قرائت؛ به دانشی گفته می¬شودکه در آن چگونگی تلفظ صحیح کلمات قرآن کریم بیان شده است. تلفظ کلمات قرآن به صورت توقیفی است؛ یعنی انسان¬ها دخالتی در تلفظ و چگونگی خواندن قرآن ندارند و این قرائت از خداوند به شخص پیامبر اسلام رسیده و سپس، به صورت متواتر به دست نسل¬های بعد رسیده است. نمونه¬ای از قرائت صحیح و متواتر، قرائت حفص از عاصم است. در مقابل، برخی قرائت¬ها، غیرمتواتر و از درجه اعتبار ساقط هستند؛ زیرا در اثر اختلاف قاریان پدید آمده¬اند. قرائت های سبعه نمونه ای از قرائت های غیرمتواتر هستند؛ زیرا قاریان سبعه، قرن¬ها از زمان پیامبر(ص) فاصله دارند.

قرائت در اصطلاح

قرائت یکی از شاخه های علوم قرآنی است که شیوه و اصول خواندن کلمات قرآن را بیان می-کند.[۱][۲] شیوه خواندن کلمات قرآن بر دو نوع است. نوعی از قرائت، توقیفی است؛ یعنی قرائتی که با خوانش پیامبر(ص) از قرآن هماهنگ است¬ و به صورت متواتر نقل شده است.[۳] این نوع قرائت نشان می دهد که قرآن دچار تحریف و تغییر نشده است و کلام خدا از اختلافات قُرائی مصون مانده است.[۴] نوعی دیگر از قرائت، اجتهادی و غیرمتواتر است که در اثر اختلاف قاریان شکل گرفته است.[۵]

اعتبار قرائت توقیفی

قرائت توقیفی قرآن، همان قرائت صحیح قرآن است ¬¬که از پیامبر(ص) به صورت متواتر نقل شده است.[۶] براین اساس، قرائتی صحیح است که مستند به سنت پیامبر(ص) و معصومین(ع) باشد؛ نه مبتنی بر اجتهاد راوی و قاری.[۷] به بیان دیگر، اگر قرائتی منسوب به امام معصوم(ع) باشد، باید با سند قطعی ثابت ‌شود؛ درصورت اثبات، معتبر است و این قرائت حجیت دارد.[۸] از این رو قرآن یک قرائت بیشتر ندارد و ملاک صحت قرائت در قرآن، قرائت متواتر است.[۹] قرائت متواتری که به عنوان قرائت عمومی مردم مشهور شده است و سینه به سینه و شفاهی به دست نسل¬های بعد رسیده است.[۱۰][۱۱][۱۲] نمونه ای از قرائت صحیح و معتبر، قرائت یا روایت حفص بن سلیمان از عاصم بن ابی النجود کوفی است که سند آن به عبدالرحمن سُلمی و از او به اميرالمؤمنين (ع) رسیده است.[۱۳]

اعتبار قرائات اجتهادی

قرائات به معنای وجوه احتمالی قرائت قرآن کریم است¬که از سوی برخی از قاریان به صورت اجتهادی ارائه شده است.[۱۴] قرائت¬های چندگانه¬ای که هر یک نام خود را از یک قاری مشهور قرآن گرفته¬اند. هر قرائت از راه راویان از پسِ راوی اصلی آن به بعدی منتقل می‌شود.[۱۵] این قرائات به قرائات سبعه یا عشر مشهور شده است.[۱۶] قرائت قراء سبعه توسط ابن مجاهد مطرح شد. وی بدون ملاک هفت قاری را انتخاب و به همه بلادها بخشنامه کرد که مردم فقط باید به این هفت طریق بخوانند و غیر از آن نخوانند؛ از این دوره، قرائت قراء سبعه مشهور شد؛ نه اینکه متواتر شده باشد.[۱۷] متواتر نبودن قرائات سبعه به این دلیل است که قرائات این هفت نفر را نمی توان مستند به دوره پیامبر(ص) کرد؛ در حالی¬که هر کدام حداقل بیش از یک قرن با دوره پیامبر(ص) فاصله دارند. [۱۸]

منابع

ایکنا.

ویکی پدیا.

پاورقی ها

  1. . اصطلاح‌نامه علوم قرآن، تمام مطالب مرتبط با اين علم را به صورت درختی نمايش می‌دهد
  2. . ویکی پدیا.
  3. .در کرسی اختلاف قرائات قرآن مطرح شد؛ جواهری: شهرت‌طلبی علت اختلاف قرائات است/ ناقدان: تفاوت لهجه مهمترین عامل است
  4. . ویکی پدیا.
  5. . در کرسی اختلاف قرائات قرآن مطرح شد؛ جواهری: شهرت‌طلبی علت اختلاف قرائات است/ ناقدان: تفاوت لهجه مهمترین عامل است
  6. . ویکی پدیا.
  7. . حجت‌الاسلام یوسفی مقدم مطرح کرد: مهمترین رکن قرائت صحیح، قرائت اهل بیت(ع) است.
  8. . حجت‌الاسلام یوسفی مقدم مطرح کرد: مهمترین رکن قرائت صحیح، قرائت اهل بیت(ع) است.
  9. . ملاک صحت قرائت، اجتهاد قراء و خبر واحد نیست/ ائمه(ع) اختلاف قرائت را تایید نکرده‌اند.
  10. . توحید قرائتِ قرآن را پاس بداریم.
  11. . در نشست علمی «عدم محوریت قرائات هفتگانه در اثبات تواتر» مطرح شد/ احمدی: قرائات سبعه غیرمتواتر و بی‌اعتبار است/ یوسفی مقدم: بین قرآن و قرائات تفاوت هست.
  12. . حجت‌الاسلام یوسفی مقدم مطرح کرد: مهمترین رکن قرائت صحیح، قرائت اهل بیت(ع) است.
  13. . توحید قرائتِ قرآن را پاس بداریم؛ سنت تعلیمی قرائت قرآن کریم و بایستگی حفظ آن؛ محمد جاودان توضیح داد: مروری بر ماجرای رسم‌الخط و قرائت‌های مختلف قرآن
  14. بررسی منشأ و آسیب‌ «اختلاف قرائت‌خوانی»؛ در کرسی اختلاف قرائات قرآن مطرح شد؛ جواهری: شهرت‌طلبی علت اختلاف قرائات است/ ناقدان: تفاوت لهجه مهمترین عامل است.
  15. . ویکی پدیا.
  16. . حمیدرضا مستفید: اختلاف قرائات دلیلی بر تحریف نشدن قرآن است/ چرا ائمه(ع) قرائت اصلی را به مردم یاد ندادند؟
  17. . در نشست علمی «عدم محوریت قرائات هفتگانه در اثبات تواتر» مطرح شد/ احمدی: قرائات سبعه غیرمتواتر و بی‌اعتبار است/ یوسفی مقدم: بین قرآن و قرائات تفاوت هست
  18. . ملاک صحت قرائت، اجتهاد قراء و خبر واحد نیست/ ائمه(ع) اختلاف قرائت را تایید نکرده‌اند.