۷۰۲
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
آیت الله مظاهری<ref>ارجاعات مقالۀ حاضر به ماهنامۀ رایجه سال هفتم، شمارۀ104 (دی 1391) است که به نکوداشت علامه جوتدی آملی اختصاص دارد.</ref> | آیت الله مظاهری<ref>ارجاعات مقالۀ حاضر به ماهنامۀ رایجه سال هفتم، شمارۀ104 (دی 1391) است که به نکوداشت علامه جوتدی آملی اختصاص دارد.</ref> | ||
حسین مظاهری (1312 ه.ش)؛ مرجع تقلید، استاد اخلاق و عالِم اهل اصفهان. آیت الله مظاهری امروزه به واسطۀ مرجعیت علمیِ حوزۀ علمیه اصفهان و فعالیتهای تدریسی و پژوهشی پیرامون حوزۀ اخلاق شناخته میشود. ایشان دروس ادبیات را در دورۀ جوانی، در حوزۀ اصفهان آموخت و سپس به منظور تکمیل تحصیلات خود و بهرهمندی از محضر استادان حوزۀ علمیۀ قم، به این حوزه وارد شد. در حوزۀ قم از محضر آیت الله مرعشی نجفی، شیخ مرتضی حائری، آیت الله بروجردی، امام خمینی، آیت الله محقق داماد و علامه طباطبایی در دروس خارج فقه و اصول و فلسفه بهره برد. آیت الله مظاهری در سال 1374 شمسی با هجرت از حوزۀ علمیۀ قم به اصفهان و برگزاری مداوم درس اخلاق، موجب پویایی بیشتر حوزۀ اصفهان گردید. ایشان تألیفات متعددی در حوزههای مختلف دینی داشتهاند که از جملۀ مهمترین آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: معارف اسلام در سوره یس، معاد در قرآن؛ الحاشیة علی العروة الوثقی، نکتههایی پیرامون ولایت فقیه و حکومت دینی، الثقاة الاخیار من رواة الاخبار، الامامة و الولایة فی القرآن، عوامل کنترل غرائز در زندگی انسان، جهاد با نفس، الحکومة الاسلامیة فی احادیث الشیعة و ... | حسین مظاهری (1312 ه.ش)؛ مرجع تقلید، استاد اخلاق و عالِم اهل اصفهان. آیت الله مظاهری امروزه به واسطۀ مرجعیت علمیِ حوزۀ علمیه اصفهان و فعالیتهای تدریسی و پژوهشی پیرامون حوزۀ اخلاق شناخته میشود. ایشان دروس ادبیات را در دورۀ جوانی، در حوزۀ اصفهان آموخت و سپس به منظور تکمیل تحصیلات خود و بهرهمندی از محضر استادان حوزۀ علمیۀ قم، به این حوزه وارد شد. در حوزۀ قم از محضر آیت الله مرعشی نجفی، شیخ مرتضی حائری، آیت الله بروجردی، امام خمینی، آیت الله محقق داماد و علامه طباطبایی در دروس خارج فقه و اصول و فلسفه بهره برد. آیت الله مظاهری در سال 1374 شمسی با هجرت از حوزۀ علمیۀ قم به اصفهان و برگزاری مداوم درس اخلاق، موجب پویایی بیشتر حوزۀ اصفهان گردید. ایشان تألیفات متعددی در حوزههای مختلف دینی داشتهاند که از جملۀ مهمترین آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: معارف اسلام در سوره یس، معاد در قرآن؛ الحاشیة علی العروة الوثقی، نکتههایی پیرامون ولایت فقیه و حکومت دینی، الثقاة الاخیار من رواة الاخبار، الامامة و الولایة فی القرآن، عوامل کنترل غرائز در زندگی انسان، جهاد با نفس، الحکومة الاسلامیة فی احادیث الشیعة و ... | ||
خط ۵۲: | خط ۵۱: | ||
آیت الله مظاهری در مباحث رجالی نیز به دلیل استفادۀ فراوان از روایات، اهتمامی ویژه دارند. به عنوان نمونه، ایشان قاعده «تقدم جرح بر تعدیل» را نپذیرفته و مورد نقد قرار میدهند. در بحث از اصحـاب اجماع و اعتبار نقل از ثقه، رویکرد پذیرشی داشته و به حجیت كتاب اربعه معتقد بودند.<ref>همان، ص70</ref> | آیت الله مظاهری در مباحث رجالی نیز به دلیل استفادۀ فراوان از روایات، اهتمامی ویژه دارند. به عنوان نمونه، ایشان قاعده «تقدم جرح بر تعدیل» را نپذیرفته و مورد نقد قرار میدهند. در بحث از اصحـاب اجماع و اعتبار نقل از ثقه، رویکرد پذیرشی داشته و به حجیت كتاب اربعه معتقد بودند.<ref>همان، ص70</ref> | ||
==پاورقیها== | ==پاورقیها== | ||
<references group="پاورقی"/> | <references group="پاورقی"/> |