح تعريف كرده‌اند و معتقد شده‌اند فقدان تهديد نسبت به منافع ملی يك كشور مساوی با امنيت است.[۱] برخی مانند گالتنگ مفهوم امنيت را «اطمينان بخش» مطرح كرده‌اند و امنيت را مترادف با ريشه‌كن كردن خشونت از جوامع انسانی دانسته‌اند.
 
راغب در مفردات، در تعريف امنيت می‏گويد: اصل امنيت از طمأنينه و آرامش و از ميان رفتن ترس و خوف است. امن و امان در اصل مصدر هستند و به حالت و وضعی اطلاق می‏شود كه انسان در آرامش باشند. گاه نيز بر چيز‌های اطلاق می‏شود كه انسان بر آن امانت‌دار و امين است. امنيت يك مفهوم كلی است لذا خودش دارای اجزايی است و جمع ميان اين اجزا باعث ايجاد مفهومی به نام امنيت می‏شود. اين اجزا كه يكی از آن‌ها «ثبات» است و يكی ديگر «نظم» با يكديگر ارتباط دارند و دارای تأثير و تأثر متقابل است. از سوی ديگر اين اجزا هر كدام بر روی يك طيف تعريف می‏شوند. بنابراين، نظم وضعيتی است كه از نظم كامل تا بی‌نظمی كامل را شامل می‏شود. بديهی است كه بی‌نظمی بر ثبات تأثيرگذار خواهد بود و در حركت ثبات به سمت بی‌ثباتی اثر خواهد گذاشت. بنابراين، مطلوب يا نامطلوب بودن وضعيت هر يك از اجزا بر روی يك ديگر تأثير داشته و در نهايت بر روی امنيت تأثير گذار خواهد بود. قرآن كريم هر نوع امنيت را حق طبيعی انسان می‌داند. درباه امنيت «وَقَضَى رَبُّكَ أَلا تَعْبُدُوا إِلا إِیَّاهُ جانی» می‌فرمايد: وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاهُمَا فَلاتَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلاتَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلا (اسراء/ ۲۳)؛ به پدر و مادرت نيكی كنيد هرگاه يكی از آن دو يا هر دوی َرِيمًا آن‌ها نزد تو به سنّ پيری رسند، كمترين اهانتی به آن‌ها روا مدار و بر آن‌ها فرياد مزن و گفتار لطيف و سنجيده و بزرگوارانه به آن‌ها بگو.از منظر قرآن بسياری از عوامل كه در ايجاد امنيت روحی و روانی در زندگی توأم با آرامش نقش حياتی و اساسی دارد عملكرد انسان است. از آيات قرآن در می‏يابيم كه عذاب و ناامنی‌های كه در محيط زندگی جوامع به وجود می‏آيد، نتيجه عملكرد خودسرانه و انحراف از صراط فطرت خدايی خويش است. لذا برای هرنوع خاص از انحراف، بلايی ويژه‏ای نازل ميشود و به عبارت ديگر هر انحراف پيامد خاص خودش را دارد.<ref>[https://iqna.ir/008Dbu آيه ۸۲ سوره «انعام» امنيت را در سايه ايمان و تعاليم الهی می‌داند]            </ref>
 
== ضرورت حفظ عدالت در گفتار ==
قرآن كريم تنها به اقامه عدل و دادگری در بين مسلمانان اكتفا نمی‌كند، بلكه به مؤمنان دستور می‌دهد كه حتی لازم است با دشمنان باعدل و دادگری رفتار كنند و می‌فرمايد: «وَ لا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏»۵، بغض و عداوتی كه با قوم و جماعتی داريد شما را به ناديده گرفتن عدل و دادگری در معامله با ايشان وادار نكند، بلكه در همه احوال و با همه افراد بدادگری رفتار كنيد، چراكه دادگری نزديك به تقوای الهی است.در آيات بسياری از قرآن امر به رعايت عدالت و دادگری و تعظيم و تكريم شأن عدالت آمده است و می‌فرمايد: «وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْل‏»۶، هرگاه در بين مردم به قضاوت و داوری نشستيد، به عدالت حكم كنيد. حتی خداوند به مسلمانان دستور می‌دهد كه درگفتارشان هم رعايت عدالت كنندو می فرمايد: «وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى »(انعام/152)، هنگامی‌كه سخنی (در كار داوری يا گواهی و يا روايت خبری) گفتيد دادگری كنيد و ازحق منحرف نشويد هرچند كسی كه سخن به نفع يازيان او گفته می‌شود از خويشاوندان باشد.
 
از جمله ركن انتظام زندگى مسلمانان آنست كه در گفتار نيز عدالت را رعايت كنند و از اظهار حقيقت و صدق گفتار تخلف نكنند و به‌منظور جلب نفع و يا دفع ضرر از خود و خويشان و دوستان از حقيقت و اظهار واقع دريغ نكنند و در ادای شهادت و اقرار و وصيت و داورى و حكميت واقع و حقيقت را بيان كنند و تفاوت ميان خويشان و اجنبى نگذارند, بدون ترديد قرآن كريم وحی الهی است كه خداوند برای هدايت و سعادت بشر فرستاده است، اين كتاب حاوی كليه قوانين زندگی از خانواده گرفته تا جامعه و غيره مطرح كرده است و اگر انسان بخواهد به كمال برسد بايد برای اداره جامعه به قوانين الهی چنگ زده و به آنها جامه عمل بپوشاند.<ref>[https://iqna.ir/0087Z7 آيه ۱۵۲ سوره انعام، عدالت در گفتار را از اركان مهم زندگی مسلمانان می‌داند]</ref>


== فضایل سوره ==
== فضایل سوره ==
ویراستار
۵۱۹

ویرایش