ویراستار
۸٬۳۴۱
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''تکثرگرایی (Pluralism)'''؛ اصالتزدایی از قرائت واحد و به رسمیتشناختن خوانشهای متعدد با هدف جلوگیری از نزاعها. تکثرگرایی که معادل فارسی واژه پلورالیسم میباشد در ابتدا توسط مسیحیان در دنیای غرب به کار برده شد و سپس در دهههای اخیر از سوی برخی از روشنفکران در ایران بازخوانی و رواج پیدا کرده است. این مفهوم و انگاره در حیطهها و سطوح مختلفی بسط داده شده است که ساحت دینی آن بیشتر مورد مناقشه و بحث است. رگههای سکولاریستی در مفهوم تکثرگرایی موجود میباشد و پارادایمهای حاصل از این تفکر در نهایت به نسبیت¬گرایی منتج میشود. این گفتمان توسط طیفی از اندیشمندان مقبول و توسط طیفی دیگر به نقد کشیده شده است. آیات قرآن به صراحت بر بطلان و رد این خوانش تاکید دارند. گفتمان تکثرگرایی در غرب نتوانسته است اهداف خود را که رفع تناقضات و جلوگیری از نزاعها بود حاصل کند. | |||
تکثرگرایی (Pluralism)؛ اصالتزدایی از قرائت واحد و به رسمیتشناختن خوانشهای متعدد با هدف جلوگیری از نزاعها. تکثرگرایی که معادل فارسی واژه پلورالیسم میباشد در ابتدا توسط مسیحیان در دنیای غرب به کار برده شد و سپس در دهههای اخیر از سوی برخی از روشنفکران در ایران بازخوانی و رواج پیدا کرده است. این مفهوم و انگاره در حیطهها و سطوح مختلفی بسط داده شده است که ساحت دینی آن بیشتر مورد مناقشه و بحث است. رگههای سکولاریستی در مفهوم تکثرگرایی موجود میباشد و پارادایمهای حاصل از این تفکر در نهایت به نسبیت¬گرایی منتج میشود. این گفتمان توسط طیفی از اندیشمندان مقبول و توسط طیفی دیگر به نقد کشیده شده است. آیات قرآن به صراحت بر بطلان و رد این خوانش تاکید دارند. گفتمان تکثرگرایی در غرب نتوانسته است اهداف خود را که رفع تناقضات و جلوگیری از نزاعها بود حاصل کند. | |||
== مفهوم شناسی تکثرگرایی == | |||
مفهوم شناسی تکثرگرایی | |||
معنای لغوی پلورالیسم | معنای لغوی پلورالیسم | ||
واژه پلورالیزم (Pluralism) و مشتقات آن در لغت، به معانی زیر به کار رفته است: | واژه پلورالیزم (Pluralism) و مشتقات آن در لغت، به معانی زیر به کار رفته است: | ||
خط ۳۸: | خط ۹: | ||
معنی اصطلاحی پلورالیزم | معنی اصطلاحی پلورالیزم | ||
«پلورالیزم» عبارت است از: گرایش به تکثر و تعدد و پذیرش اصل کثرت در جامعه؛ به این معنی که گروه¬های مختلف دارای زندگی سیاسی و دینی متفاوت، می توانند در یک جامعه به صورت صلح آمیز زندگی کنند.<ref>[https://hawzah.net/fa/Magazine/View/2689/3841/29498/%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%88%D8%A7%DA%98%D9%87-%D9%87%D8%A7-%22%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85%22 . دانشنامه حوزه]</ref> | «پلورالیزم» عبارت است از: گرایش به تکثر و تعدد و پذیرش اصل کثرت در جامعه؛ به این معنی که گروه¬های مختلف دارای زندگی سیاسی و دینی متفاوت، می توانند در یک جامعه به صورت صلح آمیز زندگی کنند.<ref>[https://hawzah.net/fa/Magazine/View/2689/3841/29498/%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%88%D8%A7%DA%98%D9%87-%D9%87%D8%A7-%22%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85%22 . دانشنامه حوزه]</ref> | ||
پلورالیسم نقطه مقابل مونیسم | پلورالیسم نقطه مقابل مونیسم | ||
پلورالیسم به رسمیت شناختن کثرت و تنوع اندیشهها و کردارها در درون حوزهها یا گفتمانهای اجتماعی در برابر یگانه انگاری (یا مونیسم) که فقط یک نوع اندیشه و کردار را برحق یا جایز میداند است.<ref>[https://wikijoo.ir/index.php?title=%DA%A9%D8%AB%D8%B1%D8%AA_%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C . ویکی جو]</ref> کارشناسان فرهنگی در خصوص وضعیت فرهنگی جامعه ایران معتقدند: امروزه بیشتر از اینکه مسئله پلورالیسم فرهنگی باشد، مسئله مونوپولیسم فرهنگی است، یعنی اولین اتفاقی که میافتد، این است که فرهنگهای متکثر رنگارنگ زیبایی که در نقاط دنیا وجود دارد و در بطن خود حاوی زیباییهای هویتی و حقایقی است، از بین میرود و به فرهنگ مسلطی تبدیل میشود که در صنعت و سرمایه وجود دارد و سعی میکند فرهنگ خود را غالب ساخته و فرهنگهای بومی را از بین ببرد. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/3998530/%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%B6%D8%AF%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . در یک نشست مطرح شد؛ بابایی: پلورالیسم در بستر توحید؛ ویژگی تمدن اسلامی/ همایون: تمدن غرب ضدتوحید و تنوع است]</ref> | پلورالیسم به رسمیت شناختن کثرت و تنوع اندیشهها و کردارها در درون حوزهها یا گفتمانهای اجتماعی در برابر یگانه انگاری (یا مونیسم) که فقط یک نوع اندیشه و کردار را برحق یا جایز میداند است.<ref>[https://wikijoo.ir/index.php?title=%DA%A9%D8%AB%D8%B1%D8%AA_%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C . ویکی جو]</ref> کارشناسان فرهنگی در خصوص وضعیت فرهنگی جامعه ایران معتقدند: امروزه بیشتر از اینکه مسئله پلورالیسم فرهنگی باشد، مسئله مونوپولیسم فرهنگی است، یعنی اولین اتفاقی که میافتد، این است که فرهنگهای متکثر رنگارنگ زیبایی که در نقاط دنیا وجود دارد و در بطن خود حاوی زیباییهای هویتی و حقایقی است، از بین میرود و به فرهنگ مسلطی تبدیل میشود که در صنعت و سرمایه وجود دارد و سعی میکند فرهنگ خود را غالب ساخته و فرهنگهای بومی را از بین ببرد. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/3998530/%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%B6%D8%AF%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . در یک نشست مطرح شد؛ بابایی: پلورالیسم در بستر توحید؛ ویژگی تمدن اسلامی/ همایون: تمدن غرب ضدتوحید و تنوع است]</ref> | ||
پیشینه و تاریخچه اصطلاح پلورالیسم | پیشینه و تاریخچه اصطلاح پلورالیسم | ||
اصطلاح پلورالیسم از فرهنگ غربی گرفته شدهاست و ابتدا در سنن کلیسایی مطرح بود؛ در مورد شخصی که دارای چند منصب کلیسایی بود اصطلاح پلورالیسم را به کار میبردند.<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%AB%D8%B1%D8%AA%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C . ویکی پدیا]</ref> گویا این اصطلاح را اولین بار «لوتسه» در سال 1841 میلادی در کتاب خود به نام «ما بعدالطبیعه» وارد فلسفه کرد.<ref>. قدردان قراملکی، ص21</ref> در جنگ جهانی دوم، کارل رانر متکلم کاتولیک این نظریه را مطرح کرد که برخی "مسیحیانِ بینامند" یعنی کسانی که زندگی و اخلاق خوبی دارند در حقیقت مسیحیاند، هرچند در ظاهر مسیحی نباشند و با ارائه این نظریه شمولگرایانه زمینه پیدایش پلورالیسم فراهم شد.<ref>. رجبی نیا، ص۱۰-۸</ref> در واقع سیاست تکثرگرایی از اینجا نشئت گرفت که در واقع بدیلهای متعددی را جعل کند، تا خوانش مسلط را از اریکه قدرت به زیر بکشد. تکثرگرایی نوعی سیاست است برای اینکه وحدتگرایی غالب را خنثی کند، در واقع میتوان گفت یک مدینه فاضله عریان است، چون خودش اصلاً نمیتواند محقق شود، برای همین سیاستی است که میتواند برای سیاست غالب جعل بدیل کند. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/3998530/%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%B6%D8%AF%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA در یک نشست مطرح شد؛ بابایی: پلورالیسم در بستر توحید؛ ویژگی تمدن اسلامی/ همایون: تمدن غرب ضدتوحید و تنوع است]</ref> | |||
انواع پلورالیسم | اصطلاح پلورالیسم از فرهنگ غربی گرفته شدهاست و ابتدا در سنن کلیسایی مطرح بود؛ در مورد شخصی که دارای چند منصب کلیسایی بود اصطلاح پلورالیسم را به کار میبردند.<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%AB%D8%B1%D8%AA%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C . ویکی پدیا]</ref> گویا این اصطلاح را اولین بار «لوتسه» در سال 1841 میلادی در کتاب خود به نام «ما بعدالطبیعه» وارد فلسفه کرد.<ref>. قدردان قراملکی، ص21</ref> در جنگ جهانی دوم، کارل رانر متکلم کاتولیک این نظریه را مطرح کرد که برخی "مسیحیانِ بینامند" یعنی کسانی که زندگی و اخلاق خوبی دارند در حقیقت مسیحیاند، هرچند در ظاهر مسیحی نباشند و با ارائه این نظریه شمولگرایانه زمینه پیدایش پلورالیسم فراهم شد.<ref>. رجبی نیا، ص۱۰-۸</ref> در واقع سیاست تکثرگرایی از اینجا نشئت گرفت که در واقع بدیلهای متعددی را جعل کند، تا خوانش مسلط را از اریکه قدرت به زیر بکشد. تکثرگرایی نوعی سیاست است برای اینکه وحدتگرایی غالب را خنثی کند، در واقع میتوان گفت یک مدینه فاضله عریان است، چون خودش اصلاً نمیتواند محقق شود، برای همین سیاستی است که میتواند برای سیاست غالب جعل بدیل کند. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/3998530/%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%B6%D8%AF%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA در یک نشست مطرح شد؛ بابایی: پلورالیسم در بستر توحید؛ ویژگی تمدن اسلامی/ همایون: تمدن غرب ضدتوحید و تنوع است]</ref> | ||
پلورالیسم فرهنگی | |||
انواع پلورالیسم | |||
پلورالیسم فرهنگی | |||
پلورالیسم فرهنگی یعنی اینکه رواداری تکثر در فرهنگهای مختلف پذیرفته شود.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3830076/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%86%D9%88%D9%BE%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C در میزگرد ایکنا مطرح شد؛ پلورالیسم فرهنگی پاسخی به مونوپولیسم فرهنگی]</ref> اگر تنوع و تکثر فرهنگی در محیطی مورد پذیرش واقع شود یعنی آن اصول و چارچوبهای نظری برای پلورالیسم فرهنگی وجود دارد. رسیدن به پلورالیسم فرهنگی منوط به برداشتن دو گام است. یک گام پذیرش تفاوتهای موجود در محیط زندگی اجتماعی به عنوان یک واقعیت پذیرفته شده است و گام دوم مقایسه و داوری فرهنگها براساس اجزای داخل آن فرهنگ، نه عناصر بیرون از آن فرهنگ است. | پلورالیسم فرهنگی یعنی اینکه رواداری تکثر در فرهنگهای مختلف پذیرفته شود.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3830076/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%86%D9%88%D9%BE%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C در میزگرد ایکنا مطرح شد؛ پلورالیسم فرهنگی پاسخی به مونوپولیسم فرهنگی]</ref> اگر تنوع و تکثر فرهنگی در محیطی مورد پذیرش واقع شود یعنی آن اصول و چارچوبهای نظری برای پلورالیسم فرهنگی وجود دارد. رسیدن به پلورالیسم فرهنگی منوط به برداشتن دو گام است. یک گام پذیرش تفاوتهای موجود در محیط زندگی اجتماعی به عنوان یک واقعیت پذیرفته شده است و گام دوم مقایسه و داوری فرهنگها براساس اجزای داخل آن فرهنگ، نه عناصر بیرون از آن فرهنگ است. | ||
پلورالیسم معرفتی | پلورالیسم معرفتی | ||
این نوع از پلوزالیزم که در دوران مدرنِ غرب بر اساس معرفت شناسی کانت استوار شده است، ادیان را هم سطح و هم عرض هم قلمداد میکند. قائلین به این رویکرد میگویند: چون دستیابی به معرفت قطعی پدیده¬ها و امور مختلف برای انسان ممکن نیست و اصولاً معرفت امری نسبی است؛ ادیان و مذاهب مختلف، هر کدام بهرهای از حقیقت دارند و هیچکدام نمیتوانند مدّعی خلوص در حقّانیت باشند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3745211/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A6%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA استاد و محقق دانشگاه: قرآن، پلورالیزم نجات و رستگاری را به صورت مشروط پذیرفته است/ نگاه رئالیستی به یهودیت]</ref> | این نوع از پلوزالیزم که در دوران مدرنِ غرب بر اساس معرفت شناسی کانت استوار شده است، ادیان را هم سطح و هم عرض هم قلمداد میکند. قائلین به این رویکرد میگویند: چون دستیابی به معرفت قطعی پدیده¬ها و امور مختلف برای انسان ممکن نیست و اصولاً معرفت امری نسبی است؛ ادیان و مذاهب مختلف، هر کدام بهرهای از حقیقت دارند و هیچکدام نمیتوانند مدّعی خلوص در حقّانیت باشند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3745211/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A6%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA استاد و محقق دانشگاه: قرآن، پلورالیزم نجات و رستگاری را به صورت مشروط پذیرفته است/ نگاه رئالیستی به یهودیت]</ref> | ||
تکثرگرایی معرفتی به این معناست که افراد انسانی به عللی از جمله اختلاف در ظرف زمان و مکان، اختلاف در ژنتیک و قوای ادراکی، اختلاف در فرهنگها و تمدنهای بشری و غیره، شیوه های متفاوتی در حل و تدبیر مسائل معرفتی و استدلال آوری پیش میگیرند و لذا دارای باورها و نظامهای معرفتی مختلف و متفاوتی می شوند و چون به دلیل وجود زمینههای متفاوت مزبور، یک معیار ثابت و عینی برای اعتبارسنجی و صدق باورهای مختلف نمیتوان یافت، پس باورهای بشری میتوانند همگی به نحوی دارای اعتبار معرفتی یکسان قلمداد شوند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3891917/%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D9%88-%D8%AA%DA%A9%D8%AB%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA%DB%8C یادداشت/ کرونا و تکثرگرایی معرفتی]</ref> | تکثرگرایی معرفتی به این معناست که افراد انسانی به عللی از جمله اختلاف در ظرف زمان و مکان، اختلاف در ژنتیک و قوای ادراکی، اختلاف در فرهنگها و تمدنهای بشری و غیره، شیوه های متفاوتی در حل و تدبیر مسائل معرفتی و استدلال آوری پیش میگیرند و لذا دارای باورها و نظامهای معرفتی مختلف و متفاوتی می شوند و چون به دلیل وجود زمینههای متفاوت مزبور، یک معیار ثابت و عینی برای اعتبارسنجی و صدق باورهای مختلف نمیتوان یافت، پس باورهای بشری میتوانند همگی به نحوی دارای اعتبار معرفتی یکسان قلمداد شوند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3891917/%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D9%88-%D8%AA%DA%A9%D8%AB%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA%DB%8C یادداشت/ کرونا و تکثرگرایی معرفتی]</ref> | ||
نقدی بر پلورالیزم معرفتی | نقدی بر پلورالیزم معرفتی | ||
علاوه بر ادلّه درون دینی<ref>«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا؛ «اوست كسى كه پيامبر خود را به [قصد] هدايت، با آيين درست روانه ساخت، تا آن را بر تمام اديان پيروز گرداند و گواهبودن خدا كفايت مىكند» (فتح/28)</ref>، ادلّه برون دینی و فلسفی هم، پلورالیسم معرفتی را ردّ میکند؛ معنای پذیرش نسبیت در معرفت دینی این است که اوّلا: هیچ نگاه قطعی، کامل و خالی از اشتباه به حقیقت وجود ندارد و هر دین و آیینی نگاهی است از زاویهای خاص به حقیقت و هیچ نگاهی که به طور کامل زلال و شفّاف باشد وجود ندارد؛ ثانیاً: گزارههای قرآن نیز میتوانند تفسیرهای متعدّد؛ ولو متناقض داشته باشند؛ حاصل چنین دیدگاهی تهی ساختن قرآن کریم از محتوای خود است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3745211/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A6%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA استاد و محقق دانشگاه: قرآن، پلورالیزم نجات و رستگاری را به صورت مشروط پذیرفته است/ نگاه رئالیستی به یهودیت]</ref> | علاوه بر ادلّه درون دینی<ref>«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا؛ «اوست كسى كه پيامبر خود را به [قصد] هدايت، با آيين درست روانه ساخت، تا آن را بر تمام اديان پيروز گرداند و گواهبودن خدا كفايت مىكند» (فتح/28)</ref>، ادلّه برون دینی و فلسفی هم، پلورالیسم معرفتی را ردّ میکند؛ معنای پذیرش نسبیت در معرفت دینی این است که اوّلا: هیچ نگاه قطعی، کامل و خالی از اشتباه به حقیقت وجود ندارد و هر دین و آیینی نگاهی است از زاویهای خاص به حقیقت و هیچ نگاهی که به طور کامل زلال و شفّاف باشد وجود ندارد؛ ثانیاً: گزارههای قرآن نیز میتوانند تفسیرهای متعدّد؛ ولو متناقض داشته باشند؛ حاصل چنین دیدگاهی تهی ساختن قرآن کریم از محتوای خود است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3745211/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A6%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA استاد و محقق دانشگاه: قرآن، پلورالیزم نجات و رستگاری را به صورت مشروط پذیرفته است/ نگاه رئالیستی به یهودیت]</ref> | ||
پلورالیسم سیاسی | پلورالیسم سیاسی | ||
پلورالیسم در فضای سیاسی میخواهد بهنوعی ما را سازشکار کند. به این معنی که لازم نیست شما در مقابل دعوی دینی دیگران عکسالعمل نشان دهید و حتی بحث منطقی کنید، چون آنها دارند زندگی خودشان را میکنند و شما هم همینطور | |||
پلورالیسم در فضای سیاسی میخواهد بهنوعی ما را سازشکار کند. به این معنی که لازم نیست شما در مقابل دعوی دینی دیگران عکسالعمل نشان دهید و حتی بحث منطقی کنید، چون آنها دارند زندگی خودشان را میکنند و شما هم همینطور.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3184399/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA علیرضا قائمینیا: پلورالیسم در فضای سیاسی به دنبال ترویج سازشکاری است]</ref> | |||
پلورالیسم و تکثر سیاسی هیچ جایی در حکومت جهانی موعود ندارد، زیرا وقتی تکثر سیاسی معنا دارد که اعتقادات مختلفی وجود داشته باشد. پلورالیسم، کثرتمداری و تساهل به غیر در جامعه و حکومت جهانی موعود، مورد پذیرش نیست، زیرا خداوند امر فرموده که کفر باید از بین برود و حق تمام و کمال مسلط شود، لذا در حکومت موعود هیچ باطلی وجود نخواهد داشت و خدا اجازه کفر و شرک را نمیدهد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3899631/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D9%87%DB%8C%DA%86-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع): پلورالیسم هیچ جایی در حکومت جهانی موعود ندارد]</ref> | پلورالیسم و تکثر سیاسی هیچ جایی در حکومت جهانی موعود ندارد، زیرا وقتی تکثر سیاسی معنا دارد که اعتقادات مختلفی وجود داشته باشد. پلورالیسم، کثرتمداری و تساهل به غیر در جامعه و حکومت جهانی موعود، مورد پذیرش نیست، زیرا خداوند امر فرموده که کفر باید از بین برود و حق تمام و کمال مسلط شود، لذا در حکومت موعود هیچ باطلی وجود نخواهد داشت و خدا اجازه کفر و شرک را نمیدهد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3899631/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D9%87%DB%8C%DA%86-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع): پلورالیسم هیچ جایی در حکومت جهانی موعود ندارد]</ref> | ||
آنچه پلورالیسم را تأمین میکند، جامعه مدنی است. اگر شما جامعه مدنی داشته باشید، یعنی هر گروهی از هر طایفهای با هر گرایش دینی و اخلاقی و سیاسی میتواند یک گروه تشکیل بدهد. پس پلورالیسم زمانی تأمین میشود که ما جامعه مدنی داشته باشیم.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3864255/%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D9%86%D8%A9%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%A8%DB%8C%D8%B5-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA آیتالله اراکی بیان کرد: مفهوم جامعه مدنی و پلورالیسم با آموزههای مدینةالنبی(ص) مخالفت است]</ref> | آنچه پلورالیسم را تأمین میکند، جامعه مدنی است. اگر شما جامعه مدنی داشته باشید، یعنی هر گروهی از هر طایفهای با هر گرایش دینی و اخلاقی و سیاسی میتواند یک گروه تشکیل بدهد. پس پلورالیسم زمانی تأمین میشود که ما جامعه مدنی داشته باشیم.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3864255/%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D9%86%D8%A9%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%A8%DB%8C%D8%B5-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA آیتالله اراکی بیان کرد: مفهوم جامعه مدنی و پلورالیسم با آموزههای مدینةالنبی(ص) مخالفت است]</ref> | ||
پلورالیسم فقهی | پلورالیسم فقهی | ||
شهید بهشتی در قانون اساسی بر مسئله اجتهاد مستمر تأکید داشته است. این بدان معناست، آنچه که به عنوان شریعت و فقه موجود مطرح است از نظر او و تصویبکنندگان قانون اساسی به تنهایی کافی نیست و باید اجتهاد مستمر هم لحاظ شود، اما بعد از انقلاب اسلامی در نوع قانونگذاریها، این اجتهاد مستمر دیده نمی¬شود. برخی معتقدند اجتهاد در قانون اساسی در اختیار مجتهدان است، اما شخصی مانند شهید بهشتی واژه فقهای جامعالشرایط را مطرح میکند، یعنی ایشان سعی کردهاند نوعی پلورالیسم فقهی در فقه وجود داشته باشد. در یکی از بندهای اصل دوم قانون اساسی آمده که اجتهاد مستمر فقهای جامعالشرایط براساس سنت و کتاب است و باید عقل در اجتهاد مستمر لحاظ شود. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4067076/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%B1 دانشیار دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: اعتقاد شهید بهشتی به پلورالیسم فقهی و اجتهاد مستمر]</ref> | شهید بهشتی در قانون اساسی بر مسئله اجتهاد مستمر تأکید داشته است. این بدان معناست، آنچه که به عنوان شریعت و فقه موجود مطرح است از نظر او و تصویبکنندگان قانون اساسی به تنهایی کافی نیست و باید اجتهاد مستمر هم لحاظ شود، اما بعد از انقلاب اسلامی در نوع قانونگذاریها، این اجتهاد مستمر دیده نمی¬شود. برخی معتقدند اجتهاد در قانون اساسی در اختیار مجتهدان است، اما شخصی مانند شهید بهشتی واژه فقهای جامعالشرایط را مطرح میکند، یعنی ایشان سعی کردهاند نوعی پلورالیسم فقهی در فقه وجود داشته باشد. در یکی از بندهای اصل دوم قانون اساسی آمده که اجتهاد مستمر فقهای جامعالشرایط براساس سنت و کتاب است و باید عقل در اجتهاد مستمر لحاظ شود. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4067076/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%B1 دانشیار دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: اعتقاد شهید بهشتی به پلورالیسم فقهی و اجتهاد مستمر]</ref> | ||
پلورالیسم دینی | پلورالیسم دینی | ||
منظور از پلورالیسم دینی، یک نوع مشروعیت قائل شدن برای همهی ادیان یا همهی فرقههای یک دین است. لذا پلورالیسم میتواند دروندینی باشد؛ یعنی همهی فرقههای درون دین مشروع پنداشته شوند. همچنین میتواند بروندینی باشد؛ یعنی همهی ادیان مختلف مشروع دانسته شوند. خود پلورالیسم نیز میتواند به معنای حقانیت باشد؛ یعنی همهی ادیان یا فرقهها حقاند که اصطلاحاً به آن، پلورالیسم حقی گفته میشود. همچنین ممکن است به معنای پلورالیسم نجاتی باشد؛ به این معنا که پیروان همهی ادیان یا فرقهها به نجات نهایی میرسند و هر دینی میتواند انسان را به نجات برساند. لذا ما با دو نوع پلورالیسم دینی مواجهیم: یکی پلورالیسم دینی که ادعا میکند همهی ادیان حقاند و دیگری پلورالیسم دینی که ادعا میکند همهی ادیان میتوانند به نجات برسانند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3184399/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA علیرضا قائمینیا: پلورالیسم در فضای سیاسی به دنبال ترویج سازشکاری است]</ref> به عبارت دیگر اوّلین نوع از پلورالیزم دینی، معرفتشناسانه و ناظر به بعد معرفت است، نوع دوم کثرتگرایی در باب نجات و رستگاری و نوع دیگری پلورالیزم، عملی و رفتاری است و در این چند حیطه، تعاریف گوناگونی نیز ارائه میشود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3745211/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A6%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA استاد و محقق دانشگاه: قرآن، پلورالیزم نجات و رستگاری را به صورت مشروط پذیرفته است/ نگاه رئالیستی به یهودیت]</ref> | منظور از پلورالیسم دینی، یک نوع مشروعیت قائل شدن برای همهی ادیان یا همهی فرقههای یک دین است. لذا پلورالیسم میتواند دروندینی باشد؛ یعنی همهی فرقههای درون دین مشروع پنداشته شوند. همچنین میتواند بروندینی باشد؛ یعنی همهی ادیان مختلف مشروع دانسته شوند. خود پلورالیسم نیز میتواند به معنای حقانیت باشد؛ یعنی همهی ادیان یا فرقهها حقاند که اصطلاحاً به آن، پلورالیسم حقی گفته میشود. همچنین ممکن است به معنای پلورالیسم نجاتی باشد؛ به این معنا که پیروان همهی ادیان یا فرقهها به نجات نهایی میرسند و هر دینی میتواند انسان را به نجات برساند. لذا ما با دو نوع پلورالیسم دینی مواجهیم: یکی پلورالیسم دینی که ادعا میکند همهی ادیان حقاند و دیگری پلورالیسم دینی که ادعا میکند همهی ادیان میتوانند به نجات برسانند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3184399/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA علیرضا قائمینیا: پلورالیسم در فضای سیاسی به دنبال ترویج سازشکاری است]</ref> به عبارت دیگر اوّلین نوع از پلورالیزم دینی، معرفتشناسانه و ناظر به بعد معرفت است، نوع دوم کثرتگرایی در باب نجات و رستگاری و نوع دیگری پلورالیزم، عملی و رفتاری است و در این چند حیطه، تعاریف گوناگونی نیز ارائه میشود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3745211/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A6%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA استاد و محقق دانشگاه: قرآن، پلورالیزم نجات و رستگاری را به صورت مشروط پذیرفته است/ نگاه رئالیستی به یهودیت]</ref> | ||
پلورالیسم دینی مفری از نسبیتگرایی ندارد؛ یعنی هرکاری کند، در دام یک نوع نسبیتگرایی میافتد؛ نسبیتگرایی ارزشی یا نسبیتگرایی اخلاقی یا معرفتی. طبیعی است که نسبیتگرایی را نمیشود پذیرفت، زیرا اساس دین، قائم به این است که حقایق مطلقی وجود دارد و هر دینی، زبان حقایق مطلق است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3184399/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA | پلورالیسم دینی مفری از نسبیتگرایی ندارد؛ یعنی هرکاری کند، در دام یک نوع نسبیتگرایی میافتد؛ نسبیتگرایی ارزشی یا نسبیتگرایی اخلاقی یا معرفتی. طبیعی است که نسبیتگرایی را نمیشود پذیرفت، زیرا اساس دین، قائم به این است که حقایق مطلقی وجود دارد و هر دینی، زبان حقایق مطلق است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3184399/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA علیرضا قائمینیا: پلورالیسم در فضای سیاسی به دنبال ترویج سازشکاری است]</ref> | ||
پلورالیسم دینی به یک معنا نتیجه سکولاریسم است؛ گرچه ادعا میکنند که پلورالیسم دینی میخواهد در جامعهی بشری به همهی خدایان اجازهی حیات بدهد، اما واقعیت این است که یک نوع پروژهی خدازدایی است. اگر پلورالیسم دینی را بپذیرید، یعنی خدا از جوامع بشری غایب خواهد شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3184399/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA علیرضا قائمینیا: پلورالیسم در فضای سیاسی به دنبال ترویج سازشکاری است]</ref> پذیرش تکثرگرایی، دین را به سطح رفتار فردی تنزل میدهد.<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/3473466/%D9%86%D9%82%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%AA%DA%A9%D8%AB%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%DB%8C%D9%87-62-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D9%82%D8%B1%D9%87-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86 نقدی بر برداشت تکثرگرایی از آیه ۶۲ سوره بقره/ ضرورت مدارا با دیگر ادیان]</ref> | پلورالیسم دینی به یک معنا نتیجه سکولاریسم است؛ گرچه ادعا میکنند که پلورالیسم دینی میخواهد در جامعهی بشری به همهی خدایان اجازهی حیات بدهد، اما واقعیت این است که یک نوع پروژهی خدازدایی است. اگر پلورالیسم دینی را بپذیرید، یعنی خدا از جوامع بشری غایب خواهد شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3184399/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA علیرضا قائمینیا: پلورالیسم در فضای سیاسی به دنبال ترویج سازشکاری است]</ref> پذیرش تکثرگرایی، دین را به سطح رفتار فردی تنزل میدهد.<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/3473466/%D9%86%D9%82%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%AA%DA%A9%D8%AB%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%DB%8C%D9%87-62-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D9%82%D8%B1%D9%87-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86 نقدی بر برداشت تکثرگرایی از آیه ۶۲ سوره بقره/ ضرورت مدارا با دیگر ادیان]</ref> | ||
پیشینۀ پلورالیسم دینی | پیشینۀ پلورالیسم دینی | ||
طرح گفتمان پلورالیسم دینی در ایران از دهه هفتاد شمسی اتفاق افتاده است اما در غرب حدود چند دهه قبل این مسئله بهصورت فرمول جدید مطرح شده بود و افرادی مانند جان هیک این ایده را مطرح کردند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3745211/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A6%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA استاد و محقق دانشگاه: قرآن، پلورالیزم نجات و رستگاری را به صورت مشروط پذیرفته است/ نگاه رئالیستی به یهودیت. تكثرگرايی دينی مسئله جامعه دينی ما نيست]</ref> از لحاظ ریشهشناسی، کثرتگرایی دینی سیر تکاملی پروستانتیسم لیبرل[شکل مؤثری از لیبرالیسم دینی، مدرنیسم با تجرید] میباشد،<ref>لگنهاوزن، ص۱۸.</ref> که فردریک شلایرماخر بنیانگذار آن میباشد.<ref>[http://fa.wikifeqh.ir/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85 ویکی فقه]</ref> دغدغه غرب از ارائهی این ایده، حل تعارضات اجتماعی و سیاسی بود. یعنی بهخاطر نزاعهای فرقهای و سیاسی که میان طرفداران ادیان مختلف شکل گرفته بود، آنها راهحل در جامعه مدرن را تجویز پلورالیسم میدانستند. | طرح گفتمان پلورالیسم دینی در ایران از دهه هفتاد شمسی اتفاق افتاده است اما در غرب حدود چند دهه قبل این مسئله بهصورت فرمول جدید مطرح شده بود و افرادی مانند جان هیک این ایده را مطرح کردند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3745211/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A6%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA استاد و محقق دانشگاه: قرآن، پلورالیزم نجات و رستگاری را به صورت مشروط پذیرفته است/ نگاه رئالیستی به یهودیت. تكثرگرايی دينی مسئله جامعه دينی ما نيست]</ref> از لحاظ ریشهشناسی، کثرتگرایی دینی سیر تکاملی پروستانتیسم لیبرل[شکل مؤثری از لیبرالیسم دینی، مدرنیسم با تجرید] میباشد،<ref>لگنهاوزن، ص۱۸.</ref> که فردریک شلایرماخر بنیانگذار آن میباشد.<ref>[http://fa.wikifeqh.ir/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85 ویکی فقه]</ref> دغدغه غرب از ارائهی این ایده، حل تعارضات اجتماعی و سیاسی بود. یعنی بهخاطر نزاعهای فرقهای و سیاسی که میان طرفداران ادیان مختلف شکل گرفته بود، آنها راهحل در جامعه مدرن را تجویز پلورالیسم میدانستند. | ||
اما در ایران بهخاطر شرایط اجتماعی و سیاسی ما، بهخصوص به این دلیل که یک نظام دینی در ایران حاکم شده بود، اکثراً مخالفان سمت قضیهی پلورالیسم دینی رفتند و تلاش کردند با طرح این قضیه، یک نوع تفکیک دین از سیاست را مطرح کنند و عمدهی دغدغهشان مسئلهی سیاسی بود؛ برخلاف خود غرب که عمدهی دغدغهشان اجتماعی بود، نه سیاسی. در غرب، نزاعهای فرقهای تلفات زیادی داده بود و آنها راهحل را پلورالیسم میدانستند، ولی در ایران این مسئله بیشتر خاستگاه سیاسی داشت و بعداً میبینیم کسانی که بهنوعی ادعای دگراندیشی داشتند، از پلورالیسم دینی بهشدت دفاع کردند و تلاش نمودند آن را براساس مبانی اسلامی توجیه کنند و حتی از ادبیات فارسی و اشعار شعرای بزرگ نیز کمک گرفتند. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/3184399/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA علیرضا قائمینیا: پلورالیسم در فضای سیاسی به دنبال ترویج سازشکاری است]</ref> | اما در ایران بهخاطر شرایط اجتماعی و سیاسی ما، بهخصوص به این دلیل که یک نظام دینی در ایران حاکم شده بود، اکثراً مخالفان سمت قضیهی پلورالیسم دینی رفتند و تلاش کردند با طرح این قضیه، یک نوع تفکیک دین از سیاست را مطرح کنند و عمدهی دغدغهشان مسئلهی سیاسی بود؛ برخلاف خود غرب که عمدهی دغدغهشان اجتماعی بود، نه سیاسی. در غرب، نزاعهای فرقهای تلفات زیادی داده بود و آنها راهحل را پلورالیسم میدانستند، ولی در ایران این مسئله بیشتر خاستگاه سیاسی داشت و بعداً میبینیم کسانی که بهنوعی ادعای دگراندیشی داشتند، از پلورالیسم دینی بهشدت دفاع کردند و تلاش نمودند آن را براساس مبانی اسلامی توجیه کنند و حتی از ادبیات فارسی و اشعار شعرای بزرگ نیز کمک گرفتند. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/3184399/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA علیرضا قائمینیا: پلورالیسم در فضای سیاسی به دنبال ترویج سازشکاری است]</ref> | ||
خاستگاه گفتمان رواداری و تعددگرایی مذهبی در ایران محدود به علوم سیاسی و اجتماعی نیست، بلکه نوعی پلورالیزم تاریخی مبتنی بر نوستالژیهای کلامی، فقهی، اخلاقی و اجتماعی در تاریخ اسلام و تشیع نیز در ایران شکل گرفته است. نقطه تلاقی جامعه معاصر ایران با تعددگرایی مذهبی هنگامی بود که برای نخستین بار، مفاهیمی همچون «پلورالیزم دینی» از سوی طیف روشنفکران دینی وارد گفتمان سیاسی و علوم اجتماعی ایران شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3926226/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B5%D8%B1 یادداشت/ پلورالیزم تاریخگرا در ایران معاصر]</ref> | خاستگاه گفتمان رواداری و تعددگرایی مذهبی در ایران محدود به علوم سیاسی و اجتماعی نیست، بلکه نوعی پلورالیزم تاریخی مبتنی بر نوستالژیهای کلامی، فقهی، اخلاقی و اجتماعی در تاریخ اسلام و تشیع نیز در ایران شکل گرفته است. نقطه تلاقی جامعه معاصر ایران با تعددگرایی مذهبی هنگامی بود که برای نخستین بار، مفاهیمی همچون «پلورالیزم دینی» از سوی طیف روشنفکران دینی وارد گفتمان سیاسی و علوم اجتماعی ایران شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3926226/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B5%D8%B1 یادداشت/ پلورالیزم تاریخگرا در ایران معاصر]</ref> | ||
مبنای فکری قائلان به پلورالیسم دینی در ایران | مبنای فکری قائلان به پلورالیسم دینی در ایران | ||
هر انگاره و گفتمانی متشکل از مبانی و مباحث پایهای میباشد؛ درخصوص پلورالیسم دینی قائلین آن در ایران از پارهای مبانی برای طرح استدلال خویش استفاده میکنند: یک مسئله این بود که طرفداران این نگرش، مبنای دین را، تجربهی دین قرار دادند و گفتند مبنای دین، احساسات و تجارب دینی است که در هر دینی وجود دارد و اینها اختصاص به اسلام ندارد. نکتهی بعدی «اختلاف فهمها» بود که بهعنوان مبنای دوم مطرح میشد. به این معنا که فهمهای متفاوتی از خود متن مقدس مثل قرآن یا سنت پدید میآید و این فهمها در جای خودشان، هرکدام صلاحیت معرفتشناختی دارند. بهعنوان نکته بعدی میتوانیم به مبانی ارزشی آنها نگاه کنیم. آنها گفتهاند که ما با یک نوع تکثر ارزشی در جوامع مواجهیم و میتوانیم بگوییم که ارزشهای جوامع و فرهنگها متکثر هستند، هیچ ارزشی را نمیتوانیم بر ارزش دیگر ترجیح دهیم و از تکثر اخلاقی و ارزشی به تکثر ادیان میرسیم، چون ادیان برای خودشان یکسری ارزشهای نهایی را مطرح میکنند. در ادامه آنها تلاش میکردند صورت موجهی به ادعاهای خود بدهند و از آیات و مسائلی که در خود اسلام وجود دارد، استفاده کنند. برای مثال، قضیهی تکثر دستگاه اجتهاد را مطرح کردند و اینکه فتاوای مجتهدان متفاوت است یا به آیاتی از قبیل «لااکره فیالدین» تمسک کردند و گفتند که خود قرآن هم میگوید هیچ اکراه و اجباری در دین نیست؛ یعنی شما آزاد هستید انتخاب کنید.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3184399/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA علیرضا قائمینیا: پلورالیسم در فضای سیاسی به دنبال ترویج سازشکاری است]</ref> | هر انگاره و گفتمانی متشکل از مبانی و مباحث پایهای میباشد؛ درخصوص پلورالیسم دینی قائلین آن در ایران از پارهای مبانی برای طرح استدلال خویش استفاده میکنند: یک مسئله این بود که طرفداران این نگرش، مبنای دین را، تجربهی دین قرار دادند و گفتند مبنای دین، احساسات و تجارب دینی است که در هر دینی وجود دارد و اینها اختصاص به اسلام ندارد. نکتهی بعدی «اختلاف فهمها» بود که بهعنوان مبنای دوم مطرح میشد. به این معنا که فهمهای متفاوتی از خود متن مقدس مثل قرآن یا سنت پدید میآید و این فهمها در جای خودشان، هرکدام صلاحیت معرفتشناختی دارند. بهعنوان نکته بعدی میتوانیم به مبانی ارزشی آنها نگاه کنیم. آنها گفتهاند که ما با یک نوع تکثر ارزشی در جوامع مواجهیم و میتوانیم بگوییم که ارزشهای جوامع و فرهنگها متکثر هستند، هیچ ارزشی را نمیتوانیم بر ارزش دیگر ترجیح دهیم و از تکثر اخلاقی و ارزشی به تکثر ادیان میرسیم، چون ادیان برای خودشان یکسری ارزشهای نهایی را مطرح میکنند. در ادامه آنها تلاش میکردند صورت موجهی به ادعاهای خود بدهند و از آیات و مسائلی که در خود اسلام وجود دارد، استفاده کنند. برای مثال، قضیهی تکثر دستگاه اجتهاد را مطرح کردند و اینکه فتاوای مجتهدان متفاوت است یا به آیاتی از قبیل «لااکره فیالدین» تمسک کردند و گفتند که خود قرآن هم میگوید هیچ اکراه و اجباری در دین نیست؛ یعنی شما آزاد هستید انتخاب کنید.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3184399/%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA علیرضا قائمینیا: پلورالیسم در فضای سیاسی به دنبال ترویج سازشکاری است]</ref> | ||
نقدی بر پلورالیسم دینی | نقدی بر پلورالیسم دینی | ||
در جهان واقعی، نزاعها وجود دارند. این نزاعها را نمیشود اینگونه حل کرد که بگوییم همه درست هستید یا هیچکدام درست نیستید. این مسئله نزاع را تشدید میکند؛ یعنی پلورالیسم دینی نهتنها نزاعهای اجتماعی را نمیتواند حل کند، بلکه به یک معنا، مکتبی است مقابل همهی ادیان. بهتر است اینطور بگویم که پلورالیسم نهتنها نمیتواند همهی ادیان را به یک چارچوب واحد برگرداند، بلکه مکتبی مقابل همهی ادیان است و به نظر میرسد که تنشهای اجتماعی را بیشتر خواهد کرد، چون در هر دینی به یک نوع تسامح و تساهل میرسد و هیچ دینی این مسئله را نمیپذیرد. هر دینی محدودهای دارد و میگوید خارج از این محدوده نمیتوانید به تسامح و تساهل قائل باشید. | در جهان واقعی، نزاعها وجود دارند. این نزاعها را نمیشود اینگونه حل کرد که بگوییم همه درست هستید یا هیچکدام درست نیستید. این مسئله نزاع را تشدید میکند؛ یعنی پلورالیسم دینی نهتنها نزاعهای اجتماعی را نمیتواند حل کند، بلکه به یک معنا، مکتبی است مقابل همهی ادیان. بهتر است اینطور بگویم که پلورالیسم نهتنها نمیتواند همهی ادیان را به یک چارچوب واحد برگرداند، بلکه مکتبی مقابل همهی ادیان است و به نظر میرسد که تنشهای اجتماعی را بیشتر خواهد کرد، چون در هر دینی به یک نوع تسامح و تساهل میرسد و هیچ دینی این مسئله را نمیپذیرد. هر دینی محدودهای دارد و میگوید خارج از این محدوده نمیتوانید به تسامح و تساهل قائل باشید. | ||
جریان پلورالیسم دینی و کثرت دینی هم در آیه ۱۲۶ سوره انعام آمده است و هم در سوره اعراف، و اشاره شده است که بیش از یک صراط وجود ندارد. البته راههای فرعی که از آنها به شریعت و منهاج عنوان میشود وجود دارد<ref>لِکُلٍّ جَعَلْنَا مِنکُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا؛ «براى هر یک از شما [امتها] شریعت و راه روشنى قرار دادهایم» (مائده/48)</ref> و هر دینی فروعات خاص خود را دارد. بنابر این هر امت نماز مخصوص، روزه مخصوص، قبله مخصوص و دیگر فروعات خاص خودش را دارد. ولی مجموعا همه ادیان بر یک صراط مستقیم هستند و صراط مستقیم هم یکی است. در سوره هود و مانند آن بیان شده است که خدا بر صراط مستقیم است، بر این اساس تمام کارهای خدا بر صراط مستقیم است و زمانی که پیامبران فرستادگان خدا در میان مردم باشند پس باید آنان که راهیان راه الله هستند؛ نیز در صراط مستقیم باشند. در سوره آل عمران هم آمده که تنها دین مرضی خدا اسلام است، بر همین اساس است که صراط و دین جمع ندارد چرا که همه اینها یکی هستند. بنابراین زمانی که راه یکی است پلورالیسم دینی باطل است و کثرت دینی قابل قبول نیست.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1344270/%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B9%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D8%B7-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%85-%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA آیتالله العظمی جوادی آملی: ابطال جریان پلورالیسم دینی در سورههای انعام و اعراف/ صراط مستقیم یکی است]</ref> | جریان پلورالیسم دینی و کثرت دینی هم در آیه ۱۲۶ سوره انعام آمده است و هم در سوره اعراف، و اشاره شده است که بیش از یک صراط وجود ندارد. البته راههای فرعی که از آنها به شریعت و منهاج عنوان میشود وجود دارد<ref>لِکُلٍّ جَعَلْنَا مِنکُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا؛ «براى هر یک از شما [امتها] شریعت و راه روشنى قرار دادهایم» (مائده/48)</ref> و هر دینی فروعات خاص خود را دارد. بنابر این هر امت نماز مخصوص، روزه مخصوص، قبله مخصوص و دیگر فروعات خاص خودش را دارد. ولی مجموعا همه ادیان بر یک صراط مستقیم هستند و صراط مستقیم هم یکی است. در سوره هود و مانند آن بیان شده است که خدا بر صراط مستقیم است، بر این اساس تمام کارهای خدا بر صراط مستقیم است و زمانی که پیامبران فرستادگان خدا در میان مردم باشند پس باید آنان که راهیان راه الله هستند؛ نیز در صراط مستقیم باشند. در سوره آل عمران هم آمده که تنها دین مرضی خدا اسلام است، بر همین اساس است که صراط و دین جمع ندارد چرا که همه اینها یکی هستند. بنابراین زمانی که راه یکی است پلورالیسم دینی باطل است و کثرت دینی قابل قبول نیست.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1344270/%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B9%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D8%B7-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%85-%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA آیتالله العظمی جوادی آملی: ابطال جریان پلورالیسم دینی در سورههای انعام و اعراف/ صراط مستقیم یکی است]</ref> |