پرش به محتوا

سید مهدی تقوی: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - ' می ' به ' می‌'
جز (جایگزینی متن - ' ها ' به '‌ها ')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
جز (جایگزینی متن - ' می ' به ' می‌')
خط ۱۴: خط ۱۴:
یكی از رویكردهای سید مهدی تقوی وحدت حوزه و دانشگاه بود. همچنین وی تلاش كرد تا از كتاب‌های علمای شاخصی مثل آیت الله مصباح و جوادی آملی یك بسته آماده برای دانشجویان فراهم كند و نسخه مناسبی برای آنان بپیچد. وی حتی از سطح ملی فراتر رفت و این فعالیت‌ها را به لبنان و عراق کشاند.<ref>ص15</ref>
یكی از رویكردهای سید مهدی تقوی وحدت حوزه و دانشگاه بود. همچنین وی تلاش كرد تا از كتاب‌های علمای شاخصی مثل آیت الله مصباح و جوادی آملی یك بسته آماده برای دانشجویان فراهم كند و نسخه مناسبی برای آنان بپیچد. وی حتی از سطح ملی فراتر رفت و این فعالیت‌ها را به لبنان و عراق کشاند.<ref>ص15</ref>


تقوی عموماً در فضای ستادی و اجرایی كار می‌كرد، بدین روی همواره سعی می‌كرد تا افرادی را كه در رشته‌های مختلف در مباحث قرآن كاركرده بودند، شناسایی كرده و از آن‌ها برای یك كار ابتكاری در ایكنا و راه‌اندازی كرسی‌های نظریه‌پردازی بر اساس قرآن دعوت کند. كرسی‌های نظریه پردازی هم به این صورت بود تشکیل می شد که یك استادی كه نظریه‌ای داشت به همراه جمعی از صاحب‌نظران دانشگاهی و اصحاب رسانه دعوت می‌شدند، استاد مربوطه مباحث خود را ارائه می‌كرد و سپس جلسه با پرسش و پاسخ پیرامون نظریه آن استاد ادامه می‌یافت، این یك حركت نو و اثربخش بود. دغدغه‌های شهید تقوی متمركز بر مباحث علوم انسانی- اسلامی و آموزه‌های قرآنی بود.<ref>ص45</ref>  
تقوی عموماً در فضای ستادی و اجرایی كار می‌كرد، بدین روی همواره سعی می‌كرد تا افرادی را كه در رشته‌های مختلف در مباحث قرآن كاركرده بودند، شناسایی كرده و از آن‌ها برای یك كار ابتكاری در ایكنا و راه‌اندازی كرسی‌های نظریه‌پردازی بر اساس قرآن دعوت کند. كرسی‌های نظریه پردازی هم به این صورت بود تشکیل می‌شد که یك استادی كه نظریه‌ای داشت به همراه جمعی از صاحب‌نظران دانشگاهی و اصحاب رسانه دعوت می‌شدند، استاد مربوطه مباحث خود را ارائه می‌كرد و سپس جلسه با پرسش و پاسخ پیرامون نظریه آن استاد ادامه می‌یافت، این یك حركت نو و اثربخش بود. دغدغه‌های شهید تقوی متمركز بر مباحث علوم انسانی- اسلامی و آموزه‌های قرآنی بود.<ref>ص45</ref>  


تقوی برای كارشناسان علوم انسانی اهمیت بسیاری قائل بود؛ مخصوصاً زمانی كه مقام معظم رهبری تاكید داشتند علوم انسانی باید بر اساس مبانی قرآنی تولید شود، او دغدغه مند بود كه مطالبات رهبری را دنبال كند و حركت‌های قابل توجهی در راستای آن انجام دهد. در همان راستا از آقای میرمعزی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، درخواست نمودند تا بحث نظام اقتصادی از دیدگاه قرآن را ارائه دهد كه به راه‌اندازی سرویس اقتصاد در خبرگزاری ایكنا منجر شد.<ref>ص44و45</ref>  
تقوی برای كارشناسان علوم انسانی اهمیت بسیاری قائل بود؛ مخصوصاً زمانی كه مقام معظم رهبری تاكید داشتند علوم انسانی باید بر اساس مبانی قرآنی تولید شود، او دغدغه مند بود كه مطالبات رهبری را دنبال كند و حركت‌های قابل توجهی در راستای آن انجام دهد. در همان راستا از آقای میرمعزی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، درخواست نمودند تا بحث نظام اقتصادی از دیدگاه قرآن را ارائه دهد كه به راه‌اندازی سرویس اقتصاد در خبرگزاری ایكنا منجر شد.<ref>ص44و45</ref>  


شهید تقوی در چند حوزه صاحب نظر بود، ازجمله بحث مهدویت؛ او بحث دقیقی را راجع به تمدن مهدوی دنبال می‌كرد؛ برایش مهم بود كه جایگاه هركسی در تمدن مهدوی كجاست. یكی از موضوعات دیگری كه او در آن نظراتی داشت، حوزه روابط اجتماعی بود كه می‌تواند قابل تامل و موردنیاز باشد. فضای هیئتی خیلی برایش مهم بود و می‌گفت در دانشگاه باید یك فضای صمیمی وخودمانی ایجاد كرد. در نگاه او در محیط دانشگاه كسی می‌تواند موثر باشد كه نگاهش به دانشجو و استاد، یك نگاه كاملا تربیتی باشد و نگاه تشكیلاتی نداشته باشد؛ اگر فرد نگاه تشكیلاتی داشته باشد خودش را بالا می‌بینید اما اگر نگاهش، نگاه تربیتی باشد می‌تواند از همان اول بر دانشجو تاثیر بگذارد. معتقد بود كسی كه می‌خواهد بیاید در فضای دانشگاه، باید تشكیلاتی نباشد، باید روحانی باشد زیرا روحانیون، فراتر از ساعاتی که بدانها تکلیف می شود کار تبلیغی انجام کی دهند. در نگاه اداری، ساعت اداری و روند اداری حاكم است؛ اما چون نگاه ایشان یك نگاه تربیتی بود، در همان ساعت كه مریض به طبیب نیاز دارد، در همان زمان دانشجو را تحویل می‌گرفت.<ref>ص41</ref>
شهید تقوی در چند حوزه صاحب نظر بود، ازجمله بحث مهدویت؛ او بحث دقیقی را راجع به تمدن مهدوی دنبال می‌كرد؛ برایش مهم بود كه جایگاه هركسی در تمدن مهدوی كجاست. یكی از موضوعات دیگری كه او در آن نظراتی داشت، حوزه روابط اجتماعی بود كه می‌تواند قابل تامل و موردنیاز باشد. فضای هیئتی خیلی برایش مهم بود و می‌گفت در دانشگاه باید یك فضای صمیمی وخودمانی ایجاد كرد. در نگاه او در محیط دانشگاه كسی می‌تواند موثر باشد كه نگاهش به دانشجو و استاد، یك نگاه كاملا تربیتی باشد و نگاه تشكیلاتی نداشته باشد؛ اگر فرد نگاه تشكیلاتی داشته باشد خودش را بالا می‌بینید اما اگر نگاهش، نگاه تربیتی باشد می‌تواند از همان اول بر دانشجو تاثیر بگذارد. معتقد بود كسی كه می‌خواهد بیاید در فضای دانشگاه، باید تشكیلاتی نباشد، باید روحانی باشد زیرا روحانیون، فراتر از ساعاتی که بدانها تکلیف می‌شود کار تبلیغی انجام کی دهند. در نگاه اداری، ساعت اداری و روند اداری حاكم است؛ اما چون نگاه ایشان یك نگاه تربیتی بود، در همان ساعت كه مریض به طبیب نیاز دارد، در همان زمان دانشجو را تحویل می‌گرفت.<ref>ص41</ref>


== ویژگی‌ها ==
== ویژگی‌ها ==
۴٬۸۳۱

ویرایش