پرش به محتوا

محکم و متشابه: تفاوت میان نسخه‌ها

۱۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۵ آوریل ۲۰۲۳
جز
جایگزینی متن - '¬' به '‌'
جز (جایگزینی متن - 'پاورقی ها' به 'ارجاعات')
جز (جایگزینی متن - '¬' به '‌')
خط ۱: خط ۱:
'''محکم و متشابه'''؛ اصطلاحی علوم قرآنی برای تمایز آیات روشن و مبین قرآن از آیات مجمل و دشوار. معانی آیات محکم قرآن به‌اندازه‌ای روشن است که در فهم مقصود آن، ابهامی وجود ندارد؛ اما در معنای آیات متشابه، احتمالات معنایی متفاوتی وجود دارد که بعضاً باعث ایجاد شبهه می¬شود. روش تفسیر متشابهات قرآن، ارجاع آن به محکمات معرفی‌شده است.
'''محکم و متشابه'''؛ اصطلاحی علوم قرآنی برای تمایز آیات روشن و مبین قرآن از آیات مجمل و دشوار. معانی آیات محکم قرآن به‌اندازه‌ای روشن است که در فهم مقصود آن، ابهامی وجود ندارد؛ اما در معنای آیات متشابه، احتمالات معنایی متفاوتی وجود دارد که بعضاً باعث ایجاد شبهه می‌شود. روش تفسیر متشابهات قرآن، ارجاع آن به محکمات معرفی‌شده است.


== مفاهیم ==
== مفاهیم ==
خط ۵: خط ۵:
محکم به معنای استوار و خلل‌ناپذیر، از ریشه «حَکَمَ، حکما» به معنای «منع» گرفته شده است و معنای جلوگیری از هرگونه اخلالگری و تباهی را می‌رساند.<ref>فیومی، ج۱، ص ۷۸؛ ابن‌منظور، ج۱۲، ص۱۴۴.</ref> «محكم» بودن چيزى بدين معناست كه عامل خارجى نمى‌‏تواند در آن نفوذ نمايد.<ref>جوان آراسته، ج1، ص445.</ref>
محکم به معنای استوار و خلل‌ناپذیر، از ریشه «حَکَمَ، حکما» به معنای «منع» گرفته شده است و معنای جلوگیری از هرگونه اخلالگری و تباهی را می‌رساند.<ref>فیومی، ج۱، ص ۷۸؛ ابن‌منظور، ج۱۲، ص۱۴۴.</ref> «محكم» بودن چيزى بدين معناست كه عامل خارجى نمى‌‏تواند در آن نفوذ نمايد.<ref>جوان آراسته، ج1، ص445.</ref>


تشابه از ریشه «شبه» اسم مصدر، به معنای «مثل و همانند» یا شبه مصدر، به معنای همانند بودن گرفته‌شده است؛ که این همانندی می¬تواند مایه‌ شبهه گردد.<ref>راغب اصفهانی، ص۲۵۴.</ref> با توجه به آن كه واژه متشابه در ساختار باب تفاعل آمده است، بر تشابه طرفينی و يكسانی در برخی صفات دلالت دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1781297/%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D9%83%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D9%8A%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%83%D8%B1%D9%8A%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA داشتن آيات محكم و متشابه از ويژگی‌های قرآن كريم در نحوه تفسير است]</ref>
تشابه از ریشه «شبه» اسم مصدر، به معنای «مثل و همانند» یا شبه مصدر، به معنای همانند بودن گرفته‌شده است؛ که این همانندی می‌تواند مایه‌ شبهه گردد.<ref>راغب اصفهانی، ص۲۵۴.</ref> با توجه به آن كه واژه متشابه در ساختار باب تفاعل آمده است، بر تشابه طرفينی و يكسانی در برخی صفات دلالت دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1781297/%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D9%83%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D9%8A%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%83%D8%B1%D9%8A%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA داشتن آيات محكم و متشابه از ويژگی‌های قرآن كريم در نحوه تفسير است]</ref>


=== محکم و متشابه در اصطلاح ===
=== محکم و متشابه در اصطلاح ===
مُحْکَم و مُتَشابه از اصطلاحات علوم قرآنی است. «محکم» به آیاتی از قرآن گفته می‌شود که معنای آن‌ها به‌قدری روشن است که نمی‌توان معنای دیگری برای آن در نظر گرفت.<ref>قرآن در آینه پژوهش، مقاله محکم و متشابه، پرتال جامع علوم و معارف قرآن.</ref> محکمات، در دلالت خود استوار هستند و در آن‌ها ابهام و تردیدی وجود ندارد که باعث برداشت نادرست شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2624983/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%82%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%B6%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 جایگاه عقل در هندسه تفسیر رضوی از قرآن]</ref>
مُحْکَم و مُتَشابه از اصطلاحات علوم قرآنی است. «محکم» به آیاتی از قرآن گفته می‌شود که معنای آن‌ها به‌قدری روشن است که نمی‌توان معنای دیگری برای آن در نظر گرفت.<ref>قرآن در آینه پژوهش، مقاله محکم و متشابه، پرتال جامع علوم و معارف قرآن.</ref> محکمات، در دلالت خود استوار هستند و در آن‌ها ابهام و تردیدی وجود ندارد که باعث برداشت نادرست شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2624983/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%82%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%B6%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 جایگاه عقل در هندسه تفسیر رضوی از قرآن]</ref>


«متشابه» آیاتی از قرآن هستند که تفسير آن‌ها مشكل است؛ زيرا نمود آنچه هست را ندارد و به چيز ديگر شباهت دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1892252/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%8A%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%AE%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D9%87- بررسی و نقد آيات متشابه در انديشه‌های فخر رازی(ره)]</ref> متشابهات، به‌گونه‌ای هستند که به‌مجرد شنیدن آن‌ها، مراد و مقصودشان برای شنونده روشن نمی‌گردد؛<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2624983/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%82%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%B6%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 جایگاه عقل در هندسه تفسیر رضوی از قرآن]</ref> بلکه درباره‌ی آن‌ها معانی مختلفی احتمال می¬رود و نمی¬توان هيچ‌يك را به‌عنوان مراد قطعی خداوند پذيرفت.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1781297/%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D9%83%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D9%8A%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%83%D8%B1%D9%8A%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA داشتن آيات محكم و متشابه از ويژگی‌های قرآن كريم در نحوه تفسير است]</ref> برای متشابه معنی اشتباه نیز گرفته شده است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1377755/%D8%AA%D8%A3%D9%88%DB%8C%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D8%A8-%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA تأویل آیات قرآن تابع مراتب کمال انسان است]</ref> و این یعنی همان‌گونه که امکان تأویل صحیح آن وجود دارد، احتمال تأویل فاسد نیز در آن می‌رود.<ref>جوان آراسته، ص. ۴۴۵، ۴۴۶؛ نیکویی، ص. ۲۴۴.</ref>
«متشابه» آیاتی از قرآن هستند که تفسير آن‌ها مشكل است؛ زيرا نمود آنچه هست را ندارد و به چيز ديگر شباهت دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1892252/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%8A%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%AE%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D9%87- بررسی و نقد آيات متشابه در انديشه‌های فخر رازی(ره)]</ref> متشابهات، به‌گونه‌ای هستند که به‌مجرد شنیدن آن‌ها، مراد و مقصودشان برای شنونده روشن نمی‌گردد؛<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2624983/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%82%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%B6%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 جایگاه عقل در هندسه تفسیر رضوی از قرآن]</ref> بلکه درباره‌ی آن‌ها معانی مختلفی احتمال می‌رود و نمی‌توان هيچ‌يك را به‌عنوان مراد قطعی خداوند پذيرفت.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1781297/%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D9%83%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D9%8A%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%83%D8%B1%D9%8A%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA داشتن آيات محكم و متشابه از ويژگی‌های قرآن كريم در نحوه تفسير است]</ref> برای متشابه معنی اشتباه نیز گرفته شده است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1377755/%D8%AA%D8%A3%D9%88%DB%8C%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D8%A8-%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA تأویل آیات قرآن تابع مراتب کمال انسان است]</ref> و این یعنی همان‌گونه که امکان تأویل صحیح آن وجود دارد، احتمال تأویل فاسد نیز در آن می‌رود.<ref>جوان آراسته، ص. ۴۴۵، ۴۴۶؛ نیکویی، ص. ۲۴۴.</ref>


== واژه‌ی محکم و متشابه در قرآن ==
== واژه‌ی محکم و متشابه در قرآن ==
احکام در علوم قرآنی به سه معنا به‌کاررفته است؛ اول، استوار بودن گفتار یا کرداری که راه خلل و شبهه در آن بسته باشد که در مقابل متشابه به معنای گفتاری نارسا یا کرداری شبهه‌انگیز قرار می‌گیرد.<ref>(هُوَ الَّذِى أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ ءَايَاتٌ محُّْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ  فَأَمَّا الَّذِينَ فىِ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ  وَ مَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ  وَ الرَّاسِخُونَ فىِ الْعِلْمِ يَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ كلُ‏ٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا  وَ مَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُوْلُواْ الْأَلْبَاب‏؛ «اوست كسى كه اين كتاب [قرآن‏] را بر تو فرو فرستاد. پاره‏اى از آن، آيات محكم [صريح و روشن‏] است. آن‌ها اساس کتاب‌اند؛ و [پاره‏اى‏] ديگر متشابه‌اند [كه تأويل‏پذيرند]. اما كسانى كه در دل‌هایشان انحراف است براى فتنه‏جويى و طلب تأويل آن [به‌دلخواه خود،] از متشابه آن پيروى مى‏كنند، باآنکه تأويلش را جز خدا و ريشه‏داران در دانش كسى نمى‏داند. [آنان كه‏] مى‏گويند: «ما بدان ايمان آورديم، همه [چه محكم و چه متشابه‏] از جانب پروردگار ماست»، و جز خردمندان كسى متذكر نمى‏شود.»؛ (آل‌عمران/7)).</ref> دوم، پایدار و ثابت بودن که احکام ثابت و غیرمنسوخه در شریعت را محکم گویند و در مقابل آن احکام منسوخه قرار می‌گیرد.<ref>ویکی فقه</ref> معنای سوم احکام در علوم قرآن، اتقان و دقت در عمل یا گفتار است.<ref>(الر  كِتَابٌ أُحْكِمَتْ ءَايَاتُهُ ثمُ‏َّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ؛ « الف، لام، راء. كتابى است كه آيات آن استحكام يافته، سپس از جانب حكيمى آگاه، به روشنى بيان شده است‏.»؛ (هود/1)).</ref>
احکام در علوم قرآنی به سه معنا به‌کاررفته است؛ اول، استوار بودن گفتار یا کرداری که راه خلل و شبهه در آن بسته باشد که در مقابل متشابه به معنای گفتاری نارسا یا کرداری شبهه‌انگیز قرار می‌گیرد.<ref>(هُوَ الَّذِى أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ ءَايَاتٌ محُّْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ  فَأَمَّا الَّذِينَ فىِ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ  وَ مَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ  وَ الرَّاسِخُونَ فىِ الْعِلْمِ يَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ كلُ‏ٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا  وَ مَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُوْلُواْ الْأَلْبَاب‏؛ «اوست كسى كه اين كتاب [قرآن‏] را بر تو فرو فرستاد. پاره‏اى از آن، آيات محكم [صريح و روشن‏] است. آن‌ها اساس کتاب‌اند؛ و [پاره‏اى‏] ديگر متشابه‌اند [كه تأويل‏پذيرند]. اما كسانى كه در دل‌هایشان انحراف است براى فتنه‏جويى و طلب تأويل آن [به‌دلخواه خود،] از متشابه آن پيروى مى‏كنند، باآنکه تأويلش را جز خدا و ريشه‏داران در دانش كسى نمى‏داند. [آنان كه‏] مى‏گويند: «ما بدان ايمان آورديم، همه [چه محكم و چه متشابه‏] از جانب پروردگار ماست»، و جز خردمندان كسى متذكر نمى‏شود.»؛ (آل‌عمران/7)).</ref> دوم، پایدار و ثابت بودن که احکام ثابت و غیرمنسوخه در شریعت را محکم گویند و در مقابل آن احکام منسوخه قرار می‌گیرد.<ref>ویکی فقه</ref> معنای سوم احکام در علوم قرآن، اتقان و دقت در عمل یا گفتار است.<ref>(الر  كِتَابٌ أُحْكِمَتْ ءَايَاتُهُ ثمُ‏َّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ؛ « الف، لام، راء. كتابى است كه آيات آن استحكام يافته، سپس از جانب حكيمى آگاه، به روشنى بيان شده است‏.»؛ (هود/1)).</ref>
تشابه نيز در قرآن به دو معنا به‌کاررفته است؛ اول، همانند و یکسان بودن<ref>(وَ بَشِّرِ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لهَُمْ جَنَّاتٍ تجَْرِى مِن تحَْتِهَا الْأَنْهَرُ  كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنهَْا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا  قَالُواْ هَاذَا الَّذِى رُزِقْنَا مِن قَبْلُ  وَ أُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهًا  وَ لَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ  وَ هُمْ فِيهَا خَلِدُون‏؛ «و كسانى را كه ايمان آورده‏اند و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، مژده‌ده كه ايشان را باغ‌هایی خواهد بود كه از زير [درختان‏] آن‌ها جوی‌ها روان است. هرگاه ميوه‏اى از آن روزىِ ايشان شود، مى‏گويند: «اين همان است كه پیش‌ازاین [نيز] روزىِ ما بوده.» و مانند آن [نعمت‌ها] براى آن‌ها آورده شود؛ و در آنجا همسرانى پاكيزه خواهند داشت؛ و در آنجا جاودانه بمانند.»؛ (بقره/25)).</ref> و ديگری شبهه‌انگيز بودن.<ref>(قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَينِ‏ّ لَّنَا مَا هِىَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَبَهَ عَلَيْنَا وَ إِنَّا إِن شَاءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُون‏؛ « گفتند: «از پروردگارت بخواه، تا بر ما روشن گرداند كه آن چگونه [گاوى‏] باشد؟ زيرا [چگونگى‏] اين ماده گاو بر ما مشتبه شده، و [لى با توضيحات بيشتر تو] ما ان شاء اللَّه حتماً هدايت خواهيم شد.»؛ (بقره/70)).</ref>
تشابه نيز در قرآن به دو معنا به‌کاررفته است؛ اول، همانند و یکسان بودن<ref>(وَ بَشِّرِ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لهَُمْ جَنَّاتٍ تجَْرِى مِن تحَْتِهَا الْأَنْهَرُ  كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنهَْا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا  قَالُواْ هَاذَا الَّذِى رُزِقْنَا مِن قَبْلُ  وَ أُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهًا  وَ لَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ  وَ هُمْ فِيهَا خَلِدُون‏؛ «و كسانى را كه ايمان آورده‏اند و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، مژده‌ده كه ايشان را باغ‌هایی خواهد بود كه از زير [درختان‏] آن‌ها جوی‌ها روان است. هرگاه ميوه‏اى از آن روزىِ ايشان شود، مى‏گويند: «اين همان است كه پیش‌ازاین [نيز] روزىِ ما بوده.» و مانند آن [نعمت‌ها] براى آن‌ها آورده شود؛ و در آنجا همسرانى پاكيزه خواهند داشت؛ و در آنجا جاودانه بمانند.»؛ (بقره/25)).</ref> و ديگری شبهه‌انگيز بودن.<ref>(قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَينِ‏ّ لَّنَا مَا هِىَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَبَهَ عَلَيْنَا وَ إِنَّا إِن شَاءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُون‏؛ « گفتند: «از پروردگارت بخواه، تا بر ما روشن گرداند كه آن چگونه [گاوى‏] باشد؟ زيرا [چگونگى‏] اين ماده گاو بر ما مشتبه شده، و [لى با توضيحات بيشتر تو] ما ان شاء اللَّه حتماً هدايت خواهيم شد.»؛ (بقره/70)).</ref>
در قرآن کریم، صفت محکم و متشابه به آیات قرآن نسبت داده‌شده است؛ بنابراین آیات، قرآن یکسره محکم است؛<ref>( الر  تِلْكَ ءَايَاتُ الْكِتَابِ الحَْكِيم‏؛ «الف، لام، راء. اين است آياتِ كتابِ حكمت‏آموز»؛ (یونس/1)؛ (الر  كِتَابٌ أُحْكِمَتْ ءَايَاتُهُ ثمُ‏َّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِير؛ «الف، لام، راء. كتابى است كه آيات آن استحكام يافته، سپس از جانب حكيمى آگاه، به روشنى بيان شده است»؛ (هود/ 1)).</ref> به این معنا كه كلامی حق است و الفاظ آن فصيح و معانی آن صحيح بوده،<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1896133/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%8A%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%AE%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D9%87-3 بررسی و نقد آيات متشابه در انديشه‌های فخر رازی(ره) 3]</ref> استوار و غير‌قابل خلل و بطلان است.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/1552132/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D9%85%D8%AD%D9%83%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%8A%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D9%8A%DB%8C- نگاهی به مفهوم محكم و متشابه در قرآن از ديدگاه استاد علامه طباطبايی]</ref> از طرفی، همه‌ی آیات قرآن متشابه است،<ref>(اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الحَْدِيثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانىِ‏َ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يخَْشَوْنَ رَبهَُّمْ ثمُ‏َّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلىَ‏ ذِكْرِ اللَّهِ  ذَالِكَ هُدَى اللَّهِ يهَْدِى بِهِ مَن يَشَاءُ  وَ مَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَاد؛ « خدا زيباترين سخن را [به‌صورت] كتابى متشابه، متضمّن وعده‌ووعید، نازل كرده است. آنان كه از پروردگارشان مى‏هراسند، پوست بدنشان از آن به لرزه مى‏افتد، سپس پوستشان و دلشان به ياد خدا نرم مى‏گردد. اين است هدايت خدا، هر كه را بخواهد، به آن راه نمايد، و هر كه را خدا گمراه كند او را راهبرى نيست.»؛ (زمر/23)).</ref> یعنی در ويژگی¬های كلی و مشترك مانند اعجاز، مصونيت از تحريف، هدايت‌گری، استحكام در بيان و مانند آن همگون است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1781297/%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D9%83%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D9%8A%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%83%D8%B1%D9%8A%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA داشتن آيات محكم و متشابه از ويژگی‌های قرآن كريم در نحوه تفسير است]</ref>  
در قرآن کریم، صفت محکم و متشابه به آیات قرآن نسبت داده‌شده است؛ بنابراین آیات، قرآن یکسره محکم است؛<ref>( الر  تِلْكَ ءَايَاتُ الْكِتَابِ الحَْكِيم‏؛ «الف، لام، راء. اين است آياتِ كتابِ حكمت‏آموز»؛ (یونس/1)؛ (الر  كِتَابٌ أُحْكِمَتْ ءَايَاتُهُ ثمُ‏َّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِير؛ «الف، لام، راء. كتابى است كه آيات آن استحكام يافته، سپس از جانب حكيمى آگاه، به روشنى بيان شده است»؛ (هود/ 1)).</ref> به این معنا كه كلامی حق است و الفاظ آن فصيح و معانی آن صحيح بوده،<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1896133/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%8A%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%AE%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D9%87-3 بررسی و نقد آيات متشابه در انديشه‌های فخر رازی(ره) 3]</ref> استوار و غير‌قابل خلل و بطلان است.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/1552132/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D9%85%D8%AD%D9%83%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%8A%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D9%8A%DB%8C- نگاهی به مفهوم محكم و متشابه در قرآن از ديدگاه استاد علامه طباطبايی]</ref> از طرفی، همه‌ی آیات قرآن متشابه است،<ref>(اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الحَْدِيثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانىِ‏َ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يخَْشَوْنَ رَبهَُّمْ ثمُ‏َّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلىَ‏ ذِكْرِ اللَّهِ  ذَالِكَ هُدَى اللَّهِ يهَْدِى بِهِ مَن يَشَاءُ  وَ مَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَاد؛ « خدا زيباترين سخن را [به‌صورت] كتابى متشابه، متضمّن وعده‌ووعید، نازل كرده است. آنان كه از پروردگارشان مى‏هراسند، پوست بدنشان از آن به لرزه مى‏افتد، سپس پوستشان و دلشان به ياد خدا نرم مى‏گردد. اين است هدايت خدا، هر كه را بخواهد، به آن راه نمايد، و هر كه را خدا گمراه كند او را راهبرى نيست.»؛ (زمر/23)).</ref> یعنی در ويژگی‌های كلی و مشترك مانند اعجاز، مصونيت از تحريف، هدايت‌گری، استحكام در بيان و مانند آن همگون است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1781297/%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D9%83%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D9%8A%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%83%D8%B1%D9%8A%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA داشتن آيات محكم و متشابه از ويژگی‌های قرآن كريم در نحوه تفسير است]</ref>  
در آيه‌ی 7 سوره آل‌عمران قرآن به محكم و متشابه تقسیم‌شده است. از سیاق آیه برمی‌آید كه محكم آيه ايست كه در مدلول خود محكم و استوار بوده و معنى آن به غیر مراد اشتباه نيفتد<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/1552132/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D9%85%D8%AD%D9%83%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%8A%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D9%8A%DB%8C- نگاهی به مفهوم محكم و متشابه در قرآن از ديدگاه استاد علامه طباطبايی]</ref> و متشابه به این معنا است که برخى آيات، براثر وجوه محتمل، ظاهرى شبهه‌انگيز دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1655552/%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%8A%D8%B2-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA تشابه در قرآن به دو معنای همانندی و شبهه‌انگيز بودن، است ]</ref>
در آيه‌ی 7 سوره آل‌عمران قرآن به محكم و متشابه تقسیم‌شده است. از سیاق آیه برمی‌آید كه محكم آيه ايست كه در مدلول خود محكم و استوار بوده و معنى آن به غیر مراد اشتباه نيفتد<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/1552132/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D9%85%D8%AD%D9%83%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%8A%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D9%8A%DB%8C- نگاهی به مفهوم محكم و متشابه در قرآن از ديدگاه استاد علامه طباطبايی]</ref> و متشابه به این معنا است که برخى آيات، براثر وجوه محتمل، ظاهرى شبهه‌انگيز دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1655552/%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%8A%D8%B2-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA تشابه در قرآن به دو معنای همانندی و شبهه‌انگيز بودن، است ]</ref>


== تفسیر آیه‌ی 7 سوره‌ی آل‌عمران ==
== تفسیر آیه‌ی 7 سوره‌ی آل‌عمران ==
در آیه‌ی ۷ سوره‌ی آل‌عمران، مجموع آيات قرآن به دودسته‌ی محكم و متشابه تقسيم می¬شود. با توجه به جمله‌ «هنّ ام الكتاب» آيات محكم، مرجع بوده و آيات متشابه بايد به آن‌ها بازگردانده شود؛ اما بيماردلان، آيات محكم را رها كرده و به سراغ آيات متشابه رفته تا اغراض و ديدگاه¬های باطل خود را از آن¬ها برداشت كرده و در جامعه فتنه‌انگيزی نمایند.  
در آیه‌ی ۷ سوره‌ی آل‌عمران، مجموع آيات قرآن به دودسته‌ی محكم و متشابه تقسيم می‌شود. با توجه به جمله‌ «هنّ ام الكتاب» آيات محكم، مرجع بوده و آيات متشابه بايد به آن‌ها بازگردانده شود؛ اما بيماردلان، آيات محكم را رها كرده و به سراغ آيات متشابه رفته تا اغراض و ديدگاه‌های باطل خود را از آن‌ها برداشت كرده و در جامعه فتنه‌انگيزی نمایند.  
درباره «واو» در عبارت «.... وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ»، دو وجه بيان شده است:  
درباره «واو» در عبارت «.... وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ»، دو وجه بيان شده است:  


1. واو عاطفه است و «الراسخون» را به «الله» عطف می¬كند.
1. واو عاطفه است و «الراسخون» را به «الله» عطف می‌كند.


2. واو مستأنفه است و جمله «وَالرَّاسِخُونَ ....» در برابر جمله «فَأَمَّا الَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ» قرار گرفته و «مَا یَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ» جمله معترضه است. مفاد آيه در اين فرض، آن است كه كسی جز خداوند به تأويل قرآن آگاه نيست؛ اما رواياتی كه بيانگر آگاه بودن پيامبر(ص) و معصومان(ع) از تأويل قرآن است، يا مخصص اين آيه می¬شوند و عموم اين آيه با آن روايات تخصيص خورده است؛ يا آن¬كه مراد از انحصاری بودن دانش تأويل قرآن اين است كه كسی از پيش خود بدان آگاهی ندارد و راه دانستن آن، تعليم گرفتن از خداوند است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1781297/%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D9%83%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D9%8A%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%83%D8%B1%D9%8A%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA داشتن آيات محكم و متشابه از ويژگی‌های قرآن كريم در نحوه تفسير است]</ref> علامهطباطبائی واو را استیناف دانسته بر این باور است که اگر آیه دلالت بر علم راسخان به تأویل آیات متشابه نکند دلیل بر نفی علم آن‌ها نیست و می‌تواند آیات دیگر این علم را برای آنان اثبات کند.<ref>طباطبایی، ج۳، ص۲۷-۲۸.</ref>
2. واو مستأنفه است و جمله «وَالرَّاسِخُونَ ....» در برابر جمله «فَأَمَّا الَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ» قرار گرفته و «مَا یَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ» جمله معترضه است. مفاد آيه در اين فرض، آن است كه كسی جز خداوند به تأويل قرآن آگاه نيست؛ اما رواياتی كه بيانگر آگاه بودن پيامبر(ص) و معصومان(ع) از تأويل قرآن است، يا مخصص اين آيه می‌شوند و عموم اين آيه با آن روايات تخصيص خورده است؛ يا آن‌كه مراد از انحصاری بودن دانش تأويل قرآن اين است كه كسی از پيش خود بدان آگاهی ندارد و راه دانستن آن، تعليم گرفتن از خداوند است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1781297/%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D9%83%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D9%8A%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%83%D8%B1%D9%8A%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA داشتن آيات محكم و متشابه از ويژگی‌های قرآن كريم در نحوه تفسير است]</ref> علامهطباطبائی واو را استیناف دانسته بر این باور است که اگر آیه دلالت بر علم راسخان به تأویل آیات متشابه نکند دلیل بر نفی علم آن‌ها نیست و می‌تواند آیات دیگر این علم را برای آنان اثبات کند.<ref>طباطبایی، ج۳، ص۲۷-۲۸.</ref>


واژه‌ی تأويل در این آیه يعنی بازگرداندن ظاهر آيات به حقيقت و باطن آن‌ها. آيات قرآن از مرتبه حقيقت و باطن نازل‌شده‌اند و در قالب لفظ درآمده‌اند. قرآن، كليد فهم محكم و متشابه را به تأويل برمی‌گرداند؛ يعنی كسی كه تأويل می‌داند توان درك و فهم محكم و متشابه را دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2253578/%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%8A%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AA%D8%AD%D9%84%D9%8A%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D9%86%DB%8C-%D8%B8%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA معنای عقلانيت از منظر قرآن، تحليل باطنی ظواهر است ]</ref> تأویل و هنر تأویل، تابع این است که انسان چه مقدار مراتب کمال را در خود به وجود آورد. با توجه به کمال معصومین(ع)، آنان در حد کمال تأویل هستند<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1377755/%D8%AA%D8%A3%D9%88%DB%8C%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D8%A8-%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA تأویل آیات قرآن تابع مراتب کمال انسان است]</ref>. روایات نیز اهل‌بیت(ع) را به‌عنوان مصداق تام راسخان معرفی می‌کنند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3858043/%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%DA%A9%E2%80%8C%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-4-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A3%D9%88%DB%8C%D9%84 «راسخان در علم» مفهومی تشکیک‌پذیر است/ 4 معنا برای «تأویل»]</ref>
واژه‌ی تأويل در این آیه يعنی بازگرداندن ظاهر آيات به حقيقت و باطن آن‌ها. آيات قرآن از مرتبه حقيقت و باطن نازل‌شده‌اند و در قالب لفظ درآمده‌اند. قرآن، كليد فهم محكم و متشابه را به تأويل برمی‌گرداند؛ يعنی كسی كه تأويل می‌داند توان درك و فهم محكم و متشابه را دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2253578/%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%8A%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AA%D8%AD%D9%84%D9%8A%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D9%86%DB%8C-%D8%B8%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA معنای عقلانيت از منظر قرآن، تحليل باطنی ظواهر است ]</ref> تأویل و هنر تأویل، تابع این است که انسان چه مقدار مراتب کمال را در خود به وجود آورد. با توجه به کمال معصومین(ع)، آنان در حد کمال تأویل هستند<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1377755/%D8%AA%D8%A3%D9%88%DB%8C%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D8%A8-%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA تأویل آیات قرآن تابع مراتب کمال انسان است]</ref>. روایات نیز اهل‌بیت(ع) را به‌عنوان مصداق تام راسخان معرفی می‌کنند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3858043/%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%DA%A9%E2%80%8C%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-4-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A3%D9%88%DB%8C%D9%84 «راسخان در علم» مفهومی تشکیک‌پذیر است/ 4 معنا برای «تأویل»]</ref>
۴٬۸۳۱

ویرایش