سوره انعام: تفاوت میان نسخه‌ها

۴٬۲۹۶ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۴ مهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Itled.jpg|بندانگشتی]]
'''سوره انعام؛''' در جزءهای هفتم و هشتم جای گرفته است. سوره انعام در ترتیب نزول، پنجاه و پنجمین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده و مکی است. در سوره‌های مکی، شرح و توضیح اصول عقاید دین، یعنی توحید، نبوت و معاد بیشتر تکرار شده است.
'''سوره انعام؛''' در جزءهای هفتم و هشتم جای گرفته است. سوره انعام در ترتیب نزول، پنجاه و پنجمین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده و مکی است. در سوره‌های مکی، شرح و توضیح اصول عقاید دین، یعنی توحید، نبوت و معاد بیشتر تکرار شده است.


خط ۱۷: خط ۱۸:


== ضرورت حفظ عدالت در گفتار ==
== ضرورت حفظ عدالت در گفتار ==
قرآن كريم تنها به اقامه عدل و دادگری در بين مسلمانان اكتفا نمی‌كند، بلكه به مؤمنان دستور می‌دهد كه حتی لازم است با دشمنان باعدل و دادگری رفتار كنند و می‌فرمايد: «وَ لا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏»۵، بغض و عداوتی كه با قوم و جماعتی داريد شما را به ناديده گرفتن عدل و دادگری در معامله با ايشان وادار نكند، بلكه در همه احوال و با همه افراد بدادگری رفتار كنيد، چراكه دادگری نزديك به تقوای الهی است.در آيات بسياری از قرآن امر به رعايت عدالت و دادگری و تعظيم و تكريم شأن عدالت آمده است و می‌فرمايد: «وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْل‏»۶، هرگاه در بين مردم به قضاوت و داوری نشستيد، به عدالت حكم كنيد. حتی خداوند به مسلمانان دستور می‌دهد كه درگفتارشان هم رعايت عدالت كنندو می فرمايد: «وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى »(انعام/152)، هنگامی‌كه سخنی (در كار داوری يا گواهی و يا روايت خبری) گفتيد دادگری كنيد و ازحق منحرف نشويد هرچند كسی كه سخن به نفع يازيان او گفته می‌شود از خويشاوندان باشد.
قرآن كريم تنها به اقامه عدل و دادگری در بين مسلمانان اكتفا نمی‌كند، بلكه به مؤمنان دستور می‌دهد كه حتی لازم است با دشمنان باعدل و دادگری رفتار كنند و می‌فرمايد: «وَ لا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏»۵، بغض و عداوتی كه با قوم و جماعتی داريد شما را به ناديده گرفتن عدل و دادگری در معامله با ايشان وادار نكند، بلكه در همه احوال و با همه افراد بدادگری رفتار كنيد، چراكه دادگری نزديك به تقوای الهی است.در آيات بسياری از قرآن امر به رعايت عدالت و دادگری و تعظيم و تكريم شأن عدالت آمده است و می‌فرمايد: «وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْل‏»، هرگاه در بين مردم به قضاوت و داوری نشستيد، به عدالت حكم كنيد. حتی خداوند به مسلمانان دستور می‌دهد كه درگفتارشان هم رعايت عدالت كنندو می فرمايد: «وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى »(انعام/152)، هنگامی‌كه سخنی (در كار داوری يا گواهی و يا روايت خبری) گفتيد دادگری كنيد و ازحق منحرف نشويد هرچند كسی كه سخن به نفع يازيان او گفته می‌شود از خويشاوندان باشد.


از جمله ركن انتظام زندگى مسلمانان آنست كه در گفتار نيز عدالت را رعايت كنند و از اظهار حقيقت و صدق گفتار تخلف نكنند و به‌منظور جلب نفع و يا دفع ضرر از خود و خويشان و دوستان از حقيقت و اظهار واقع دريغ نكنند و در ادای شهادت و اقرار و وصيت و داورى و حكميت واقع و حقيقت را بيان كنند و تفاوت ميان خويشان و اجنبى نگذارند, بدون ترديد قرآن كريم وحی الهی است كه خداوند برای هدايت و سعادت بشر فرستاده است، اين كتاب حاوی كليه قوانين زندگی از خانواده گرفته تا جامعه و غيره مطرح كرده است و اگر انسان بخواهد به كمال برسد بايد برای اداره جامعه به قوانين الهی چنگ زده و به آنها جامه عمل بپوشاند.<ref>[https://iqna.ir/0087Z7 آيه ۱۵۲ سوره انعام، عدالت در گفتار را از اركان مهم زندگی مسلمانان می‌داند]</ref>
از جمله ركن انتظام زندگى مسلمانان آنست كه در گفتار نيز عدالت را رعايت كنند و از اظهار حقيقت و صدق گفتار تخلف نكنند و به‌منظور جلب نفع و يا دفع ضرر از خود و خويشان و دوستان از حقيقت و اظهار واقع دريغ نكنند و در ادای شهادت و اقرار و وصيت و داورى و حكميت واقع و حقيقت را بيان كنند و تفاوت ميان خويشان و اجنبى نگذارند, بدون ترديد قرآن كريم وحی الهی است كه خداوند برای هدايت و سعادت بشر فرستاده است، اين كتاب حاوی كليه قوانين زندگی از خانواده گرفته تا جامعه و غيره مطرح كرده است و اگر انسان بخواهد به كمال برسد بايد برای اداره جامعه به قوانين الهی چنگ زده و به آنها جامه عمل بپوشاند.<ref>[https://iqna.ir/0087Z7 آيه ۱۵۲ سوره انعام، عدالت در گفتار را از اركان مهم زندگی مسلمانان می‌داند]</ref>
== اجتناب از اسراف و مصرف گرایی ==
«اسراف» در زبان عربی به معنای خارج شدن از حد تعادل و ميانه‌روی است به طوری كه عقلاً و شرعاً جايز نيست. خداوند در قرآن كريم در آيه ۱۴۱ سوره مباركه «انعام» می‌فرمايد: «وَهُوَ الَّذِی أَنشَأَ جَنَّاتٍ مَّعْرُوشَاتٍ وَغَیْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ وَالزَّیْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ كُلُواْ مِن ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُواْ حَقَّهُ یَوْمَ حَصَادِهِ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ»،«و اوست كه باغ‌های معروش (باغهائی كه درختانش روی داربستها قرار می‏گيرند) و باغهای غير معروش (درختانی كه نياز به داربست ندارند) آفريد، و همچنين نخل و انواع زراعت را كه از نظر ميوه و طعم با هم متفاوتند و (نيز) درخت زيتون و انار را كه از جهتی با هم شبيه و از جهتی تفاوت دارند (برگ و ساختمان ظاهريشان شبيه يكديگر است در حالی كه طعم ميوه آن‌ها فوق العاده متفاوت) از ميوه آن به هنگامی كه به ثمر می‏نشيند بخوريد و حق آن را به هنگام درو بپردازيد، اسراف نكنيد كه خداوند مسرفين را دوست نمی‌دارد».بديهی است محبوب بودن نزد پروردگار از عالی‌ترين آرمان‌هايی است كه انسان موحد آنرا تعقيب می‌كند و دائماْ در پی آن است به هر طريق ممكن، و با روش‌ها و سلوك لازم به اين مقام والا دست پيدا كند.
هيچ چيز دردناك‌تر و سوزناك‌تر از اين نيست كه آدمی متوجه شود كه به خاطر سوء عملكرد ساده‌، از نظر و لطف خدا افتاده است. نعمت‌زاده با بيان اينكه واژه «تبذير» ارتباط معنايی نزديكی با اسراف دارد، تصريح كرد: تبذير از نظر لغت‌شناسان به معنای زياد خرج كردن، بيهوده خرج كردن و پراكندن مال است و به تعبير ديگر، تبذير آنست كه مال در غير موردش مصرف شود هرچند كم باشد، و اگر در موردش صرف شود تبذير نيست هرچند زياد باشد. از وقتی كه بشر برای رفع نيازهايش به مصرف روی آورد پس از اينكه از حد ضرورت گذشت آرام آرام به علت جهل و غفلت و روح سيری‌ناپذيرش به سوی رفاهيات رفت و سپس رويكرد ريخت و پاش در زندگی‌اش وارد شد و اينجا بود كه اسراف شكل گرفت. اسراف با فطرت پاك انسان‌ها و احكام دين مبين اسلام در تضاد است، اين موضوع در قرآن و روايات مذموم شده‌است زيرا كه «اسراف» يك فاجعه‌ خانمان‌سوزی است كه به تندرستی و سلامت روح و جان آدمی لطمه می‌زند و موجب دردهای فردی و اجتماعی در شئون مختلف زندگی می‌شود.شايسته است با ميل و رغبت به سراغ معنا و مفهوم «اسراف» برويم تا به بازشناسی آن بپردازيم و چنانچه آثار آنرا در وجود خود يافتيم به حول و قوه الهی برای درمان آن اقدامی شايسته انجام دهيم.<ref>[https://iqna.ir/008YWK آيه ۱۴۱ سوره «انعام» با مذمت اسراف انسان را به تفكر وامی‌دارد]            </ref>


== فضایل سوره ==
== فضایل سوره ==
در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است: «سوره انعام به یکباره بر من نازل شده و هنگام نزول ، هفتاد هزار فرشته که در حال تسبیح «سبحان الله» و تمجید «الحمدلله» گفتن هستند آنرا مشایعت و همراهی کردند. هر کس این سوره را بخواند این ۷۰ هزار فرشته در شب و روز، به تعداد آیات سوره انعام بر او درود می فرستند.
در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است: «سوره انعام به یکباره بر من نازل شده و هنگام نزول ، هفتاد هزار فرشته که در حال تسبیح «سبحان الله» و تمجید «الحمدلله» گفتن هستند آنرا مشایعت و همراهی کردند. هر کس این سوره را بخواند این ۷۰ هزار فرشته در شب و روز، به تعداد آیات سوره انعام بر او درود می فرستند.
 
[[پرونده:E.jpg|بندانگشتی]]
در روایتی دیگر از ایشان آمده است: «هرکس سوره انعام را قرائت نماید، برای او پاداشی از درّ، به وزن همه چهارپایانی که خداوند در دار دنیا آن را آفریده است، خواهد بود و به تعداد تمام درّها، صد هزار حسنه و صدهزار درجه به او عنایت می شود...»امام جعفر صادق علیه السلام نیز در این باره فرموده است: سوره انعام به صورت کامل و یکباره بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است. پس آن را عظیم و عزیز بدارید. زیرا در ۷۰ جای آن نام خداوند برده شده است و اگر مردم می دانستند چه آثار و برکاتی در این سوره نهفته است آن را رها نمی کردند.<ref>[https://iqna.ir/00F4G0 نجات از گرفتاری؛ پاداش مداومت بر قرائت سوره انعام]            </ref>
در روایتی دیگر از ایشان آمده است: «هرکس سوره انعام را قرائت نماید، برای او پاداشی از درّ، به وزن همه چهارپایانی که خداوند در دار دنیا آن را آفریده است، خواهد بود و به تعداد تمام درّها، صد هزار حسنه و صدهزار درجه به او عنایت می شود...»امام جعفر صادق علیه السلام نیز در این باره فرموده است: سوره انعام به صورت کامل و یکباره بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است. پس آن را عظیم و عزیز بدارید. زیرا در ۷۰ جای آن نام خداوند برده شده است و اگر مردم می دانستند چه آثار و برکاتی در این سوره نهفته است آن را رها نمی کردند.<ref>[https://iqna.ir/00F4G0 نجات از گرفتاری؛ پاداش مداومت بر قرائت سوره انعام]            </ref>


ویراستار
۵۱۹

ویرایش