شهریار پرهیزکار: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - ' های ' به '‌های '
جز (جایگزینی متن - ' ها ' به '‌ها ')
جز (جایگزینی متن - ' های ' به '‌های ')
خط ۱: خط ۱:
شهريار پرهيزکار(زاده 1343)؛ حافظ، قاری، داور بین المللی قرآن و موذن. وی قرائت قرآن را در 9 سالگی شروع کرد. او تا کنون جوایز بسیاری را در حوزه حفظ و قرائت قرآن دریافت کرده است و ترتیل قرآن او که در سال 64 در رادیو اجرا شد از رایج ترین صوت های قرآن در ایران است. تارهای صوتی پرهیزکار بعد از مسابقات عربستان که در سال 1371 برگزار شد رو به افول رفت.
شهريار پرهيزکار(زاده 1343)؛ حافظ، قاری، داور بین المللی قرآن و موذن. وی قرائت قرآن را در 9 سالگی شروع کرد. او تا کنون جوایز بسیاری را در حوزه حفظ و قرائت قرآن دریافت کرده است و ترتیل قرآن او که در سال 64 در رادیو اجرا شد از رایج ترین صوت‌های قرآن در ایران است. تارهای صوتی پرهیزکار بعد از مسابقات عربستان که در سال 1371 برگزار شد رو به افول رفت.


== دوره کودکی پرهیزکار ==
== دوره کودکی پرهیزکار ==
خط ۵: خط ۵:


== دوره نوجوانی ==
== دوره نوجوانی ==
در سال 1356 حکومت پهلوی، مسابقاتی قرآنی را به مناسبت سالگرد تولد رضاشاه ترتیب داده بود. این مسابقات با تحریم گسترده متخصصان علوم قرآنی مواجه شد. موازی با این مسابقات استاد مولایی نیز به صورت مردمی و بدون حمایت دولت در مسجد لاله‌زار مسابقاتی قرآنی را تشکیل داد که با استقبال همراه شد. شهریار در مسابقات نوجوانان آن به عنوان قاری و حافظ مقام اول را کسب کرد و مبلغ سه هزار تومان و یک سری از کتاب‌های شهید مطهری را هدیه گرفت. وی در نوروز ۱۳۵۷ همراه پدر و كاروانی از قاريان برگزيده كشور به مكه و مدينه مشرف شد. اولین دیدار شهریار با آیت الله خامنه ای مربوط به سال ۵۹ است. این دیدار به واسطه سید مرتضی سادات‌فاطمی از قاریان مشهد اتفاق افتاد. تشویق های آیت الله خامنه ای در آن جلسه باعث شد تا شهریار با جدیت بیشتری حفظ قرآن را از 15 جزئی که تا آن زمان در ذهن داشت پیش ببرد و از اعضای ثابت جلسات قرآنی آیت الله خامنه ای که با حضور بیست تا سی نفر برگزار می شد باشد.
در سال 1356 حکومت پهلوی، مسابقاتی قرآنی را به مناسبت سالگرد تولد رضاشاه ترتیب داده بود. این مسابقات با تحریم گسترده متخصصان علوم قرآنی مواجه شد. موازی با این مسابقات استاد مولایی نیز به صورت مردمی و بدون حمایت دولت در مسجد لاله‌زار مسابقاتی قرآنی را تشکیل داد که با استقبال همراه شد. شهریار در مسابقات نوجوانان آن به عنوان قاری و حافظ مقام اول را کسب کرد و مبلغ سه هزار تومان و یک سری از کتاب‌های شهید مطهری را هدیه گرفت. وی در نوروز ۱۳۵۷ همراه پدر و كاروانی از قاريان برگزيده كشور به مكه و مدينه مشرف شد. اولین دیدار شهریار با آیت الله خامنه ای مربوط به سال ۵۹ است. این دیدار به واسطه سید مرتضی سادات‌فاطمی از قاریان مشهد اتفاق افتاد. تشویق‌های آیت الله خامنه ای در آن جلسه باعث شد تا شهریار با جدیت بیشتری حفظ قرآن را از 15 جزئی که تا آن زمان در ذهن داشت پیش ببرد و از اعضای ثابت جلسات قرآنی آیت الله خامنه ای که با حضور بیست تا سی نفر برگزار می شد باشد.


== دوره جوانی ==
== دوره جوانی ==
او پس از دریافت دیپلم، در دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته نرم‌افزار کامپیوتر تحصیل خود را آغاز کرد و مدرک کارشناسی را دریافت نمود. پرهیزکار در آن سال ها، کنار تحصیل و حضور در جبهه، تلاوت و حفظ قرآن را به طور جدی دنبال کرد و موفق به حفظ کامل قرآن شد. او از معدود ایرانی هایی بود که آن روزها حافظ کل قرآن شد. در اوایل دهه 60 پرهیزکار به مناسبت موفقیت در حفظ نصف و سپس دوسوم قرآن کریم دعوت شد تا در نمازجمعه، اذان بگوید. این اذان که هم اکنون نیز در آرشیو صدا و سیما موجود است و گاهی نیز در تلویزیون و رادیو پخش می شود بر خلاف اذانهای دیگر، استودیویی نیست. پرهیزکار سال ۱۳۶۴ در رادیو، ترتیل فاخر و استانداری تلاوت کرد که این ترتیل به صورت چشمگیر در ایران فراگیر شد. موفقیت چشمگیر پرهیزکار در عرصه تلاوت موجب شد تا در سال 1367 حجت‌الاسلام محسن قرائتی از او دعوت کند تا در برنامه درس‌هایی از قرآن وظیفه قرائت آیاتی که او قصد تفسیر آن‌ها را داشت را بر عهده بگیرد. پرهیزکار در سال ۱۳۶۹ ازدواج کرد. صیغه عقد او توسط مقام معظم رهبری جاری شد. وی در مراسم ازدواجش سوره مبارکه کوثر را قرائت کرد. ثمره این ازدواج دو فرزند به نام‌های مهدیه و فاطمه است.
او پس از دریافت دیپلم، در دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته نرم‌افزار کامپیوتر تحصیل خود را آغاز کرد و مدرک کارشناسی را دریافت نمود. پرهیزکار در آن سال ها، کنار تحصیل و حضور در جبهه، تلاوت و حفظ قرآن را به طور جدی دنبال کرد و موفق به حفظ کامل قرآن شد. او از معدود ایرانی هایی بود که آن روزها حافظ کل قرآن شد. در اوایل دهه 60 پرهیزکار به مناسبت موفقیت در حفظ نصف و سپس دوسوم قرآن کریم دعوت شد تا در نمازجمعه، اذان بگوید. این اذان که هم اکنون نیز در آرشیو صدا و سیما موجود است و گاهی نیز در تلویزیون و رادیو پخش می شود بر خلاف اذانهای دیگر، استودیویی نیست. پرهیزکار سال ۱۳۶۴ در رادیو، ترتیل فاخر و استانداری تلاوت کرد که این ترتیل به صورت چشمگیر در ایران فراگیر شد. موفقیت چشمگیر پرهیزکار در عرصه تلاوت موجب شد تا در سال 1367 حجت‌الاسلام محسن قرائتی از او دعوت کند تا در برنامه درس‌هایی از قرآن وظیفه قرائت آیاتی که او قصد تفسیر آن‌ها را داشت را بر عهده بگیرد. پرهیزکار در سال ۱۳۶۹ ازدواج کرد. صیغه عقد او توسط مقام معظم رهبری جاری شد. وی در مراسم ازدواجش سوره مبارکه کوثر را قرائت کرد. ثمره این ازدواج دو فرزند به نام‌های مهدیه و فاطمه است.


== پایان دوره قرائت و آغاز فعالیت های قرآنی ==
== پایان دوره قرائت و آغاز فعالیت‌های قرآنی ==
پرهیزکار سال ۱۳۷۱ در مسابقات عربستان که بالاترین سطح مسابقات قرآنی بود حضور یافت و در همان سال مقام اول را در رشته حفظ کل کسب کرد. پس از این مسابقه تارهای صوتی وی دچار مشکل شد. این مشکل البته وقفه ای در فعالیت قرآنی پرهیزکار ایجاد نکرد و در مجموع دهه هفتاد و هشتاد شمسی را می توان اوج فعالیت‌های اجتماعی شهریار در عرصه آموزش و ترویج معارف قرآنی دانست. وی در این سال‌ها به سبب مناسب نبودن فضای فرهنگی تهران به قم رفت و در آنجا اسکان یافت. توام با سکونت در قم در تاریخ 14/3/1388 به اهتمام حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حاجی ابوالقاسم، حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی، حجت الاسلام والمسلمین محمد شهیدی پور مؤسسه‌ی فرهنگی قرآن و عترت نورالثقلین را با هدف آموزش، پژوهش و ترویج معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام چند تن از چهره‌های قرآنی ایران اسلامی در شهر مقدس قم افتتاح کرد تا به نوبه خود گامی در راستای رفع خلأهای محتوایی و منابع مورد نیاز فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی بردارد.
پرهیزکار سال ۱۳۷۱ در مسابقات عربستان که بالاترین سطح مسابقات قرآنی بود حضور یافت و در همان سال مقام اول را در رشته حفظ کل کسب کرد. پس از این مسابقه تارهای صوتی وی دچار مشکل شد. این مشکل البته وقفه ای در فعالیت قرآنی پرهیزکار ایجاد نکرد و در مجموع دهه هفتاد و هشتاد شمسی را می توان اوج فعالیت‌های اجتماعی شهریار در عرصه آموزش و ترویج معارف قرآنی دانست. وی در این سال‌ها به سبب مناسب نبودن فضای فرهنگی تهران به قم رفت و در آنجا اسکان یافت. توام با سکونت در قم در تاریخ 14/3/1388 به اهتمام حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حاجی ابوالقاسم، حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی، حجت الاسلام والمسلمین محمد شهیدی پور مؤسسه‌ی فرهنگی قرآن و عترت نورالثقلین را با هدف آموزش، پژوهش و ترویج معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام چند تن از چهره‌های قرآنی ایران اسلامی در شهر مقدس قم افتتاح کرد تا به نوبه خود گامی در راستای رفع خلأهای محتوایی و منابع مورد نیاز فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی بردارد.


خط ۱۶: خط ۱۶:
سیستم آموزشی ایران در حوزه آموزش و یادگیری قرآن کریم نه تنها دچار ضعف نیست بلکه درگیر فاجعه است، در یک جمعیت ۸۰ میلیونی، آمار حافظان قرآن کریم به ۱۰۰ هزار نفر هم نمی‌رسد و این نشان می‌دهد در این حوزه هیچ اقدام مثبت و رو به رشدی انجام نشده‌ است.
سیستم آموزشی ایران در حوزه آموزش و یادگیری قرآن کریم نه تنها دچار ضعف نیست بلکه درگیر فاجعه است، در یک جمعیت ۸۰ میلیونی، آمار حافظان قرآن کریم به ۱۰۰ هزار نفر هم نمی‌رسد و این نشان می‌دهد در این حوزه هیچ اقدام مثبت و رو به رشدی انجام نشده‌ است.


== دیدگاه های سیاسی ==
== دیدگاه‌های سیاسی ==
شهریار پرهیزکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم با اشاره به اهمیت انتخاب اصلح در کنار مشارکت حداکثری، گفت: عملکرد ناصحیح آنان که در رأس کار بودند ... نباید سبب شود تا مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح، موضوعی کم‌اهمیت یا بی‌اهمیت فرض شود. اگر شخصی به موضوع انتخاب از پیش تعیین شده رئیس جمهور دامن بزند یا در حال بی‌انصافی کاملاً غرض‌ورزانه است یا تحت تأثیر القاهایی قرار گرفته است وی در مورد ملاک‌های انتخاب اصلح از منظر قرآن چنین بیان می دارد: علم، فهم و شعور از جمله ویژگی های فرد در سوره بقره است. از دیگر ملاک‌های اصلح بودن براساس آیات قرآن این است که  فرد اصلح آن‌قدر آدم فعالی است که یکجا نمی‌نشیند و آدم تنبل و تن‌پروری نیست که بعد از انتخاب خیالش راحت باشد که از مزایای حکمرانی برخوردار است بدون اینکه از اوضاع مملکت مطلع باشد و بیشتر به آنچه به کام خودش خوش باشد رفتار کند... فرد اصلح دارای حکمرانی بدون زحمت و صوری نیست و او حتی فی‌المثل جزو مردان آهنین نیست چون قدرت فرد اصلح در ملاک‌های قرآنی براساس جسم نیست... ملاک دیگر پایبند بودن بر مسئله ولایت‌فقیه است البته به‌صورت کاملاً جدی نه در حد حرف.
شهریار پرهیزکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم با اشاره به اهمیت انتخاب اصلح در کنار مشارکت حداکثری، گفت: عملکرد ناصحیح آنان که در رأس کار بودند ... نباید سبب شود تا مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح، موضوعی کم‌اهمیت یا بی‌اهمیت فرض شود. اگر شخصی به موضوع انتخاب از پیش تعیین شده رئیس جمهور دامن بزند یا در حال بی‌انصافی کاملاً غرض‌ورزانه است یا تحت تأثیر القاهایی قرار گرفته است وی در مورد ملاک‌های انتخاب اصلح از منظر قرآن چنین بیان می دارد: علم، فهم و شعور از جمله ویژگی‌های فرد در سوره بقره است. از دیگر ملاک‌های اصلح بودن براساس آیات قرآن این است که  فرد اصلح آن‌قدر آدم فعالی است که یکجا نمی‌نشیند و آدم تنبل و تن‌پروری نیست که بعد از انتخاب خیالش راحت باشد که از مزایای حکمرانی برخوردار است بدون اینکه از اوضاع مملکت مطلع باشد و بیشتر به آنچه به کام خودش خوش باشد رفتار کند... فرد اصلح دارای حکمرانی بدون زحمت و صوری نیست و او حتی فی‌المثل جزو مردان آهنین نیست چون قدرت فرد اصلح در ملاک‌های قرآنی براساس جسم نیست... ملاک دیگر پایبند بودن بر مسئله ولایت‌فقیه است البته به‌صورت کاملاً جدی نه در حد حرف.


== دیدگاه‌ها در مورد شهریار پرهیزکار ==
== دیدگاه‌ها در مورد شهریار پرهیزکار ==
۴٬۸۳۱

ویرایش