دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - '¬' به '') برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' ها ' به 'ها ') |
||
خط ۱۵: | خط ۱۵: | ||
در توضیح بیشتر معنای درب برخی آن را به معنای طبقات و برخی آن را به درجات جهنم تفسیر کردهاند. درباره تفسیر اول در حدیثی از امام علی (ع) آمده است: «جهنم هفت در؛ یعنى هفت طبقه است که روى یکدیگر قرار دارند». درباره تفسیر دوم گفتهاند درجه اول؛ جاى اهل توحید است که به قدر اعمال و عمرشان در دنیا عذاب میشوند، سپس خارج میگردند. درجه دوم؛ جاى یهود، درجه سوم؛ جاى مسیحیان، درجه چهارم؛ جاى صابئین، درجه پنجم؛ جاى مجوس، درجه ششم؛ جاى مشرکان عرب و درجه هفتم؛ جاى منافقان است. چنانکه خداوند در قرآن میفرماید: «إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ؛ آرى، منافقان در فروترين درجات دوزخند» (نساء/ 145).<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3650169/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D9%82%D8%B5%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B2%D8%AE-%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B7%D8%A8%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D9%87%D9%86%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA آیا مقصود از درهای دوزخ، همان طبقات جهنم است]</ref> | در توضیح بیشتر معنای درب برخی آن را به معنای طبقات و برخی آن را به درجات جهنم تفسیر کردهاند. درباره تفسیر اول در حدیثی از امام علی (ع) آمده است: «جهنم هفت در؛ یعنى هفت طبقه است که روى یکدیگر قرار دارند». درباره تفسیر دوم گفتهاند درجه اول؛ جاى اهل توحید است که به قدر اعمال و عمرشان در دنیا عذاب میشوند، سپس خارج میگردند. درجه دوم؛ جاى یهود، درجه سوم؛ جاى مسیحیان، درجه چهارم؛ جاى صابئین، درجه پنجم؛ جاى مجوس، درجه ششم؛ جاى مشرکان عرب و درجه هفتم؛ جاى منافقان است. چنانکه خداوند در قرآن میفرماید: «إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ؛ آرى، منافقان در فروترين درجات دوزخند» (نساء/ 145).<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3650169/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D9%82%D8%B5%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B2%D8%AE-%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B7%D8%A8%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D9%87%D9%86%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA آیا مقصود از درهای دوزخ، همان طبقات جهنم است]</ref> | ||
=== ورود همه | === ورود همه انسانها به جهنم === | ||
در سوره مریم درباره ورود انسانها به جهنم اخروی چنین آمده است:«وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا؛ و هيچ كس از شما نيست مگر [اينكه] در آن وارد مىگردد. اين [امر] همواره بر پروردگارت حكمى قطعى است» (مریم/ 71). دانشمندان درباره این جمله بحث کردهاند که آیا «وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا» شامل همه انسانهاست یا افراد غیرمؤمن و آیا اشراف پیدا کردن بر آن است یا ورود و دخول. علامه طباطبایی و شیخ طوسی معتقدند که مِنْكُمْ همه افراد مؤمن و غیرمؤمن را شامل میشود و دلیل آن هم در آیه بعد بیان شده است یعنی مؤمنان را نجات میدهیم ولی افراد غیرمؤمن در جهنم دوزانو میزنند: «ثُمَّ نُنَجِّى الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا؛ آن گاه كسانى را كه پرهيزگار بودهاند مىرهانيم، و ستمگران را به زانو درافتاده در [دوزخ] رها مىكنيم» (مریم/ 72). | در سوره مریم درباره ورود انسانها به جهنم اخروی چنین آمده است:«وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا؛ و هيچ كس از شما نيست مگر [اينكه] در آن وارد مىگردد. اين [امر] همواره بر پروردگارت حكمى قطعى است» (مریم/ 71). دانشمندان درباره این جمله بحث کردهاند که آیا «وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا» شامل همه انسانهاست یا افراد غیرمؤمن و آیا اشراف پیدا کردن بر آن است یا ورود و دخول. علامه طباطبایی و شیخ طوسی معتقدند که مِنْكُمْ همه افراد مؤمن و غیرمؤمن را شامل میشود و دلیل آن هم در آیه بعد بیان شده است یعنی مؤمنان را نجات میدهیم ولی افراد غیرمؤمن در جهنم دوزانو میزنند: «ثُمَّ نُنَجِّى الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا؛ آن گاه كسانى را كه پرهيزگار بودهاند مىرهانيم، و ستمگران را به زانو درافتاده در [دوزخ] رها مىكنيم» (مریم/ 72). | ||
همچنین شیخ طوسی مراد از ورود را رسیدن و اشراف میداند نه دخول؛ بنابراین معنای آیه این نیست که همه انسانها وارد جهنم میشوند بلکه منظور این است که همه به جهنم میرسند و آن را میبینند و شاهد این مدعا هم در داستان موسی(ع) و فرعون بیان شده است: «وَ لَمَّا وَرَدَ ماءَ مَدْيَنَ ؛ و چون به آب مَدْيَن رسيد» (قصص/ 23) و علامه طباطبایی هم معتقد است که ورود به معنای حضور و اشراف است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4054567/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AC%D9%87%D9%86%D9%85-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%AF-%D8%B4%D8%AF آیا همه انسانها وارد جهنم خواهند شد؟ | همچنین شیخ طوسی مراد از ورود را رسیدن و اشراف میداند نه دخول؛ بنابراین معنای آیه این نیست که همه انسانها وارد جهنم میشوند بلکه منظور این است که همه به جهنم میرسند و آن را میبینند و شاهد این مدعا هم در داستان موسی(ع) و فرعون بیان شده است: «وَ لَمَّا وَرَدَ ماءَ مَدْيَنَ ؛ و چون به آب مَدْيَن رسيد» (قصص/ 23) و علامه طباطبایی هم معتقد است که ورود به معنای حضور و اشراف است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4054567/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AC%D9%87%D9%86%D9%85-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%AF-%D8%B4%D8%AF آیا همه انسانها وارد جهنم خواهند شد؟ |