تربیت دینی: تفاوت میان نسخه‌ها

۱۸۵ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۳ آوریل ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: واگردانی دستی
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
<div style="text-align:justify">
<div style="text-align:justify">[[پرونده:دو کودک در حال آموزش قرآن.jpg|جایگزین=دو کودک در حال آموزش قرآن|بندانگشتی|دو کودک در حال آموزش قرآن]]تربیت دینی؛ نهادینه کردن آموزه¬های دینی در انسان. بر اساس قرآن کریم، انسان بر فطرتی خداجوی و توحیدی آفریده شده و می¬توان او را بر این اساس تربیت و آموزه¬های دینی را در او نهادینه ساخت. تربیت دینی دارای شاخصه¬ها و مؤلفه¬هایی همچون شناخت و بصیرت است و بر محورهایی همچون محبت و کرامت شکل گرفته است. تربیت دینی دارای سه سطح است که با شش روش می¬توان آن را در فرد پیاده سازی کرد. در تربیت دینی باید توجه داشت که آموزش ها متناسب با رشد کودک انجام شود، اعتقادات زیر بنا باشند، فضای دین داری در عصر جدید و تفاوت آن با ابتدای اسلام مورد توجه قرار گیرند و از علوم جدید در این تربیت بهره گرفته شود.  
تربیت دینی؛ نهادینه کردن آموزه¬های دینی در انسان. بر اساس قرآن کریم، انسان بر فطرتی خداجوی و توحیدی آفریده شده و می¬توان او را بر این اساس تربیت و آموزه¬های دینی را در او نهادینه ساخت. تربیت دینی دارای شاخصه¬ها و مؤلفه¬هایی همچون شناخت و بصیرت است و بر محورهایی همچون محبت و کرامت شکل گرفته است. تربیت دینی دارای سه سطح است که با شش روش می¬توان آن را در فرد پیاده سازی کرد. در تربیت دینی باید توجه داشت که آموزش¬ها متناسب با رشد کودک انجام شود، اعتقادات زیر بنا باشند، فضای دین داری در عصر جدید و تفاوت آن با ابتدای اسلام مورد توجه قرار گیرند و از علوم جدید در این تربیت بهره گرفته شود.  


== تعریف ==
== تعریف ==
خط ۲۲: خط ۲۱:
تربیت دینی به روش¬های مختلفی امکان پذیر است که شش روش زیر از مهم¬ترین آنهاست:
تربیت دینی به روش¬های مختلفی امکان پذیر است که شش روش زیر از مهم¬ترین آنهاست:


1. اولین روش تربیت دینی در اسلام که در قرآن نیز مورد توجه است را می¬توان تکریم کودکان دانست. تکریم کودکان از سوی مربی آنها را به سوی او می¬کشاند و ناخودآگاه سجایای اخلاقی او را در آنها نهادینه می¬کند.  
1.اولین روش تربیت دینی در اسلام که در قرآن نیز مورد توجه است را می¬توان تکریم کودکان دانست. تکریم کودکان از سوی مربی آنها را به سوی او می کشاند و ناخودآگاه سجایای اخلاقی او را در آنها نهادینه می¬کند.  


2. روش دوم احسان در مقابل احساس است. اگر یک انسان بزرگتر از یک خردسال رفتار انسانی ببیند با انجام دادن رفتار مشابه نسبت به کودک باعث تقویت آن رفتار در کودک می‌شود.
2.روش دوم احسان در مقابل احساس است. اگر یک انسان بزرگتر از یک خردسال رفتار انسانی ببیند با انجام دادن رفتار مشابه نسبت به کودک باعث تقویت آن رفتار در کودک می‌شود.


3. روش سوم رفتار عملی است؛ رفتار مربی بیش از کلام او در افراد به ویژه کودکان تاثیر می‌گذارد. در واقع کودک سعی می‌کند در رفتارهای خود از بزرگسالانی که با او در ارتباط هستند تقلید کند.
3.روش سوم رفتار عملی است؛ رفتار مربی بیش از کلام او در افراد به ویژه کودکان تاثیر می‌گذارد. در واقع کودک سعی می‌کند در رفتارهای خود از بزرگسالانی که با او در ارتباط هستند تقلید کند.


4. روش چهارم، ایجاد شناخت و گرایش مذهبی کودکان است.  
4. روش چهارم، ایجاد شناخت و گرایش مذهبی کودکان است.  


5. روش پنجم، انتخاب شیوه مناسب در بیان آموزه‌های دینی است که بدان اشاره شد.
5. روش پنجم، انتخاب شیوه مناسب در بیان آموزه‌های دینی است که بدان اشاره شد.
6. روش ششم را نیز می¬توان پاسخ مناسب به پرسش‌ها و شبهه‌ها دانست.<ref>[https://fars.iqna.ir/fa/news/3991996/%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86 راهکارهای تربیت دینی کودکان و نوجوانان]</ref>
 
6.روش ششم را نیز می توان پاسخ مناسب به پرسش‌ها و شبهه‌ها دانست.<ref>[https://fars.iqna.ir/fa/news/3991996/%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86 راهکارهای تربیت دینی کودکان و نوجوانان]</ref>


== بایسته های تربیت دینی ==
== بایسته های تربیت دینی ==
ویراستار
۳٬۲۵۳

ویرایش