دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - 'پاورقی ها' به 'ارجاعات') |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' می ' به ' می') برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''سلامت معنوی'''؛ رکن چهارم سلامت. امروزه سلامت معنوی بحثی فرارشتهای محسوب می¬شود که مهمترین بعد سلامت را در بر | '''سلامت معنوی'''؛ رکن چهارم سلامت. امروزه سلامت معنوی بحثی فرارشتهای محسوب می¬شود که مهمترین بعد سلامت را در بر میگیرد. سلامت معنوی عنصر عینی است و رضایت حقیقی، لذت، امید و هدفمندی حقیقی را ایجاد میکند. بعد معنوی سلامت به اعتقاد به خدا و هدفمند بودن در زندگی اشاره دارد. شاخص های تعریف شده ای برای سلامت معنوی وجود دارد که تضعیف آن ها موجب بروز آسیبهای اجتماعی میشود. | ||
== تعریف سلامت معنوی == | == تعریف سلامت معنوی == | ||
خط ۵: | خط ۵: | ||
== تاریخچه == | == تاریخچه == | ||
سازمان جهانی بهداشت و سلامت(WHO) در تعريف سلامت در ابتدا سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و پس از مدتی بعد روحانی و معنوی را نيز به اين موضوع اضافه كرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/963920/-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%87-%D8%B1%D8%B3%D9%8A%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA- سلامت معنوی لازمه رسيدن به سلامت اجتماعی است]</ref> سلامت معنوی اصطلاحی است که در دانش جدید پزشکی و دربازه زمانی سال ۱۹۷۹ میلادی توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان رکن چهارم سلامت مطرح و در معاهده کپنهاک برای توسعه اجتماعی مورد توافق دولتهای اروپایی قرار گرفت<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1444751/%D8%A7%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%82-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA اتفاق نظری در موضوع سلامت معنوی پدید نیامده است]</ref> و اعلام شد که «سلامت یک حالت دینامیک است و از تأمین رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی نشئت | سازمان جهانی بهداشت و سلامت(WHO) در تعريف سلامت در ابتدا سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و پس از مدتی بعد روحانی و معنوی را نيز به اين موضوع اضافه كرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/963920/-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%87-%D8%B1%D8%B3%D9%8A%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA- سلامت معنوی لازمه رسيدن به سلامت اجتماعی است]</ref> سلامت معنوی اصطلاحی است که در دانش جدید پزشکی و دربازه زمانی سال ۱۹۷۹ میلادی توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان رکن چهارم سلامت مطرح و در معاهده کپنهاک برای توسعه اجتماعی مورد توافق دولتهای اروپایی قرار گرفت<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1444751/%D8%A7%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%82-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA اتفاق نظری در موضوع سلامت معنوی پدید نیامده است]</ref> و اعلام شد که «سلامت یک حالت دینامیک است و از تأمین رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی نشئت میگیرد». بر اساس مصوبه اجلاس سران و رؤسای بهداشت کشورها هر کشور بسته به فرهنگ خود میتواند موجب تقویت سلامت معنوی شود و لزوماً دستوری واحد را در این زمینه نمی توان صادر کرد.<ref>[https://fars.iqna.ir/fa/news/2900248/%D9%85%D9%81%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D8%AB%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%AF مفاهیم، اثرات و نحوه به کارگیری سلامت معنوی در نظام سلامت کشور در نظر گرفته شود]</ref> | ||
=== تاریخچه در اسلام === | === تاریخچه در اسلام === | ||
خط ۲۱: | خط ۲۱: | ||
== سلامت معنوی در اسلام == | == سلامت معنوی در اسلام == | ||
در اسلام علاوه بر مسئله خودمراقبتی جسمی، مسئله خودمراقبتی معنوی و مراقبت از معنویت خانواده و اطرافیان نیز مطرح شده است. همچنین تقدم خودمراقبتی و تزکیه بر تعلیم در آیات مختلف مطرح است. اسلام تزکیه را قبل از تعلیم قرار میدهد و برخورداری از اعمال فاضلهای میداند که باعث داشتن قلب سلیم میشود و چشماندازی که خداوند برای صاحبان قلب سلیم قرار داده، این است که آنها از حیات طیبه که بالاترین کیفیت زندگی است، برخوردار میشوند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4035290/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C ضرورت خودمراقبتی برای رسیدن به سلامت معنوی]</ref> | در اسلام علاوه بر مسئله خودمراقبتی جسمی، مسئله خودمراقبتی معنوی و مراقبت از معنویت خانواده و اطرافیان نیز مطرح شده است. همچنین تقدم خودمراقبتی و تزکیه بر تعلیم در آیات مختلف مطرح است. اسلام تزکیه را قبل از تعلیم قرار میدهد و برخورداری از اعمال فاضلهای میداند که باعث داشتن قلب سلیم میشود و چشماندازی که خداوند برای صاحبان قلب سلیم قرار داده، این است که آنها از حیات طیبه که بالاترین کیفیت زندگی است، برخوردار میشوند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4035290/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C ضرورت خودمراقبتی برای رسیدن به سلامت معنوی]</ref> | ||
مفهوم سلامت معنوی از منظر قرآن به معنی برخوردار بودن از قلب سلیم است. صاحبان قلب سلیم دارای ویژگیهایی هستند که در روانشناسی مثبت به آن رسیدهاند، از جمله اینکه این افراد در زمان حال زندگی میکنند، صبور هستند و از هرگونه ترس و اضطراب از آیندهشان ایمن هستند و در روانشناسی مثبت افراد سالم به حساب میآیند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3974820/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%AF%D9%84-%D9%82%D9%84%D8%A8-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85 بازگرداندن سلامت معنوی بیماران با مدل قلب سلیم]</ref> قرآن کریم آياتی جهت رسيدن به تعريف سلامت معنوی دارد؛ آيه ۹۷ سوره نحل | مفهوم سلامت معنوی از منظر قرآن به معنی برخوردار بودن از قلب سلیم است. صاحبان قلب سلیم دارای ویژگیهایی هستند که در روانشناسی مثبت به آن رسیدهاند، از جمله اینکه این افراد در زمان حال زندگی میکنند، صبور هستند و از هرگونه ترس و اضطراب از آیندهشان ایمن هستند و در روانشناسی مثبت افراد سالم به حساب میآیند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3974820/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%AF%D9%84-%D9%82%D9%84%D8%A8-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85 بازگرداندن سلامت معنوی بیماران با مدل قلب سلیم]</ref> قرآن کریم آياتی جهت رسيدن به تعريف سلامت معنوی دارد؛ آيه ۹۷ سوره نحل میتواند بنايی در جهت رسيدن به تعريف سلامت معنوی باشد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2285462/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87 ضرورت اطلاع رسانی درباره سلامت معنوی در جامعه]</ref> | ||
== شاخص های سلامت معنوی در قرآن == | == شاخص های سلامت معنوی در قرآن == |