دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - 'پاورقی ها' به 'ارجاعات') |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - '¬' به '') |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
قیامت؛ روز پایان جهان. در اسلام و ادیان پیشین آمده است که سرانجام این دنیا روز قیامت است که خلائق برای حسابرسی در پیشگاه خداوند و ملائکه حاضر | قیامت؛ روز پایان جهان. در اسلام و ادیان پیشین آمده است که سرانجام این دنیا روز قیامت است که خلائق برای حسابرسی در پیشگاه خداوند و ملائکه حاضر میشوند. نزدیک به یک سوم آیات قرآن کریم درباره قیامت است و از مسائلی همچون نشانههای قیامت و چرایی پنهان بودن زمان قیامت سخن به میان آمده است. | ||
== تعریف == | == تعریف == | ||
خط ۱۴: | خط ۱۴: | ||
کلمه قیامت ۷۰ بار در قرآن ذکر شده و جمع آیات مربوط به قیامت و آخرت و حساب و کتاب و حیات اخروی، حدود ۱۷۰۰ آیه، یعنی قریب یکسوم قرآن است! | کلمه قیامت ۷۰ بار در قرآن ذکر شده و جمع آیات مربوط به قیامت و آخرت و حساب و کتاب و حیات اخروی، حدود ۱۷۰۰ آیه، یعنی قریب یکسوم قرآن است! | ||
== | == نشانههای قیامت در قرآن == | ||
در قرآن آیات زیادی به | در قرآن آیات زیادی به نشانههای قیامت پرداخته است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3972917/%D8%A7%D9%88%D8%B6%D8%A7%D8%B9-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA اوضاع زمین و آسمان در آستانه قیامت]</ref> به عنوان مثال در سوره انشقاق چنین میخوانیم: «إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ وَ أَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ وَإِذَا الأرْضُ مُدَّتْ وَأَلْقَتْ مَا فِیهَا وَتَخَلَّتْ وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ؛ آن گاه كه آسمان از هم بشكافد، و پروردگارش را فرمان بَرَد و [چنين] سِزَد، و آن گاه كه زمين كشيده شود، و آنچه را كه در آن است بيرون افكند و تُهى شود، و پروردگارش را فرمان بَرَد و [چنين] سزد» (انشقاق/ 5-1). این آیات سخن از نابودی زمین در قیامت دارد و خبر میدهد که زمین شق میشود و هر آنچه در درون دارد بیرون میریزد. | ||
در بیان نشانههای قیامت باید تفاوت عالم غیب و شهود را دانست. در عالم قیامت غیب و شهود با هم تداخل دارد؛ آسمانی که بین عوالم غیب و شهود است از بین میرود به معنای دیگر درب بین غیب و شهود برداشته میشود و این نکته از مسلمات قیامت است..<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/4065343/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 بیان برخی نشانههای قیامت در قرآن]</ref> | در بیان نشانههای قیامت باید تفاوت عالم غیب و شهود را دانست. در عالم قیامت غیب و شهود با هم تداخل دارد؛ آسمانی که بین عوالم غیب و شهود است از بین میرود به معنای دیگر درب بین غیب و شهود برداشته میشود و این نکته از مسلمات قیامت است..<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/4065343/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 بیان برخی نشانههای قیامت در قرآن]</ref> | ||
برخی به خاطر عدم درک آیات مربوط به قیامت و | برخی به خاطر عدم درک آیات مربوط به قیامت و نشانههای آن معنای ظاهری را کنار گذاشتهاند. آنچه از آیات بر میآید، این است که در روز قیامت تحولات عجیبی رخ میدهد و در آن روز روابطی که امروز در عالم ماده وجود دارد، تغییر خواهد کرد. عدم درک ما از این آیات مجوزی برای دست کشیدن از ظاهر این آیات نمیتواند باشد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3934234/%D8%AF%D8%B1%DA%A9-%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B8%D8%A7%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA درک نکردن آیات قیامت دلیلی برای دست کشیدن از معنای ظاهری آن نیست]</ref> | ||
== چرایی پنهان بودن زمان قیامت == | == چرایی پنهان بودن زمان قیامت == |