سوره روم: تفاوت میان نسخه‌ها

۲۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۸ مهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۷: خط ۱۷:
آيه ۲۱ سوره روم «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»، «و از نشانه‏هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‏انديشند قطعاً نشانه‏هایى است»، گفت: از اين آيه چند نكته قابل استنباط است، وجود نهاد خانواده يكی از نشانه‌های قدرت و مهر خداوند متعال نسبت به بندگان است، زن و مرد طبق برآيند آموزه‌های دينی مكمل و متمم يكديگرند و تكامل شخصيت مرد و زن متقابل است و در اين آيه حكمت تشكيل خانواده برقراری امنيت روحی و روانی فرد مطرح شده‌ است. تأمين امنيت اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی جامعه در گرو تامين امنيت خانواده است زيراكه جامعه از تك تك افراد و از خانواده شكل می‌گيرد.آيه ۳۲ سوره نور «وَأَنكِحُوا الْأَیَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن یَكُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» «بى‏همسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خويش بى‏نياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست»، خداوند تأكيد خاصی بر تشكيل خانواده و ازدواج دارد و روزی افراد را تضمين می‌كند.دين اسلام، گذشته از تشويق به امر ازدواج معيارها و شاخص‌هايی را درباره تشكيل خانواده مطرح كرده است اولين شاخص ايمان و خداباوری است و امنيت عاطفی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی جامعه در گرو ايمان به خدا است، همانگونه كه در جوامع امروز می‌بينيم هرجا ايمان و معنويت حذف شده با وجود پيشرفت در حوزه‌های مختلف فناوری و تكنولوژی، خانواده‌ها دچار آسيب‌ هستند كه آمار طلاق‌ها، خودكشی‌ها .و سرقت‌ها همه دلالت به اين امر دارند.ويژگی ديگر، برخورداری از كمالات اخلاقی، فضايل نفسانی و صفات پسنديده اخلاقی است كه اسلام به آن تأكيد فراوان داشته‌است.<ref>[https://iqna.ir/007qZ1 آيه ۲۱ سوره روم به حكمت تشكيل خانواده و ايجاد امنيت روانی فرد اشاره می‌كند]</ref><ref>[https://iqna.ir/0087RL آيه ۲۱ سوره روم، ازدواج را مايه آرامش زوجين بيان می‌كند]</ref>اصل خلقت همسر ـ كه منشأ تشكيل خانواده است ـ نيز همچون اصل آفرينش انسان و آسمان‌ها و زمين متعلق به خداوند و نشانه‌ای ديگر از آيات خداوند است لذا با توجه به اين مسئله نهاد خانواده بنيانی مقدس است كه تقدس آن بايد توسط زن و مرد حفظ شود.به تصريح قرآن دستيابی به سكون و آرامش غايت خداوند برای ازدواج زن و مرد و شكل‌گيری نهاد خانواده و زمينه‌ای برای دستيابی به تعالی است<ref>[https://iqna.ir/007IwS آيه ۲۱ سوره روم نشان از اهميت بنيان خانواده در اسلام دارد]</ref>
آيه ۲۱ سوره روم «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»، «و از نشانه‏هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‏انديشند قطعاً نشانه‏هایى است»، گفت: از اين آيه چند نكته قابل استنباط است، وجود نهاد خانواده يكی از نشانه‌های قدرت و مهر خداوند متعال نسبت به بندگان است، زن و مرد طبق برآيند آموزه‌های دينی مكمل و متمم يكديگرند و تكامل شخصيت مرد و زن متقابل است و در اين آيه حكمت تشكيل خانواده برقراری امنيت روحی و روانی فرد مطرح شده‌ است. تأمين امنيت اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی جامعه در گرو تامين امنيت خانواده است زيراكه جامعه از تك تك افراد و از خانواده شكل می‌گيرد.آيه ۳۲ سوره نور «وَأَنكِحُوا الْأَیَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن یَكُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» «بى‏همسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خويش بى‏نياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست»، خداوند تأكيد خاصی بر تشكيل خانواده و ازدواج دارد و روزی افراد را تضمين می‌كند.دين اسلام، گذشته از تشويق به امر ازدواج معيارها و شاخص‌هايی را درباره تشكيل خانواده مطرح كرده است اولين شاخص ايمان و خداباوری است و امنيت عاطفی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی جامعه در گرو ايمان به خدا است، همانگونه كه در جوامع امروز می‌بينيم هرجا ايمان و معنويت حذف شده با وجود پيشرفت در حوزه‌های مختلف فناوری و تكنولوژی، خانواده‌ها دچار آسيب‌ هستند كه آمار طلاق‌ها، خودكشی‌ها .و سرقت‌ها همه دلالت به اين امر دارند.ويژگی ديگر، برخورداری از كمالات اخلاقی، فضايل نفسانی و صفات پسنديده اخلاقی است كه اسلام به آن تأكيد فراوان داشته‌است.<ref>[https://iqna.ir/007qZ1 آيه ۲۱ سوره روم به حكمت تشكيل خانواده و ايجاد امنيت روانی فرد اشاره می‌كند]</ref><ref>[https://iqna.ir/0087RL آيه ۲۱ سوره روم، ازدواج را مايه آرامش زوجين بيان می‌كند]</ref>اصل خلقت همسر ـ كه منشأ تشكيل خانواده است ـ نيز همچون اصل آفرينش انسان و آسمان‌ها و زمين متعلق به خداوند و نشانه‌ای ديگر از آيات خداوند است لذا با توجه به اين مسئله نهاد خانواده بنيانی مقدس است كه تقدس آن بايد توسط زن و مرد حفظ شود.به تصريح قرآن دستيابی به سكون و آرامش غايت خداوند برای ازدواج زن و مرد و شكل‌گيری نهاد خانواده و زمينه‌ای برای دستيابی به تعالی است<ref>[https://iqna.ir/007IwS آيه ۲۱ سوره روم نشان از اهميت بنيان خانواده در اسلام دارد]</ref>


علامه طباطبایی در تفسیر المیزان پیرامون این آیه بیان می‌دارد: «اينكه فرمود: (ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها)، معنايش اين است كه براى شما و يا براى اينكه به شما نفع برساند از جنس خودتان زوج آفريد. هر يك از آن دو فى نفسه ناقص، و محتاج به طرف ديگر است، و از مجموع آن دو، واحدى تام و تمام درست مى شود، و به خاطر همين نقص و احتياج است كه هر يک به سوى ديگرى حركت مى كند، و چون بدان رسيد آرام مى شود، چون هر ناقصى مشتاق به كمال است، و هر محتاجى مايل به زوال حاجت و فقر خويش است و اين حالت همان شهوتى است كه در هر يك از اين دو طرف به وديعت نهاده شده. (و جعل بينكم موده و رحمه)؛ كلمه (مودت) تقريبا به معناى محبتى است كه اثرش در مقام عمل ظاهر باشد، در نتيجه نسبت مودت به محبت نسبت خضوع است به خشوع، چون خضوع آن خشوعى را گويند كه در مقام عمل اثرش هويدا شود، به خلاف خشوع كه به معناى نوعى تأثر نفسانى است، كه از مشاهده عظمت و كبريايى در دل پديد مى‌آيد.(رحمت)، به معناى نوعى تأثير نفسانى است كه از مشاهده محروميت محرومى كه كمالى را ندارد و محتاج به رفع نقص است در دل پديد مى‌آيد و صاحبدل را وادار مى‌كند به اينكه در مقام برآيد و او را از محروميت نجات داده و نقصش را رفع كند.يكى از روشن‌ترين جلوه‌گاه‌ها و موارد خودنمايى مودت و رحمت، جامعه كوچک خانواده است، چون زن و شوهر در محبت و مودت ملازم يكديگرند و اين دو با هم و مخصوصا زن، فرزندان كوچكتر را رحم مى‌كنند، چون در آنها ضعف و عجز مشاهده مى‌كنند و مى‌بينند كه طفل صغيرشان نمى‌تواند حوائج ضرورى زندگى خود را تأمين كند، لذا آن محبت و مودت وادارشان مى‌كند به اينكه در حفظ و حراست و تغذيه، لباس، منزل و تربيت او بكوشند و اگر اين رحمت نبود، نسل به كلى منقطع مى‌شد و هرگز نوع بشر دوام نمى‌يافت<ref>[https://iqna.ir/00HFwB خانواده؛ جلوه‌گاه و تبلور رحمت و مودت]</ref><ref>[[آيه ۲۱ سوره «روم»، مودت و رحمت را دو اصل مهم جامعه انسانی معرفی می‌كند]]</ref>
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان پیرامون این آیه بیان می‌دارد: «اينكه فرمود: (ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها)، معنايش اين است كه براى شما و يا براى اينكه به شما نفع برساند از جنس خودتان زوج آفريد. هر يك از آن دو فى نفسه ناقص، و محتاج به طرف ديگر است، و از مجموع آن دو، واحدى تام و تمام درست مى شود، و به خاطر همين نقص و احتياج است كه هر يک به سوى ديگرى حركت مى كند، و چون بدان رسيد آرام مى شود، چون هر ناقصى مشتاق به كمال است، و هر محتاجى مايل به زوال حاجت و فقر خويش است و اين حالت همان شهوتى است كه در هر يك از اين دو طرف به وديعت نهاده شده. (و جعل بينكم موده و رحمه)؛ كلمه (مودت) تقريبا به معناى محبتى است كه اثرش در مقام عمل ظاهر باشد، در نتيجه نسبت مودت به محبت نسبت خضوع است به خشوع، چون خضوع آن خشوعى را گويند كه در مقام عمل اثرش هويدا شود، به خلاف خشوع كه به معناى نوعى تأثر نفسانى است، كه از مشاهده عظمت و كبريايى در دل پديد مى‌آيد.(رحمت)، به معناى نوعى تأثير نفسانى است كه از مشاهده محروميت محرومى كه كمالى را ندارد و محتاج به رفع نقص است در دل پديد مى‌آيد و صاحبدل را وادار مى‌كند به اينكه در مقام برآيد و او را از محروميت نجات داده و نقصش را رفع كند.يكى از روشن‌ترين جلوه‌گاه‌ها و موارد خودنمايى مودت و رحمت، جامعه كوچک خانواده است، چون زن و شوهر در محبت و مودت ملازم يكديگرند و اين دو با هم و مخصوصا زن، فرزندان كوچكتر را رحم مى‌كنند، چون در آنها ضعف و عجز مشاهده مى‌كنند و مى‌بينند كه طفل صغيرشان نمى‌تواند حوائج ضرورى زندگى خود را تأمين كند، لذا آن محبت و مودت وادارشان مى‌كند به اينكه در حفظ و حراست و تغذيه، لباس، منزل و تربيت او بكوشند و اگر اين رحمت نبود، نسل به كلى منقطع مى‌شد و هرگز نوع بشر دوام نمى‌يافت<ref>[https://iqna.ir/00HFwB خانواده؛ جلوه‌گاه و تبلور رحمت و مودت]</ref><ref>[https://iqna.ir/008jgX آيه ۲۱ سوره «روم»، مودت و رحمت را دو اصل مهم جامعه انسانی معرفی می‌كند]</ref>


== تحریم ربا ==
== تحریم ربا ==
ویراستار
۵۱۹

ویرایش