دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - 'پاورقی ها' به 'ارجاعات') |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' ها ' به 'ها ') |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
== دوره کودکی پرهیزکار == | == دوره کودکی پرهیزکار == | ||
قرائت قرآن را در ۹سالگی و به تشويق والدين خود نزد دكتر اديب در مسجد توحيد واقع در خيابان جمهوری اسلامی و در ماه مبارك رمضان آغاز كرد. در پايان دوره يك ماهه، مقام اول روخوانی را بهدست آورد. در اين دوره يك ماهه روخوانی و نيز تا حدودی تجويد مقدماتی و اندكی الحان قرآنی را فرا گرفت. علاقه زیاد پرهیزکار به استاد مروت که موفقیت وی در مسابقات قرآنی مالزی سال 1353 پوششی گسترده در | قرائت قرآن را در ۹سالگی و به تشويق والدين خود نزد دكتر اديب در مسجد توحيد واقع در خيابان جمهوری اسلامی و در ماه مبارك رمضان آغاز كرد. در پايان دوره يك ماهه، مقام اول روخوانی را بهدست آورد. در اين دوره يك ماهه روخوانی و نيز تا حدودی تجويد مقدماتی و اندكی الحان قرآنی را فرا گرفت. علاقه زیاد پرهیزکار به استاد مروت که موفقیت وی در مسابقات قرآنی مالزی سال 1353 پوششی گسترده در روزنامهها پیدا کرده بود اشتیاق زیادی را برای شاگردی او در دل شهریار برانگیخت. این علاقه در نهایت منجر شد تا پدرش وی را نزد بهترین قاری آن زمان یعنی استاد مروت ببرد و از 10 سالگی شاگردی مروت را آغاز نماید. شهریار که تلاوت آیات را نزد استاد مروت آموخت، حفظ آیات را در ۱۱ سالگی و در جلسات استاد مولایی آغاز کرد. در ایامی که او مشغول حفظ قرآن بود، نزد محمد رضایی، مؤلف كتاب «گامی به سوی قرآن» يك دوره آموزش دستور زبان عربی(صرف و نحو) را که در مسجد المصطفی(ص) برای بزرگسالان برپا میشد گذراند و در آزمون پایان دوره، مقام اول را نیز کسب کرد. علاقه و استعداد این کودک به فراگیری قرآن، پدرش را واداشت او را در هر محفل و کلاسی که برای آموزش قرآن در هر نقطه از شهر برپا میشد، حاضر کند. همت پدر در کنار استعداد پسر، شهریار را ظرف چند سال به یکی از پرآوازهترین ستارگان قرآنی تبدیل کرد. | ||
== دوره نوجوانی == | == دوره نوجوانی == | ||
خط ۸: | خط ۸: | ||
== دوره جوانی == | == دوره جوانی == | ||
او پس از دریافت دیپلم، در دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته نرمافزار کامپیوتر تحصیل خود را آغاز کرد و مدرک کارشناسی را دریافت نمود. پرهیزکار در آن سال ها، کنار تحصیل و حضور در جبهه، تلاوت و حفظ قرآن را به طور جدی دنبال کرد و موفق به حفظ کامل قرآن شد. او از معدود ایرانی هایی بود که آن روزها حافظ کل قرآن شد. در اوایل دهه 60 پرهیزکار به مناسبت موفقیت در حفظ نصف و سپس دوسوم قرآن کریم دعوت شد تا در نمازجمعه، اذان بگوید. این اذان که هم اکنون نیز در آرشیو صدا و سیما موجود است و گاهی نیز در تلویزیون و رادیو پخش می شود بر خلاف اذانهای دیگر، استودیویی نیست. پرهیزکار سال ۱۳۶۴ در رادیو، ترتیل فاخر و استانداری تلاوت کرد که این ترتیل به صورت چشمگیر در ایران فراگیر شد. موفقیت چشمگیر پرهیزکار در عرصه تلاوت موجب شد تا در سال 1367 حجتالاسلام محسن قرائتی از او دعوت کند تا در برنامه درسهایی از قرآن وظیفه قرائت آیاتی که او قصد تفسیر | او پس از دریافت دیپلم، در دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته نرمافزار کامپیوتر تحصیل خود را آغاز کرد و مدرک کارشناسی را دریافت نمود. پرهیزکار در آن سال ها، کنار تحصیل و حضور در جبهه، تلاوت و حفظ قرآن را به طور جدی دنبال کرد و موفق به حفظ کامل قرآن شد. او از معدود ایرانی هایی بود که آن روزها حافظ کل قرآن شد. در اوایل دهه 60 پرهیزکار به مناسبت موفقیت در حفظ نصف و سپس دوسوم قرآن کریم دعوت شد تا در نمازجمعه، اذان بگوید. این اذان که هم اکنون نیز در آرشیو صدا و سیما موجود است و گاهی نیز در تلویزیون و رادیو پخش می شود بر خلاف اذانهای دیگر، استودیویی نیست. پرهیزکار سال ۱۳۶۴ در رادیو، ترتیل فاخر و استانداری تلاوت کرد که این ترتیل به صورت چشمگیر در ایران فراگیر شد. موفقیت چشمگیر پرهیزکار در عرصه تلاوت موجب شد تا در سال 1367 حجتالاسلام محسن قرائتی از او دعوت کند تا در برنامه درسهایی از قرآن وظیفه قرائت آیاتی که او قصد تفسیر آنها را داشت را بر عهده بگیرد. پرهیزکار در سال ۱۳۶۹ ازدواج کرد. صیغه عقد او توسط مقام معظم رهبری جاری شد. وی در مراسم ازدواجش سوره مبارکه کوثر را قرائت کرد. ثمره این ازدواج دو فرزند به نامهای مهدیه و فاطمه است. | ||
== پایان دوره قرائت و آغاز فعالیت های قرآنی == | == پایان دوره قرائت و آغاز فعالیت های قرآنی == | ||
پرهیزکار سال ۱۳۷۱ در مسابقات عربستان که بالاترین سطح مسابقات قرآنی بود حضور یافت و در همان سال مقام اول را در رشته حفظ کل کسب کرد. پس از این مسابقه تارهای صوتی وی دچار مشکل شد. این مشکل البته وقفه ای در فعالیت قرآنی پرهیزکار ایجاد نکرد و در مجموع دهه هفتاد و هشتاد شمسی را می توان اوج فعالیتهای اجتماعی شهریار در عرصه آموزش و ترویج معارف قرآنی دانست. وی در این | پرهیزکار سال ۱۳۷۱ در مسابقات عربستان که بالاترین سطح مسابقات قرآنی بود حضور یافت و در همان سال مقام اول را در رشته حفظ کل کسب کرد. پس از این مسابقه تارهای صوتی وی دچار مشکل شد. این مشکل البته وقفه ای در فعالیت قرآنی پرهیزکار ایجاد نکرد و در مجموع دهه هفتاد و هشتاد شمسی را می توان اوج فعالیتهای اجتماعی شهریار در عرصه آموزش و ترویج معارف قرآنی دانست. وی در این سالها به سبب مناسب نبودن فضای فرهنگی تهران به قم رفت و در آنجا اسکان یافت. توام با سکونت در قم در تاریخ 14/3/1388 به اهتمام حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حاجی ابوالقاسم، حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی، حجت الاسلام والمسلمین محمد شهیدی پور مؤسسهی فرهنگی قرآن و عترت نورالثقلین را با هدف آموزش، پژوهش و ترویج معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام چند تن از چهرههای قرآنی ایران اسلامی در شهر مقدس قم افتتاح کرد تا به نوبه خود گامی در راستای رفع خلأهای محتوایی و منابع مورد نیاز فعالیتهای فرهنگی و قرآنی بردارد. | ||
== | == دیدگاهها در مورد حفظ قرآن == | ||
سیستم آموزشی ایران در حوزه آموزش و یادگیری قرآن کریم نه تنها دچار ضعف نیست بلکه درگیر فاجعه است، در یک جمعیت ۸۰ میلیونی، آمار حافظان قرآن کریم به ۱۰۰ هزار نفر هم نمیرسد و این نشان میدهد در این حوزه هیچ اقدام مثبت و رو به رشدی انجام نشده است. | سیستم آموزشی ایران در حوزه آموزش و یادگیری قرآن کریم نه تنها دچار ضعف نیست بلکه درگیر فاجعه است، در یک جمعیت ۸۰ میلیونی، آمار حافظان قرآن کریم به ۱۰۰ هزار نفر هم نمیرسد و این نشان میدهد در این حوزه هیچ اقدام مثبت و رو به رشدی انجام نشده است. | ||
خط ۱۹: | خط ۱۹: | ||
شهریار پرهیزکار در گفتوگو با خبرنگار ایکنا از قم با اشاره به اهمیت انتخاب اصلح در کنار مشارکت حداکثری، گفت: عملکرد ناصحیح آنان که در رأس کار بودند ... نباید سبب شود تا مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح، موضوعی کماهمیت یا بیاهمیت فرض شود. اگر شخصی به موضوع انتخاب از پیش تعیین شده رئیس جمهور دامن بزند یا در حال بیانصافی کاملاً غرضورزانه است یا تحت تأثیر القاهایی قرار گرفته است وی در مورد ملاکهای انتخاب اصلح از منظر قرآن چنین بیان می دارد: علم، فهم و شعور از جمله ویژگی های فرد در سوره بقره است. از دیگر ملاکهای اصلح بودن براساس آیات قرآن این است که فرد اصلح آنقدر آدم فعالی است که یکجا نمینشیند و آدم تنبل و تنپروری نیست که بعد از انتخاب خیالش راحت باشد که از مزایای حکمرانی برخوردار است بدون اینکه از اوضاع مملکت مطلع باشد و بیشتر به آنچه به کام خودش خوش باشد رفتار کند... فرد اصلح دارای حکمرانی بدون زحمت و صوری نیست و او حتی فیالمثل جزو مردان آهنین نیست چون قدرت فرد اصلح در ملاکهای قرآنی براساس جسم نیست... ملاک دیگر پایبند بودن بر مسئله ولایتفقیه است البته بهصورت کاملاً جدی نه در حد حرف. | شهریار پرهیزکار در گفتوگو با خبرنگار ایکنا از قم با اشاره به اهمیت انتخاب اصلح در کنار مشارکت حداکثری، گفت: عملکرد ناصحیح آنان که در رأس کار بودند ... نباید سبب شود تا مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح، موضوعی کماهمیت یا بیاهمیت فرض شود. اگر شخصی به موضوع انتخاب از پیش تعیین شده رئیس جمهور دامن بزند یا در حال بیانصافی کاملاً غرضورزانه است یا تحت تأثیر القاهایی قرار گرفته است وی در مورد ملاکهای انتخاب اصلح از منظر قرآن چنین بیان می دارد: علم، فهم و شعور از جمله ویژگی های فرد در سوره بقره است. از دیگر ملاکهای اصلح بودن براساس آیات قرآن این است که فرد اصلح آنقدر آدم فعالی است که یکجا نمینشیند و آدم تنبل و تنپروری نیست که بعد از انتخاب خیالش راحت باشد که از مزایای حکمرانی برخوردار است بدون اینکه از اوضاع مملکت مطلع باشد و بیشتر به آنچه به کام خودش خوش باشد رفتار کند... فرد اصلح دارای حکمرانی بدون زحمت و صوری نیست و او حتی فیالمثل جزو مردان آهنین نیست چون قدرت فرد اصلح در ملاکهای قرآنی براساس جسم نیست... ملاک دیگر پایبند بودن بر مسئله ولایتفقیه است البته بهصورت کاملاً جدی نه در حد حرف. | ||
== | == دیدگاهها در مورد شهریار پرهیزکار == | ||
سیاحگرجی: اثر بیبدیل زحمات اساتید مولایی و مروت در زمان خفقان کشور که پرچمدار قرآن در کشور بودند، شاگردانی مانند پرهیزکار میشود. او فی النفسه قاری بوده و با تشویق و شیوه تدریس استاد مولایی حافظ قرآن میشود. پرهیزکار، قاری قرآن است، آشنایی کامل با فنون صوت قرآن، پردازش خوب، فصاحت، آشنایی با | سیاحگرجی: اثر بیبدیل زحمات اساتید مولایی و مروت در زمان خفقان کشور که پرچمدار قرآن در کشور بودند، شاگردانی مانند پرهیزکار میشود. او فی النفسه قاری بوده و با تشویق و شیوه تدریس استاد مولایی حافظ قرآن میشود. پرهیزکار، قاری قرآن است، آشنایی کامل با فنون صوت قرآن، پردازش خوب، فصاحت، آشنایی با آهنگها و ملودی و ترتیل روانی دارد و فصاحت و نزدیک لهجه عرب از شاخصههای خوب صدای پرهیزکار است. | ||
== آثار == | == آثار == | ||
خط ۵۰: | خط ۵۰: | ||
دریافت افتخاری نخستین مدرک تخصصی درجه یک حفظ از سازمان دارالقران الکریم که معادل با مدرک دکتری است. | دریافت افتخاری نخستین مدرک تخصصی درجه یک حفظ از سازمان دارالقران الکریم که معادل با مدرک دکتری است. | ||
== | == داوریها == | ||
حضور در هیئت داوران مسابقات استانی، سراسری و بینالمللی برگزار شده در جمهوری اسلامی ایران | حضور در هیئت داوران مسابقات استانی، سراسری و بینالمللی برگزار شده در جمهوری اسلامی ایران | ||