زیارت: تفاوت میان نسخه‌ها

۳۴۳ بایت حذف‌شده ،  ‏۱۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''زیارت'''؛ از ریشه «زور» در لغت به معناى مایل شدن و روى گردانیدن و در اصطلاح، قصد کردن و رفتن نزد کسی براى اکرام و انس گرفتن با او و روى‌گرداندن از غیر است. واژه زیارت در قرآن کریم در آیه 2 سوره تکاثر به کار رفته است که به زیارت قبور مشرکان از سوى بازماندگان‌شان به نشانه تفاخر اشاره دارد. علاوه بر این، در آیات 158 سوره بقره و 2 سوره مائده به زیارت خانه خدا اشاره شده است. مسئله تبرک به آثار انبیا و اوصیا نیز از آیه 93 سوره یوسف که اشاره به بینا شدن حضرت یعقوب به‌واسطه پیراهن حضرت یوسف دارد، تأیید می‌شود.  
'''زیارت'''؛ از ریشه «زور» در لغت به معناى مایل شدن و روى گردانیدن و در اصطلاح، قصد کردن و رفتن نزد کسی براى اکرام و انس گرفتن با او و روى‌گرداندن از غیر است. واژه زیارت در قرآن کریم در آیه 2 سوره تکاثر به کار رفته است که به زیارت قبور مشرکان از سوى بازماندگان‌شان به نشانه تفاخر اشاره دارد. علاوه بر این، در آیات 158 سوره بقره و 2 سوره مائده به زیارت خانه خدا اشاره شده است. مسئله تبرک به آثار انبیا و اوصیا نیز از آیه 93 سوره یوسف که اشاره به بینا شدن حضرت یعقوب به‌واسطه پیراهن حضرت یوسف دارد، تأیید می‌شود.  
فهرست
تعریف 1
تعریف لغوی 1
تعریف اصطلاحی 1
اهمیت و اهداف زیارت 2
زیارت در قرآن 3
زیارت در روایات شیعه و اهل سنت 3
پیشینه زیارت در اسلام 5
جایگاه احکام و آداب زیارت در آثار دینی 6
آداب زیارت 6
آثار و کارکردهای زیارت 7
منابع: 8


== تعریف ==
== تعریف ==
خط ۱۹: خط ۷:


=== تعریف اصطلاحی ===
=== تعریف اصطلاحی ===
زیارت در اصطلاح، قصد کردن و رفتن نزد کسی براى اکرام و انس گرفتن با او و روى‌گرداندن از غیر است.<ref>. معجم مقاييس اللغه، ج 3، ص 36؛ المصباح المنیر، ج 2، ص 260؛ مجمع البحرين، ج 1، ص 305</ref> در اصطلاح دینی، زیارت تمایلی است که افزون بر میل و حرکت حسی، قلب هم گرایشِ جدی پیدا کرده، نسبت به مزور (زیارت شده) اکرام، تعظیم قلبی و اُنس روحی پیدا می کند.<ref>. مجمع البحرین، ج3 و 4، ص319</ref> لذا برخى واژه‌پژوهان معاصر، زیارت را در اصل به معناى روى گرداندن از ظاهر و توجه به باطن، در عین حفظ ظاهر دانسته و بر همین اساس، اطلاق واژه «زیارت» بر دیدار اولیا را به سبب روى گرداندن از جهان ماده و توجه به عالم معنا دانسته‌اند.<ref>. التحقيق فی کلمات القرآن الکریم، ج 4، ص 318- 319</ref>
زیارت در اصطلاح، قصد کردن و رفتن نزد کسی براى اکرام و انس گرفتن با او و روى‌گرداندن از غیر است.<ref>. معجم مقاييس اللغه، ج 3، ص 36؛ المصباح المنیر، ج 2، ص 260؛ مجمع البحرين، ج 1، ص 305</ref> در اصطلاح دینی، زیارت تمایلی است که افزون بر میل و حرکت حسی، قلب هم گرایشِ جدی پیدا کرده، نسبت به مزور (زیارت شده) اکرام، تعظیم قلبی و اُنس روحی پیدا می‌کند.<ref>. مجمع البحرین، ج3 و 4، ص319</ref> لذا برخى واژه‌پژوهان معاصر، زیارت را در اصل به معناى روى گرداندن از ظاهر و توجه به باطن، در عین حفظ ظاهر دانسته و بر همین اساس، اطلاق واژه «زیارت» بر دیدار اولیا را به سبب روى گرداندن از جهان ماده و توجه به عالم معنا دانسته‌اند.<ref>. التحقيق فی کلمات القرآن الکریم، ج 4، ص 318- 319</ref>


== اهمیت و اهداف زیارت ==
== اهمیت و اهداف زیارت ==
خط ۴۰: خط ۲۸:


== زیارت در روایات شیعه و اهل سنت ==
== زیارت در روایات شیعه و اهل سنت ==
روایات فراوانی از منابع شیعه در مورد زیارت وارد شده است که به اهمیت و ارزش آن پرداخته است. رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند: من زارنی فی حیاتی و بعد موتی کان فی جواری یوم القیامه؛<ref>. وسائل الشیعه، ج۱۴، أَبوَابُ المَزَارِ وَ مَا ینَاسِبُهُ، باب ۳ روایت ۱۹۳۳۵</ref> «کسی که مرا در حیات و بعد از مرگم زیارت کند در روز قیامت در جوار و همسایگی من خواهد بود». همچنین پیامبر گرامی اسلام در ثواب زیارت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) در نجف، فرمودند: هر کس من (پیامبر(ص)) یا علی(ع) را زیارت کند، در روز قیامت به زیارت او می‌روم و او را از گناهانش رهایی می‌بخشم. در فضیلت زیارت امام حسین(ع) نیز از امام باقر(ع) نقل است که فرمود: اگر مردم فضیلت زیارت قبر حسین علیه‌السلام را می‌دانستند از شوق جان می‌دادند.<ref>. کامل الزیارات، ص۱۴۲</ref> همچنین از امام صادق(ع) روایت شده است که زیارت هر یک از امامان ثوابی معادل زیارت پیامبر دارد.<ref>. وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۴۵۲.</ref> از امام رضا علیه السلام نیز روایت شده که فرمود: من زارنى على بُعد دارى و مزارى اتیتُه یوم القیمة فى ثلاث مواطن حتى اخلصه من اهوالها اذا تطایر الکتب یمینا و شمالا و عندالصراط و عندالمیزان؛<ref>. أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص198</ref> «هر که مرا با دورى خانه و مزار من زیارت کند روز قیامت در سه موضع نزد او بیایم و او را از هول و هراس نجات دهم در وقت دادن نامه ها به راست و چپ و هنگام صراط و هنگام میزان». همچنین ایشان در تبیین فلسفه زیارت امام فرمودند: اِنَّ لِکلِّ اِمامٍ عَهْداً فی عُنُقِ اَوْلِیایهِ وَ شیعَتِهِ وَ اِنَّ مِنْ تَمامِ الْوَفاء بِالْعَهدِ وَ حُسْنِ الاَداءِ زِیارَهِ قُبُورِهِمْ فَمَنْ زارَهُم رَغْبَهً فی زیارَتِهِم و تَصْدیقاً بِما رَغِبُوا فیهِ کانَ اَیمَّتُهم شُفَعاءَ هُمْ یوْمَ القیامَه؛<ref>. کافی، ج4، ص567</ref> «همانا که هر امامی، عهد و پیمانی بر گردن دوستان و شیعیانش دارد و به درستی که وفای کامل به عهد و ادای زیبای این پیمان، با زیارت قبور آن‌ها حاصل می‌شود. پس هر که آن‌ها را از روی شوق و رغبت و باور نسبت به این شوق، زیارت کند، آنان در روز قیامت از او شفاعت خواهند نمود». آنچه از مفهوم زیارت برداشت می‌شود زیارت معصومان(ع) است و اگر کسی شأن و منزلت ائمه(ع) و معصوم‌زادگان مانند حضرت معصومه(س) و حضرت احمد بن موسی(ع) را با معرفت زیارت کند برکات زیادی نصیب او خواهد شد. در روایات حتی برای زیارت اهل قبور نیز ثواب زیادی وجود دارد.<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/2494342/%D8%B1%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D8%A6%D9%88%D9%86-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . رعایت شئون زیارت کمک به مقام ولایت است]</ref> لذا از امیرالمؤمنین نقل است که فرمود: «مردگان خود را زیارت کنید؛ زیرا آنان از دیدار شما خوشحال می شوند. پس از آن‌که بر سر قبر پدر و مادر خود برایشان دعا کردید، حاجت خود را (از خدا) بخواهید».<ref>. الخصال، ج10، ص۶۱۸؛ منتخب میزان الحکمة، ص۲۵۸</ref>  
روایات فراوانی از منابع شیعه در مورد زیارت وارد شده است که به اهمیت و ارزش آن پرداخته است. رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند: من زارنی فی حیاتی و بعد موتی کان فی جواری یوم القیامه؛<ref>. وسائل الشیعه، ج۱۴، أَبوَابُ المَزَارِ وَ مَا ینَاسِبُهُ، باب ۳ روایت ۱۹۳۳۵</ref> «کسی که مرا در حیات و بعد از مرگم زیارت کند در روز قیامت در جوار و همسایگی من خواهد بود». همچنین پیامبر گرامی اسلام در ثواب زیارت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) در نجف، فرمودند: هر کس من (پیامبر(ص)) یا علی(ع) را زیارت کند، در روز قیامت به زیارت او می‌روم و او را از گناهانش رهایی می‌بخشم. در فضیلت زیارت امام حسین(ع) نیز از امام باقر(ع) نقل است که فرمود: اگر مردم فضیلت زیارت قبر حسین علیه‌السلام را می‌دانستند از شوق جان می‌دادند.<ref>. کامل الزیارات، ص۱۴۲</ref> همچنین از امام صادق(ع) روایت شده است که زیارت هر یک از امامان ثوابی معادل زیارت پیامبر دارد.<ref>. وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۴۵۲.</ref> از امام رضا علیه السلام نیز روایت شده که فرمود: من زارنى على بُعد دارى و مزارى اتیتُه یوم القیمة فى ثلاث مواطن حتى اخلصه من اهوالها اذا تطایر الکتب یمینا و شمالا و عندالصراط و عندالمیزان؛<ref>. أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص198</ref> «هر که مرا با دورى خانه و مزار من زیارت کند روز قیامت در سه موضع نزد او بیایم و او را از هول و هراس نجات دهم در وقت دادن نامه‌ها به راست و چپ و هنگام صراط و هنگام میزان». همچنین ایشان در تبیین فلسفه زیارت امام فرمودند: اِنَّ لِکلِّ اِمامٍ عَهْداً فی عُنُقِ اَوْلِیایهِ وَ شیعَتِهِ وَ اِنَّ مِنْ تَمامِ الْوَفاء بِالْعَهدِ وَ حُسْنِ الاَداءِ زِیارَهِ قُبُورِهِمْ فَمَنْ زارَهُم رَغْبَهً فی زیارَتِهِم و تَصْدیقاً بِما رَغِبُوا فیهِ کانَ اَیمَّتُهم شُفَعاءَ هُمْ یوْمَ القیامَه؛<ref>. کافی، ج4، ص567</ref> «همانا که هر امامی، عهد و پیمانی بر گردن دوستان و شیعیانش دارد و به درستی که وفای کامل به عهد و ادای زیبای این پیمان، با زیارت قبور آن‌ها حاصل می‌شود. پس هر که آن‌ها را از روی شوق و رغبت و باور نسبت به این شوق، زیارت کند، آنان در روز قیامت از او شفاعت خواهند نمود». آنچه از مفهوم زیارت برداشت می‌شود زیارت معصومان(ع) است و اگر کسی شأن و منزلت ائمه(ع) و معصوم‌زادگان مانند حضرت معصومه(س) و حضرت احمد بن موسی(ع) را با معرفت زیارت کند برکات زیادی نصیب او خواهد شد. در روایات حتی برای زیارت اهل قبور نیز ثواب زیادی وجود دارد.<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/2494342/%D8%B1%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D8%A6%D9%88%D9%86-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . رعایت شئون زیارت کمک به مقام ولایت است]</ref> لذا از امیرالمؤمنین نقل است که فرمود: «مردگان خود را زیارت کنید؛ زیرا آنان از دیدار شما خوشحال می‌شوند. پس از آن‌که بر سر قبر پدر و مادر خود برایشان دعا کردید، حاجت خود را (از خدا) بخواهید».<ref>. الخصال، ج10، ص۶۱۸؛ منتخب میزان الحکمة، ص۲۵۸</ref>  


بررسی روایات و داستان‌های متعدد از زیارت صحابه در کتب اهل سنت مانند صحیح مسلم و سنن ابی داود نیز نشان می‌دهد که زیارت نزد آن‌ها، عملی مقبول و مورد سفارش است.<ref>. صحیح مسلم، ج۲، ص۶۷۲؛ ابو داوود، سنن ابی داود، ج۳، ص۳۳۲</ref>
بررسی روایات و داستان‌های متعدد از زیارت صحابه در کتب اهل سنت مانند صحیح مسلم و سنن ابی داود نیز نشان می‌دهد که زیارت نزد آن‌ها، عملی مقبول و مورد سفارش است.<ref>. صحیح مسلم، ج۲، ص۶۷۲؛ ابو داوود، سنن ابی داود، ج۳، ص۳۳۲</ref>
خط ۵۱: خط ۳۹:


== آداب زیارت ==
== آداب زیارت ==
سازندگی زیارت منحصر به خواندن متن زیارت‌نامه از نزدیک یا دور نیست، بلکه آداب آن که باید قبل از سفر زیارتی، حین آن و بعد از آن رعایت شود، مجموعه‌ای از آداب و اخلاق انسانی است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3919617/%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D9%88-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 . زیارت؛ مدرسه انسان‌سازی / دو آموزه اساسی زیارت‌نامه‌ها]</ref> وداع با بستگان، روزه گرفتن و دستگیری از دیگران<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/1346097/%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D9%82%D8%A8%D9%88%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%A8%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D8%A8%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%AD%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . زیارت مقبول با سبکباری و سبکبالی حاصل می‌شود]</ref> از مقدمات قبل از سفر زیارتی محسوب می‌شود. همچنان‌که انجام غسل زیارت، به‌عنوان نمادی از طهارت تلقی و سبب تأمین توجه قلبی زائر می‌شود.<ref>[https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/1445144/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%BA%D9%81%D9%88%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%AF%D8%A7%D8%A8-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA . بایسته‌های مغفول در آداب زیارت]</ref> خضوع و خشوع، پوشیدن لباس نو و پاکیزه، ایستادن قبل از ورود به صحن حرم و دعا خواندن و اجازه ورود گرفتن<ref>. جواهرالکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج20، ص101</ref>و همچنین رعایت آرامش و وقار ظاهری از جمله آداب حین زیارت است. لذا در توصیه‌های مربوط به زیارت آمده است: «با وقار و آرامش راه بروید، قدم ها را کوچک بردارید، حالت طمانینه داشته باشید و با حالت ذکر و تسبیح و تکبیر، وارد حرم و مزار شوید. اینها جهت شکلی و اداب ظاهری است که در باطن و درون زایر هم اثر می گذارد».<ref>. فرهنگ زیارت، ص342</ref> آنچه نیز مایه کمال زیارت است، معرفت و شناخت مقام و موقعیت مزور است. اعمال بی‏روح و همراه با غفلت، همانند بوسیدن صِرف و ناآگاهانه ضریح یا در و دیوار، گردش کورکورانه در اطراف ضریح، تماشای آثار هنری، شمارش ستون‏ها، چراغ‏ها، شمعدان‏ها، درها و پنجره‌‏ها برخلاف آداب زیارت است.<ref>. ادب فنای مقربان، ج۱، ص۴۳</ref>
سازندگی زیارت منحصر به خواندن متن زیارت‌نامه از نزدیک یا دور نیست، بلکه آداب آن که باید قبل از سفر زیارتی، حین آن و بعد از آن رعایت شود، مجموعه‌ای از آداب و اخلاق انسانی است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3919617/%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D9%88-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 . زیارت؛ مدرسه انسان‌سازی / دو آموزه اساسی زیارت‌نامه‌ها]</ref> وداع با بستگان، روزه گرفتن و دستگیری از دیگران<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/1346097/%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D9%82%D8%A8%D9%88%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%A8%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D8%A8%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%AD%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . زیارت مقبول با سبکباری و سبکبالی حاصل می‌شود]</ref> از مقدمات قبل از سفر زیارتی محسوب می‌شود. همچنان‌که انجام غسل زیارت، به‌عنوان نمادی از طهارت تلقی و سبب تأمین توجه قلبی زائر می‌شود.<ref>[https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/1445144/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%BA%D9%81%D9%88%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%AF%D8%A7%D8%A8-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA . بایسته‌های مغفول در آداب زیارت]</ref> خضوع و خشوع، پوشیدن لباس نو و پاکیزه، ایستادن قبل از ورود به صحن حرم و دعا خواندن و اجازه ورود گرفتن<ref>. جواهرالکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج20، ص101</ref>و همچنین رعایت آرامش و وقار ظاهری از جمله آداب حین زیارت است. لذا در توصیه‌های مربوط به زیارت آمده است: «با وقار و آرامش راه بروید، قدم‌ها را کوچک بردارید، حالت طمانینه داشته باشید و با حالت ذکر و تسبیح و تکبیر، وارد حرم و مزار شوید. اینها جهت شکلی و اداب ظاهری است که در باطن و درون زایر هم اثر می‌گذارد».<ref>. فرهنگ زیارت، ص342</ref> آنچه نیز مایه کمال زیارت است، معرفت و شناخت مقام و موقعیت مزور است. اعمال بی‏روح و همراه با غفلت، همانند بوسیدن صِرف و ناآگاهانه ضریح یا در و دیوار، گردش کورکورانه در اطراف ضریح، تماشای آثار هنری، شمارش ستون‏ها، چراغ‏ها، شمعدان‏ها، درها و پنجره‌‏ها برخلاف آداب زیارت است.<ref>. ادب فنای مقربان، ج۱، ص۴۳</ref>


== آثار و کارکردهای زیارت ==
== آثار و کارکردهای زیارت ==
خط ۷۷: خط ۶۵:
[https://fa.wikivahdat.com/wiki/%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA ویکی وحدت]
[https://fa.wikivahdat.com/wiki/%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA ویکی وحدت]


== پاورقی ها ==
== ارجاعات ==
</div>
[[رده:مفاهیم دینی]]
ویراستار
۳٬۲۵۳

ویرایش