احادیث طبی: تفاوت میان نسخه‌ها

۴ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۴ آوریل ۲۰۲۳
جز
جایگزینی متن - ' ها ' به '‌ها '
جز (جایگزینی متن - ' می ' به ' می‌')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
جز (جایگزینی متن - ' ها ' به '‌ها ')
خط ۱۳: خط ۱۳:


== شرایط استفاده از احادیث طبی ==
== شرایط استفاده از احادیث طبی ==
نکته قابل توجّه در شرایط استفاده از احادیث طبی این است که طرح احادیث طبی برای پیشگیری از بیمار برای عموم مردم مشکلی ایجاد نمی¬کند؛ زیرا این احادیث، در اغلب موارد، منطبق با موازین علمی هستند. همچنین، بخش اوّل از احادیث طبّی که به وسیله آیات قران و دعا به درمان می¬پردازند، نیز با توجّه به شرایط اجابت دعا و مجرّب بودن دعا در درمان بسیاری از بیماری¬ها، برای عموم می¬توان مطرح کرد<ref>[https://hawzah.net/fa/Article/View/95715/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D9%91-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85?SearchText=%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB%20%D8%B7%D8%A8%DB%8C دانشنامه حوزه]</ref>.  بر این اساس، تنها احادیث مرتبط با درمان بیماری ها از طریق داروی ویژه است که مبنای عمل قرار گرفتن آنها، پیش از ارزیابی دقیق و کامل صحیح نیست و نمی¬توان آنها را به عنوان رهنمودهای پیشوایان دین به آنها نسبت داد<ref>[https://hawzah.net/fa/Article/View/95715/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D9%91-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85?SearchText=%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB%20%D8%B7%D8%A8%DB%8C دانشنامه حوزه]</ref>.  به عنوان نمونه، برخی از روایات طبی مربوط به منطقه،  مزاج و اقلیم خاصی است و نمی‌توان آن را مبنای علم طب و درمان برای همه افراد قرار داد. ممکن است معصوم(ع) برای زمان و مکان خاصی، یک خوراکی و میوه و گیاهی را تجویز کرده باشند<ref>[https://iqna.ir/00GEGS استفاده از روایات طبی مشروط بر تجربه علمی است/ قواعد بازیابی متون حدیثی]</ref>.   
نکته قابل توجّه در شرایط استفاده از احادیث طبی این است که طرح احادیث طبی برای پیشگیری از بیمار برای عموم مردم مشکلی ایجاد نمی¬کند؛ زیرا این احادیث، در اغلب موارد، منطبق با موازین علمی هستند. همچنین، بخش اوّل از احادیث طبّی که به وسیله آیات قران و دعا به درمان می¬پردازند، نیز با توجّه به شرایط اجابت دعا و مجرّب بودن دعا در درمان بسیاری از بیماری¬ها، برای عموم می¬توان مطرح کرد<ref>[https://hawzah.net/fa/Article/View/95715/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D9%91-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85?SearchText=%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB%20%D8%B7%D8%A8%DB%8C دانشنامه حوزه]</ref>.  بر این اساس، تنها احادیث مرتبط با درمان بیماری‌ها از طریق داروی ویژه است که مبنای عمل قرار گرفتن آنها، پیش از ارزیابی دقیق و کامل صحیح نیست و نمی¬توان آنها را به عنوان رهنمودهای پیشوایان دین به آنها نسبت داد<ref>[https://hawzah.net/fa/Article/View/95715/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D9%91-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85?SearchText=%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB%20%D8%B7%D8%A8%DB%8C دانشنامه حوزه]</ref>.  به عنوان نمونه، برخی از روایات طبی مربوط به منطقه،  مزاج و اقلیم خاصی است و نمی‌توان آن را مبنای علم طب و درمان برای همه افراد قرار داد. ممکن است معصوم(ع) برای زمان و مکان خاصی، یک خوراکی و میوه و گیاهی را تجویز کرده باشند<ref>[https://iqna.ir/00GEGS استفاده از روایات طبی مشروط بر تجربه علمی است/ قواعد بازیابی متون حدیثی]</ref>.   


از این رو، اگر به عنوان یک مسئله علمی به آن عمل شود، ابتدا باید مورد تجربه و آزمون قرار بگیرد؛ یعنی در قالب یک گزاره تاریخی به آن نگاه کرد و باید میان درمان و بهداشت در استفاده از روایات طبی، تفاوت قائل شد؛ زیرا روایات معتبر طبی برای بهداشت مناسب هستند؛ ولی اگر قصد شود تا  براساس روایتی، نسخه برای یک بیمار داده شود، نیازمند تجربه‌ و آزمون علمی و تجربی است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3868084/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%82%D9%88%D8%A7%D8%B9%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%88%D9%86-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB%DB%8C استفاده از روایات طبی مشروط بر تجربه علمی است/ قواعد بازیابی متون حدیثی]</ref>     
از این رو، اگر به عنوان یک مسئله علمی به آن عمل شود، ابتدا باید مورد تجربه و آزمون قرار بگیرد؛ یعنی در قالب یک گزاره تاریخی به آن نگاه کرد و باید میان درمان و بهداشت در استفاده از روایات طبی، تفاوت قائل شد؛ زیرا روایات معتبر طبی برای بهداشت مناسب هستند؛ ولی اگر قصد شود تا  براساس روایتی، نسخه برای یک بیمار داده شود، نیازمند تجربه‌ و آزمون علمی و تجربی است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3868084/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%82%D9%88%D8%A7%D8%B9%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%88%D9%86-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB%DB%8C استفاده از روایات طبی مشروط بر تجربه علمی است/ قواعد بازیابی متون حدیثی]</ref>     
خط ۳۰: خط ۳۰:
دانشنامه حوزه
دانشنامه حوزه


== ارجاع ها ==
== ارجاع‌ها ==
۴٬۸۳۱

ویرایش