انتخاب: تفاوت میان نسخه‌ها

۱۲ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۵ آوریل ۲۰۲۳
جز
جایگزینی متن - '¬' به '‌'
جز (جایگزینی متن - ' ها ' به '‌ها ')
جز (جایگزینی متن - '¬' به '‌')
خط ۱: خط ۱:
'''انتخاب؛''' به معنای برگزیدن چیزی از میان چیزهای دیگر است. انتخاب در اصطلاح به معنای توانایی انسان در تصمیم گیری است. انسان می¬تواند با اراده و توانایی عقلی خود مسیر خوب یا بد را تشخیص دهد. مسئله انتخاب در قرآن نیز گفته شده است. در سوره¬های قرآنی همانند آیه 53 سوره انفال، آیه 11 سوره رعد،  سوره انسان آیه 3،  آيه ۱۰ سوره بلد انسان، دارای اختیار معرفی شده است. هر فردی در زندگی می¬تواند سرنوشت خود را تغییر دهد و با عقل و توانایی خود بدترین یا بهترین سرنوشت را داشته باشد. خداوند در  آيه¬های ۱۴۷ سوره اعراف ، آیه 117 سوره آل عمران  به سرانجام بد انسان در اثر انتخاب نادرست اشاره می¬کند و در آیه 97 سوره نحل به سرانجام خوب افراد اشاره دارد.
'''انتخاب؛''' به معنای برگزیدن چیزی از میان چیزهای دیگر است. انتخاب در اصطلاح به معنای توانایی انسان در تصمیم گیری است. انسان می‌تواند با اراده و توانایی عقلی خود مسیر خوب یا بد را تشخیص دهد. مسئله انتخاب در قرآن نیز گفته شده است. در سوره‌های قرآنی همانند آیه 53 سوره انفال، آیه 11 سوره رعد،  سوره انسان آیه 3،  آيه ۱۰ سوره بلد انسان، دارای اختیار معرفی شده است. هر فردی در زندگی می‌تواند سرنوشت خود را تغییر دهد و با عقل و توانایی خود بدترین یا بهترین سرنوشت را داشته باشد. خداوند در  آيه‌های ۱۴۷ سوره اعراف ، آیه 117 سوره آل عمران  به سرانجام بد انسان در اثر انتخاب نادرست اشاره می‌کند و در آیه 97 سوره نحل به سرانجام خوب افراد اشاره دارد.


== مفهوم شناسی ==
== مفهوم شناسی ==
خط ۱۰: خط ۱۰:


== رابطه انتخاب با جبر و اختیار ==
== رابطه انتخاب با جبر و اختیار ==
مسلمانان از دیرباز تاکنون، در مورد اجبار یا اختیار در تصمیم بحث و تبادل نظر داشتند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3469199/%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . شاخص‌های انتخاب صحیح از دیدگاه قرآن.]</ref> گروهی از مسلمانان به نام اشاعره با استناد به آیات قرآن سعی دارند که انسان را مجبور معرفی کنند. در مقابل، گروهی دیگر به نام معتزله،  انسان را صاحب اختیار می¬دانند. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/3469199/%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 .شاخص‌های انتخاب صحیح از دیدگاه قرآن.]</ref>در نتیجه، اگر این مسئله ثابت شود که اختیار تنها یکی از لوازم اختیار است، پس، جدال این دو گروه اشاعره و معتزله بی¬اساس بوده است.  اما مسئله این است که در طول تاریخ هم اشاعره و هم برخی از متکلمان اختیار را اشتباه معنا کرده‌اند؛ زیرا لغت اختیار در اصل، عربی است و کلمه اختیار از ماده «خیر» مشتق شده است. اختیار انسان به معنای این است که چیزی را که خوب می‌داند، برمی‌گزیند، اما بر اساس آگاهی این کار را می‌کند؛ یعنی هر اندازه آگاهی شما بیشتر باشد، اختیار شما نیز بیشتر است. اختیار کردن یعنی آنچه فکر می‌کنید، خوب است را انتخاب می‌کنید و آدمی نیست که بدی را انتخاب کند. البته، که انسان‌ها مطابق فکر خود این کار را می‌کنند و ممکن است کسی انتخاب خوبی نکند، اما به فکر خودش این انتخاب خوب باشد و اختیار هرکس به اندازه فکرش است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3862194/%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%A2%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF . انسان به اندازه آگاهی خود آزادی دارد.]</ref> در نتیجه، انتخاب و اختیار معادل یکدیگر نیستند و نباید انتخاب را به مقوله جبر و اختیار مرتبط دانست؛ زیرا انتخاب دلالت مطابقی مطلق با اختیار نداشته است.  
مسلمانان از دیرباز تاکنون، در مورد اجبار یا اختیار در تصمیم بحث و تبادل نظر داشتند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3469199/%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . شاخص‌های انتخاب صحیح از دیدگاه قرآن.]</ref> گروهی از مسلمانان به نام اشاعره با استناد به آیات قرآن سعی دارند که انسان را مجبور معرفی کنند. در مقابل، گروهی دیگر به نام معتزله،  انسان را صاحب اختیار می‌دانند. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/3469199/%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 .شاخص‌های انتخاب صحیح از دیدگاه قرآن.]</ref>در نتیجه، اگر این مسئله ثابت شود که اختیار تنها یکی از لوازم اختیار است، پس، جدال این دو گروه اشاعره و معتزله بی‌اساس بوده است.  اما مسئله این است که در طول تاریخ هم اشاعره و هم برخی از متکلمان اختیار را اشتباه معنا کرده‌اند؛ زیرا لغت اختیار در اصل، عربی است و کلمه اختیار از ماده «خیر» مشتق شده است. اختیار انسان به معنای این است که چیزی را که خوب می‌داند، برمی‌گزیند، اما بر اساس آگاهی این کار را می‌کند؛ یعنی هر اندازه آگاهی شما بیشتر باشد، اختیار شما نیز بیشتر است. اختیار کردن یعنی آنچه فکر می‌کنید، خوب است را انتخاب می‌کنید و آدمی نیست که بدی را انتخاب کند. البته، که انسان‌ها مطابق فکر خود این کار را می‌کنند و ممکن است کسی انتخاب خوبی نکند، اما به فکر خودش این انتخاب خوب باشد و اختیار هرکس به اندازه فکرش است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3862194/%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%A2%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF . انسان به اندازه آگاهی خود آزادی دارد.]</ref> در نتیجه، انتخاب و اختیار معادل یکدیگر نیستند و نباید انتخاب را به مقوله جبر و اختیار مرتبط دانست؛ زیرا انتخاب دلالت مطابقی مطلق با اختیار نداشته است.  


== مسئله انتخاب در قرآن ==
== مسئله انتخاب در قرآن ==
یکی از واژه¬های مهم در فرهنگ قرآن، انتخاب است. انتخاب همان تصمیم انسان است. انسان تنها کسی است که اراده واختیار کامل دارد و آفریده¬های دیگر خداوند، چنین اراده و اختیاری ندارند.<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8__a-46150.aspx . دانشنامه پژوهه.]</ref> مسئله انتخاب در بسیاری از آیات قرآن وجود دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3469199/%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . شاخص‌های انتخاب صحیح از دیدگاه قرآن.]</ref> انسان در قرآن، شخصی آزاد و دارای اراده است که باید میان دو کار، یکی را انتخاب کند و عواقب انتخاب خود را بپذیرد.<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8__a-46150.aspx .دانشنامه پژوهه.]</ref> انسان با هر انتخابی، سرنوشت خود را می‌سازد.<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8__a-46150.aspx .دانشنامه پژوهه.]</ref> خداوند در آیاتی چند از جمله آیه 53 سوره انفال<ref>. ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‏ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏؛ اين [كيفر] بدان سبب است كه خداوند نعمتى را كه بر قومى ارزانى داشته تغيير نمى‏دهد، مگر آنكه آنان آنچه را در دل دارند تغيير دهند، و خدا شنواى داناست» (انفال/53).</ref> و آیه 11 سوره رعد<ref>. لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وال‏ «براى او فرشتگانى است كه پى در پى او را به فرمان خدا از پيش رو و از پشت سرش پاسدارى مى‏كنند. در حقيقت، خدا حال قومى را تغيير نمى‏دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند. و چون خدا براى قومى آسيبى بخواهد، هيچ برگشتى براى آن نيست، و غير از او حمايتگرى براى آنان نخواهد بود» (رعد/11)</ref>، سوره انسان آیه 3<ref>. إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً؛ «ما راه را بدو نموديم؛ يا سپاسگزار خواهد بود و يا ناسپاسگزار». (انسان/3)</ref>، آيه ۱۰ سوره بلد<ref>. وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ‏؛ «و هر دو راه [خير و شرّ] را بدو نموديم» (بلد/10)</ref> به توانایی انسان برای تغییر سرنوشت و دگرگون سازی آن به سوی بد و خوب اشاره دارد.<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8__a-46150.aspx . دانشنامه پژوهه]</ref><ref>[https://fars.iqna.ir/fa/news/3975108/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%AD . قرآن درباره انتخاب چه می‌گوید / شاخص‌های کارگزاران اصلح]</ref>تبعات فردی انتخاب عبارت است از ساختن حقیقت خود، انجام دادن تکلیف و مسئولیت خود در قبال خود و خدا، ارزش¬گذاری پاداش و مجازات و به کمال رساندن خود در مقام پرستش خداوند.<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8__a-46150.aspx . دانشنامه پژوهه.]</ref> ولی انتخاب در قرآن صرفا، مقوله¬ای فردی نیست؛ بلکه امری اجتماعی نیز به شمار می¬آید و تبعات اجتماعی آن عبارت است از تغییر سرنوشت یک قوم یا جامعه توسط افراد یا احزاب به سبب تصمیمات ایشان.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3469199/%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . شاخص‌های انتخاب صحیح از دیدگاه قرآن.]</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/3642218/%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C%E2%80%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%88%DB%8C . قدرت انتخاب‌گری‌ از منظر قرآن و سیره علوی.]</ref>  
یکی از واژه‌های مهم در فرهنگ قرآن، انتخاب است. انتخاب همان تصمیم انسان است. انسان تنها کسی است که اراده واختیار کامل دارد و آفریده‌های دیگر خداوند، چنین اراده و اختیاری ندارند.<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8__a-46150.aspx . دانشنامه پژوهه.]</ref> مسئله انتخاب در بسیاری از آیات قرآن وجود دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3469199/%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . شاخص‌های انتخاب صحیح از دیدگاه قرآن.]</ref> انسان در قرآن، شخصی آزاد و دارای اراده است که باید میان دو کار، یکی را انتخاب کند و عواقب انتخاب خود را بپذیرد.<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8__a-46150.aspx .دانشنامه پژوهه.]</ref> انسان با هر انتخابی، سرنوشت خود را می‌سازد.<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8__a-46150.aspx .دانشنامه پژوهه.]</ref> خداوند در آیاتی چند از جمله آیه 53 سوره انفال<ref>. ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‏ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏؛ اين [كيفر] بدان سبب است كه خداوند نعمتى را كه بر قومى ارزانى داشته تغيير نمى‏دهد، مگر آنكه آنان آنچه را در دل دارند تغيير دهند، و خدا شنواى داناست» (انفال/53).</ref> و آیه 11 سوره رعد<ref>. لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وال‏ «براى او فرشتگانى است كه پى در پى او را به فرمان خدا از پيش رو و از پشت سرش پاسدارى مى‏كنند. در حقيقت، خدا حال قومى را تغيير نمى‏دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند. و چون خدا براى قومى آسيبى بخواهد، هيچ برگشتى براى آن نيست، و غير از او حمايتگرى براى آنان نخواهد بود» (رعد/11)</ref>، سوره انسان آیه 3<ref>. إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً؛ «ما راه را بدو نموديم؛ يا سپاسگزار خواهد بود و يا ناسپاسگزار». (انسان/3)</ref>، آيه ۱۰ سوره بلد<ref>. وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ‏؛ «و هر دو راه [خير و شرّ] را بدو نموديم» (بلد/10)</ref> به توانایی انسان برای تغییر سرنوشت و دگرگون سازی آن به سوی بد و خوب اشاره دارد.<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8__a-46150.aspx . دانشنامه پژوهه]</ref><ref>[https://fars.iqna.ir/fa/news/3975108/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%AD . قرآن درباره انتخاب چه می‌گوید / شاخص‌های کارگزاران اصلح]</ref>تبعات فردی انتخاب عبارت است از ساختن حقیقت خود، انجام دادن تکلیف و مسئولیت خود در قبال خود و خدا، ارزش‌گذاری پاداش و مجازات و به کمال رساندن خود در مقام پرستش خداوند.<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8__a-46150.aspx . دانشنامه پژوهه.]</ref> ولی انتخاب در قرآن صرفا، مقوله‌ای فردی نیست؛ بلکه امری اجتماعی نیز به شمار می‌آید و تبعات اجتماعی آن عبارت است از تغییر سرنوشت یک قوم یا جامعه توسط افراد یا احزاب به سبب تصمیمات ایشان.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3469199/%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . شاخص‌های انتخاب صحیح از دیدگاه قرآن.]</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/3642218/%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C%E2%80%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%88%DB%8C . قدرت انتخاب‌گری‌ از منظر قرآن و سیره علوی.]</ref>  


== منابع ==
== منابع ==
۴٬۸۳۱

ویرایش