ویراستار
۳٬۲۸۵
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
<div style="text-align:justify">[[پرونده:Untitled.jpg|بندانگشتی|رضایی اصفهانی]]'''محمدعلى رضایى اصفهانى'''؛ (متولد1341ش) محقق، نویسنده، عضو هیئت علمی دانشگاه جامعةالمصطفی العالمیة | <div style="text-align:justify">[[پرونده:Untitled.jpg|بندانگشتی|رضایی اصفهانی]]'''محمدعلى رضایى اصفهانى'''؛ (متولد1341ش) محقق، نویسنده، عضو هیئت علمی دانشگاه جامعةالمصطفی العالمیة. | ||
== | == زندگی و تحصیل == | ||
رضایی اصفهانی دوره دبستان و راهنمایی را در محل تولد و دوره متوسطه را در شهر اصفهان در دبیرستان شهید صدیقی (خوارزمی) | رضایی اصفهانی متولد سال 1341 شمسی است. او دوره دبستان و راهنمایی را در محل تولد و دوره متوسطه را در شهر اصفهان در دبیرستان شهید صدیقی (خوارزمی) گذراند. پس از اخذ دیپلم، در سال 1361 وارد حوزه علمیه اصفهان (مدرسه ذوالفقار) گردید و تا دوره سطح عالی و یك سال خارج را در آن حوزه گذراند. وی در سال 1364 ازدواج نمود و در سال 1369 وارد حوزه علمیه قم گردید. او به مدت ده سال در درس خارج اساتیدی همچون آیات عظام فاضل لنكرانی، مكارم شیرازی، معرفت، صالحی مازندرانی و وحید خراسانی حاضر شد و در نهایت موفق به گذراندن پایان نامه سطح چهارم حوزه (دكتری فقه) و هم زمان سطح چهارم رشته تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم و دكتری علوم قرآن و حدیث واحد تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی شد. <ref>[https://fa.wikinoor.ir/wiki/%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%8C_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B9%D9%84%DB%8C ویکی نور، محمد علی رضایی اصفهانی]</ref> رسالۀ دكتراى وى با عنوان «درآمدى بر تفسیر علمى قرآن» مىباشد كه پس از دفاع از آن و اخذ درجۀ دكترى، آن رساله را با همین عنوان به چاپ رسانیده است. | ||
== سوابق علمی-اجرایی == | == سوابق علمی-اجرایی == | ||
رضایی اصفهانی در مجامع علمی دارای فعالیت های گوناگونی است: | رضایی اصفهانی در مجامع علمی دارای فعالیت های گوناگونی است. برخی از اهم فعالیت های وی عبارت است از: | ||
تأسیس نخستین انجمن علمی قرآنپژوهی حوزه علمیه قم با همكاری اساتید حوزه و دانشگاه در سال 1382ش. | * عضویت در هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیةو تدریس تفسیر و علوم قرآنی در حوزهها و دانشگاهها | ||
* تأسیس نخستین انجمن علمی قرآنپژوهی حوزه علمیه قم با همكاری اساتید حوزه و دانشگاه در سال 1382ش. | |||
اجرای برنامههای تلویزیونی (از جمله 114 برنامه سیمای سورهها و تفسیر سورههای لقمان، یوسف، حدید و... برنامههای رادیویي (چهار سال تفسیر تحت عنوان شمیم رحمت) و پرسش و پاسخهای قرآنی رادیو معارف (دو سال) و نیز برنامه تبیان رادیو معارف | * اجرای برنامههای تلویزیونی (از جمله 114 برنامه سیمای سورهها و تفسیر سورههای لقمان، یوسف، حدید و... برنامههای رادیویي (چهار سال تفسیر تحت عنوان شمیم رحمت) و پرسش و پاسخهای قرآنی رادیو معارف (دو سال) و نیز برنامه تبیان رادیو معارف | ||
* راهاندازی مجله تخصصی «قرآن پژوهی خاورشناسان» (قرآن و مستشرقان) | |||
راهاندازی مجله تخصصی «قرآن پژوهی خاورشناسان» (قرآن و مستشرقان) | * راهاندازی مجله «قرآن و علم» و سردبیری آن | ||
* عضویت در هیئت تحریریه نشریات «قرآن و علم»، «قرآ« پژوهی مستشرفان»، «انتظار موعود»، «رهآورد قرآن»، «پژوهشنامه علوم و معارف قرآن كریم» و مجله «مطالعات تفسیری». | |||
راهاندازی مجله «قرآن و علم» و سردبیری آن | * راهاندازی سایت مركز پژوهشی قرآن كریم المهدی1385 | ||
عضویت در هیئت تحریریه | |||
راهاندازی سایت مركز پژوهشی قرآن كریم المهدی1385 | |||
== آثار == | == آثار == | ||
به جهت | به جهت علاقۀ بسیاری كه ایشان دربارۀ تفسیر علمى آیات قرآن داشتند، اغلب آثار وی در حیطه مطالعات میان رشته ای با محوریت علوم مختلف و قرآن است. ''پژوهشى در اعجاز علمى قرآن''، ''درس نامۀ روشها و گرایشهاى تفسیرى''، ''درس نامۀ تفسیر مقدماتى''، ''شیوههاى تدریس در حوزههاى علمیه'' و نگارش و انتشار نخستین ترجمه جمعی قرآن، با همكاری گروهی از اساتید حوزه و دانشگاه برخی از آثار وی به شمار می آید. | ||
== دیدگاهها == | == دیدگاهها == | ||
رضایی اصفهانی مهمترین فضاهای علمی در تعامل با قرآن به منظور کابردی سازی را عرصه مباحث میانرشتهای و فضای قرآن در عرصه علوم طبیعی و علوم انسانی میداند زیرا قرآن میتواند باعث تحول در علوم شود و بر مبانی و اهداف آن تأثیر | رضایی اصفهانی مهمترین فضاهای علمی در تعامل با قرآن به منظور کابردی سازی را عرصه مباحث میانرشتهای و فضای قرآن در عرصه علوم طبیعی و علوم انسانی میداند زیرا قرآن میتواند باعث تحول در علوم شود و بر مبانی و اهداف آن تأثیر بگذارد.<ref>[https://iqna.ir/00GXKR انرژی خود را صرف رشتههای سنتی قرآنی نکنیم / ۴ عرصه کاربردیسازی مطالعات قرآنی]</ref> همچنین وی مرجعیت قرآن را موجب تولید علوم انسانی قرآن بنیان میداند. از نظر وی تولید تفاسیر جدید و نیز ترویج نگاه میان رشتهای یکی از پیامدهای توسعه گفتمان مرجعیت علمی قرآن است. <ref>'''[https://iqna.ir/00Ga6N مرجعیت علمی قرآن سد محکم در برابر استعمار جدید است / تشریح مبانی، دلایل و نتایج مرجعیت قرآن]''' </ref> | ||
== منابع == | == منابع == |