دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' ها ' به 'ها ') |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' می ' به ' می') برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۵۲: | خط ۵۲: | ||
با توجه به این گفته، یکی از تفاسیری که مورد نظر آیت الله زنجانی بوده تفسیر المیزان است اما به طور مطلق مطالب این کتاب را نپذیرفته و نقد نیز بر آن داشته در عین اینکه به عظمت علمی علامه طباطبایی اعتراف کردهاند.<ref>ص20</ref> | با توجه به این گفته، یکی از تفاسیری که مورد نظر آیت الله زنجانی بوده تفسیر المیزان است اما به طور مطلق مطالب این کتاب را نپذیرفته و نقد نیز بر آن داشته در عین اینکه به عظمت علمی علامه طباطبایی اعتراف کردهاند.<ref>ص20</ref> | ||
مرحوم علامه طباطبایی در مصاحبهای که در صدا و سیما پخش شد برای خودشان سه شاگرد درجه اول را معرفی، و آنان را خلاصه وجود خود خطاب کرده بودند؛ شهید مرتضی مطهری، آیت الله منتظری و آیت الله سید عزالدین زنجانی. از آنجا که آیت الله زنجانی یکی از سه شاگرد برتر علامه طباطبایی بود، لذا با مرام علامه در تفسیر قرآن به قرآن آشنا بود و از این روش در درس تفسیر خود بهره میبرد. بیشترین توجه آیت الله زنجانی در تفسیر، بیان لطایف آیات قرآن بوده است. به عنوان نمونه اینکه چرا خداوند متعال فرمود: ذلك الكتاب لا ريب فيه و نفرمود: «لا شك فیه و یا چرا در جایی | مرحوم علامه طباطبایی در مصاحبهای که در صدا و سیما پخش شد برای خودشان سه شاگرد درجه اول را معرفی، و آنان را خلاصه وجود خود خطاب کرده بودند؛ شهید مرتضی مطهری، آیت الله منتظری و آیت الله سید عزالدین زنجانی. از آنجا که آیت الله زنجانی یکی از سه شاگرد برتر علامه طباطبایی بود، لذا با مرام علامه در تفسیر قرآن به قرآن آشنا بود و از این روش در درس تفسیر خود بهره میبرد. بیشترین توجه آیت الله زنجانی در تفسیر، بیان لطایف آیات قرآن بوده است. به عنوان نمونه اینکه چرا خداوند متعال فرمود: ذلك الكتاب لا ريب فيه و نفرمود: «لا شك فیه و یا چرا در جایی میفرماید: «انفجرت» و جای دیگر میفرماید: «انبجست»، چه تفاوتی در این بین وجود دارد؟ وی معتقد بود نصف معانی قرآن در فهم لطائف آن گنجانده شده است لذا با اهمال این بخش نصف معانی قرآن کاویده نشده است. لذا به نظر میرسد که آیت الله زنجانی در وادی شناخت واژگان و فقه اللغة قرآن کریم و لطائف آیات آن بسیار توجه مینموده است.<ref>ص35. 36</ref> | ||
2. جامعیت علمی: رکن تفسیری آیت الله زنجانی بر پایه فهم عمیق آیات با استناد به مباحث نحوی و ادبیات عرب است. جهتگیری ایشان در تفسیر، جامعیتی بین مباحث کلامی عرفانی فلسفی و تطبیق و تأیید گرفتن از ادعیه و روایات است.<ref>ص37</ref> یعنی اینگونه نبود که بر پایهای خاص در تفسیر محدود باشد. در تفسیر ایشان جامعیت و تبیین مباحث در بخشها و لایههای مختلف وجود دارد.<ref>ص40</ref> چند بعدی بودن و عمق اندیشههای ایشان باعث شد تا دروس تفسیر قرآنشان نیز دارای عمق زیاد و ابعاد مختلف باشد.<ref>ص32</ref> | 2. جامعیت علمی: رکن تفسیری آیت الله زنجانی بر پایه فهم عمیق آیات با استناد به مباحث نحوی و ادبیات عرب است. جهتگیری ایشان در تفسیر، جامعیتی بین مباحث کلامی عرفانی فلسفی و تطبیق و تأیید گرفتن از ادعیه و روایات است.<ref>ص37</ref> یعنی اینگونه نبود که بر پایهای خاص در تفسیر محدود باشد. در تفسیر ایشان جامعیت و تبیین مباحث در بخشها و لایههای مختلف وجود دارد.<ref>ص40</ref> چند بعدی بودن و عمق اندیشههای ایشان باعث شد تا دروس تفسیر قرآنشان نیز دارای عمق زیاد و ابعاد مختلف باشد.<ref>ص32</ref> | ||
خط ۶۶: | خط ۶۶: | ||
=== ویژگیهای علمی === | === ویژگیهای علمی === | ||
* جامعیت علمی: آیت الله زنجانی دارای جامعیت بسیار بالایی بود. وی در فقه، اصول، حکمت، تفسیر و شناخت فرهنگ جامع و اصیل تشیع صاحب نظر بود.<ref>ص34</ref> در درسهای اصول و تفسیر آیت الله زنجانی، بعضا از منظر جامعه شناسی، روان شناسی و حتی فلسفه غرب مطالبی را ارائه | * جامعیت علمی: آیت الله زنجانی دارای جامعیت بسیار بالایی بود. وی در فقه، اصول، حکمت، تفسیر و شناخت فرهنگ جامع و اصیل تشیع صاحب نظر بود.<ref>ص34</ref> در درسهای اصول و تفسیر آیت الله زنجانی، بعضا از منظر جامعه شناسی، روان شناسی و حتی فلسفه غرب مطالبی را ارائه میداد که برای تحقیق طلبه مفید بود. از ویژگیهای کلاسهای درسی آیت الله زنجانی این بود که در تدریس نگاهی جامع الاطراف به علوم داشت.<ref>ص33</ref> همچنین در بخشهای مختلف علمی اعم از فلسفه، کلام، تفسیر، بحثهای فقهی، اصولی، هم اساتید فراوانی دیده و هم بسیار کار کرده بود.<ref>ص34</ref> | ||
* تسلط بر ادبیات فارسی: ایشان مباحثی در حوزه ادبیات، شعر و مثنوی و مولوی شناسی کار کرده بود که نقدهایی از بُعد تخصصی و علمی به محتوا و مضامین این متون داشت.<ref>ص39</ref> احاطۀ ایشان در این حوزه سبب طرح بحثهایی میشد که برای مخاطب و شاگردان لطیف مینمود.<ref>ص41</ref> | * تسلط بر ادبیات فارسی: ایشان مباحثی در حوزه ادبیات، شعر و مثنوی و مولوی شناسی کار کرده بود که نقدهایی از بُعد تخصصی و علمی به محتوا و مضامین این متون داشت.<ref>ص39</ref> احاطۀ ایشان در این حوزه سبب طرح بحثهایی میشد که برای مخاطب و شاگردان لطیف مینمود.<ref>ص41</ref> | ||
خط ۹۶: | خط ۹۶: | ||
== آثار == | == آثار == | ||
از جمله آثار ایشان | از جمله آثار ایشان میتوان به رساله عملیه، راه رستگاری، تفسیر سوره حمد، شرح زیارت عاشوراء، مناسك حج و ترجمه فارسی آن، شرح خطبه حضرت زهرا (س)، زندگینامه علامه فرزانه شیخ محمد جواد بلاغی، مطارحات حوال معيار الشرك في القرآن به زبان عربی و ترجمه فارسی، یکصد و ده سؤال (که مشتمل بر ۱۱۰ عدد از استفتائاتی است که از معظم له پرسیده شد)، مقالات فراوان در مجلات مختلف از جمله آثار منتشر شده آیت الله حسینی زنجانی است. آثار منتشر نشده زیادی دارند که عبارتند از: تقریرات اصول و فقه آیت الله حجت کوه کمرهای، تقریرات اصول و فقه آیت الله بروجردی، فیض العليم في شرح تحفة الحكيم، شرح زیارت آل یاسین، تعلیقه بر وسيلة النجاة آیت الله اصفهانی و رسالة في حقيقة الايمان اشاره نمود.<ref>ص12</ref> | ||
در کتاب معیار الشرک فی القرآن، ایشان با تکیه بر آیات قرآن به دفاع از شیعیان در مقابل هجمههای وهابیان پرداختهاند بطوری که میتوان این اثر را عمیقترین کتاب شیعه در رد وهابیت دانست.<ref>ص.18</ref> ترجمه فارسی آن نیز به وسیله (مرحوم) ابوالفضائل مجتهدی انجام شده که بوستان کتاب قم آن را چاپ کرده است.<ref>ص24</ref> | در کتاب معیار الشرک فی القرآن، ایشان با تکیه بر آیات قرآن به دفاع از شیعیان در مقابل هجمههای وهابیان پرداختهاند بطوری که میتوان این اثر را عمیقترین کتاب شیعه در رد وهابیت دانست.<ref>ص.18</ref> ترجمه فارسی آن نیز به وسیله (مرحوم) ابوالفضائل مجتهدی انجام شده که بوستان کتاب قم آن را چاپ کرده است.<ref>ص24</ref> |