تحریف: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۱۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۷: خط ۷:
== تحریف لفظی قرآن کریم ==
== تحریف لفظی قرآن کریم ==
درباره تحریف لفظی قرآن کریم از دو منظر می‌توان بحث نمود: 1. تحریف به زیاده؛ یعنی اینکه مطلبی بر قرآن اصلی افزوده شده باشد و 2. تحریف به نقصان؛ یعنی اینکه مطلبی از قرآن اصلی کاسته شده باشد.  
درباره تحریف لفظی قرآن کریم از دو منظر می‌توان بحث نمود: 1. تحریف به زیاده؛ یعنی اینکه مطلبی بر قرآن اصلی افزوده شده باشد و 2. تحریف به نقصان؛ یعنی اینکه مطلبی از قرآن اصلی کاسته شده باشد.  
اعتقاد به زیاده در قرآن به اجماع مسلمانان باطل است و نقصان را نیز اکثریت علما همچون علامه حلی، علامه شرف‌الدین، آیت‌الله خویی قبول نکرده‌اند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3964856/%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%82%DB%8C%D9%86-%D9%82%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%87%D8%B3 جمهور علمای فریقین قائل به عدم تحریف قرآن هستند
اعتقاد به زیاده در قرآن به اجماع مسلمانان باطل است و نقصان را نیز اکثریت علما همچون علامه حلی، علامه شرف‌الدین، آیت‌الله خویی قبول نکرده‌اند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3964856/%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%82%DB%8C%D9%86-%D9%82%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%87%D8%B3 جمهور علمای فریقین قائل به عدم تحریف قرآن هستند] </ref>  
]</ref>  


=== ادله عدم تحریف لفظی قرآن کریم ===
=== ادله عدم تحریف لفظی قرآن کریم ===
خط ۲۶: خط ۲۵:


5. نسخه‌های قدیمی قرآن
5. نسخه‌های قدیمی قرآن
از قرآن کریم نسخه‌هایی از دهه‌های ابتدایی قرن اول هجری باقی مانده است که نشان از یکی بودن قرآن کنونی با آن نسخه ‌هاست. از این نسخه‌ها می‌توان به نسخه کتابخانه دانشگاه توبینگن آلمان اشاره کرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4030065/%D9%86%D8%B3%D8%AE%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88%D8%AD%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9 نسخه‌های خطی قرآن؛ گواه حفظ کلام وحی از تحریف
از قرآن کریم نسخه‌هایی از دهه‌های ابتدایی قرن اول هجری باقی مانده است که نشان از یکی بودن قرآن کنونی با آن نسخه ‌هاست. از این نسخه‌ها می‌توان به نسخه کتابخانه دانشگاه توبینگن آلمان اشاره کرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4030065/%D9%86%D8%B3%D8%AE%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88%D8%AD%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9 نسخه‌های خطی قرآن؛ گواه حفظ کلام وحی از تحریف] </ref>
]</ref>


== باور به تحریف قرآن در میان شیعه ==
== باور به تحریف قرآن در میان شیعه ==
خط ۳۳: خط ۳۱:


=== شواهد دال بر اعتقاد شیعه به تحریف قرآن ===
=== شواهد دال بر اعتقاد شیعه به تحریف قرآن ===
احادیثی در کتاب کافی -مهمترین منبع حدیثی شیعه- وجود دارد که ادعا می‌شود در آن به تحریف قرآن اشاره شده. به عنوان مثال حدیثی در کافی تعداد آیات قرآن  را ۱۷ هزار آیه دانسته است در حالی‌که قرآن فعلی 6232 آیه دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3276792/%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 صاحب اصول کافی و پاسخ به شبهه تحریف قرآن]</ref> در میان عالمان شیعه، برخی مانند ملا محسن فیض کاشانی، محمد باقر مجلسی، نعمت الله جزایری و محدث نوری معتقد بودند که قرآن دچار تغییر گشته‌ است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3340515/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87%E2%80%8E%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B9%D9%85%D8%AA%E2%80%8F%E2%80%8E%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%25 دیدگاه‎های نعمت‏‎الله جزایری درباره تحریف قرآن متأثر از شرایط زمانه است
احادیثی در کتاب کافی -مهمترین منبع حدیثی شیعه- وجود دارد که ادعا می‌شود در آن به تحریف قرآن اشاره شده. به عنوان مثال حدیثی در کافی تعداد آیات قرآن  را ۱۷ هزار آیه دانسته است در حالی‌که قرآن فعلی 6232 آیه دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3276792/%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 صاحب اصول کافی و پاسخ به شبهه تحریف قرآن]</ref> در میان عالمان شیعه، برخی مانند ملا محسن فیض کاشانی، محمد باقر مجلسی، نعمت الله جزایری و محدث نوری معتقد بودند که قرآن دچار تغییر گشته‌ است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3340515/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87%E2%80%8E%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B9%D9%85%D8%AA%E2%80%8F%E2%80%8E%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%25 دیدگاه‎های نعمت‏‎الله جزایری درباره تحریف قرآن متأثر از شرایط زمانه است] </ref>
]</ref>


=== بررسی و نقد ادعا ===
=== بررسی و نقد ادعا ===
خط ۴۲: خط ۳۹:


همچنین باید در نظر گرفت شواهدی که ظاهرشان دال بر اعتقاد شیعه به تحریف قرآن است همگی دارای سیر تاریخی واحدی نیستند و ادعا کنندگان به این مسئله توجه نداشته‌اند؛ برخی از روایات تنها در بین آیات قرآن برای توضیح آمده‌اند اما در طی قرن‌ها اینچنین به نظر آمد که این توضیحات متن قرآن بوده‌اند که تحریف گشته-اند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3953277/%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%B4%DA%A9%D9%84%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D9%82%D8%B1%D8 جریان‌شناسی نحوه شکل‌گیری نظریه تحریف قرآن در تشیع نخستین]</ref>  
همچنین باید در نظر گرفت شواهدی که ظاهرشان دال بر اعتقاد شیعه به تحریف قرآن است همگی دارای سیر تاریخی واحدی نیستند و ادعا کنندگان به این مسئله توجه نداشته‌اند؛ برخی از روایات تنها در بین آیات قرآن برای توضیح آمده‌اند اما در طی قرن‌ها اینچنین به نظر آمد که این توضیحات متن قرآن بوده‌اند که تحریف گشته-اند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3953277/%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%B4%DA%A9%D9%84%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D9%82%D8%B1%D8 جریان‌شناسی نحوه شکل‌گیری نظریه تحریف قرآن در تشیع نخستین]</ref>  
پیرامون انتساب اعتقاد به تحریف قرآن درباره برخی عالمان شیعه، هر چند چنین مدعیان اندکی وجود داشته‌اند اما برخی از انتساب‌ها نیز صحیح نمی‌باشد. به عنوان مثال علامه مجلسی درباره إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ می‌گوید:«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ؛ ای القرآن وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ عن الزيادة و النقصان و التغيير و التحريف‏؛ یعنی قرآن را نازل کردیم و خود ما نیز در برابر زیاده و کاستی و تغییر و تحریف از آن محافظت می‌کنیم.  همچنین علامه مجلسی در رابطه با روایاتی که در آن‌ها بیان شده که قرآن ناقص است و آیاتی از آن کم شده است می‌نویسد: «أن الأخبار التي جاءت بذلك أخبار آحاد لا يقطع على الله تعالى بصحتها فلذلك وقفنا فيها و لم نعدل عما في المصحف ...: همانا اخباری که در این زمینه وارد شده(تحریف قرآن) چون خبر واحد هستند و نمی‌توانیم با یقین صحت آنها را تأیید کنیم، ما در این زمینه توقف می‌کنیم (این روایات را نمی‌پذیریم) و از مصحف شریف عدول نخواهیم کرد».<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3961823/%D8%AA%D9%87%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 تهمت به علامه مجلسی در رابطه با تحریف قرآن
پیرامون انتساب اعتقاد به تحریف قرآن درباره برخی عالمان شیعه، هر چند چنین مدعیان اندکی وجود داشته‌اند اما برخی از انتساب‌ها نیز صحیح نمی‌باشد. به عنوان مثال علامه مجلسی درباره إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ می‌گوید:«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ؛ ای القرآن وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ عن الزيادة و النقصان و التغيير و التحريف‏؛ یعنی قرآن را نازل کردیم و خود ما نیز در برابر زیاده و کاستی و تغییر و تحریف از آن محافظت می‌کنیم.  همچنین علامه مجلسی در رابطه با روایاتی که در آن‌ها بیان شده که قرآن ناقص است و آیاتی از آن کم شده است می‌نویسد: «أن الأخبار التي جاءت بذلك أخبار آحاد لا يقطع على الله تعالى بصحتها فلذلك وقفنا فيها و لم نعدل عما في المصحف ...: همانا اخباری که در این زمینه وارد شده(تحریف قرآن) چون خبر واحد هستند و نمی‌توانیم با یقین صحت آنها را تأیید کنیم، ما در این زمینه توقف می‌کنیم (این روایات را نمی‌پذیریم) و از مصحف شریف عدول نخواهیم کرد».<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3961823/%D8%AA%D9%87%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 تهمت به علامه مجلسی در رابطه با تحریف قرآن] </ref>
]</ref>


به طور خلاصه نمی‌توان با ادعای چند نفر اعتقاد به تحریف را به تمام شیعه تسری داد. در میان شیعه عالمان بسیاری به طور آشکار موضع خود را درباره عدم تحریف قرآن بیان کرده‌اند. از میان عالمان متقدم می‌توان به شیخ صدوق، سید مرتضی و شیخ طوسی اشاره نمود. صدوق می‌گوید: «اعتقاد ما این است که قرآنی که خداوند بر پیامبر خودش(ص) نازل کرد، همین موجود بین الدفّتین (بین دو جلد) است، و بیشتر از آن نیست، و کسی که به ما نسبت داده که ما می‌‌گوییم بیشتر از موجود است، او دروغگو است». سیّد مرتضى‏(ره) درباره ادعای تحریف می‌گوید این نظر منتسب به گروهی از اصحاب حدیث است که اخبار ضعیفی را نقل کرده‌‌اند و گمان کرده‌‌اند که آن اخبار صحیح‌‌اند.
به طور خلاصه نمی‌توان با ادعای چند نفر اعتقاد به تحریف را به تمام شیعه تسری داد. در میان شیعه عالمان بسیاری به طور آشکار موضع خود را درباره عدم تحریف قرآن بیان کرده‌اند. از میان عالمان متقدم می‌توان به شیخ صدوق، سید مرتضی و شیخ طوسی اشاره نمود. صدوق می‌گوید: «اعتقاد ما این است که قرآنی که خداوند بر پیامبر خودش(ص) نازل کرد، همین موجود بین الدفّتین (بین دو جلد) است، و بیشتر از آن نیست، و کسی که به ما نسبت داده که ما می‌‌گوییم بیشتر از موجود است، او دروغگو است». سیّد مرتضى‏(ره) درباره ادعای تحریف می‌گوید این نظر منتسب به گروهی از اصحاب حدیث است که اخبار ضعیفی را نقل کرده‌‌اند و گمان کرده‌‌اند که آن اخبار صحیح‌‌اند.
شیخ طوسی نیز گفته است: «اما کلام در زیاده و یا نقیصه قرآن از مطالبی است که شایسته نیست به قرآن نسبت داده شود؛ زیرا زیاده در قرآن اجماع بر بطلانش منعقد است، و نقصان نیز ظاهر مذهب مسلمانان بر خلاف آن است».<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1462454/%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87 مسئله تحریف قرآن از منظر علمای شیعه
شیخ طوسی نیز گفته است: «اما کلام در زیاده و یا نقیصه قرآن از مطالبی است که شایسته نیست به قرآن نسبت داده شود؛ زیرا زیاده در قرآن اجماع بر بطلانش منعقد است، و نقصان نیز ظاهر مذهب مسلمانان بر خلاف آن است».<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1462454/%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87 مسئله تحریف قرآن از منظر علمای شیعه] </ref>
]</ref>


== منابع ==
== منابع ==
ویراستار
۸٬۳۴۱

ویرایش