پرش به محتوا

مودب، سید رضا: تفاوت میان نسخه‌ها

۱۰۴ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۶ آوریل ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «سید رضا مؤدب (متولد 1341ش)،محقق، نویسنده و عضو هیئت علمی دانشگاه قم متولد کاشان است. == تحصیلات == مودب تحصیلات پایه را در کاشان، سپری نمود و برای ادامه تحصیل قم، هجرت کرد و تا دو سال در مدرسه علمیه آیت‌الله گلپایگانی و نیز مدرسه رسالت به تحصیل پر...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
سید رضا مؤدب (متولد 1341ش)،محقق، نویسنده و عضو هیئت علمی دانشگاه قم متولد کاشان است.
[[پرونده:Untitl.jpg|بندانگشتی|دکتر سید رضا مودب]]
'''سید رضا مؤدب''' (متولد 1341ش)؛ محقق، نویسنده و استاد گروه علوم قرآن و حديث دانشگاه قم.


== تحصیلات ==
== تحصیلات ==
مودب تحصیلات پایه را در کاشان، سپری نمود و برای ادامه تحصیل قم، هجرت کرد و تا دو سال در مدرسه علمیه آیت‌الله گلپایگانی و نیز مدرسه رسالت به تحصیل پرداخت. وی از سال 1370ش، در مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم مشغول به تحصیل شده و از سال 1372 تا 1376ش، در مقطع دکتری دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت.<ref>[https://fa.wikinoor.ir/wiki/%D9%85%D8%A4%D8%AF%D8%A8%D8%8C_%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%B1%D8%B6%D8%A7 ویکی نو.ر-مودب]</ref>
مودب تحصیلات ابتدایی را در کاشان سپری نمود و برای ادامه تحصیل به قم هجرت کرد و تا دو سال در مدرسه علمیه آیت‌الله گلپایگانی و نیز مدرسه رسالت به تحصیل پرداخت. وی از سال 1370ش، در مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم مشغول به تحصیل شده و از سال 1372 تا 1376ش، در مقطع دکتری دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت.<ref>[https://fa.wikinoor.ir/wiki/%D9%85%D8%A4%D8%AF%D8%A8%D8%8C_%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%B1%D8%B6%D8%A7 ویکی نو.ر-مودب]</ref>


== سوابق علمی- اجرایی ==
== سوابق علمی- اجرایی ==


; '''مودب افزون بر تالیف مقالات و کتب نیز دارای فعالیت های متعددی در عرصه های علمی و اجرایی نیز بوده است:'''
; '''ایشان افزون بر تالیف مقالات و کتب نیز دارای فعالیت‌های متعددی در عرصه های علمی و اجرایی نیز بوده است:'''
: رئیس دانشکده دانشگاه قم
;* رئیس دانشکده دانشگاه قم
: مدیر گروه  دانشگاه قم
;* مدیر گروه  دانشگاه قم
: معاون پژوهشی  دانشگاه قم
;* معاون پژوهشی  دانشگاه قم
: عضو پیوسته  انجمن علوم قرآن و حدیث ایران
;* عضو پیوسته  انجمن علوم قرآن و حدیث ایران
: '''عضیت در هیت تحریریه هایی چون: پژوهش نامه قرآن و حدیث، مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث، فصلنامه شیعه شناس، دانشنامه علوم قرآن و حدیث، نشریه مطالعات قرآن و حدیث'''<ref>[https://www.magiran.com/author/profile/448551/%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A8 مودب-مگیران]</ref>
;* '''عضیت در هیت تحریریه هایی چون: پژوهش نامه قرآن و حدیث، مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث، فصلنامه شیعه شناس، دانشنامه علوم قرآن و حدیث، نشریه مطالعات قرآن و حدیث'''<ref>[https://www.magiran.com/author/profile/448551/%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A8 مودب-مگیران]</ref>


== آثار ==
== آثار ==
از جمله آثار مودب علاوه بر مقالات و راهنمایی و داوری مقالات و رساله ها، نیز  مجموعه کتبی از ایشان به جا مانده است:
از جمله آثار ایشان علاوه بر مقالات، راهنمایی و داوری مقالات و رساله ها، برخی از تالیفات ایشان به شرح ذیل است:


# تاريخ الحديث؛
# تاريخ الحديث
# إعجاز القرآن؛
# إعجاز القرآن
# مقالات قرآنی و حدیثی؛
# مقالات قرآنی و حدیثی
# مبانی تفسیر قرآن؛
# مبانی تفسیر قرآن
# دروس في علم الدراية؛
# دروس في علم الدراية
# تاریخ حدیث؛
# تاریخ حدیث
# روش‌های تفسیر قرآن؛
# روش‌های تفسیر قرآن
# درس‌نامه دراية الحديث؛
# درس‌نامه دراية الحديث
# علم الدراية المقارن؛
# علم الدراية المقارن
# نزول قرآن و رؤیای هفت حرف؛
# نزول قرآن و رؤیای هفت حرف
# اعجاز قرآن؛
# اعجاز قرآن
# علم الدراية تطبیقی؛
# علم الدراية تطبیقی
# مفردات قرآن؛
# مفردات قرآن
# علم الحديث.<ref>مودب-دانشگاه قم
# علم الحديث.<ref>مودب-دانشگاه قم


خط ۳۴: خط ۳۵:


== دیدگاه‌‎ها ==
== دیدگاه‌‎ها ==
وی براین عقیده است علوم انسانی فعلی خاستگاه نظری غربی دارد و از پایگاه دینی برخوردار نیست و با فرهنگ و جامعه اسلامی ما و کشورهای اسلامی دیگر، هم‌ساز و هم‌سو نیست و به عبارتی علوم انسانی فعلی در سعادت‌مند کردن انسان توفیق زیادی نداشته است. این علوم انسانی هرچند رشد کرده و رفاه را آورده اما با ارزش‌های معنوی و فرهنگی که امام راحل، انقلاب را بر آن اساس شکل داد و موفقیت‌های نظام نیز بر آن اساس بوده است، سازگار نیست. نظریاتی که در حوزه علوم انسانی مطرح است انسان را یک موجود مادی می‌دانند و نه یک بنده و عبد الهی که باید در راستای سعادت الهی حرکت کند.<ref>[https://iqna.ir/00Gs1i فمینیسم تساوی زن و مرد را می‌خواهد و آرامش زندگی‌ها را از بین برده است]</ref>
ایشان در باب علوم انسانیبراین عقیده است که علوم انسانی فعلی خاستگاه نظری غربی دارد و از پایگاه دینی برخوردار نیست و با فرهنگ و جامعه اسلامی ما و کشورهای اسلامی دیگر، هم‌ساز و هم‌سو نیست و به عبارتی علوم انسانی فعلی در سعادت‌مند کردن انسان توفیق زیادی نداشته است. این علوم انسانی هرچند رشد کرده و رفاه را آورده اما با ارزش‌های معنوی و فرهنگی که امام راحل، انقلاب را بر آن اساس شکل داد و موفقیت‌های نظام نیز بر آن اساس بوده است، سازگار نیست. نظریاتی که در حوزه علوم انسانی مطرح است انسان را یک موجود مادی می‌دانند و نه یک بنده و عبد الهی که باید در راستای سعادت الهی حرکت کند.<ref>[https://iqna.ir/00Gs1i فمینیسم تساوی زن و مرد را می‌خواهد و آرامش زندگی‌ها را از بین برده است]</ref>


== منابع ==
== منابع ==
خط ۴۴: خط ۴۵:


== ارجاعات ==
== ارجاعات ==
:;
ویراستار
۵۱۹

ویرایش