ویراستار
۳٬۴۸۵
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۲: | خط ۲: | ||
== تعریف مرگ == | == تعریف مرگ == | ||
«مرگ» در مقابل زندگى، اسمی است برای مردن و جدائى روح از بدن. معادل آن در زبان عربى واژگان «موت»، «ممات»، و «توفّى» | «مرگ» در مقابل زندگى، اسمی است برای مردن و جدائى روح از بدن. معادل آن در زبان عربى واژگان «موت»، «ممات»، و «توفّى» میباشد.<ref>[https://wiki.ahlolbait.com/%D9%85%D8%B1%DA%AF دانشنامه اسلامی]</ref> «توفی» یعنی هیچچیز از انسان باقی نمیماند و انسان با تمام ظرفیت، امکان، استعداد، ظاهر و باطنش گرفته میشود. این اتفاق و انتقال از عالم طبیعت به عالم برزخ و ملکوت، با دشواری خاص همراه است، و چون نوعاً ناگهانی انجام میشود، در خودش سکرتی دارد. این تجلی معمولاً با ملک الموت است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3563659/%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D8%A7%D8%B2-%D9%84%D8%AD%D8%B8%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%85%D8%B1 یاد مرگ و استفاده صحیح از لحظات عمر]</ref> به عبارت دیگر مرگ، دریافت روح توسط فرشته مرگ است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3586518/%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA حقیقت مرگ چیست]</ref> | ||
حقیقت و فلسفه مرگ در منطق قرآن | حقیقت و فلسفه مرگ در منطق قرآن | ||
خط ۹: | خط ۹: | ||
خداوند خطاب به پیامبر اسلام میفرماید: إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ؛ «تو میمیری، آنها هم میمیرند»<ref>(زمر/30)</ref>؛ طبق این آیه مرگ حتمیترین واقعه عالم طبیعت و دنیاست و هر موجودی ممکن است که به وجود نیاید به معنایی از امکان، اما امکان ندارد وقتی به وجود آمد، نمیرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3683812/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%82%D8%A7%D8%B9%D8%AF%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85-%D9%87%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA آیتالله هادوی تهرانی: «مرگ»، قاعده عام عالم هستی است]</ref> قرآن و روایات مرگ را پایان انسان نمیدانند، بلکه پایان یک مرحله از وجود انسان و آغاز مرحلهای دیگر میدانند و به همین خاطر در روایات از آن به عنوان یک پل و مکان عبور از یک مرحله به مرحله دیگر یاد شده است.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3735362/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B1%DA%AF%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF مرگ پایان نیست/ انسان مرگاندیش فریفته دنیا نمیشود]</ref> | خداوند خطاب به پیامبر اسلام میفرماید: إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ؛ «تو میمیری، آنها هم میمیرند»<ref>(زمر/30)</ref>؛ طبق این آیه مرگ حتمیترین واقعه عالم طبیعت و دنیاست و هر موجودی ممکن است که به وجود نیاید به معنایی از امکان، اما امکان ندارد وقتی به وجود آمد، نمیرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3683812/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%82%D8%A7%D8%B9%D8%AF%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85-%D9%87%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA آیتالله هادوی تهرانی: «مرگ»، قاعده عام عالم هستی است]</ref> قرآن و روایات مرگ را پایان انسان نمیدانند، بلکه پایان یک مرحله از وجود انسان و آغاز مرحلهای دیگر میدانند و به همین خاطر در روایات از آن به عنوان یک پل و مکان عبور از یک مرحله به مرحله دیگر یاد شده است.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3735362/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B1%DA%AF%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF مرگ پایان نیست/ انسان مرگاندیش فریفته دنیا نمیشود]</ref> | ||
در قرآن کریم از مرگ گاهی به غمرات الموت و گاهی به سکرت الموت تعبیر شده است. از نظر قرآن موت یک حقیقت و یک موجود است که تجسم و تجسد دارد، و با انسان ملاقات میکند. تعبیر قرآن کریم این است: قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ؛ «بگو همان مرگی که از آن میگریزید، رویآور به شما است»<ref>(جمعه/8)</ref>. مرگ از طریق حضور ملک الموت اتفاق | در قرآن کریم از مرگ گاهی به غمرات الموت و گاهی به سکرت الموت تعبیر شده است. از نظر قرآن موت یک حقیقت و یک موجود است که تجسم و تجسد دارد، و با انسان ملاقات میکند. تعبیر قرآن کریم این است: قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ؛ «بگو همان مرگی که از آن میگریزید، رویآور به شما است»<ref>(جمعه/8)</ref>. مرگ از طریق حضور ملک الموت اتفاق میافتد: قُلْ یَتَوَفَّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ؛<ref>(سجده/11)</ref> «بگو فرشته مرگی که بر شما گمارده شده، جانتان را میستاند». قرآن کریم گاهی این مأمور را هم حذف میکند و میگوید خود خدا جان انسانها را میگیرد: اللَّهُ یَتَوَفَّی الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا؛ «خدا روح مردم را هنگام مرگشان بهتمامی باز میستاند»<ref>(زمر/42)</ref>.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3563659/%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D8%A7%D8%B2-%D9%84%D8%AD%D8%B8%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%85%D8%B1 یاد مرگ و استفاده صحیح از لحظات عمر]</ref> | ||
آنچه از قرآن بر میآید آن است که مرگ یک امر عدمی و بهمعنای فنا و نیستی نیست بلکه یک امر وجودی است. یک انتقال و عبور از جهان به جهان دیگر است، از اینرو بسیاری از آیات قرآن از مرگ به «توفی» تعبیر کردهاند.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3328346/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%AA%D9%82%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85-%D8%AA%D8%A7-%D8%B3%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%A7-%D8%A2%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%88%D8%AF مرگ؛ تقدیری حکیمانه/ چه کنیم تا سختی مرگ بر ما آسان شود؟]</ref> بر اساس آيه الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ؛<ref>(ملک/2)</ref> خداوند، مرگ را نیز همانند زندگی خلق کرده و این پدیده، از آفريدههای خدا محسوب | آنچه از قرآن بر میآید آن است که مرگ یک امر عدمی و بهمعنای فنا و نیستی نیست بلکه یک امر وجودی است. یک انتقال و عبور از جهان به جهان دیگر است، از اینرو بسیاری از آیات قرآن از مرگ به «توفی» تعبیر کردهاند.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3328346/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%AA%D9%82%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85-%D8%AA%D8%A7-%D8%B3%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%A7-%D8%A2%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%88%D8%AF مرگ؛ تقدیری حکیمانه/ چه کنیم تا سختی مرگ بر ما آسان شود؟]</ref> بر اساس آيه الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ؛<ref>(ملک/2)</ref> خداوند، مرگ را نیز همانند زندگی خلق کرده و این پدیده، از آفريدههای خدا محسوب میشود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1203081/-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%8A%DA%86%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D9%88%D8%AF%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%D9%82%D8%A7- دبير آموزش و پرورش ايلام تصریح كرد: مرگ در منطق قرآنی؛ دريچهای بهسوی جهان جاودانگی و بقا]</ref> | ||
== اقسام مرگ == | == اقسام مرگ == | ||
مرگ بر دو قسم خوب و بد تقسیم میشود. مرگ در حال عبادت و کارهای خیر، مرگ در روزهایی که رحمت الهی شامل حال انسان است مانند شب و روز جمعه و اعیاد الهی، همچنین شهادت جزء بهترین و خوبترین مرگهاست. | مرگ بر دو قسم خوب و بد تقسیم میشود. مرگ در حال عبادت و کارهای خیر، مرگ در روزهایی که رحمت الهی شامل حال انسان است مانند شب و روز جمعه و اعیاد الهی، همچنین شهادت جزء بهترین و خوبترین مرگهاست. | ||
مرگ در حال گناه و حضور در جبهه باطل و مرگ در حال کفر بدترین نوع مرگها است؛ دعای «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» از مجموعه دعاهایی است که برای انسان طلب مرگ خیر | مرگ در حال گناه و حضور در جبهه باطل و مرگ در حال کفر بدترین نوع مرگها است؛ دعای «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» از مجموعه دعاهایی است که برای انسان طلب مرگ خیر مینماید.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3816466/%D8%A7%D9%82%D8%B3%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%88-%D8%B9%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%AF%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%AF آیتالله حسینی بوشهری بیان کرد: اقسام مرگ و عاقبت انسان/ فرهنگ خداخواهی شهدا به تمام دنیا مخابره شود]</ref> تلخترین مرگ برای کافران است؛ در لحظه مرگ این افراد آرزو میکنند که به دنیا بر گردند تا اعمال خود را اصلاح کرده و به کارهای خوب بپردازند؛ اما رسیدن به این آرزو محال بوده و امکان ندارد. مرگ برای چنین افرادی از هر چیز تلخی تلختر است. در کنار کافران، مرگ برای بسیاری از مسلمانان نیز تلخ است. برای آنها که توبه را به فردا انداختند و مرگ پیش از توبه، آنها را به کام خود کشانده است هرچند که مسلمان باشند، مرگ برایشان تلخ خواهد بود. آنها با رسیدن مرگ، قصد توبه میکنند؛ ولی دیگر خیلی دیر است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3666367/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%85%D9%87-%D8%AA%D9%84%D8%AE%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA مرگ برای چه کسانی از همه تلختر است]</ref> | ||
== رویکردها نسبت به مقوله مرگ == | == رویکردها نسبت به مقوله مرگ == | ||
خط ۲۴: | خط ۲۴: | ||
بنابراین درباره مرگ دو عقیده در بین انسانها وجود دارد، افرادیکه اعتقادی به جهان آخرت و زندگی پس از مرگ ندارند و مردن را نابودی کامل میدانند. برخی افراد هم که به زندگی پس از مرگ اعتقاد دارند مردن را یک حادثه میدانند که باعث میشود روح شخص از جسم دنیوی بیرون آمده و در جسم مثالی یا اجسام دیگر داخل شده و به زندگی خود بهصورتی جدای از زندگی مردم کره زمین ادامه دهد که مسلمانان و پیروان ادیان ابراهیمی این عقیده دوم را دارند. اساساً اعتقاد به معاد و جهان بعد از مرگ جزو ضروربات اعتقادات یک مسلمان بهشمار می-آید.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3328346/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%AA%D9%82%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85-%D8%AA%D8%A7-%D8%B3%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%A7-%D8%A2%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%88%D8%AF مرگ؛ تقدیری حکیمانه/ چه کنیم تا سختی مرگ بر ما آسان شود؟]</ref> | بنابراین درباره مرگ دو عقیده در بین انسانها وجود دارد، افرادیکه اعتقادی به جهان آخرت و زندگی پس از مرگ ندارند و مردن را نابودی کامل میدانند. برخی افراد هم که به زندگی پس از مرگ اعتقاد دارند مردن را یک حادثه میدانند که باعث میشود روح شخص از جسم دنیوی بیرون آمده و در جسم مثالی یا اجسام دیگر داخل شده و به زندگی خود بهصورتی جدای از زندگی مردم کره زمین ادامه دهد که مسلمانان و پیروان ادیان ابراهیمی این عقیده دوم را دارند. اساساً اعتقاد به معاد و جهان بعد از مرگ جزو ضروربات اعتقادات یک مسلمان بهشمار می-آید.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3328346/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%AA%D9%82%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85-%D8%AA%D8%A7-%D8%B3%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%A7-%D8%A2%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%88%D8%AF مرگ؛ تقدیری حکیمانه/ چه کنیم تا سختی مرگ بر ما آسان شود؟]</ref> | ||
== | == واکنشها در برابر مرگ == | ||
مرگ، يك واقعيت انكارناپذير و ناگزير است. تفاوت واكنشی افراد با اين واقعيت، برخاسته از | مرگ، يك واقعيت انكارناپذير و ناگزير است. تفاوت واكنشی افراد با اين واقعيت، برخاسته از تفاوتهای شخصی، اجتماعی، فرهنگی و مانند آن است. واكنش طبيعی بسياری از افراد در قبال آن، چيزی جز هراس نيست. وقتی مرگی پيش میآيد، هراسها و عواطف نيرومندی در نزديكان شخص مرده پديد میآورد؛ چون هر مرگی روابط را از هم میگسلد و الگوی معمولی زندگی آدمها را در هم میشكند و بنيادهای اخلاقی جامعه را به لرزه در میآورد. بسياری از سوگواران گرايش دارند كه خود را تسليم نوميدی كنند، وظايف شان را ناديده گيرند و به شيوه ای رفتار كنند كه برای خودشان و ديگران زيانبار است. واكنش برخی ديگر به گونه ای بسيار متفاوت است. آنان نه تنها از مرگ نمی هراسند، بلكه به جای هراس بدان عشق میورزند و آن را شيرين تر از عسل میبينند. بسياری از معتقدان به خدا و جهان واپسين چنين واكنشی از خود نشان و بروز میدهند. از نظر قرآن مرگ دروازه انتقال از جهان ناپايدار به جهانی پايدار، از سعادتی شكننده به سعادت جاودانه است.<ref>[https://markazi.iqna.ir/fa/news/1875384/%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%8A%D8%AA-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%8A%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 ماهيت مرگ از ديدگاه قرآن]</ref> | ||
== | == حالتهای متفاوت افراد هنگام مرگ == | ||
در لحظهی مرگ، وضعیت انسانها با یکدیگر متفاوت است. قرآن کریم برای شرح وضعیت اشخاص در آن موقعیت از کلیدواژههایی نظیر «طیّب» و «ظالم» استفاده کرده است؛ مثلاً میفرماید: إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ؛ «کسانی که بر خویشتن ستمکار بودهاند [وقتی] فرشتگان جانشان را میگیرند...»<ref>(نساء/ 97)</ref>. طبق این آیه بعضیها در آن موقعیت، ظالم به خویشتن هستند. هنگامیکه پرده کنار میرود، میبینند در حال ظلم به خود بوده اند که دچار توفی شدند. نقطهی مقابل این حالت بدین صورت است: الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ طَیِّبِینَ؛ «آنان که در حال پاکیزگی، فرشتگان قبض روحشان کنند»<ref>(نحل/32)</ref>. ایشان کسانی هستند که طیّب، تمیز مرگ به استقبالشان | در لحظهی مرگ، وضعیت انسانها با یکدیگر متفاوت است. قرآن کریم برای شرح وضعیت اشخاص در آن موقعیت از کلیدواژههایی نظیر «طیّب» و «ظالم» استفاده کرده است؛ مثلاً میفرماید: إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ؛ «کسانی که بر خویشتن ستمکار بودهاند [وقتی] فرشتگان جانشان را میگیرند...»<ref>(نساء/ 97)</ref>. طبق این آیه بعضیها در آن موقعیت، ظالم به خویشتن هستند. هنگامیکه پرده کنار میرود، میبینند در حال ظلم به خود بوده اند که دچار توفی شدند. نقطهی مقابل این حالت بدین صورت است: الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ طَیِّبِینَ؛ «آنان که در حال پاکیزگی، فرشتگان قبض روحشان کنند»<ref>(نحل/32)</ref>. ایشان کسانی هستند که طیّب، تمیز مرگ به استقبالشان میآید.<ref> یاد مرگ و استفاده صحیح از لحظات عمر</ref> | ||
== علت هراس از مرگ == | == علت هراس از مرگ == | ||
یکی از دلایل ترس از مرگ، فناست. برخی | یکی از دلایل ترس از مرگ، فناست. برخی انسانها مرگ را به معنای فنا و نيستی تفسير میكنند<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1203081/-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%8A%DA%86%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D9%88%D8%AF%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%D9%82%D8%A7- دبير آموزش و پرورش ايلام تصریح كرد: مرگ در منطق قرآنی؛ دريچهای بهسوی جهان جاودانگی و بقا]</ref> این درحالی است که در وجود آنها میل به بقا و جاودانگی وجود دارد و همین موجب ترس آنها از مرگ می-شود.<ref>[https://markazi.iqna.ir/fa/news/1875384/%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%8A%D8%AA-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%8A%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 ماهيت مرگ از ديدگاه قرآن]</ref> علت دیگر ترس از مرگ اين است كه عدهای میدانند كه مرگ پايان كار نيست اما به خاطر پرونده اعمال تاريكشان میترسند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2390516/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%AF%D8%B1%D9%8A%DA%86%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1- مرگ دريچهای است به سوی عالم بزرگتر]</ref> از امام حسن(ع) پرسیده شد که دلیل ترس انسانها از مرگ چیست؟ ایشان فرمودند، عمده ترین دلیل ترس از مرگ خالی بودن دست انسانها در برابر خداوند متعال است<ref>. معانی الأخبار، ص ۳۹۰</ref>.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3967926/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%B3%D9%85 درسهایی از قرآن /مرگ روح با وجود حیات جسم]</ref> | ||
== معنای مرگاندیشی و کارکردهای آن == | == معنای مرگاندیشی و کارکردهای آن == | ||
مرگاندیشی به معنی کشف حقیقت مرگ است و شناخت حقیقت زندگی در گرو شناخت حقیقت مرگ است.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3675929/%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA شناخت حقیقت زندگی در گرو شناخت حقیقت مرگ است- مرگاندیشی یعنی آماده شدن برای مُردن/ انسان مرگاندیش، امیر شهوتش میشود]</ref> تنها راه درمان سرکشی آدمی، آن است که همواره بداند خواهد مرد؛ لذا به یاد مرگ بودن در نظام دینی اسلام ارزشی والایی دارد. از این رو در احادیث بسیاری به مسئله یاد مرگ بودن تأکید شده است. از جمله روشهاى تربيتى رسول خدا (ص) نیز در تربيت يارانش دعوت ایشان به ياد مرگ بود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3891019/%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%88-%D9%85%D8%B1%DA%AF%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%88%DB%8C مصطفی دلشاد تهرانی بیان کرد: یاد مرگ و مرگاندیشی در سیره تربیتی علوی]</ref> پیامبراکرم(ص) | مرگاندیشی به معنی کشف حقیقت مرگ است و شناخت حقیقت زندگی در گرو شناخت حقیقت مرگ است.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3675929/%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA شناخت حقیقت زندگی در گرو شناخت حقیقت مرگ است- مرگاندیشی یعنی آماده شدن برای مُردن/ انسان مرگاندیش، امیر شهوتش میشود]</ref> تنها راه درمان سرکشی آدمی، آن است که همواره بداند خواهد مرد؛ لذا به یاد مرگ بودن در نظام دینی اسلام ارزشی والایی دارد. از این رو در احادیث بسیاری به مسئله یاد مرگ بودن تأکید شده است. از جمله روشهاى تربيتى رسول خدا (ص) نیز در تربيت يارانش دعوت ایشان به ياد مرگ بود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3891019/%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%88-%D9%85%D8%B1%DA%AF%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%88%DB%8C مصطفی دلشاد تهرانی بیان کرد: یاد مرگ و مرگاندیشی در سیره تربیتی علوی]</ref> پیامبراکرم(ص) میفرمودند «مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا؛ بمیرید قبل از آنکه بمیرید»، در این حدیث، واژه «بمیرید» دوم همان مرگ طبیعی است، ولی انسانها قبل از اینکه به ناچار و به ناگزیر این عالم را ترک کنند، میتوانند به این مهم پیببرند که یک عالم متعالیتر از این عالم نیز وجود دارد و با شناخت آن عالم، میتوان سرمایههای لازم برای آن عالم را در همین عالم کسب کرد.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3675929/%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA شناخت حقیقت زندگی در گرو شناخت حقیقت مرگ است]</ref> | ||
یاد مرگ در سراسر کلمات امیرمؤمنان علی(ع) و در همه عرصههایی که سخن گفته بسیار برجسته و پُررنگ است. مرگاندیشی، در کلمات امام علی(ع) مانع آدمی در برابر هجوم وسوسهها و خواستههای دل و زمینهساز آسایش آخرت است.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3836442/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C میرعمادی تشریح کرد: تاثیر یادآوری مرگ در زندگی]</ref> اساساً یکی از تعلیمات گوهری و اساسی دینی یاد کردن از مرگ است، فواید مرگ اندیشی بسیار است، از جمله آن که شهوتها را میمیراند، ریشههای غفلت را میخشکاند، طبع آدمی را نرم میکند و دل او را به یاد وعدههای خدا استوار میکند. به علاوه، یاد مرگ و قیامت، زندگى دنیا را از انسان سلب نمیکند، بلکه به آن معناى دیگر و جهت درست مىدهد.<ref>[https://ardabil.iqna.ir/fa/news/4019380/%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%87%D9%85-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF مرگاندیشی از منظر قرآن کریم و اهل بیت(ع)؛ وقتی یادآوری مرگ هم وجود انسانها را بهشتی میکند]</ref> | یاد مرگ در سراسر کلمات امیرمؤمنان علی(ع) و در همه عرصههایی که سخن گفته بسیار برجسته و پُررنگ است. مرگاندیشی، در کلمات امام علی(ع) مانع آدمی در برابر هجوم وسوسهها و خواستههای دل و زمینهساز آسایش آخرت است.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3836442/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C میرعمادی تشریح کرد: تاثیر یادآوری مرگ در زندگی]</ref> اساساً یکی از تعلیمات گوهری و اساسی دینی یاد کردن از مرگ است، فواید مرگ اندیشی بسیار است، از جمله آن که شهوتها را میمیراند، ریشههای غفلت را میخشکاند، طبع آدمی را نرم میکند و دل او را به یاد وعدههای خدا استوار میکند. به علاوه، یاد مرگ و قیامت، زندگى دنیا را از انسان سلب نمیکند، بلکه به آن معناى دیگر و جهت درست مىدهد.<ref>[https://ardabil.iqna.ir/fa/news/4019380/%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%87%D9%85-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF مرگاندیشی از منظر قرآن کریم و اهل بیت(ع)؛ وقتی یادآوری مرگ هم وجود انسانها را بهشتی میکند]</ref> | ||
خط ۴۹: | خط ۴۹: | ||
ملاصدرا بنیانگذار مکتب فلسفی حکمت متعالیه است و این حکمت مهمترین مکتب مهم فلسفی در جهان اسلام است؛ ملاصدرا مرگ را اعراض نفس از بدن و ترک آن میداند. در اندیشه این عالم، مرگ بر دو گونه طبيعی و اخترامی است. در مرگ طبيعـی، نفـس بـر اسـاس سـير طبيعی به فعليت میرسد و از بدن جدا میشود، اما در مرگ اخترامـی چـون بـدن بـا حادثهای نابود میشود، نفس از بدن جدا میشود. ملاصدرا مفهوم مرگ را دست کم از دو منظر مینگرد؛ یکی از منظر ارتباط نفس و بدن و دیگری از منظر سیر تدریجی نفس بدون توجه به ارتباط نفس و بدن. از منظر اول آدمی در دنیا تنها یک بار میمیرد و آن هنگامی است که نفس از بدن مادی جدا میشود، اما از نظر دوم آدمی هم در این دنیا و هم پس از این دنیا بارها میمیرد. انسان در انتقال از مرحله به مرحلهای دیگر هر بار میميرد و سپس زنده میشود و اين امور سلسلهوار ادامه مییابد تا انسان به خود حقیقیاش برسد.<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/3972899/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%B5%D8%AF%D8%B1%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%87%D8%AC%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%B0%D8%A8 به بهانه روز بزرگداشت ملاصدرا؛ مرگ در اندیشه ملاصدرا و مفهومی به نام هجرت از من کاذب]</ref> | ملاصدرا بنیانگذار مکتب فلسفی حکمت متعالیه است و این حکمت مهمترین مکتب مهم فلسفی در جهان اسلام است؛ ملاصدرا مرگ را اعراض نفس از بدن و ترک آن میداند. در اندیشه این عالم، مرگ بر دو گونه طبيعی و اخترامی است. در مرگ طبيعـی، نفـس بـر اسـاس سـير طبيعی به فعليت میرسد و از بدن جدا میشود، اما در مرگ اخترامـی چـون بـدن بـا حادثهای نابود میشود، نفس از بدن جدا میشود. ملاصدرا مفهوم مرگ را دست کم از دو منظر مینگرد؛ یکی از منظر ارتباط نفس و بدن و دیگری از منظر سیر تدریجی نفس بدون توجه به ارتباط نفس و بدن. از منظر اول آدمی در دنیا تنها یک بار میمیرد و آن هنگامی است که نفس از بدن مادی جدا میشود، اما از نظر دوم آدمی هم در این دنیا و هم پس از این دنیا بارها میمیرد. انسان در انتقال از مرحله به مرحلهای دیگر هر بار میميرد و سپس زنده میشود و اين امور سلسلهوار ادامه مییابد تا انسان به خود حقیقیاش برسد.<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/3972899/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%B5%D8%AF%D8%B1%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%87%D8%AC%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%B0%D8%A8 به بهانه روز بزرگداشت ملاصدرا؛ مرگ در اندیشه ملاصدرا و مفهومی به نام هجرت از من کاذب]</ref> | ||
برخی افراد درباره | برخی افراد درباره دیدگاههای ملاصدرا در خصوص مسئله مرگ معتقدند «تنها کسی که در حوزه مواجهههای مختلف در باب مرگ ابتکار عمل داشته و میتوان گزارههای قرآن را با نگاه او تفسیرپذیر کرد، دیدگاه ملاصدرا است و تنها براساس اصالت وجود و حرکت جوهری است که همه دیدگاهها در مورد مرگ قابل تفسیر است».<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3976039/%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%D9%87-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C جمع بین زندگی و مرگ؛ شاخصه تمدن نوین اسلامی]</ref> | ||
== منابع == | == منابع == | ||
خط ۵۶: | خط ۵۶: | ||
[https://wiki.ahlolbait.com/%D9%85%D8%B1%DA%AF دانشنامه اسلامی] | [https://wiki.ahlolbait.com/%D9%85%D8%B1%DA%AF دانشنامه اسلامی] | ||
== | == ارجاعات == | ||
[[رده:اعتقادات و قرآن]] |