ویراستار
۸٬۴۹۸
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «'''الهام'''؛ به نوعی آگاهی شهودی گفته می شود که به واسطه خدا یا شیطان وارد درون انسان میشود. این آگاهی از نظر فلاسفه و عرفا متمایز است؛ اما در قرآن به هر نوع الهامی اشاره شده است و متمایز با وحی در نظر گرفته شده است. طبق نظر قرآن، وحی مختص پیامبران(...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
== الهام در اصطلاح == | == الهام در اصطلاح == | ||
اِلْهام نوعی القای معنا و معرفت شهودی است که از سوی غیب بر قلب و درون انسان <ref>[https://fa.imamatpedia.com/wiki/%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%85_%D8%AF%D8%B1_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . امامت پدیا]</ref>وارد میشود و درک این القاء و دریافت معنا<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86__a-42073.aspx . دانشنامه پژوهه]</ref>می تواند به صورت ناآگاهانه یا نیمه آگاهانه باشد. این نوع آگاهی با اسباب عادی کسب<ref>[https://quran.isca.ac.ir/fa/Article/Detail/11805/%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85 | اِلْهام نوعی القای معنا و معرفت شهودی است که از سوی غیب بر قلب و درون انسان <ref>[https://fa.imamatpedia.com/wiki/%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%85_%D8%AF%D8%B1_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . امامت پدیا]</ref>وارد میشود و درک این القاء و دریافت معنا<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86__a-42073.aspx . دانشنامه پژوهه]</ref>می تواند به صورت ناآگاهانه یا نیمه آگاهانه باشد. این نوع آگاهی با اسباب عادی کسب<ref>[https://quran.isca.ac.ir/fa/Article/Detail/11805/%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85 پرتال جامع علوم و معارف قرآن]</ref> نمیشود که با استفاده تعقل و استدلال قابل فهم برای دیگران باشد. درواقع، این نوع از شهود، یا میتواند مستقیما از جانب خداوند یا به واسطه فرشتگان و به صورت مثبت باشد و یا القائات منفی از سوی شیطان باشد. البته، کیفیت این شهود از نظر فلاسفه، عرفا و متکلمان متفاوت است.<ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%85 .ویکی شیعه؛ ویکی فقه]</ref> | ||
== تمایز الهام و وحی در قرآن == | == تمایز الهام و وحی در قرآن == | ||
خط ۱۲: | خط ۱۲: | ||
الهام خداوند به مادر حضرت موسی(ع)<ref>. وَ أَوْحَيْنا إِلى أُمِّ مُوسى أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَ لا تَخافِي وَ لا تَحْزَنِي إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ فِي الْيَم و به مادر موسى وحى كرديم كه: «او را شير ده، و چون بر او بيمناك شدى او را در نيل بينداز، و مترس و اندوه مدار كه ما او را به تو بازمىگردانيم و از [زمره] پيمبرانش قرار مىدهيم.» (قصص/7)</ref> نیز از این سنخ است. موقعی که موسی تولد یافت، مادرش نگران حال او شد ناگهان بارقهای در خاطرش گذشت که با توکل بر خدا او را شیر دهد هرگاه احساس خطرکرد او را در صندوقی چوبین قرار داده بر روی آب رها کند و نیز بر خاطرش گذشت که طفل به او باز می گردد و هرگز نباید اندوهناک باشد، زیرا بر خدا اعتماد کرده وطفل را به دست او سپرده است این خطوراتی بود که بر اندیشه مادر موسی گذرکرد و بارقه امیدی بود که در دل او درخشیدن گرفت. اینگونه خاطرههای روشن کننده راه و نجات دهنده از بیم و هراس، الهام رحمانی و عنایت ربانی است که در مواقع ضرورت به یاری بندگان صالح میآید. نوع دیگری که با نام وحی و به معنای الهام آمده است، الهام غريزی به حيوان است. الهام خداوند به زنبور<ref>. وَ أَوْحى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ؛ «و پروردگار تو به زنبور عسل وحى [الهام غريزى] كرد كه از پارهاى كوه ها و از برخى درختان و از آنچه داربست [و چفتهسازى] مىكنند، خانههايى براى خود درست كن» (نحل/68)</ref> در ساختن لانه از این نوع است.<ref>[https://orumiyeh.iqna.ir/fa/news/1460544/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B3%D9%84-%D9%88-%D8%B2%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B9%D8%B3%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85 . نگاهی به ویژگیهای عسل و زنبورعسل در قرآن کریم؛ نگاهی به اشارات علمي قرآن در مورد زنبور عسل، عنكبوت و مورچه]</ref> | الهام خداوند به مادر حضرت موسی(ع)<ref>. وَ أَوْحَيْنا إِلى أُمِّ مُوسى أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَ لا تَخافِي وَ لا تَحْزَنِي إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ فِي الْيَم و به مادر موسى وحى كرديم كه: «او را شير ده، و چون بر او بيمناك شدى او را در نيل بينداز، و مترس و اندوه مدار كه ما او را به تو بازمىگردانيم و از [زمره] پيمبرانش قرار مىدهيم.» (قصص/7)</ref> نیز از این سنخ است. موقعی که موسی تولد یافت، مادرش نگران حال او شد ناگهان بارقهای در خاطرش گذشت که با توکل بر خدا او را شیر دهد هرگاه احساس خطرکرد او را در صندوقی چوبین قرار داده بر روی آب رها کند و نیز بر خاطرش گذشت که طفل به او باز می گردد و هرگز نباید اندوهناک باشد، زیرا بر خدا اعتماد کرده وطفل را به دست او سپرده است این خطوراتی بود که بر اندیشه مادر موسی گذرکرد و بارقه امیدی بود که در دل او درخشیدن گرفت. اینگونه خاطرههای روشن کننده راه و نجات دهنده از بیم و هراس، الهام رحمانی و عنایت ربانی است که در مواقع ضرورت به یاری بندگان صالح میآید. نوع دیگری که با نام وحی و به معنای الهام آمده است، الهام غريزی به حيوان است. الهام خداوند به زنبور<ref>. وَ أَوْحى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ؛ «و پروردگار تو به زنبور عسل وحى [الهام غريزى] كرد كه از پارهاى كوه ها و از برخى درختان و از آنچه داربست [و چفتهسازى] مىكنند، خانههايى براى خود درست كن» (نحل/68)</ref> در ساختن لانه از این نوع است.<ref>[https://orumiyeh.iqna.ir/fa/news/1460544/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B3%D9%84-%D9%88-%D8%B2%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B9%D8%B3%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85 . نگاهی به ویژگیهای عسل و زنبورعسل در قرآن کریم؛ نگاهی به اشارات علمي قرآن در مورد زنبور عسل، عنكبوت و مورچه]</ref> | ||
نوع دیگری از وحی به معنای اشاره سريع و مرموز است که در حضرت زكريا(ع)<ref>. فَخَرَجَ عَلى قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرابِ فَأَوْحى إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا؛«پس، از محراب بر قوم خويش درآمد و ايشان را آگاه گردانيد كه روز و شب به نيايش بپردازيد» (مریم/11)</ref> این مسئله را پنهانی بیان کرد که شب و روز به تسبیح خدا بپردازید؛ اما الهام فقط جنبه مثبت و هدایت بخشی ندارد؛ بلکه انسان باید مراقب باشد تا تمایز میان الهام خوب و بد را از هم تشخیص دهد که این نوع از الهام همان وسوسه و فتنه انگيزی شيطان<ref>. وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطِينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ؛ «و بدين گونه براى هر پيامبرى دشمنى از شيطانهاى انس و جن برگماشتيم. بعضى از آنها به بعضى، براى فريب [يكديگر]، سخنان آراسته القا مىكنند؛ و اگر پروردگار تو مىخواست چنين نمىكردند. پس آنان را با آنچه به دروغ مىسازند واگذار» (انعام/112). وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ وَ إِنَّ الشَّياطِينَ لَيُوحُونَ إِلى أَوْلِيائِهِمْ لِيُجادِلُوكُمْ وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ؛ «و از آنچه نام خدا بر آن برده نشده است مخوريد، چرا كه آن قطعاً نافرمانى است. و در حقيقت، شيطانها به دوستان خود وسوسه مىكنند تا با شما ستيزه نمايند. و اگر اطاعتشان كنيد قطعاً شما هم مشركيد» (انعام/121)</ref> است. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/1828388/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%86%D9%8A%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%88%D8%AD%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . نگاهی به چيستی وحی از منظر قرآن]</ref> وحی به حواريون حضرت عيسی (ع)<ref>. وَإِذْ أَوْحَيْتُ إِلَى الْحَوَارِيِّينَ أَنْ آمِنُوا بِي وَبِرَسُولِي قَالُوا آمَنَّا وَاشْهَدْ بِأَنَّنَا مُسْلِمُونَ؛ و [ياد كن] هنگامى را كه به حواريّون وحى كردم كه به من و فرستادهام ايمان آوريد. گفتند: «ايمان آورديم، و گواه باش كه ما مسلمانيم.» (مائده/111)</ref> و برخی غیر پیامبران همانند ذوالقرنین<ref>. قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا؛ «اى ذو القرنين، [اختيار با توست] يا عذاب مىكنى يا در ميانشان [روش] نيكويى پيش مىگيرى» (کهف/86)</ref> و اعطای برخی علوم غير عادی و غير اكتسابی از سوی خداوند به برخی انبيا و اوليای خود مانند یادگیری تعبیر خواب به حضرت يوسف (ع) و حضرت خضر(ع)<ref>. فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً؛ «تا بندهاى از بندگان ما را يافتند كه از جانب خود به او رحمتى عطا كرده و از نزد خود بدو دانشى آموخته بوديم» (کهف/65)</ref> نيز از اين نوع الهام تلقی میشود. اين نوع الهام، زمينهساز پيدايش نظريه شناخت و معرفت الهامی و عرفانی در شناخت شناسی اسلامی شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1576121/%D8%B3%D9%8A%D8%B1-%D9%BE%D9%8A%D8%AF%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D9%86%D8%B8%D8%B1%D9%8A%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%A7%D9%83%D9%8A%D8%AF-%D8%A8%D8%B1-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . سير پيدايش و تحول نظريه الهام با تاكيد بر آيات قرآن]</ref> خداوند در آغاز از زلزله و تكانهای شديد زمين<ref>. بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحى لَها؛ «[همان گونه] كه پروردگارت بدان وحى كرده است» (زلزله/5)</ref> به وقت قيامت گزارش میدهد و اينكه زمين بارهای سنگين درون خود را بيرون میافكند و اخبار و نتيجه ناگفتههای خويش را بازگو میكند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1576121/%D8%B3%D9%8A%D8%B1-%D9%BE%D9%8A%D8%AF%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D9%86%D8%B8%D8%B1%D9%8A%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%A7%D9%83%D9%8A%D8%AF-%D8%A8%D8%B1-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . سير پيدايش و تحول نظريه الهام با تاكيد بر آيات قرآن]</ref> علاوه بر این، هابیل<ref>. فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ قَالَ يَا وَيْلَتَى أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ؛ «پس، خدا زاغى را برانگيخت كه زمين را مىكاويد، تا به او نشان دهد چگونه جسد برادرش را پنهان كند. [قابيل] گفت: «واى بر من، آيا عاجزم كه مثل اين زاغ باشم تا جسد برادرم را پنهان كنم؟» پس از [زمره] پشيمانان گرديد» (مائده/31)</ref> نخستین مردهای بود که دفن شد، یاد دادن غیر مستقیم دفن وی به قابیل از سوی کلاغ نیز نوعی الهام تلقی می شود.<ref>[https://fa.imamatpedia.com/wiki/%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%85_%D8%AF%D8%B1_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 | نوع دیگری از وحی به معنای اشاره سريع و مرموز است که در حضرت زكريا(ع)<ref>. فَخَرَجَ عَلى قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرابِ فَأَوْحى إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا؛«پس، از محراب بر قوم خويش درآمد و ايشان را آگاه گردانيد كه روز و شب به نيايش بپردازيد» (مریم/11)</ref> این مسئله را پنهانی بیان کرد که شب و روز به تسبیح خدا بپردازید؛ اما الهام فقط جنبه مثبت و هدایت بخشی ندارد؛ بلکه انسان باید مراقب باشد تا تمایز میان الهام خوب و بد را از هم تشخیص دهد که این نوع از الهام همان وسوسه و فتنه انگيزی شيطان<ref>. وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطِينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ؛ «و بدين گونه براى هر پيامبرى دشمنى از شيطانهاى انس و جن برگماشتيم. بعضى از آنها به بعضى، براى فريب [يكديگر]، سخنان آراسته القا مىكنند؛ و اگر پروردگار تو مىخواست چنين نمىكردند. پس آنان را با آنچه به دروغ مىسازند واگذار» (انعام/112). وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ وَ إِنَّ الشَّياطِينَ لَيُوحُونَ إِلى أَوْلِيائِهِمْ لِيُجادِلُوكُمْ وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ؛ «و از آنچه نام خدا بر آن برده نشده است مخوريد، چرا كه آن قطعاً نافرمانى است. و در حقيقت، شيطانها به دوستان خود وسوسه مىكنند تا با شما ستيزه نمايند. و اگر اطاعتشان كنيد قطعاً شما هم مشركيد» (انعام/121)</ref> است. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/1828388/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%86%D9%8A%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%88%D8%AD%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . نگاهی به چيستی وحی از منظر قرآن]</ref> وحی به حواريون حضرت عيسی (ع)<ref>. وَإِذْ أَوْحَيْتُ إِلَى الْحَوَارِيِّينَ أَنْ آمِنُوا بِي وَبِرَسُولِي قَالُوا آمَنَّا وَاشْهَدْ بِأَنَّنَا مُسْلِمُونَ؛ و [ياد كن] هنگامى را كه به حواريّون وحى كردم كه به من و فرستادهام ايمان آوريد. گفتند: «ايمان آورديم، و گواه باش كه ما مسلمانيم.» (مائده/111)</ref> و برخی غیر پیامبران همانند ذوالقرنین<ref>. قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا؛ «اى ذو القرنين، [اختيار با توست] يا عذاب مىكنى يا در ميانشان [روش] نيكويى پيش مىگيرى» (کهف/86)</ref> و اعطای برخی علوم غير عادی و غير اكتسابی از سوی خداوند به برخی انبيا و اوليای خود مانند یادگیری تعبیر خواب به حضرت يوسف (ع) و حضرت خضر(ع)<ref>. فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً؛ «تا بندهاى از بندگان ما را يافتند كه از جانب خود به او رحمتى عطا كرده و از نزد خود بدو دانشى آموخته بوديم» (کهف/65)</ref> نيز از اين نوع الهام تلقی میشود. اين نوع الهام، زمينهساز پيدايش نظريه شناخت و معرفت الهامی و عرفانی در شناخت شناسی اسلامی شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1576121/%D8%B3%D9%8A%D8%B1-%D9%BE%D9%8A%D8%AF%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D9%86%D8%B8%D8%B1%D9%8A%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%A7%D9%83%D9%8A%D8%AF-%D8%A8%D8%B1-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . سير پيدايش و تحول نظريه الهام با تاكيد بر آيات قرآن]</ref> خداوند در آغاز از زلزله و تكانهای شديد زمين<ref>. بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحى لَها؛ «[همان گونه] كه پروردگارت بدان وحى كرده است» (زلزله/5)</ref> به وقت قيامت گزارش میدهد و اينكه زمين بارهای سنگين درون خود را بيرون میافكند و اخبار و نتيجه ناگفتههای خويش را بازگو میكند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1576121/%D8%B3%D9%8A%D8%B1-%D9%BE%D9%8A%D8%AF%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D9%86%D8%B8%D8%B1%D9%8A%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%A7%D9%83%D9%8A%D8%AF-%D8%A8%D8%B1-%D8%A2%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . سير پيدايش و تحول نظريه الهام با تاكيد بر آيات قرآن]</ref> علاوه بر این، هابیل<ref>. فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ قَالَ يَا وَيْلَتَى أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ؛ «پس، خدا زاغى را برانگيخت كه زمين را مىكاويد، تا به او نشان دهد چگونه جسد برادرش را پنهان كند. [قابيل] گفت: «واى بر من، آيا عاجزم كه مثل اين زاغ باشم تا جسد برادرم را پنهان كنم؟» پس از [زمره] پشيمانان گرديد» (مائده/31)</ref> نخستین مردهای بود که دفن شد، یاد دادن غیر مستقیم دفن وی به قابیل از سوی کلاغ نیز نوعی الهام تلقی می شود.<ref>[https://fa.imamatpedia.com/wiki/%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%85_%D8%AF%D8%B1_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 امامت پدیا] </ref> | ||
== منابع == | == منابع == |