پرش به محتوا

عبدالکریم سروش: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - ' های ' به '‌های '
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - ' های ' به '‌های ')
خط ۳: خط ۳:


== معرفی عبدالکریم سروش ==
== معرفی عبدالکریم سروش ==
حسین حاج فرج‌الله دباغ در ۲۵ آذر ۱۳۲۴ خورشیدی در شهر تهران، میدان خراسان به دنیا آمد. تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان علوی گذراند و در این دبیرستان به واسطه رضا روزبه با فلسفه و شخصیت‌هایی همچون مرتضی مطهری، سید محمد حسین طباطبایی، مهدی بازرگان، علی شریعتی آشنا شد. او سپس در دانشگاه تهران به تحصیل در رشته داروسازی پرداخت. وی در اوایل دهه ۵۰ شمسی عازم لندن شد و همراه با ادامه تحصیل در رشته شیمی تجزیه به مطالعه فلسفه غرب پرداخت و به نمایندگی از سید محمد بهشتی، به فعالیت در مراکز اسلامی شیعیان در لندن پرداخت. عبدالکریم سروش در هنگام اقامت در انگلستان، در رشته کارشناسی ارشد شیمی تجزیه در دانشگاه لندن و سپس کالج چلسی در تاریخ و فلسفه علم مطالعه کرد. وی در سال های آغازین انقلاب به خاطر عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی یافت.<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85_%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4 . ویکی پدیا]</ref>  
حسین حاج فرج‌الله دباغ در ۲۵ آذر ۱۳۲۴ خورشیدی در شهر تهران، میدان خراسان به دنیا آمد. تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان علوی گذراند و در این دبیرستان به واسطه رضا روزبه با فلسفه و شخصیت‌هایی همچون مرتضی مطهری، سید محمد حسین طباطبایی، مهدی بازرگان، علی شریعتی آشنا شد. او سپس در دانشگاه تهران به تحصیل در رشته داروسازی پرداخت. وی در اوایل دهه ۵۰ شمسی عازم لندن شد و همراه با ادامه تحصیل در رشته شیمی تجزیه به مطالعه فلسفه غرب پرداخت و به نمایندگی از سید محمد بهشتی، به فعالیت در مراکز اسلامی شیعیان در لندن پرداخت. عبدالکریم سروش در هنگام اقامت در انگلستان، در رشته کارشناسی ارشد شیمی تجزیه در دانشگاه لندن و سپس کالج چلسی در تاریخ و فلسفه علم مطالعه کرد. وی در سال‌های آغازین انقلاب به خاطر عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی یافت.<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85_%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4 . ویکی پدیا]</ref>  
عبدالکریم سروش از جمله منتقدانی است¬که اظهارنظرها و انتقادات تندی در حوزه الهیات و فلسفه دین داشته است. این انتقادات که امروزه به مثابه روشنفکری دینی شناخته می شود نگاهی نقادانه به مثلث دین، سنت و تجدد دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3897418/%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%D9%81%DA%A9%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%BA%D8%A7%D9%81%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA . روشنفکری دینی از الهیات عملی غافل است / نمی‌توان دانش فقه را نادیده گرفت]</ref> آثاری همانند «قبض و بسط تئوریک شریعت»، «صراط ‌های مستقیم» و «بسط تجربه نبوی» از مجموعه آثاری از سروش به شمار می آیند که موجب برانگیختن انتقادات تندی در سطح جامعه دینی شده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3891836/%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%81-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%88-%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . انحصار توصیف خدا به «راز و ناز» با جامعیت دین سازگار نیست / سخنان سروش زیبنده علم و عالم نیست]</ref>
عبدالکریم سروش از جمله منتقدانی است¬که اظهارنظرها و انتقادات تندی در حوزه الهیات و فلسفه دین داشته است. این انتقادات که امروزه به مثابه روشنفکری دینی شناخته می شود نگاهی نقادانه به مثلث دین، سنت و تجدد دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3897418/%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%D9%81%DA%A9%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%BA%D8%A7%D9%81%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA . روشنفکری دینی از الهیات عملی غافل است / نمی‌توان دانش فقه را نادیده گرفت]</ref> آثاری همانند «قبض و بسط تئوریک شریعت»، «صراط ‌های مستقیم» و «بسط تجربه نبوی» از مجموعه آثاری از سروش به شمار می آیند که موجب برانگیختن انتقادات تندی در سطح جامعه دینی شده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3891836/%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%81-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%88-%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . انحصار توصیف خدا به «راز و ناز» با جامعیت دین سازگار نیست / سخنان سروش زیبنده علم و عالم نیست]</ref>


۴٬۸۳۱

ویرایش