ویراستار
۷٬۸۲۳
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «'''غذا'''؛ آنچه برای حفظ سلامت بدن و تدوام حیات خورده می شود. در اسلام کنار سالم و مفید بودن غذا به حلال بودن آن نیز توجه داده شده است. همچنین بر مبنای دستورات اسلام باید در مصرف غذا، میانه¬رو بود و از پرخوری پرهیز نمود تا گرفتار تبعات سوء آن مانند...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''غذا'''؛ آنچه برای حفظ سلامت بدن و تدوام حیات خورده می شود. در اسلام کنار سالم و مفید بودن غذا به حلال بودن آن نیز توجه داده شده است. همچنین بر مبنای دستورات اسلام باید در مصرف غذا، | '''غذا'''؛ آنچه برای حفظ سلامت بدن و تدوام حیات خورده می شود. در اسلام کنار سالم و مفید بودن غذا به حلال بودن آن نیز توجه داده شده است. همچنین بر مبنای دستورات اسلام باید در مصرف غذا، میانه رو بود و از پرخوری پرهیز نمود تا گرفتار تبعات سوء آن مانند محو نورانیت دل و کوتاهی عمر نشد. | ||
== معنای غذا == | == معنای غذا == | ||
خط ۸: | خط ۸: | ||
== اعتدال در غذا خوردن == | == اعتدال در غذا خوردن == | ||
يكی از قواعد اصلی تغذيه در قرآن قاعده ميانهروی است. خداوند در قرآن میفرمايد: «و بخوريد و بياشاميد [ولى] زيادهروى مكنيد».<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2269096/%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%BA%D8%B0%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D9%8A%D8%AF-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF-%D9%82%D8%A7%D8%B9%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%BA%D8%B0%D9%8A%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%85%D9%8A%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . اساس در مصرف غذا بايد تعادل باشد. ]</ref> امام رضا (ع) میفرمايد: بدن، بهسان زمين پاك و آماده برای زراعت است كه اگر در آبادانی و آبدهی بدان، مراقبت شود، به گونهای كه آب، نه فراوانتر از نياز بدان برسد، تا آن را غرق كند و نه از اندازه كمتر باشد تا آن را به تشنگی گرفتار كند، آبادانیاش استمرار میيابد و خرّمیاش فزونی میگيرد و كشتش بالندگی و بركت | يكی از قواعد اصلی تغذيه در قرآن قاعده ميانهروی است. خداوند در قرآن میفرمايد: «و بخوريد و بياشاميد [ولى] زيادهروى مكنيد».<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2269096/%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%BA%D8%B0%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D9%8A%D8%AF-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF-%D9%82%D8%A7%D8%B9%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%BA%D8%B0%D9%8A%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%85%D9%8A%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . اساس در مصرف غذا بايد تعادل باشد. ]</ref> امام رضا (ع) میفرمايد: بدن، بهسان زمين پاك و آماده برای زراعت است كه اگر در آبادانی و آبدهی بدان، مراقبت شود، به گونهای كه آب، نه فراوانتر از نياز بدان برسد، تا آن را غرق كند و نه از اندازه كمتر باشد تا آن را به تشنگی گرفتار كند، آبادانیاش استمرار میيابد و خرّمیاش فزونی میگيرد و كشتش بالندگی و بركت می يابد؛ امّا اگر از آن غفلت شود، به تباهی میگرايد و علف هرز در آن میرويد. بدن، چنين حكايتی دارد و تدبير آن در خوراك و پوشاك، چنين است. [پس،] سامان و سلامت میيابد و عافيت در آن، ريشه میگسترد. بنگر كه چه چيز با تو و با معده ات سازگار است و تنت با چه چيز نيرو میگيرد و بدنت چه خوردنی و نوشيدنیای را میگوارد. همان را برای خويش مقرّر دار و خوراك خود گير. (مجلسی ،۱۴۰۴ق،ج۶۲، ص۳۱۰).<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1827618/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A2%D8%AF%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D8%BA%D8%B0%D9%8A%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D8%AB-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%8A%D8%A7%D8%AA . بررسی آداب تغذيه انسان در احاديث و روايات.]</ref> حضرت علی (ع) ضمن سفارش به فرزندش امام حسن(ع) میفرماید: بر سرسفره غذا منشین، مگر در حالی که گرسنه باشی و دست از طعام بر مدار، مگر وقتی که هنوز میل به خوردن داری و هرکس خوراکش بسیار شود، تندرستی اش کاهش می یابد و مخارجش زیاد می-شود.<ref>[https://kurdistan.iqna.ir/fa/news/3493429/%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 . تغذیه و سلامت از دیدگاه اسلام.]</ref> در روایتی دیگر چنین آمده: «پرخوری و تیزهوشی با هم جمع نمیشوند.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/2643630/%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%84-%D9%88-%D8%AF%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%DB%8C%D8%B7%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D9%85%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . نورانیت دل و دوری از شیطان از فواید معنوی کمخوری است.]</ref> | ||
== فواید کم خوری == | == فواید کم خوری == | ||
خط ۱۴: | خط ۱۴: | ||
== حلال بودن غذا از منظر قرآن == | == حلال بودن غذا از منظر قرآن == | ||
در آیه ۱۶۸ سوره بقره آمده است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُواْ مِمَّا فِی الأَرْضِ حَلاَلاً طَیِّباً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ، ای مردم! از آنچه خدا در روی زمین از حلالها و پاکیزهها آفریده، بخورید و از گامها (آثار و نشانهها) شیطان پیروی نکنید.» آیات قرآن انسان را از تصرف خائنانه در غذاها، خراب کردن مواد غذایی مردم و آلوده کردن آنها، مواد خوب و بد را مخلوط کردن برای سودجویی شخصی، | در آیه ۱۶۸ سوره بقره آمده است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُواْ مِمَّا فِی الأَرْضِ حَلاَلاً طَیِّباً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ، ای مردم! از آنچه خدا در روی زمین از حلالها و پاکیزهها آفریده، بخورید و از گامها (آثار و نشانهها) شیطان پیروی نکنید.» آیات قرآن انسان را از تصرف خائنانه در غذاها، خراب کردن مواد غذایی مردم و آلوده کردن آنها، مواد خوب و بد را مخلوط کردن برای سودجویی شخصی، گران فروشی و ظلم و ستم بر مردم نهی فرموده است. برای بدست آوردن غذاهای پاکیزه و برای بدست آوردن سالمترین غذاها در محل سکونت انسانها (هم از نظر پاکی ظاهری و هم از نظر پاکی معنوی) آیه ۱۹ سوره کهف میفرماید: «... فَابْعَثُوا أَحَدَکُم بِوَرِقِکُمْ هَذِهِ إِلَى الْمَدِینَةِ فَلْیَنظُرْ أَیُّهَا أَزْکَى طَعَامًا فَلْیَأْتِکُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ...»؛ با این پولهایتان که دارید، یکی را از میان خود به شهر بفرستید تا دقت کند و خوب بنگرد که غذای کدامیک از فروشندگان پاکیزهتر است و از آن غذای پاکیزه برای شما بیاورد.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/1458094/%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%85%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%AA . حرامخواری؛ زمینهساز کاهلی در عبادت.]</ref> | ||
== تبعات مصرف غذای حرام == | == تبعات مصرف غذای حرام == | ||
حرامخواری مهمترین عامل و زمینهساز کاهلی و سستی در عبادت و در نهایت ترک آن است. افرادی که از راه ریا، رشوه، قمار، | حرامخواری مهمترین عامل و زمینهساز کاهلی و سستی در عبادت و در نهایت ترک آن است. افرادی که از راه ریا، رشوه، قمار، گران فروشی، احتکار، شراب فروشی و تصرف در اموال مردم، شکم خود و خانواده را سیر میکنند، دین و دنیای خود را تباه میکنند.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/1458094/%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%85%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%AA . حرامخواری؛ زمینهساز کاهلی در عبادت.]</ref> | ||
== تبعات فوت کردن غذا == | == تبعات فوت کردن غذا == |