پرش به محتوا

ازدواج موقت: تفاوت میان نسخه‌ها

۱۶ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۵ آوریل ۲۰۲۳
جز
جایگزینی متن - ' می ' به ' می‌'
جز (جایگزینی متن - ' های ' به '‌های ')
جز (جایگزینی متن - ' می ' به ' می‌')
خط ۲: خط ۲:


== ازدواج موقت در قرآن ==
== ازدواج موقت در قرآن ==
تنها آیه‌ای که بحث متعه و ازدواج موقت را در قرآن مطرح کرده، آیه‌ی 24 سوره‌ی نساء است. خداوند پس از بیان برخی احکام از جمله تعدد زوجات در اوایل این سوره «وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا»<ref>.نساء/3</ref> و ازدواج‌های حرام در آیات قبل،<ref>.نساء22-25.</ref> به حکم ازدواج‌های حلال پرداخته و شرایط آن را بیان نموده است: «..وَ أُحِلَّ لَكُم مَّاوَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِینَ غَیرَ مُسَافِحِینَ فَمَااسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً ...» حلیّت هم خوابی و بهره وری با زنان غیر از شانزده طایفه‌ای که در آیات قبل<ref>.نساء22---23</ref> و در صدر این آیه‌ی شریفه ذکر شد، استنباط می شود؛ حال این بهره وری به صورت نکاح باشد یا خرید کنیز، و ازدواج دائم یا موقت باشد، که نکاح دائم با تعیین «مهر» بوده(أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم) و ازدواج موقت با تعیین «اجرت و مهریه» است(فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ).
تنها آیه‌ای که بحث متعه و ازدواج موقت را در قرآن مطرح کرده، آیه‌ی 24 سوره‌ی نساء است. خداوند پس از بیان برخی احکام از جمله تعدد زوجات در اوایل این سوره «وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا»<ref>.نساء/3</ref> و ازدواج‌های حرام در آیات قبل،<ref>.نساء22-25.</ref> به حکم ازدواج‌های حلال پرداخته و شرایط آن را بیان نموده است: «..وَ أُحِلَّ لَكُم مَّاوَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِینَ غَیرَ مُسَافِحِینَ فَمَااسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً ...» حلیّت هم خوابی و بهره وری با زنان غیر از شانزده طایفه‌ای که در آیات قبل<ref>.نساء22---23</ref> و در صدر این آیه‌ی شریفه ذکر شد، استنباط می‌شود؛ حال این بهره وری به صورت نکاح باشد یا خرید کنیز، و ازدواج دائم یا موقت باشد، که نکاح دائم با تعیین «مهر» بوده(أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم) و ازدواج موقت با تعیین «اجرت و مهریه» است(فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ).


== ازدواج موقت در ادیان غیر اسلامی ==
== ازدواج موقت در ادیان غیر اسلامی ==
خط ۲۰: خط ۲۰:
ازدواج دائم برای همه انسان‌ها از سن بلوغ میسر نیست و موانعی مانند:نداشتن بلوغ فکری، امکانات اقتصادی، موقعیت اجتماعی و غیره وجود دارد که مانع تحقق این امر می‌گردد و بر فرض امکان ازدواج دائم، بسیاری از افراد، به‌ویژه جوانان براثر مشکلات و محدودیت‌های ناشی از ازدواج دائم، از ازدواج دائم گریزان بوده، به آسانی به آن تن نمی‌دهند. افزون بر این، در برخی موارد برای مردان همسردار نیز امکان ارضای غریزه جنسی فراهم نیست؛ مانند این‌که یکی از زوجین به سفری طولانی رفته یا زن مریض باشد. بنابراین، ضرورت فردی و اجتماعی ایجاب می‌کند که خداوند برای رفع نیاز بشر و جلوگیری از سقوط انسان در دام فساد و فحشا راه دیگری جز ازدواج دائم را تشریع کند. تشریع ازدواج موقت در اسلام در واقع پاسخی به همین نیاز فطری انسان است. ازاین‌رو که ایجاد چنین راهی، از نیازهای اساسی بشر و ضروریات هر جامعه است<ref>[http://fa.wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC_%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA_(%D9%81%D9%82%D9%87) .ازدواج موقت-ویکی فقه]</ref>. به یک عبارت،ازدواج موقت، یک آمپر نگهدارنده اجتماعی مناسب در جهت جلوگیری از دامن زدن به فساد و آسیب‌های جامعه به شرط مدیریت و کنترل روابط و راهبردی مناسب برای متأهلینی که شرایط ازدواج دائم و یا حضور در کنار همسر خود را ندارند می‌تواند مفید واقع شود اما به هیچ وجه به دختران و پسران مجرد پیشنهاد نمی‌شود. <ref>[https://hamedan.iqna.ir/fa/news/3599589/ازدواج-موقت-آمپر-نگهدارنده-اجتماعی . ازدواج موقت، آمپر نگهدارنده اجتماعی ]</ref>
ازدواج دائم برای همه انسان‌ها از سن بلوغ میسر نیست و موانعی مانند:نداشتن بلوغ فکری، امکانات اقتصادی، موقعیت اجتماعی و غیره وجود دارد که مانع تحقق این امر می‌گردد و بر فرض امکان ازدواج دائم، بسیاری از افراد، به‌ویژه جوانان براثر مشکلات و محدودیت‌های ناشی از ازدواج دائم، از ازدواج دائم گریزان بوده، به آسانی به آن تن نمی‌دهند. افزون بر این، در برخی موارد برای مردان همسردار نیز امکان ارضای غریزه جنسی فراهم نیست؛ مانند این‌که یکی از زوجین به سفری طولانی رفته یا زن مریض باشد. بنابراین، ضرورت فردی و اجتماعی ایجاب می‌کند که خداوند برای رفع نیاز بشر و جلوگیری از سقوط انسان در دام فساد و فحشا راه دیگری جز ازدواج دائم را تشریع کند. تشریع ازدواج موقت در اسلام در واقع پاسخی به همین نیاز فطری انسان است. ازاین‌رو که ایجاد چنین راهی، از نیازهای اساسی بشر و ضروریات هر جامعه است<ref>[http://fa.wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC_%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA_(%D9%81%D9%82%D9%87) .ازدواج موقت-ویکی فقه]</ref>. به یک عبارت،ازدواج موقت، یک آمپر نگهدارنده اجتماعی مناسب در جهت جلوگیری از دامن زدن به فساد و آسیب‌های جامعه به شرط مدیریت و کنترل روابط و راهبردی مناسب برای متأهلینی که شرایط ازدواج دائم و یا حضور در کنار همسر خود را ندارند می‌تواند مفید واقع شود اما به هیچ وجه به دختران و پسران مجرد پیشنهاد نمی‌شود. <ref>[https://hamedan.iqna.ir/fa/news/3599589/ازدواج-موقت-آمپر-نگهدارنده-اجتماعی . ازدواج موقت، آمپر نگهدارنده اجتماعی ]</ref>


برخی افراد در باب ضرورت ازدواج موقت آن را بسان ساختمانی جامع و کامل درنظر میگیرند که خالی از پله اضطراری است. لذا ازدواج موقت را از اضطرارهای فردی و اجتماعی میدانند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3817907/پاسخ-استاد-خارج-حوزه-به-یک-شبهه-در-مورد-متعه . پاسخ استاد خارج حوزه به یک شبهه در مورد متعه ]</ref> ازدواج موقت دارای شرايط خاصی از جمله اينكه ازدواج موقت نيز مانند ازدواج دائم نياز به خواندن عقد و الفاظ مخصوصی است و با صرف رضايت قلبی اكمان پذير نمی باشد و يا اينكه در ازدواج موقت مقدار مهريه مشخص می شود و مدت زمانی كه دو نفر به عقد موقت در می آيند نيز مشخص و معين باشد.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3563009/سوءاستفاده-از-زن-در-ازدواج-موقت-موضوعیت-ندارد . سوءاستفاده از زن در ازدواج موقت موضوعیت ندارد ]</ref>
برخی افراد در باب ضرورت ازدواج موقت آن را بسان ساختمانی جامع و کامل درنظر میگیرند که خالی از پله اضطراری است. لذا ازدواج موقت را از اضطرارهای فردی و اجتماعی میدانند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3817907/پاسخ-استاد-خارج-حوزه-به-یک-شبهه-در-مورد-متعه . پاسخ استاد خارج حوزه به یک شبهه در مورد متعه ]</ref> ازدواج موقت دارای شرايط خاصی از جمله اينكه ازدواج موقت نيز مانند ازدواج دائم نياز به خواندن عقد و الفاظ مخصوصی است و با صرف رضايت قلبی اكمان پذير نمی باشد و يا اينكه در ازدواج موقت مقدار مهريه مشخص می‌شود و مدت زمانی كه دو نفر به عقد موقت در می‌آيند نيز مشخص و معين باشد.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3563009/سوءاستفاده-از-زن-در-ازدواج-موقت-موضوعیت-ندارد . سوءاستفاده از زن در ازدواج موقت موضوعیت ندارد ]</ref>


==== تکلیف وجوبی ====
==== تکلیف وجوبی ====
خط ۴۰: خط ۴۰:


=== افزایش طلاق ===
=== افزایش طلاق ===
مسئله ی ازدواج موقت يك نكاح و ايجاد رابطه ی اضطراری است، يكی از پيامد‌های منفی ازدواج موقت اين است كه افرادی كه به اين كار تن می دهند در موارد زيادی اين كار را به صورت پنهانی و در خفا انجام می دهند و زمانی كه اين مسئله برای ديگران آشكار می شود، ازدواج دائم و يا پيوندهای ديگری كه آن فرد با ديگران دارد از بين می رود و به طلاق و خيلی از مشكلات فردی و اجتماعی ديگری منجر می شود.<ref>[https://hamedan.iqna.ir/fa/news/2043194/ازدواج-موقت-پذيرفته-شده-در-شرع-ناپسند-در-عرف . ازدواج موقت پذيرفته شده در شرع، ناپسند در عرف ]</ref>
مسئله ی ازدواج موقت يك نكاح و ايجاد رابطه ی اضطراری است، يكی از پيامد‌های منفی ازدواج موقت اين است كه افرادی كه به اين كار تن می‌دهند در موارد زيادی اين كار را به صورت پنهانی و در خفا انجام می‌دهند و زمانی كه اين مسئله برای ديگران آشكار می‌شود، ازدواج دائم و يا پيوندهای ديگری كه آن فرد با ديگران دارد از بين می‌رود و به طلاق و خيلی از مشكلات فردی و اجتماعی ديگری منجر می‌شود.<ref>[https://hamedan.iqna.ir/fa/news/2043194/ازدواج-موقت-پذيرفته-شده-در-شرع-ناپسند-در-عرف . ازدواج موقت پذيرفته شده در شرع، ناپسند در عرف ]</ref>


=== آسیب‌های روانی ===
=== آسیب‌های روانی ===
۴٬۸۳۱

ویرایش