دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' های ' به 'های ') |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - '¬' به '') |
||
خط ۲۲: | خط ۲۲: | ||
عوامل به وجود آورنده موج سوم عمدتاً انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و نیازهای حاصل از آن است. تفسیرهای سیاسی قبل از انقلاب در دوره بعد از انقلاب موضوعیت خود را از دست داده بود و علما علاقهای به آن نداشتند اما این انقلاب ضرورتهایی را از نظر مدیریت جامعه و علم به وجود آورده بود لذا در اینجا نیز شاهد دو شاخه هستیم که یکی از آنها تکیه بر حکمرانی و راهبرد سیاسی در تفسیر قرآن است که نمونه آن آیتالله محمدی گیلانی است و هدفگذاری شاخه دیگر رسیدن به یک نظام اندیشهای جامعهشناختی است که دنبال علوم انسانی اسلامی است و مثلاً آثار عزتالله رادمنش و همچنین آیتالله محمدتقی مصباح یزدی نمونههایی از این شاخه هستند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4041639/%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%B1-%D8%B4%DA%A9%D9%84%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . 3-5-تأثیر جنگ جهانی دوم بر شکلگیری تفسیر اجتماعی قرآن]</ref> | عوامل به وجود آورنده موج سوم عمدتاً انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و نیازهای حاصل از آن است. تفسیرهای سیاسی قبل از انقلاب در دوره بعد از انقلاب موضوعیت خود را از دست داده بود و علما علاقهای به آن نداشتند اما این انقلاب ضرورتهایی را از نظر مدیریت جامعه و علم به وجود آورده بود لذا در اینجا نیز شاهد دو شاخه هستیم که یکی از آنها تکیه بر حکمرانی و راهبرد سیاسی در تفسیر قرآن است که نمونه آن آیتالله محمدی گیلانی است و هدفگذاری شاخه دیگر رسیدن به یک نظام اندیشهای جامعهشناختی است که دنبال علوم انسانی اسلامی است و مثلاً آثار عزتالله رادمنش و همچنین آیتالله محمدتقی مصباح یزدی نمونههایی از این شاخه هستند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4041639/%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%B1-%D8%B4%DA%A9%D9%84%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . 3-5-تأثیر جنگ جهانی دوم بر شکلگیری تفسیر اجتماعی قرآن]</ref> | ||
به صورت کلی اولین کسانی که گام مؤثری در این زمینه برداشتند سیدجمالالدین اسدآبادی (۱۲۵۴ـ۱۳۱۴ق) و شاگردش شیخ محمد عبده (۱۲۶۶ـ۱۳۲۶ق) شناخته | به صورت کلی اولین کسانی که گام مؤثری در این زمینه برداشتند سیدجمالالدین اسدآبادی (۱۲۵۴ـ۱۳۱۴ق) و شاگردش شیخ محمد عبده (۱۲۶۶ـ۱۳۲۶ق) شناخته میشوند. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4043333/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 0. 3-1-دستاوردهای تفسیر اجتماعی قرآن برای جهان اسلام]</ref> در واقع اولین آغازگران تفسیر اجتماعی، فعالان سیاسی بودند که در تلاش برای کارآمدی قرآن کریم در حل چالشهای فردی و اجتماعی برآمدند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4041663/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AF%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF . 3-17-تفسیر اجتماعی و تلاشهای تدبری چه اشتراکاتی دارند؟]</ref> | ||
== عوامل پیدایش تفسیر اجتماعی == | == عوامل پیدایش تفسیر اجتماعی == | ||
خط ۱۰۴: | خط ۱۰۴: | ||
[http://fa.wikifeqh.ir/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1_%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C فصلنامه قرآنپژوهی مبین، زمستان، ۱۳۷۹ش، ش۴.] | [http://fa.wikifeqh.ir/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1_%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C فصلنامه قرآنپژوهی مبین، زمستان، ۱۳۷۹ش، ش۴.] | ||
مراغی، احمدبن مصطفی، تفسير المراغی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، | مراغی، احمدبن مصطفی، تفسير المراغی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بیتا. | ||
معرفت، محمد هادی، تفسیر و مفسران، قم، التمهید، 1380ش. | معرفت، محمد هادی، تفسیر و مفسران، قم، التمهید، 1380ش. |