ویراستار
۵۱۹
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «'''سوره انفال؛''' هشتمین سوره قرآن کریم است؛ این سوره مدنی است و ۷۵ آیه دارد و در جزءهای ۹ و ۱۰ قرآن قرار گرفته است. واژه انفال به معنای غنیمت دادن است و نامگذاری سوره به این نام به دلیل استفاده از این واژه در نخستین آیه و بیان احکام آن است. == معرفی...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۰: | خط ۱۰: | ||
قبل از اسلام، نحوه توزيع غنائم بر اساس تبعيضات بود، پس از جنگ بدر كه اوّلين جنگ مسلمانان و همراه با غنائم بسيار بود، در اينكه غنائم را چه بايد كرد و به چه كسانى مىرسد و چه كسانى اولويت دارند، نظرهاى مختلفى وجود داشت. سرانجام با سؤال و درخواست مردم از پيامبر اكرم(ص)، خود آن حضرت به تقسيم غنائم پرداخت و بطور عادلانه و يكسان ميان مردم تقسيم كرد تا تبعيضات موهوم دوره جاهلى را از ميان برداشته و از مستضعفان حمايت كند، هر چند برخى، از اين برابرى رنجيدند. گرچه آيات اين سوره درباره جنگ بدر است و اين آيه نيز بيشتر نظر به غنائم جنگى دارد، ولى اختصاص به آن ندارد. در اسلام، تقويت و تحكيم پيوندها و از بين بردن اسباب تفرقه و نفاق به قدرى اهميت دارد كه در بعضى مراحل نه تنها اصلاح ذاتالبين واجب است، بلكه از سهم امام نيز مىتوان براى آن استفاده كرد. سؤال مردم درباره انفال و پاسخ پيامبر(ص) به آنان، نشاندهنده دخالت اسلام در شئون اقتصادى جامعه است، همانطور كه میخوانيم «يسئلونك...»، مرجع بيان احكام و مسائل اقتصادى، رهبر الهى است «يسئلونك عن الانفال قل...»، هدف از جهاد در اسلام، پيروزى حقّ بر باطل است. غنائم، مسئله فرعى و اضافى است و «انفال»، به معناى «زياده» است.<ref>[https://iqna.ir/009WFs حكومت اسلامى پشتوانه اقتصادى مىخواهد و انفال، پشتوانه نظام اسلامى است]</ref> | قبل از اسلام، نحوه توزيع غنائم بر اساس تبعيضات بود، پس از جنگ بدر كه اوّلين جنگ مسلمانان و همراه با غنائم بسيار بود، در اينكه غنائم را چه بايد كرد و به چه كسانى مىرسد و چه كسانى اولويت دارند، نظرهاى مختلفى وجود داشت. سرانجام با سؤال و درخواست مردم از پيامبر اكرم(ص)، خود آن حضرت به تقسيم غنائم پرداخت و بطور عادلانه و يكسان ميان مردم تقسيم كرد تا تبعيضات موهوم دوره جاهلى را از ميان برداشته و از مستضعفان حمايت كند، هر چند برخى، از اين برابرى رنجيدند. گرچه آيات اين سوره درباره جنگ بدر است و اين آيه نيز بيشتر نظر به غنائم جنگى دارد، ولى اختصاص به آن ندارد. در اسلام، تقويت و تحكيم پيوندها و از بين بردن اسباب تفرقه و نفاق به قدرى اهميت دارد كه در بعضى مراحل نه تنها اصلاح ذاتالبين واجب است، بلكه از سهم امام نيز مىتوان براى آن استفاده كرد. سؤال مردم درباره انفال و پاسخ پيامبر(ص) به آنان، نشاندهنده دخالت اسلام در شئون اقتصادى جامعه است، همانطور كه میخوانيم «يسئلونك...»، مرجع بيان احكام و مسائل اقتصادى، رهبر الهى است «يسئلونك عن الانفال قل...»، هدف از جهاد در اسلام، پيروزى حقّ بر باطل است. غنائم، مسئله فرعى و اضافى است و «انفال»، به معناى «زياده» است.<ref>[https://iqna.ir/009WFs حكومت اسلامى پشتوانه اقتصادى مىخواهد و انفال، پشتوانه نظام اسلامى است]</ref> | ||
تفسیر نمونه مسائل اصلی سوره انفال را در موارد ذیل بیان میکند: | |||
* مسائل مالی اسلام از جمله انفال و غنائم به عنوان پشتوانه بیتالمال؛ | |||
* جنگ بدر و حوادث عبرتانگیزى آن و ذکر صفات و امتیازات مؤمنان. | |||
* احکام جهاد و وظائف مسلمانان در برابر دشمنان. | |||
* هجرت پیامبر(ص) به مدینه و شب لَیْلَةُ الْمَبِیْتِ. | |||
* وضع مشرکان و خرافات آنها قبل از اسلام. | |||
* احکام خمس و چگونگى تقسیم آن. | |||
* لزوم آمادگى رزمى، سیاسى و اجتماعى براى جهاد در هر زمان و مکان. | |||
* برترى نیروهاى معنوى مسلمانان بر دشمن با وجود کمبود ظاهرى نفرات آنها. | |||
* حکم اسیران جنگى و شیوه رفتار با آنها. | |||
* دستور بستن پیمان با مشرکان و ایستادن بر سر آن. | |||
* مبارزه و درگیرى با منافقان و راه شناخت آنها.<ref>مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۱ش، ج۷، ص۷۷و۷۸. </ref> | |||
== ترسیم مراحل دینداری == | == ترسیم مراحل دینداری == | ||
خط ۲۳: | خط ۳۷: | ||
== فضایل سوره == | == فضایل سوره == | ||
از پیامبر(ص) نقل شده: «هر کس سورههای انفال و توبه را قرائت نماید من شفاعتکننده و گواهیدهنده برای او، در روز قیامت خواهم بود که او از نفاق به دور است و به تعداد همه مردان و زنان منافق در دنیا، به او ده حسنه داده میشود و ده گناه از او پاک میگردد و ده درجه بالا برده میشود و عرش و حاملان آن در ایام زندگی او در دنیا بر او درود می فرستند.» <ref>طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۷ش، ج۵، ص۶. </ref> | |||
== منابع == | == منابع == |