فال: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱۴: خط ۱۴:


== فال در روایات ==
== فال در روایات ==
فال «نیک» و «بد» زدن در میان همه‌ اقوام بوده و هست و به نظر می‌رسد سرچشمه‌ آن، عدم دسترسی به واقعیات و ناآگاهی از علل واقعی حوادث است. انسان‌ها و اقوام مختلف اموری را به فال نیک می‌گرفتند و دلیل بر شکست و ناکامی و عدم پیروزی می‎پنداشتند. درحالی‌که هیچ‌گونه رابطه‌ی منطقی در میان پیروزی و شکست با این‌گونه امور وجود نداشت و به‌خصوص در قسمت فال بد، بیشترجنبه‌ی خرافی ونامعقول داشته ودارد. این دو گرچه اثر طبیعی ندارند، ولی بدون تردید اثر روانی می‌توانند داشته باشند، فال نیک بیشتر مایه امیدواری و حرکت است ولی فال بد موجب یاس، نومیدی، سستی و ناتوانی است<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3488074/%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D8%AA%D9%88%DA%A9%D9%84-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B1-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%81%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%AF تقویت روح توکل و اعتماد بر خدا؛ بهترین راه برای مبارزه با فال بد]</ref>. اگر فال بد اثرى داشته باشد، همان اثر روانى است، امام‌صادق(ع) فرمود: «الطِّیَرَةُ عَلى ما تَجْعَلُها إِنْ هَوَّنْتَها تَهَوَّنَتْ وَ إِنْ شَدَّدْتَها تَشَدَّدَتْ وَ إِنْ لَمْ تَجْعَلْها شَیْئاً لَمْ تَكُنْ شَیْئاً؛ فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مى‌پذيرى، اگر آن را سبك بگيرى كم اثر خواهد بود، و اگر آن را محكم بگيرى پر اثر، و اگر به آن اعتنا نكنى، هيچ اثرى نخواهد داشت<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2080558/%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A2%D9%8A%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B8%D9%85%DB%8C-%D9%85%D9%83%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D8%B4%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%81%D8%A7%D9%84-%D9%86%D9%8A%D9%83-%D9%88-%D8%A8%D8%AF نظر آيت‌الله‌العظمی مكارم شيرازی درباره فال نيك و بد]</ref>. همچنین از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نقل شده که فرمودند: فال بد زدن و آن را در برابر خدا در سرنوشت خویش مؤثر دانستن، یک نوع شرک به خداست<ref>. تفسیر نمونه، ج12،ص52و53</ref>. و در حدیث معروف دیگری که از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نقل شده: کارها را به فال نیک بگیرید (و امیدوار باشید) تا به آن برسید<ref>. تفسیر المیزان، ج19، ص77</ref>. در روایات اسلامى از فال نیک نهى نشده، اما فال بد به‌شدت محکوم شده است، در حديث معروفى از پيامبر(ص) نقل شده: تَفَأَّلُوا بِالْخَیْرِ تَجِدُوهُ: «كارها را به فال نيك بگيريد (و اميدوار باشيد) تا به آن برسيد» همانگونه که در حالات خود پیغمبر(ص) و پیشوایان اسلام نیز دیده مى‌شود که گاهى مسائلى را به فال نیک مى‌گرفتند، مثلاً در جریان برخورد مسلمانان با کفار مکه در سرزمین حدیبیه، هنگامى که سهیل‌بن‌ عمرو به‌عنوان نماینده کفار مکه به سراغ پیامبر(ص) آمد و حضرت از نام او آگاه شد، فرمودند که از نام سهیل من تفأل مى‌زنم که کار بر شما سهل و آسان می‌شود و فال بد در واقع نوعی شرک به خدا است. در رابطه با فال بد که عرب آن‌ را تطیّر می‌نامند، در روایات اسلامی مذمت شده و در قرآن مجید بارها به آن اشاره شده و محکوم شده است، مشرکان خرافی برابر پیامبران الهی به این حربه متوسل می‌شدند، چنان‌که در مورد موسی(ع) و یارانش در قرآن ذکر شده که هرگاه ناراحتی به فرعونیان می‌رسید، آن‌ را از شوم بودن موسی(ع) و همراهانش می‌‎دانستند<ref>[https://orumiyeh.iqna.ir/fa/news/3830734/%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%A7%D8%AA کمبود معرفت الهی؛ عامل گرایش انسان به خرافات]</ref>. از احادیث هم استفاده می شود که فال چیزی نیست، هر چه هست اثر نفس خود آدمی است، از منابع و جوامع روایی ما استفاده می شود که اثری که در تطیر و تفال می بینیم مربوط به نفس آدمی است و تمام امور به دست خداوند منان می باشد<ref>. تفسیر المیزان، ج19و8و5، ص78و237و407</ref>.
فال «نیک» و «بد» زدن در میان همه‌ اقوام بوده و هست و به نظر می‌رسد سرچشمه‌ آن، عدم دسترسی به واقعیات و ناآگاهی از علل واقعی حوادث است. انسان‌ها و اقوام مختلف اموری را به فال نیک می‌گرفتند و دلیل بر شکست و ناکامی و عدم پیروزی می‎پنداشتند. درحالی‌که هیچ‌گونه رابطه‌ی منطقی در میان پیروزی و شکست با این‌گونه امور وجود نداشت و به‌خصوص در قسمت فال بد، بیشترجنبه‌ی خرافی ونامعقول داشته ودارد. این دو گرچه اثر طبیعی ندارند، ولی بدون تردید اثر روانی می‌توانند داشته باشند، فال نیک بیشتر مایه امیدواری و حرکت است ولی فال بد موجب یاس، نومیدی، سستی و ناتوانی است<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3488074/%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D8%AA%D9%88%DA%A9%D9%84-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B1-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%81%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%AF تقویت روح توکل و اعتماد بر خدا؛ بهترین راه برای مبارزه با فال بد]</ref>. اگر فال بد اثرى داشته باشد، همان اثر روانى است، امام‌صادق(ع) فرمود: «الطِّیَرَةُ عَلى ما تَجْعَلُها إِنْ هَوَّنْتَها تَهَوَّنَتْ وَ إِنْ شَدَّدْتَها تَشَدَّدَتْ وَ إِنْ لَمْ تَجْعَلْها شَیْئاً لَمْ تَكُنْ شَیْئاً؛ فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مى‌پذيرى، اگر آن را سبك بگيرى كم اثر خواهد بود، و اگر آن را محكم بگيرى پر اثر، و اگر به آن اعتنا نكنى، هيچ اثرى نخواهد داشت<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2080558/%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A2%D9%8A%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B8%D9%85%DB%8C-%D9%85%D9%83%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D8%B4%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%81%D8%A7%D9%84-%D9%86%D9%8A%D9%83-%D9%88-%D8%A8%D8%AF نظر آيت‌الله‌العظمی مكارم شيرازی درباره فال نيك و بد]</ref>.  
 
همچنین از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نقل شده که فرمودند: فال بد زدن و آن را در برابر خدا در سرنوشت خویش مؤثر دانستن، یک نوع شرک به خداست<ref>. تفسیر نمونه، ج12،ص52و53</ref>. و در حدیث معروف دیگری که از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نقل شده: کارها را به فال نیک بگیرید (و امیدوار باشید) تا به آن برسید<ref>. تفسیر المیزان، ج19، ص77</ref>. در روایات اسلامى از فال نیک نهى نشده، اما فال بد به‌شدت محکوم شده است، در حديث معروفى از پيامبر(ص) نقل شده: تَفَأَّلُوا بِالْخَیْرِ تَجِدُوهُ: «كارها را به فال نيك بگيريد (و اميدوار باشيد) تا به آن برسيد» همانگونه که در حالات خود پیغمبر(ص) و پیشوایان اسلام نیز دیده مى‌شود که گاهى مسائلى را به فال نیک مى‌گرفتند، مثلاً در جریان برخورد مسلمانان با کفار مکه در سرزمین حدیبیه، هنگامى که سهیل‌بن‌ عمرو به‌عنوان نماینده کفار مکه به سراغ پیامبر(ص) آمد و حضرت از نام او آگاه شد، فرمودند که از نام سهیل من تفأل مى‌زنم که کار بر شما سهل و آسان می‌شود و فال بد در واقع نوعی شرک به خدا است.  
 
در رابطه با فال بد که عرب آن‌ را تطیّر می‌نامند، در روایات اسلامی مذمت شده و در قرآن مجید بارها به آن اشاره شده و محکوم شده است، مشرکان خرافی برابر پیامبران الهی به این حربه متوسل می‌شدند، چنان‌که در مورد موسی(ع) و یارانش در قرآن ذکر شده که هرگاه ناراحتی به فرعونیان می‌رسید، آن‌ را از شوم بودن موسی(ع) و همراهانش می‌‎دانستند<ref>[https://orumiyeh.iqna.ir/fa/news/3830734/%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%A7%D8%AA کمبود معرفت الهی؛ عامل گرایش انسان به خرافات]</ref>. از احادیث هم استفاده می شود که فال چیزی نیست، هر چه هست اثر نفس خود آدمی است، از منابع و جوامع روایی ما استفاده می شود که اثری که در تطیر و تفال می بینیم مربوط به نفس آدمی است و تمام امور به دست خداوند منان می باشد<ref>. تفسیر المیزان، ج19و8و5، ص78و237و407</ref>.


== منابع ==
== منابع ==
ویراستار
۳٬۲۵۳

ویرایش