دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - '¬' به '') |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' های ' به 'های ') |
||
خط ۱۰: | خط ۱۰: | ||
== تاریخچه == | == تاریخچه == | ||
مفهوم عدالت توزيعی نخست توسط ارسطو مطرح شد. از نظر وی عدالت توزيعی در يك جمله خلاصه میشود به اینکه «به هر كس به اندازه استحقاق و شايستگیاش» بهره از | مفهوم عدالت توزيعی نخست توسط ارسطو مطرح شد. از نظر وی عدالت توزيعی در يك جمله خلاصه میشود به اینکه «به هر كس به اندازه استحقاق و شايستگیاش» بهره از ثروتهای عمومی برسد. در نظريه سياسی معاصر عدالت توزيعی شامل قواعد مربوط به مالكيت، مبادله دارايیها، قانون ارث، مالياتگيری و تنظيمات نهادهايی است كه مولد ثروت يا مصرفكننده آن هستند. نظريات مطرح شده در چارچوب رهيافت عدالت توزيعی در قالب چهار نظريه فايدهگرايی، قراردادگرايی راولزی، اختيارگرايی، برابریخواهی قرار دارند؛ در مقابل رهيافتی كه از تمركز بر عدالت توزيعی فاصله میگيرد و در سطحی كلانتر به موضع عدالت میپردازد نيز در چارچوب سه نظريه يا رويكرد جماعت گرايانه، ماركسيستی و فمينيستی میتوان دنبال كرد.<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/2326774/%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D9%8A%D8%AA-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D9%8A%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF . رضايت و نارضايتی از نظام سياسی به عدالت بستگی دارد]</ref> آنچه كه به ظاهر ديده میشود، اين است كه نظام اقتصاد اسلام بيش از اقتصاد غرب به عدالت توزيعی توجه دارد، اما عدالت توزيعی ابزار اصلی تحقق و اقامه عدالت در فضای اقتصادی از سوی دين نيست و به همين دليل مشاهده میشود كه در كل فقه پرسشی از اين كه قيمت عادلانه چيست، مطرح نشده است، زيرا نيازی به اين پرسش وجود ندارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1084070/-%DA%AF%D8%B4%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%D9%8A%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%B2%D9%8A%D8%B9-%D9%88-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D9%86%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA- . گشايش در توليد، توزيع و مصرف در معنای عدل نهفته است]</ref> اگر توماس آكويناس يا آگوستين نياز به طرح اين پرسش را حس میكردند و اگر در غرب مسئله قيمت عادلانه (just price) مباحث مفصلی مطرح شده، به اين دليل است كه درك صحيحی از عدالت فرايندی وجود نداشته است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1086466/-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D9%8A%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D9%88-%D9%83%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%8A%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D9%88%D8%B1-%D8%BA%D9%84%D8%B7-%D8%B1%D8%A7%D9%8A%D8%AC-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%83%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA- . تقابل عدالت با پيشرفت و كارآيی، تصور غلط رايج در دانشكدههای اقتصادی است]</ref> در قرن نوزدهم متفکران سوسیالیست به جای رشد اقتصادی بر عدالت توزیعی تأکید نمودند. این تاکید علل مختلفی داشت؛ تحولات واقع شده در عینیت اقتصادی متأثر از ظهور پیامدهای انقلاب صنعتی در کنار تحولات فلسفی و سیاسی باعث شد که این متفکران، ساختار مالکیت موجود در این دوره را مانع تحقق عدالت دانسته و تغییر آن را ضروری شمارند. ایشان با تأکید بر عدالت توزیعی، ساختار مالکیت خصوصی مطلق را نقد کرده و خواستار جایگزینی آن با اموری چون: ساختار مالکیت خصوصی محدود، ساختار مالکیت تعاونی یا اجتماعی و الغای مالکیت خصوصی شدند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1353255/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%A7%D9%84%DA%A9%DB%8C%D8%AA-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF . کتاب «مالکیت، عدالت و رشد در تحول اندیشههای اقتصادی» منتشر شد]</ref> نظریههای اقتصادی را میتوان با تناسب سه گستره توزیع، تولید و مصرف به سه گروه تقسیم نمود. در این میان نظریات توزیع از آن جهت که با عدالت اقتصادی رابطه تنگاتنگی دارند، از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردارند. نظامهای اقتصادی از جهت شدت و قوت پرداختنشان به نظریات توزیع قابل تقسیم میباشند. در نظام سرمایهداری، نظریات توزیع در کنار نظریات تولید و مصرف از قوت کمتری برخوردارند. در اقتصاد اسلامی به دلیل اهمیت داشتن عدالت اقتصادی، نظریه توزیع از همان ابتدا مورد بحث قرار گرفته است. میتوان پیشآهنگ این امر را کتاب اقتصادنا شهید صدر معرفی کرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3911264/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D9%88%DA%A9-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B5%D9%84%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C . بررسی سلوک معنوی در قرآن در فصلنامه آموزههای قرآنی]</ref> وجه اشتراک دیدگاه متفکران مسلمان معاصر، اعتقاد به ساختار حقوق مالکیت خصوصی محدود و عدالت توزیعی همراه با عدالت تولیدی میباشد. مهمترین عامل تأثیرگذار بر طرح این نظریات، واکنش به نظامهای اقتصادی مادی سرمایهداری و سوسیالیسم و طرح نظام اقتصادی اسلام جهت سازماندهی کشورهای اسلامی بوده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1353255/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%A7%D9%84%DA%A9%DB%8C%D8%AA-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF . کتاب «مالکیت، عدالت و رشد در تحول اندیشههای اقتصادی» منتشر شد]</ref> | ||
== رابطه عدالت اجتماعی و عدالت توزیعی == | == رابطه عدالت اجتماعی و عدالت توزیعی == | ||
در نظر بیشتر اندیشمندان عدالتپژوه، عدالت اجتماعی یک جنبه از عدالت توزیعی است و این دو به جای هم به کار میروند. استوارت میل و ... هم از عدالت اجتماعی یاد کردهاند، بدون اینکه تفاوت آن را با عدالت توزیعی مطرح کنند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4089740/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D9%86%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%DA%A9%D8%B1 . بررسی تحولات فقهی حوزه در صد سال اخیر و شرایط نهی از منکر]</ref> موضوع عدالت اجتماعی موضوع عدالت توزیعی است، اینکه اصول حاکم بر این توزیع باید چگونه باشد تا در نهایت عادلانه قلمداد شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3147055/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%A9%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF . نشست «عدالت اجتماعی و رابطه آن با توسعه ملی» در دانشکده اقتصاد برگزار شد]</ref> عدالت در سياست به دو بخش كلی تقسيم میشود؛ مباحثی كه تمركز آن بر جلوگيری از جباريت در قدرت است (دولتهای تماميت خواه مدرن) و مباحثی كه بيشتر بر جلوگيری از جباريت مبتنی بر ثروت (دولتهای سرمايهداری) تمركز يافتهاند بنابراين در نظريه سياسی معاصر دو نوع رهيافت كلی به موضوع عدالت وجود دارد؛ عدالت توزيعی و عدالت اجتماعی.<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/2326774/%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D9%8A%D8%AA-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D9%8A%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF . رضايت و نارضايتی از نظام سياسی به عدالت بستگی دارد]</ref> | در نظر بیشتر اندیشمندان عدالتپژوه، عدالت اجتماعی یک جنبه از عدالت توزیعی است و این دو به جای هم به کار میروند. استوارت میل و ... هم از عدالت اجتماعی یاد کردهاند، بدون اینکه تفاوت آن را با عدالت توزیعی مطرح کنند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4089740/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D9%86%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%DA%A9%D8%B1 . بررسی تحولات فقهی حوزه در صد سال اخیر و شرایط نهی از منکر]</ref> موضوع عدالت اجتماعی موضوع عدالت توزیعی است، اینکه اصول حاکم بر این توزیع باید چگونه باشد تا در نهایت عادلانه قلمداد شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3147055/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%A9%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF . نشست «عدالت اجتماعی و رابطه آن با توسعه ملی» در دانشکده اقتصاد برگزار شد]</ref> عدالت در سياست به دو بخش كلی تقسيم میشود؛ مباحثی كه تمركز آن بر جلوگيری از جباريت در قدرت است (دولتهای تماميت خواه مدرن) و مباحثی كه بيشتر بر جلوگيری از جباريت مبتنی بر ثروت (دولتهای سرمايهداری) تمركز يافتهاند بنابراين در نظريه سياسی معاصر دو نوع رهيافت كلی به موضوع عدالت وجود دارد؛ عدالت توزيعی و عدالت اجتماعی.<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/2326774/%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D9%8A%D8%AA-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D9%8A%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF . رضايت و نارضايتی از نظام سياسی به عدالت بستگی دارد]</ref> | ||
== مصادیق و تجلی | == مصادیق و تجلی گاههای عدالت توزیعی == | ||
میان عدالت و توزیع مناسب امکانات رابطه تنگاتنگی وجود دارد و این امکانات میتواند از قبیل امکانات آموزشی، امکانات درآمدی، فرصتهای شغلی و به طور کلی هرآنچه که همه افراد به عنوان یک امتیاز مطلوب به صورت عادلانه از آن بهرهمند شوند می شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4090836/%D8%AF%D9%88-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B5%D9%88%D8%AA . دو عامل اصلی بیانگیزگی دانشبنیانها + صوت]</ref> | میان عدالت و توزیع مناسب امکانات رابطه تنگاتنگی وجود دارد و این امکانات میتواند از قبیل امکانات آموزشی، امکانات درآمدی، فرصتهای شغلی و به طور کلی هرآنچه که همه افراد به عنوان یک امتیاز مطلوب به صورت عادلانه از آن بهرهمند شوند می شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4090836/%D8%AF%D9%88-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B5%D9%88%D8%AA . دو عامل اصلی بیانگیزگی دانشبنیانها + صوت]</ref> | ||
== | == جریانهای فکری منتقد عدالت توزیعی == | ||
مخالفت با نظریههای عدالت اجتماعی و انواع ایدهپردازیها درباره عادلانهسازی مناسبات اجتماعی و توزیع عادلانه، معمولاً متکی به درونمایه لیبرالیسم کلاسیک است. این گروه برای دفاع از ارزشهای لیبرالی و صیانت از تلقی حداقلی از دولت و اختیارات آن و مخاطرات دخالت دولت در نظم طبیعی بازار آزاد، با هرگونه تصویری از عدالت اجتماعی مخالف است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4068517/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF . کتاب «بازاندیشی عدالت اجتماعی» روانه بازار نشر شد]</ref> علاوه بر لیبرال ها، رهيافت عدالت توزيعی از سوی سه جريان فكری دیگر نیز مورد انتقاد است؛ نخست جامعهگرايان كه نگرش فردگرايانه موجود در اين رهيافت را قانع كننده نمیدانند و بر ارتباط عدالت و فرهنگ نيز تاكيد میكنند، دوم ماركسيستها كه عدالت توزيعی را بازتاب تغييراتی میدانند كه در زيربنای جامعه بايد صورت گيرد و از اين رو به آن تغييرات اصالت میدهند، سوم فمينيستها كه عدالت توزيعی بدون دگرگونی در نظام سلطه مرد سالارانه را كافی نمیدانند و اين تغيير را از اهميتی بيشتر برخوردار میدانند.<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/2326774/%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D9%8A%D8%AA-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D9%8A%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF . رضايت و نارضايتی از نظام سياسی به عدالت بستگی دارد]</ref> | مخالفت با نظریههای عدالت اجتماعی و انواع ایدهپردازیها درباره عادلانهسازی مناسبات اجتماعی و توزیع عادلانه، معمولاً متکی به درونمایه لیبرالیسم کلاسیک است. این گروه برای دفاع از ارزشهای لیبرالی و صیانت از تلقی حداقلی از دولت و اختیارات آن و مخاطرات دخالت دولت در نظم طبیعی بازار آزاد، با هرگونه تصویری از عدالت اجتماعی مخالف است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4068517/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF . کتاب «بازاندیشی عدالت اجتماعی» روانه بازار نشر شد]</ref> علاوه بر لیبرال ها، رهيافت عدالت توزيعی از سوی سه جريان فكری دیگر نیز مورد انتقاد است؛ نخست جامعهگرايان كه نگرش فردگرايانه موجود در اين رهيافت را قانع كننده نمیدانند و بر ارتباط عدالت و فرهنگ نيز تاكيد میكنند، دوم ماركسيستها كه عدالت توزيعی را بازتاب تغييراتی میدانند كه در زيربنای جامعه بايد صورت گيرد و از اين رو به آن تغييرات اصالت میدهند، سوم فمينيستها كه عدالت توزيعی بدون دگرگونی در نظام سلطه مرد سالارانه را كافی نمیدانند و اين تغيير را از اهميتی بيشتر برخوردار میدانند.<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/2326774/%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D9%8A%D8%AA-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D9%8A%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF . رضايت و نارضايتی از نظام سياسی به عدالت بستگی دارد]</ref> | ||