پرش به محتوا

آیه تطهیر: تفاوت میان نسخه‌ها

۶۵۴ بایت اضافه‌شده ،  ‏۳ مهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:


== آیه تطهیر ==
== آیه تطهیر ==
بخش دوم آیه ۳۳ سوره احزاب، آیه تطهیر نام دارد. تطهیر در لغت به معنای پاک کردن و در این آیه به معنای پاک گردانیدن از هر پلیدی و گناه است.<ref>دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). «آیه تطهیر». فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.</ref> آین آیه با عناوین دیگری چون عصمت به کار رفته‌است. راغب اصفهانی تطهیر در این آیه را به معنای «تقدیس» و غیر از پاکی از نجاست می‌داند.


== عصمت اهل بیت(ع) ==
== عصمت اهل بیت(ع) ==
خط ۷: خط ۸:


== مصداق آیه تطهیر در شیعیان ==
== مصداق آیه تطهیر در شیعیان ==
طبری که تفسیرش ام التفاسیر است، در ذیل آیه تطهیر، ۱۷ روایت دارد که شامل زنان پیامبر نمی‌شود؛ همچنین براساس روایات، ام سلمه از پیامبر خواست که من هم زیر کساء بیایم، ولی فرمودند این آیه شامل شما نیست و شما منزلت خودت را داری.<ref>[https://iqna.ir/00GeeF دلایل اثبات نزول آیه تطهیر در شأن اهل بیت(ع)]</ref>روایات متواتری موجود است که این آیه در خانه ام‌سلمه نازل شده و پیرو آن ماجرای حدیث کساء پیش آمده و پیامبر(ص) ۵ تن را زیر کساء جمع کرده و اهل بیت(ع) نامیدند و حتی ام‌سلمه را به جمع خود راه ندادند. جماعتی از صحابه پیامبر(ص) مانند عایشه، خدری، ام‌سلمه، مقدادبن اسود و ... هم این روایت را نقل کردند. علامه امینی آورده که بسیاری از صحابه نصوصی از پیامبر(ص) نقل کرده‌اند که از حضرت در مورد مصادیق آیه پرسیده شد و پیامبر پنج تن را نام بردند؛ همچنین نقل شده که پیامبر(ص) ۶ تا ۱۲ ماه هر  روز قبل از اقامه نماز صبح از کنار منزل فاطمه که عبور می‌کردند و آیه تطهیر را تلاوت می‌کردند؛ لذا این استمرار و توالی نشانگر عصمت اهل بیت(ع) است و این روند آن قدر تکرار شده بود که حتی صحابی شهرهای دیگر هم که گاهی به مدینه رفت‌وآمد داشتند، می‌دانستند که شأن نزول آیه در مورد اهل بیت(ع) است.<ref>[https://iqna.ir/00GHJo نزول آیه تطهیر در شان اهل بیت(ع) مورد اتفاق فریقین است / عالم بدون فاطمه(س) ناقص است]</ref> روایت دیگر در باب نزول آیه و مصداق اتم و اکمل آن حضرت فاطمه(س) برآن است وقتی آیه تطهیر نازل شد تا شش ماه پیامبر(ص) هر روز در خانه زهرا(س) می‌آمد و این آیه را بیان می‌کرد تا همه بدانند آیه تطهیر فقط شامل خانه فاطمه‌ زهرا(س) است.<ref>[https://iqna.ir/00GuWt فاطمه(س)؛ رأس آیه تطهیر]</ref><ref>[https://iqna.ir/00GZ1S ماجرای تلاوت مکرر آیه تطهیر در مقابل خانه حضرت زهرا(س)]</ref>
طبری که تفسیر وی ام التفاسیر است، در ذیل آیه تطهیر، ۱۷ روایت دارد که شامل زنان پیامبر نمی‌شود؛ همچنین براساس روایات، ام سلمه از پیامبر خواست که من هم زیر کساء بیایم، ولی فرمودند این آیه شامل شما نیست و شما منزلت خودت را داری.<ref>[https://iqna.ir/00GeeF دلایل اثبات نزول آیه تطهیر در شأن اهل بیت(ع)]</ref>روایات متواتری موجود است که این آیه در خانه ام‌سلمه نازل شده و پیرو آن ماجرای حدیث کساء پیش آمده و پیامبر(ص) ۵ تن را زیر کساء جمع کرده و اهل بیت(ع) نامیدند و حتی ام‌سلمه را به جمع خود راه ندادند. جماعتی از صحابه پیامبر(ص) مانند عایشه، خدری، ام‌سلمه، مقدادبن اسود و ... هم این روایت را نقل کردند. علامه امینی آورده که بسیاری از صحابه نصوصی از پیامبر(ص) نقل کرده‌اند که از حضرت در مورد مصادیق آیه پرسیده شد و پیامبر پنج تن را نام بردند؛ همچنین نقل شده که پیامبر(ص) ۶ تا ۱۲ ماه هر  روز قبل از اقامه نماز صبح از کنار منزل فاطمه که عبور می‌کردند و آیه تطهیر را تلاوت می‌کردند؛ لذا این استمرار و توالی نشانگر عصمت اهل بیت(ع) است و این روند آن قدر تکرار شده بود که حتی صحابی شهرهای دیگر هم که گاهی به مدینه رفت‌وآمد داشتند، می‌دانستند که شأن نزول آیه در مورد اهل بیت(ع) است.<ref>[https://iqna.ir/00GHJo نزول آیه تطهیر در شان اهل بیت(ع) مورد اتفاق فریقین است / عالم بدون فاطمه(س) ناقص است]</ref> روایت دیگر در باب نزول آیه و مصداق اتم و اکمل آن حضرت فاطمه(س) برآن است وقتی آیه تطهیر نازل شد تا شش ماه پیامبر(ص) هر روز در خانه زهرا(س) می‌آمد و این آیه را بیان می‌کرد تا همه بدانند آیه تطهیر فقط شامل خانه فاطمه‌ زهرا(س) است.<ref>[https://iqna.ir/00GuWt فاطمه(س)؛ رأس آیه تطهیر]</ref><ref>[https://iqna.ir/00GZ1S ماجرای تلاوت مکرر آیه تطهیر در مقابل خانه حضرت زهرا(س)]</ref>


== مصداق آیه تطهیر در اهل تسنن ==
== مصداق آیه تطهیر در اهل تسنن ==
ویراستار
۵۱۹

ویرایش