دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
جز (جایگزینی متن - '<div style="text-align:justify">↵' به '') |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - '¬' به '') |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''زوج درمانی'''؛ راهنمای عملی برای داشتن زندگی مشترک رضایتبخش و حل آسان تعارضها و اختلافات. با توجه به به اهمیت نهاد خانواده، زوج درمانی با هدف حفظ و بهبود روایط زوجین در | '''زوج درمانی'''؛ راهنمای عملی برای داشتن زندگی مشترک رضایتبخش و حل آسان تعارضها و اختلافات. با توجه به به اهمیت نهاد خانواده، زوج درمانی با هدف حفظ و بهبود روایط زوجین در خانوادههای دارای مشکل انجام می شود. فرآیند زوج درمانی مراحل مختلفی دارد و انتخاب زمان مناسب در اثرگذاری موثر این فرآیند نقش اساسی دارد. | ||
== تعریف زوج درمانی == | == تعریف زوج درمانی == | ||
خط ۲۱: | خط ۲۱: | ||
== زوج درمانی در منظر اسلام == | == زوج درمانی در منظر اسلام == | ||
ازدواج و تشکیل خانواده از | ازدواج و تشکیل خانواده از مهمترین قراردادهای اجتماعی است که در دیدگاه اسلامی از قداست ویژهای برخوردار است و در احادیث شریف آن را محبوبترین بنیاد نزد پروردگار یاد کردهاند و بر شناسایی عوامل تنش زا بین همسران و پیشگیری از بروز آنها و ارتقای سلامت روان در اعضای خانواده تاکید فراوان شده است.<ref>[https://elmnet.ir/article/20689149-62611/%D8%B2%D9%88%D8%AC-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 . مقاله زوج درمانی از دیدگاه اسلام]</ref> | ||
یکی از آیات کلیدی برای | یکی از آیات کلیدی برای زوجدرمانی، آیه ۲۱ سوره روم هست که خداوند میفرماید: «ما برای شما از جنس خودتان همسرانی خلق کردیم که با آنها آرامش پیدا کنید و بین شما رحمت و مودت برقرار کردیم.» در فرآیند زوجدرمانی مفاهیم سکون، آرامش، رحمت، مودت را برای زوجین تبیین مىشود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3809106/%D9%8A%DA%A9-%D9%83%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%D9%89 . يک كارگاه معنوی برای تحکیم زندگى]</ref> | ||
یک پرسش مهم در مداخله برای حل مشکلات زناشویی این است که در اسلام چه مجوزی برای این امر وجود دارد؟ آیه-ای که حکمیت بین زوجین را توصیه کرده است (نساء، 35)، | یک پرسش مهم در مداخله برای حل مشکلات زناشویی این است که در اسلام چه مجوزی برای این امر وجود دارد؟ آیه-ای که حکمیت بین زوجین را توصیه کرده است (نساء، 35)، میتواند مداخله دیگران برای حل مشکلات زوجها را تجویز کند. قرآن در این آیه گفتگوی محرمانه برای اصلاح بین مردم را تأیید کرده است. امام علی (ع) با تمسک به این آیه در یک مورد خشونت خانگی نسبت به زن دخالت کرد و خدا را برای اصلاح بین آن دو سپاس گفت (مجلسی، ۱۹۸۳، ج ۴۰۰، ص۱۱۳). قرآن در سفارش به زن و شوهر، صلح را بهتر از هر چیز می داند (نساء، ۱۲۸). بیتردید کمک گرفتن از سایرین به ویژه متخصصان برای صلح، نمونهای از همکاری در نیکی و پرهیزکاری است (مائده، ۲). در سخن حضرت على (ع) مداخله در حل اختلافات مردم بالاتر از مهمترین عبادات یعنی نماز و روزه شمرده شده است (شریف الرضی، ۱۴۱۴ق، نامه ۲۷). افزون بر آن، اصلاح بین زن و شوهر بسیار مطلوب و آثار معنوی فراوانی دارد (ابن بابویه، ۱۴۰۶ق، ص۲۸۹). همه این آموزهها لزوم مداخله در حل مشکلات زناشویی را روشن میکند. همچنین، همه مداخلههای زوجدرمانی اسلامی باید در چارچوب فقهی و اخلاقی اسلام باشد. بنابراین هرگونه توصیه برخلاف شرعی و اخلاقی پذیرفته نیست و خارج از زوجدرمانی اسلامی قرار میگیرد.<ref>. کتاب «زوج درمانی با روی آورد اسلامی»، محمدرضا سالاری فر.</ref> | ||
== منابع == | == منابع == |