ویراستار
۵۱۹
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «'''ربا'''؛ به معنای دریافت زیاده در قبال دادن قرض به دیگران. این پدیده از جمله مواردی است که در همه فرهنگی¬ها و ادیان مورد نکوهش قرار گرفته است و در قرآن نیز به شدیدترین شکل ممکن نهی شده است. این پدیده در زمره گناهان کبیره قرار دارد و در آیات قرآن ا...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
<div style="text-align:justify"> | |||
'''ربا'''؛ به معنای دریافت زیاده در قبال دادن قرض به دیگران. این پدیده از جمله مواردی است که در همه فرهنگی¬ها و ادیان مورد نکوهش قرار گرفته است و در قرآن نیز به شدیدترین شکل ممکن نهی شده است. این پدیده در زمره گناهان کبیره قرار دارد و در آیات قرآن از مسئله ربا و رباخواری به اعلام جنگ با خداوند تعبير شده است و به عنوان یکی از مصادیق بارز ظلم از آن یاد شده است. مبارزه اسلام با ربا به اهتمام دين اسلام به مسئله سلامت مناسبات مالی و اقتصادی و پرهيز از اين مسير نادرست است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2210883/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%87%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C مبارزه با فساد اقتصادی؛ جهادی حقيقی/۱۴ نحوه برخورد قرآن با ربا؛ نشانه اهتمام اسلام به سلامت مناسبات اقتصادی]</ref> در شریعت اسلام انواع ربا حرام اعلام شده است و تعبیر شر المکاسب در مورد آن بکار رفته است. با توجه به شدت شیوع این پدیده سیر حرمت آن به صورت تدیجی در قرآن اتفاق افتاده است. یرای این پدیده اقتصادی ناسالم و غیراخلاقی تبعات بسیاری از جمله از بین رفتن برکت، شکستن مرزهای اخلاقی، نابودی تمدن و برهم ریختن زندگی بیان شده است.<ref>سیاست و اقتصاد در قرآن/ ۲۲ تبعات اقتصادی «رِبح مُرَکَب» از منظر قرآن کریم</ref> | '''ربا'''؛ به معنای دریافت زیاده در قبال دادن قرض به دیگران. این پدیده از جمله مواردی است که در همه فرهنگی¬ها و ادیان مورد نکوهش قرار گرفته است و در قرآن نیز به شدیدترین شکل ممکن نهی شده است. این پدیده در زمره گناهان کبیره قرار دارد و در آیات قرآن از مسئله ربا و رباخواری به اعلام جنگ با خداوند تعبير شده است و به عنوان یکی از مصادیق بارز ظلم از آن یاد شده است. مبارزه اسلام با ربا به اهتمام دين اسلام به مسئله سلامت مناسبات مالی و اقتصادی و پرهيز از اين مسير نادرست است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2210883/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%87%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C مبارزه با فساد اقتصادی؛ جهادی حقيقی/۱۴ نحوه برخورد قرآن با ربا؛ نشانه اهتمام اسلام به سلامت مناسبات اقتصادی]</ref> در شریعت اسلام انواع ربا حرام اعلام شده است و تعبیر شر المکاسب در مورد آن بکار رفته است. با توجه به شدت شیوع این پدیده سیر حرمت آن به صورت تدیجی در قرآن اتفاق افتاده است. یرای این پدیده اقتصادی ناسالم و غیراخلاقی تبعات بسیاری از جمله از بین رفتن برکت، شکستن مرزهای اخلاقی، نابودی تمدن و برهم ریختن زندگی بیان شده است.<ref>سیاست و اقتصاد در قرآن/ ۲۲ تبعات اقتصادی «رِبح مُرَکَب» از منظر قرآن کریم</ref> | ||
خط ۵۳: | خط ۵۴: | ||
== پاورقی ها == | == پاورقی ها == | ||
</div> |