پرش به محتوا

نولدکه، تئودور: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۴۰: خط ۴۰:


=== دیدگاه در مورد ساختار و شکل موضوعی سور ===
=== دیدگاه در مورد ساختار و شکل موضوعی سور ===
وی قران کریم را از لحاظ ساختار و شکل موضوعی به چهار قسم، تقسیم نموده است. قسم اول در مورد وحدت اسلوب، اختصار معانی آیات، کوتاهی سوره هاو تهی بودن از تشریع و احکام است. در این قسم، ویژگیهای آیات و سوره های مکی است. قسم دوم مربوط به آیاتی است که نشانگر شرایط معارضه پیامبر اکرم(ص) با دشمنانشان و رویکرد آنها در شرایط بت پرستی و مدیریت بحران میباشد .قسم سوم مختص موضوعاتی چون عبادات، معاملات، تشریع حلال و حرام، اوامر و نواهی، ارتباط بین مسلمین و اهل کتاب و یهود میباشد .قسم چهارم موضوعات دیگری غیر از موضوعات گذشته است که در مدینه نازل شده است. وی قسم اول و دوم را از ویژگیهای آیات و سوره های  مکی و قسم سوم و چهارم را از مختصات سوره های  مدنی قلمداد می-کند.<ref>[https://hawzah.net/fa/Article/View/95857/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%85%DA%A9%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C?SearchText=%D9%86%D9%88%D9%84%D8%AF%DA%A9%D9%87<nowiki> . دانشنامه حوزه؛ بررسی رویکردهای خاورشناسان پیرامون مکی و مدنی ]</nowiki></ref> نولدکه ویژگیهایی را برای سوره ها در طبقات مختلف ذکر کرده است. یکی از این ویژگیها، ویژگی سور دوران نخست وحی در مکه است که در سوره های  مربوط به مرحله اول از وحی مکی میباشد و هیجان تشنج زای پیامبر، اغلب خود را با شدت و حرارت فراوان نشان میدهد. این هیجان و احساس به قدری شدید بوده است که او نمی توانست سخنان خود را با انتخاب مطرح کند؛ بلکه آن سخنان به صورت ناگهانی از زبان او صادر شدهاند.  سوره های این مقطع از وحی، نظیر آن غیبگوییهای کاهنان، هرگز طولانی نبوده؛ بلکه از جمله های کوتاه فراهم آمده؛ اما سجع ها به سرعت دگرگون میشد. نولدکه سخنان قرآن را در سوره های  مرحله نخست مکه در مسجع بودن و کوتاهی و همراهی با سوگند، به کهانت کاهنان ملحد و غیب گویان پیش از نزول قران تشبیه نموده است.  
وی قران کریم را از لحاظ ساختار و شکل موضوعی به چهار قسم، تقسیم نموده است. قسم اول در مورد وحدت اسلوب، اختصار معانی آیات، کوتاهی سوره هاو تهی بودن از تشریع و احکام است. در این قسم، ویژگیهای آیات و سوره های مکی است. قسم دوم مربوط به آیاتی است که نشانگر شرایط معارضه پیامبر اکرم(ص) با دشمنانشان و رویکرد آنها در شرایط بت پرستی و مدیریت بحران میباشد .قسم سوم مختص موضوعاتی چون عبادات، معاملات، تشریع حلال و حرام، اوامر و نواهی، ارتباط بین مسلمین و اهل کتاب و یهود میباشد .قسم چهارم موضوعات دیگری غیر از موضوعات گذشته است که در مدینه نازل شده است. وی قسم اول و دوم را از ویژگیهای آیات و سوره های  مکی و قسم سوم و چهارم را از مختصات سوره های  مدنی قلمداد می-کند.<ref>[https://hawzah.net/fa/Article/View/95857/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%85%DA%A9%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C?SearchText=%D9%86%D9%88%D9%84%D8%AF%DA%A9%D9%87 دانشنامه حوزه؛ بررسی رویکردهای خاورشناسان پیرامون مکی و مدنی]</ref> نولدکه ویژگیهایی را برای سوره ها در طبقات مختلف ذکر کرده است. یکی از این ویژگیها، ویژگی سور دوران نخست وحی در مکه است که در سوره های  مربوط به مرحله اول از وحی مکی میباشد و هیجان تشنج زای پیامبر، اغلب خود را با شدت و حرارت فراوان نشان میدهد. این هیجان و احساس به قدری شدید بوده است که او نمی توانست سخنان خود را با انتخاب مطرح کند؛ بلکه آن سخنان به صورت ناگهانی از زبان او صادر شدهاند.  سوره های این مقطع از وحی، نظیر آن غیبگوییهای کاهنان، هرگز طولانی نبوده؛ بلکه از جمله های کوتاه فراهم آمده؛ اما سجع ها به سرعت دگرگون میشد. نولدکه سخنان قرآن را در سوره های  مرحله نخست مکه در مسجع بودن و کوتاهی و همراهی با سوگند، به کهانت کاهنان ملحد و غیب گویان پیش از نزول قران تشبیه نموده است.  


بسیاری از آن سوره هابا سوگند آغاز میشوند که این روش نیز عمدتاً، توسط کاهنان به کار گرفته میشد. برخی از این سوگندها به قدری شدید و تندند که قابل درک نیستند و شاید اصلاً بنابر آن نبوده که پارهای از انها درک شوند؛ چرا که همه گونه امور و مطالب عجیب و غریب در این سوره هایافت میشود و وصفهایی روشن و مؤکد در این سوره هااز روز رستاخیز وجود دارد. نعمتهای بهشت و رنج و عذابهای دوزخ به گونه پرشور و هیجان انگیزی در آنها مطرح شدهاند. البته، تمام سوره های این دوره دارای چنین شدت و حدتی نیستند؛ بلکه آخرین سوره های  آن به گونه آرام تری بیان شده-اند.<ref>[https://hawzah.net/fa/Article/View/95857/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%85%DA%A9%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C?SearchText=%D9%86%D9%88%D9%84%D8%AF%DA%A9%D9%87 . دانشنامه حوزه؛ بررسی رویکردهای خاورشناسان پیرامون مکی و مدنی]</ref> وی پس از معرفی ویژگیهای چهارگانه طبقه اول از سور مکی، به دشواری تعیین تاریخ نزول دقیق سوره های  مکی اذعان می کند. برای نمونه، او معتقد است از هیچ طریقی نمیتوان اطمینان حاصل نمود که آغاز سوره علق قدیمی-ترین قسمت وحی قرانی باشد. روایتی که میگوید سوره علق نخستین سوره بوده است، به عایشه ـ همسر مورد علاقه پیامبرـ برمی گردد؛ در حالی که او هنگام نزول وحی هنوز به دنیا نیامده بود. دلیل دیگر نیز این است که سوره-های دیگری وجود دارد که توسط دیگران به عنوان نخستین واحدهای نزول معرفی شدهاند. ویژگیهای سوره های  دوره میانی مکه آن است که شیوه تخیل به گونه محسوسی در آنها کاهش می یابد.  
بسیاری از آن سوره هابا سوگند آغاز میشوند که این روش نیز عمدتاً، توسط کاهنان به کار گرفته میشد. برخی از این سوگندها به قدری شدید و تندند که قابل درک نیستند و شاید اصلاً بنابر آن نبوده که پارهای از انها درک شوند؛ چرا که همه گونه امور و مطالب عجیب و غریب در این سوره هایافت میشود و وصفهایی روشن و مؤکد در این سوره هااز روز رستاخیز وجود دارد. نعمتهای بهشت و رنج و عذابهای دوزخ به گونه پرشور و هیجان انگیزی در آنها مطرح شدهاند. البته، تمام سوره های این دوره دارای چنین شدت و حدتی نیستند؛ بلکه آخرین سوره های  آن به گونه آرام تری بیان شده-اند.<ref>[https://hawzah.net/fa/Article/View/95857/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%85%DA%A9%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C?SearchText=%D9%86%D9%88%D9%84%D8%AF%DA%A9%D9%87 . دانشنامه حوزه؛ بررسی رویکردهای خاورشناسان پیرامون مکی و مدنی]</ref> وی پس از معرفی ویژگیهای چهارگانه طبقه اول از سور مکی، به دشواری تعیین تاریخ نزول دقیق سوره های  مکی اذعان می کند. برای نمونه، او معتقد است از هیچ طریقی نمیتوان اطمینان حاصل نمود که آغاز سوره علق قدیمی-ترین قسمت وحی قرانی باشد. روایتی که میگوید سوره علق نخستین سوره بوده است، به عایشه ـ همسر مورد علاقه پیامبرـ برمی گردد؛ در حالی که او هنگام نزول وحی هنوز به دنیا نیامده بود. دلیل دیگر نیز این است که سوره-های دیگری وجود دارد که توسط دیگران به عنوان نخستین واحدهای نزول معرفی شدهاند. ویژگیهای سوره های  دوره میانی مکه آن است که شیوه تخیل به گونه محسوسی در آنها کاهش می یابد.  
ویراستار
۳٬۴۹۲

ویرایش